Gå til innhold

Er dette en dum plan for livet frem til 28 år?


Anbefalte innlegg

Er nå 18 år, skal begynne å studere økonomi og administrasjon i 3 år.

 

Planen er følgende:

 

Ta opp studielån på 80 000 kroner.

Har 45000 kroner nå (ca)

 

 

Bruker 5000 kroner hver 4. mnd på avdrag = 20 000 per år = 60 000 på 3 år

Bruker 300 kroner mnd på motivasjonsfond = 10800

Bruker 300 kroner mnd på husfond = 10800

 

Sammenlagt 2300 kroner av 6000 i mnd.

 

Skal selvfølgelig ta jobb også. Pluss to jobber i sommerferien.

 

Planen er å kjøre dette i 3 år.

 

Burde jeg kjøre noen endringer?

Har allerde endret avbetaling fra 2654 kroner til 5000 hvert termin.

 

Når jeg er ferdig utdannet i en alder av 21 år, er planen å jobbe for fult i 2 år.

Etter å ha jobbet en stund, så vil jeg kjøre på med jus i 5 år.

 

Høres dette vanskelig ut?

Noen som vet kostander ved å gå på høgskole? semesteravgifter osv?

Skal gå på Høgskolen i Buskerud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Tja.... Lett å gå på en smell ved å gå fra å ha jobbet fulltid til å begynne på et studie ;) Enkelte jeg gikk på skolen med i hørst slet i hvertfall ganske mye med akkurat det...

 

... For ikke snakke om at det er ganske dyrt å studere i åtte år hvis man tenker tapte arbeidsinntekter....

 

Hvorfor ikke begynne rett på jus da?

Semesteravgifter ligger ofte ikke på så veldig mange hundre. SIB skulle ha litt under 400 kroner da jeg gikk på NHH...

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

er snakk om helgejobb da. Så fulltidsjobb i feriene.

 

Vil ikke ta 5 år jus fordi jeg er mektig usikker på om jeg vil studere det. Liker lover, men gjesp...5 år...

 

de to årene mellom 21 og 23 når jeg begynner er det som jeg skal bruke til å tenke ut.

 

Dette er besides bare konturene, alt kan skje. For alt jeg vet kan jeg gjøre noen gravid :p

 

foreldrene fant forresten ut at de betaler mndskortet på ca 1800 kroner per mnd de neste tre årene. *deilig følelse*

 

men er det dyrt med bøker til økonomi og administrasjon?

Lenke til kommentar
Hva har det med saken å gjøre? Du kan ta lappen når du er 18 og kan da kjøre MC opp til 450cc, denne blir automatisk utvidet når du er 20 og da kan du kjøre så stor sykkel du orker.

For det første kan man kjøre opptil 600ccm i en alder av 18-år... En begrensning til er att sykkelen ikke skal yte mer enn 34hk (25kW) Noe som kalles mellomtung mc.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
er snakk om helgejobb da. Så fulltidsjobb i feriene.

 

Vil ikke ta 5 år jus fordi jeg er mektig usikker på om jeg vil studere det. Liker lover, men gjesp...5 år...

 

de to årene mellom 21 og 23 når jeg begynner er det som jeg skal bruke til å tenke ut.

 

Dette er besides bare konturene, alt kan skje. For alt jeg vet kan jeg gjøre noen gravid :p

 

foreldrene fant forresten ut at de betaler mndskortet på ca 1800 kroner per mnd de neste tre årene. *deilig følelse*

 

men er det dyrt med bøker til økonomi og administrasjon?

Bokprisen avhenger stort sett av to faktorer. Hvor mange som studerer det samme som deg og om du kan velge engelske bøker som ofte er veldig mye billigere ;)

 

Ser overhodet ikke poenget i å først ta tre år øk.adm. for så å tenke i 2 år og så eventuelt begynne på juss. Da begynner man på juss med en gang, liker man det ikke etter 1 år har man i hvertfall lært endel og fått 3 ekstra konkurransepoeng. Du har tid til et år med prøving og feiling.

 

I tillegg; er det spesielt smart å slutte i fulltidsjobben som du skulle ha de to "tenkeårene" for så å teste juss? Kan jo være du syns det er et mareritt... Mindre på spill om man tar det med en gang..

Lenke til kommentar
....Ta opp studielån på 80 000 kroner.....

Ta for guds skyld fullt studielån ja. Men flytt hjemmefra. Da får du 32 høvdinger av de 80.000 omgjort til stipend :thumbup: Klart det koster litt å bo hjemmefra, men alle fordelene og friheten veier opp (og vel så det). Regner uansett med at du ikke planla å bo hjemme til du fyllte de nevnte 28 år... Dersom det ikke skulle være tilfelle så tror jeg du har en mindre habil plan :)

Lenke til kommentar

Du har en del juss på ØK/AD så du finner fort ut om du vil fortsette med det. Er noen år siden jeg studerte så kanskje de har lagt om (er forskjellig fra skole til skole og), men vi hadde dypdykk i et tyvetalls lover som du får igjen dersom du tar første avdeling juss.

 

Jeg tror det beste du kan gjøre er å sette av litt penger så du har en kapital når du er ferdig med studiene; det er utrolig kjipt å tusle rundt uten penger etter endt studietid dersom jobben uteblir i lengden...

Lenke til kommentar
Tja, litt vanskelig men..

 

 

Jeg kommer til og ta opp lån, skaffe meg tung mc lappen når jeg er 21. Og kjøpe en yamaha.

Er det ikke 21 år på tung motorsykkel?

Det er 21 for å ta tunglappen, men dersom du tar mellomklasselappen blir den automatisk gjort om til tunglapp når du har hatt den i 2 år, så i teorien kan du ha tunglappen når du er 20 dersom du tar mellomklasse når du er 18.

 

Kult!

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt ikke studert 5 år jus etter en fullført bachelorgrad i økonomi og regnskap.

 

Ta heller en 2 års mastergrad for å bli fullverdig siviløkonom. Du kan gjennom studiet ditt spesialisere deg på jus og forretningslover, noe som er adskillig bedre enn å studere ytterligere 5 år.

 

Angående studiekostnader;

 

BI er dyrt, siden det er en privatskole som ikke har statstøtte. Der vil det ligge på rundt 40.000kr per studieår.

 

NHH er også privat, men med statstøtte, derfor vil du her bare måtte betale semesteravgift.

 

Husk at det går mye penger til å bo og leve, også utstyr og bøker og alt man trenger. Studieturer er også en del av studiet.

 

Lykke til.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Du får kun studielån i 7 år.

 

Og ikke minst så er det greit med en cirka-plan, men ting går ALDRI etter planen.

Er ikke 100% sikker, men er det ikke 8 år da? Litt dumt hvis jeg skal ta meg en master i rom.tek. etter jeg er ferdig her på Gjøvik.

 

Uannsett, det er helt umulig å planlegge livet. Man må bare starte med en utdannelse og se hvor det havner. Som indikert over vurderer jeg å ta en master etter jeg er ferdig med bachelor i data, men det er bare på vurderingsstadiet. Jeg veit aldri hva som kommer til å skje frem til da. Kanskje det dukker opp noe som gjør at jeg endrer totalt på planene? :hmm:

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
NHH er også privat, men med statstøtte, derfor vil du her bare måtte betale semesteravgift.

Bare sånn til opplysning, NHH er ikke privat men statlig og gratis.

 

Og til trådstarter: vil jeg heller anbefale å starte med økonomi og spesialisere deg på økonomisk juss. Vet ikke om de beste mulighetene til noe sånt fins i Norge men alltids greit å reise ut. Kjenner en som faktisk planlegger det, hun går da på Universitet for Miljøbiovitenskap og økonomi og administrasjon, og skal til England for sin spesialisering.

Lenke til kommentar
Bare sånn til opplysning, NHH er ikke privat men statlig og gratis.

OK, jeg bare mente å huske at en som gikk der sa at den var privat, men med statstøtte. Men det forblir jo hipp som happ.

 

Ja, jeg sa jo at den var gratis, men man må betale en liten semesteravgift på noen hundre kroner per semester.

Lenke til kommentar

I utlandet na, derfor baer over med meg...

 

 

Jeg vil ikke ta 5 arig master fordi jeg ikke er sa interessert i okonomi. Lov og rett er det jeg liker best. Spesielt forbrukerkjopsloven og strafferett.

 

Har allerde ordnet meg slik at lanet er ca nedbetalt ilopet av 3 ar, ikke 10 ar slik lanekassen startet med. Kan fint velge mnds belop selv. Det er ikke noe problem.

 

Bor uansett hjemme og foreldrene betaler mndskort i 3 ar for meg hehe :p

Vennine har ordnet at jeg har sjanse pa deltidsjobb ogsa. Regner neppe med problemer a sitte i kassen i 3 ar.

 

Men for moro skyld, sa vurderer jeg a bruke noen av lanekassen sine regler mot dem. Flytter jeg til tromso og studerer jus i noen ar der, sa slettes en del av gjelden. Er egentlig noksa greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...