Gå til innhold

Ofte stilte spørsmål (med tilhørende svar)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...
- Kjør programmet direkte fra en terminal, fremfor å dobbeltklikke på ikonet. Da vil ikke terminalen lukke seg igjen etterpå

 

Hvordan gjør vi det?

8461459[/snapback]

 

Linux: Start en terminal etter eget ønske, ved å klikke på en link til "terminal", "console", "Eterm", "aterm" e.l.

Windows: Gå til start->kjør, skriv cmd, trykk enter

 

Gå til den mappen du har programmet i, ved å skrive cd sti/til/program

Kjør programmet ved å skrive ./programnavn

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvis du har inkludert <iostream> kan du bruke

cin.get();

og

cin.ignore(); 

. Da slipper du Trykk en tast for å fortsette...

Tror dette funker på andre operativsystem enn Windows.

Eksempel:

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
   cout << "Hello, World!";
   
   cin.get();
   
   return 0;
} //main

Endret av double-a
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
1. Bør jeg lære C eller C++ (først)?

Denne delen kommer snart (muligens som en ny tråd).

 

Håpløst å gi et svar på den da...

 

[*]2b. Jeg vil lære C. Hva gjør jeg?

Denne delen kommer snart. I mellomtiden: Noen som har bokanbefalinger?

 

"The C Programming Language", K&R2.

- denne er en av de beste databøker noensinne! Boka er også utgitt på norsk.

 

"Data Structures using C", Tenenbaum

- boka dekker nødvendig fase 2

 

"Algorithms in C", Sedgewick

- eksempel koden er en katastrofe, men algoritmene er godt forklart

 

"Advanced Programming in the UNIX Environment", Stevens

- standard referansen på POSIX programmering

 

"Advanced Windows", Richter

- en referanse på Win32 API'er, boka til Petzold er kanskje bedre?

 

"UNIX Network Programming", Stevens

- bibel på socket programmering.. ingen over, ingen ved siden!

 

"Expert C Programming", PvdL

- for de med 5+ års erfaring på C

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Bør jeg lære C eller C++ (først)?

Lurer jeg også. Lurer faktisk på om jeg skal velge C#, C, eller C++. En artikkel om forskjellene hadde vært deilig, eller en tråd der det tas opp på forumet. Regner med det finnes, da jeg tror det er mange som vil begynne.

 

Flott tråd, den blir nok nyttig for meg i lengden. :)

Lenke til kommentar

C# har egentlig ingenting med C eller C++ å gjøre. De fungerer forskjellig og har forskjellig formål.

Eneste likheten er delvis hvordan språket ser ut.

C# har endel ting som C++ ikke har (interface, garbage collector, generics) og C++ har et par ting som C# ikke har (multiple inheritence, templates)

Templates og generics er nogelnlunde det samme, men templates kan brukes til flere ting en generics)

 

Men på et generelt plan: skal du lage GUI programmer er C# å foretrekke

Skal du lage biblioteker eller programmer som ikke har noen GUI som krever mye kontroll over hardware og minne er C/C++ å foretrekke.

gir

En viktig del i C# er forskjellen på safe og unsafe kode, hvor all C++ kode anses som unsafe. Dette har med minne og kontroll å gjøre. C# kan skrive unsafe kode, men da må koden merkes unsafe. Da får du tilgang til pekere, og man kan kommunisere med annen unsafe kode.

 

I C++/CIL har man samme begrepet, men mer gjennomsiktig. Man kan blande unsafe og safe kode (eller managed og unmanaged kode) men på bekostning av ytelse, fordi det kreves noen klokkesykluser å bytte mellom unmanaged og managed kode.

 

Hva skal man starte med? vanskelig å si, selv ville jeg sagt C#, men det handler bare om å lære seg grunnleggende programmering, og derfor ville jeg sagt C# fordi C++ har en tendens til å krangle med nybegynnere, og da er det fort gjort å gi opp. Men etterhvert som man blir flinkere, ser man at C# og C/C++ er to forskjellige verktøy med forskjellige muligheter. kanskje du aldri kommer til å få bruk for C++? det kommer an på hva man har tenkt til å drive med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stort sett på linux så lages selve funksjonaliteten i programmet i C/C++, hovedsaklig fordi alt er terminalbasert og GUI er ikke et must. Men så for å gjøre ting litt enklere, som i Ubuntu. Lages det et enkelt GUI i f.eks python. Det blir som GG sier, hvis du ikke trenger direkte HW tilgang/minne-dilling (:p) og informasjonsbehandling er området så er et veldig veldig høynivåscriptspråk nok.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spørsmål her:

 

Jeg vet man må kunne de basiske funksjonene først etc.. , men jeg lurer på om den anbefalte boken her i tråden (Accelerated c++) tar for seg programmering med grafikk? Hvis ikke, har dere noen anbefalinger på bøker som tar for seg programmering med grafikk? Tenker å prøve meg etterhvert på veldig enkle spill, og da er det masse mer motiverende om man kan programmere med grafikk, og ikke bare forholde seg til spill som kun er tekst-baserte.

 

Jeg leste "c++ for dummies" for noen år siden(ser nå at den får dårlig kritikk), og det irriterte meg at programmering med grafikk ikke ble nevnt med et eneste ord i boken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...