Gå til innhold

Rettskriving. Et stadig større problem


Anbefalte innlegg

QUOTE (askogli @ 21/07/2005 : 17:27)
QUOTE
Nå er det faktisk slik at k er en forkortelse for kilo, også kjent som 1000. Det er med andre ord ikke noe feil i å skrive 3k ...

 

Ja, men det er ikke en god forkortelse. Men det funker... Synest det er stygt å skrive 9k i stede for 9000... Men det er jo min mening.

Nå er det vitterlig ikke hva du synes ser bra eller riktig ut som teller, men heller hva som er lovlig og riktig å skrive.

 

QUOTE (askogli @ 21/07/2005 : 17:27)
QUOTE
Så du synes at det er helt ok at man nærmest tvinger folk til å skrive opp ting de lider av? Herlighet. Gå ut og få inn litt frisk luft i lungene.

 

 

Jeg sa ikke at vi bør tvinge. Jeg sa at de kunne si det hvis de ville...

Hvis de får masse kritikk fra noen, så kan de (hvis de vil) si i en privat melding.

Les hva du selv skrev:

QUOTE
Og stakkars dyslektikere, de  kan si ifra om at de er det, men hvis de ikke vil så får de bare ta kritikken... (Bare så det er sagt, jeg er ikke dyslektiker). Jeg er akkurat ferdig med grunnskolen og har ikke norges beste rettskriving...

Å ta slikt over PM er rett og slett regelrett uholdbart. Hadde jeg vært dyslektiker og fått en rekke negative PMer hadde jeg blitt mektig irritert. Man kan ikke sitte og hakke ned på folk på en slik måte. Det er rett og slett dårlig gjordt. Det er faktisk mennesker som sitter i andre enden og kan lite for situasjonen.

 

Man skal ikke føle seg tvunget til å legge ut informasjon om seg selv. På et forum skal man faktisk ha lov til å være helt 100% anonym og slippe å fortelle hele verden hva man lider av eller sliter med. Det er faktisk privat, og man har rett til å bestemme selv hvem man forteller slikt til. For enkelte sykdommer, lidelser o.l blir man faktisk av diverse grunner oppfordret til å bare fortelle nærmeste venner og familie om situasjonen.

 

QUOTE (fjartan @ 21/07/2005 : 18:57)
QUOTE (Ernie. @ 19/07/2005 : 17:20)
QUOTE (askogli @ 19/07/2005 : 17:08)
(jeg ser noen likheter til "gangster/fjortis/idiot" språk her på forumet. 9k = 9000 ??? Man kan da ta seg det halve sekundet det tar å skrive 3 0'er isteden for en k!!!)

Nå er det faktisk slik at k er en forkortelse for kilo, også kjent som 1000. Det er med andre ord ikke noe feil i å skrive 3k ...

Hallo!!! Den virkelige verden kaller!!!

 

"Jeg har fått tre kilo penger i banken"

"Hørte at Siggen hadde fått tak i tolv kilo nøkler?"

 

Altså, bruker man kilo tror folk lett man mener noe annet. Tolv kilo nøkler i vekt, er ikke det samme som tolv kilo nøkler i antall.

 

Hva med fiskeren som fikk 1 kilo fisk?

...og i den virkelige verden er kilo en SI-enhet for 1000. At folk sier kilo, men mener kilogram har lite med saken å gjøre. Folk vet da vitterlig at det er 1000 meter i en kilometer, eller 1000 gram i en "kilo" for den sakensskyld. Dessuten er det ikke snakk om at folk skriver 3 kilo kr og mener 3000 kr. Det er faktisk snakk om at folk skriver 3k...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, du har noe sterke innlegg Ernie. Du har jo noe rett i det du seier.

Hva med den ideen at noen kan rette "anonymt". Altså at de går inn på inlegget og retter uten å skrive EDIT eller noe sånt. Det kunne funke.

Men anbefaler alle å bruke Word eller et annet rette-program før de poster innleggene. (Jeg har ikke gjort det i denne grunnet "Fast reply")

 

 

EDIT: Rettet; Det kunne ha funker til Det kunne funke.

Endret av askogli
Lenke til kommentar

QUOTE (askogli @ 24/07/2005 : 15:10)

Hva med den ideen at noen kan rette "anonymt". Altså at de går inn på inlegget og retter uten å skrive EDIT eller noe sånt. Det

du må ikke skrive edit viss du har rettet på noe ,fordi det står kem som har redigert det nederst i ditt innlegg. Ny her du eller ? :p

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de fleste prøver å skrive feilfritt, men ikke alle skriver feilfritt av den grunn (pga. norskkunnskaper).

 

Norsken min er ikke så god, men jeg prøver dog å skrive så rett som mulig.

 

Det jeg vil fram til er at det hjelper ikke å klage. Folk blir ikke automatisk bedre i norsk av den grunn!

Lenke til kommentar

Alle skriver feil engang iblant, slik er det, og slik vil det alltid være. Folk bør derimot være beviste i sin språkbruk. Dersom vi prøver å skrive rett, vil jeg si det er mer enn godt nok. Det hadde jo vært fint å se litt færre "ord delings feil" da, og kanskje en litt bedre bruk av komma. God bruk av komma vil bidra til lettleste setninger.

 

Forresten så er ikke kilo (k) en SI-enhet. Masse, målt i kilogram (kg), er derimot en SI-enhet. ;)

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Det eneste problemet jeg synes er mer fremtredende enn ekstensiv feilskriving på dette forumet må være trolling, og det sier vel sitt. Mitt forslag at -alle- tilfeller av dialekt eller sms-språk gir 10% advarsel, og det samme med orddeling i emnetitler. Jeg skriver langt ifra perfekt norsk selv, men jeg tar meg i det minste tid til å se over innleggene mine etter at jeg har skrevet dem, slik at jeg gjør meg mest mulig forstått.

 

Jeg synes også dere bør gjøre noe med trollingen som har blitt -svært- åpenbar i det siste. Jeg vet at i hvert fall at jeg har store problemer med å kontrollere meg i visse tilfeller.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

QUOTE (LOBOS @ 11/07/2005 : 23:30)
Problemet mitt, når det gjelder rettskriving, er at som dysletiker(Sikkert feil skrevet. Hvilken idiot lager et så vansklig ord for å beskrive folk som ikke skriver så bra?!) tar meg så jævlig lang tid å dobbelt sjekke alt.

Samtidig tar det bort lysten til å lage innlegg om man bruker 3 ganger så lang tid som andre for å få frem samme mengde ord.

Personlig gidder jeg ikke å laste opp Word vær gang jeg skal skrive noe.

Det som burde finnes er et program som kan overvåke alt du skriver i desktop o.l. Konfigurert slik du vill ha det. Feks bare spørre om retting etter vær gang du trykker enter, eller 10 sec etter siste taste trykk etter et (.) ol.

Med et slik program i bakgrunnen så hadde det ikke vært irriterende å bruke rettskrivings delen. Samtidig som det hadde vært effektivt for meg og jeg hadde sansyligvis lært/tvunget til å skrive gjentagene feilord riktig. Det mange ikke forstår med en dysletiker er at en kan skrive "var" og "hvar" i samme settning. Lese den og ikke se feilen. Så rette en "hvar" til "var" et annet sted og like etter skrive "hvar" i en annen settning igjen uten å merke det...

Det finnes noe som heter iSpell, og jeg har implementert det i mitt forum. Man laster da ned iSpell, og alt man skriver i et forum som støtter iSpell, vil bli korekturert akkurat som i Word.

Lenke til kommentar

Undres nar hardware forumet ble en del av den norske skole?

 

Hvis folk sliter med dysleksi, eller pa annen mate bommer, og innlegget fremstar som forstaelig sa er det nok.

Dog dersom innlegget ikke kan tydes eller liknende, da kan vi ta denne diskusjonen.

 

De fleste her vil forsta om jeg bommer en del pa tegnsettingen og stavelser.

Lenke til kommentar

Et frodig og feilfritt språk gir signaler som f.eks modenhet, seriøsitet og til tider kan det skape en illusjon av kunnskap. (Tehee)

 

Hvis jeg ser noen som skriver dialekt, sms-språk eller -veldig- feilfylt norsk, er det første som slår meg at fyren ikke tar meg, det jeg skriver eller tråden jeg skriver i seriøst.

Lenke til kommentar

QUOTE (Loeve @ 02/08/2005 : 16:54)
Et frodig og feilfritt språk gir signaler som f.eks modenhet, seriøsitet og til tider kan det skape en illusjon av kunnskap. (Tehee)

Hvis jeg ser noen som skriver dialekt, sms-språk eller -veldig- feilfylt norsk, er det første som slår meg at fyren ikke tar meg, det jeg skriver eller tråden jeg skriver i seriøst.

Haha! Meget godt sagt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...