Gå til innhold

Rettskriving. Et stadig større problem


Anbefalte innlegg

Hmm, får starte på nytt siden det forige emnet ikke kom.

 

Altså rettskriving, bruken av det norske språk og bruk av punktum og komma er et stadig større problem for det norske folk i dag. Dette forumet er et veldig bra forum når det gjelder rettskriving, men vi kan forbedre oss... noen problemer som kan oppstå når vi skriver feil er at vi ikke kan søke skikkelig, søker man på f. eks. prosessor og noen har skrevet prossesor så finner man kanskje ikk det man vil finne... (ordet prosessor er ett ord som ofte blir skrevet feil.)

 

(Forkortelser er ofte et problem også...)

 

Ofte når en bruker finner en feil så skriver han/hun: "Leif was here" eller "Leif var her"

Da kan vi lage en gruppe: Anti-Leif :p

 

PS: (hvordan kom man opp med navnet Leif?)

 

Mvh:

Anders Skogli

 

[innlegget er rettet etter en oppdagelse av skrivefeil :p ]

Endret av askogli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg er folk som bruker for mye tid på å klage på skrivefeil :innocent:

 

Folk er nok forskjellige, men jeg driter faktisk i om det er skrivefeil og orddeling, så lenge jeg uten større problemer klarer å forstå hva som står der. :) Jeg synes ikke at et data-forum er plassen vi skal passe på at språket er på topp.

 

Ang. søking så har du jo et poeng, men samtidig: Siden folk skriver feil i innlegg, skrives det også feil i søk... Og dessuten sannsynligheten for at ordet blir skrevet riktig minst en gang i et av innleggene er ganske stor :)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Problemet mitt, når det gjelder rettskriving, er at som dysletiker(Sikkert feil skrevet. Hvilken idiot lager et så vansklig ord for å beskrive folk som ikke skriver så bra?!) tar meg så jævlig lang tid å dobbelt sjekke alt.

 

Samtidig tar det bort lysten til å lage innlegg om man bruker 3 ganger så lang tid som andre for å få frem samme mengde ord.

 

Personlig gidder jeg ikke å laste opp Word vær gang jeg skal skrive noe.

 

Det som burde finnes er et program som kan overvåke alt du skriver i desktop o.l. Konfigurert slik du vill ha det. Feks bare spørre om retting etter vær gang du trykker enter, eller 10 sec etter siste taste trykk etter et (.) ol.

 

Med et slik program i bakgrunnen så hadde det ikke vært irriterende å bruke rettskrivings delen. Samtidig som det hadde vært effektivt for meg og jeg hadde sansyligvis lært/tvunget til å skrive gjentagene feilord riktig. Det mange ikke forstår med en dysletiker er at en kan skrive "var" og "hvar" i samme settning. Lese den og ikke se feilen. Så rette en "hvar" til "var" et annet sted og like etter skrive "hvar" i en annen settning igjen uten å merke det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

QUOTE (askogli @ 11/07/2005 : 18:06)
........så finner man kanskje ikk det man vil finne... (ordet prossesor er ett ord som ofte blir skrevet feil.)


(Forkortelser er ofte et problem også...)

Hmm, feie for sin egen dør?

Lenke til kommentar

DMPoWer, det var nok bare en liten typo.

 

Jeg er enig i at rettskriving er viktig, men jeg synes at brukerne av forumet har blitt svært gode på dette. Jeg skriver ikke perfekt selv, men irriterer meg over innlegg som er totalt umulig å forstå. Ja, ved slike innlegg er sannsynligheten stor for at det er en dyslektiker som har skrevet det. Men hvorfor kan ikke alle som er så uheldig å slite med dysleksi skrive det i signaturen sin, slik det står tydelig i nettiketten?

 

QUOTE (Nettiketten)

Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn.

NB: Dersom du har et skriveproblem, men ønsker allikevel å benytte forumet, ser vi at du helst bruker en elektronisk ordbok før du poster, f. eks. den du finner i Word. Vi vil oppfordre til at du la til informasjon i signaturen din om ditt skriveproblem, slik at du ved en senere anledning vil slippe at kanskje noen tar det opp. Vi vil påpeke at du verken trenger bruke Word eller signaturen slik vi her foreslår dersom dette ikke er ønskelig. Vi opplyser kun om at det er teknisk mulig, slik at vi kan slippe eventuelle uheldige situasjoner i fremtiden. Situasjoner som kan skape et unødvendig problem både overfor moderatorene og deg selv.
Endret av @kd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

QUOTE (@kd @ 12/07/2005 : 11:33)
DMPoWer, det var nok bare en liten typo.

Akkurat. Regner med det er oftere det skjer enna at folk skriver "feil".

Tenker på noe annet mens jeg skriver blir det nesten gresk til slutt. Selvsagt prøver jeg å rette det opp men ikke alltid jeg ser det :(

Lenke til kommentar

QUOTE (askogli @ 11/07/2005 : 18:06)
...søker man på f. eks. prosessor og noen har skrevet prossesor så finner man kanskje ikk det man vil finne... (ordet prossesor er ett ord som ofte blir skrevet feil.)

Jepp og som du selv skrev ordet prossesor er ett ord som ofte blir skrevet feil.

Hvor du selv etterpå skrev feil da du henviste til dette, du skrev prossesor når du mente prosessor.

Skriver man prossesor feil så skriver man det riktig. Fort å skrive leif hva? :whistle:

Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at prosessor ofte blir skrevet som prossesor eller prosesor, så burde det bli lagt til i forumets lille autokorrektur. Mange av dere har sikkert ikke lagt merke til den, men skriver du for eksempel skjermkort uten k i ordet "skjerm", så vil det bli automatisk rettet.

Lenke til kommentar

QUOTE (@kd @ 12/07/2005 : 11:33)
Men hvorfor kan ikke alle som er så uheldig å slite med dysleksi skrive det i signaturen sin, slik det står tydelig i nettiketten?

Fordi det kanskje ikke er alle som er komfortable med å si "Hei alle sammen! Jeg lider av det og det"?

 

At det er dyslektikere (riktig skrevet? :hmm:) som skriver verst her på forumet er helt riv ruskende galt. Det er mye dårlig fjortiss-språk med totalt ukjente forkortelser og ikke minst med dialekt av verste sort i, og det er definitivt ikke skrevet av en person med dysleksi.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 13/07/2005 : 12:20)
Fordi det kanskje ikke er alle som er komfortable med å si "Hei alle sammen! Jeg lider av det og det"?

Jeg ble nesten sjokkert over å lese at nettiketten på forumet oppfordrer til noe så utrolig idiotisk :nei:

 

BTW: Hva er grunnen til at om du er dyslektiker eller ikke spiller noen rolle? Skriver du feil, skriver du feil. I et forum som dette gir jeg fullstendig blaffen i hva årsaken til at du skriver feil er.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

QUOTE (Lurifaksen @ 13/07/2005 : 15:19)

Jeg ble nesten sjokkert over å lese at nettiketten på forumet oppfordrer til noe så utrolig idiotisk  :nei:

Ja, jeg vil nesten påstå det er på grensen til naivt å tro at folk skal gjøre det. Det blir liksom det samme som å oppfordre til å sette folk i bås. Normal, ikke normal.

QUOTE (Lurifaksen @ 13/07/2005 : 15:19)

BTW: Hva er grunnen til at om du er dyslektiker eller ikke spiller noen rolle? Skriver du feil, skriver du feil. I et forum som dette gir jeg fullstendig blaffen i hva årsaken til at du skriver feil er.
Er ikke dyslektiker bare så det er sagt. Skriver alikevel feil fra tid til annen :)
Lenke til kommentar

En ting er enkelte skrivefeil. Alle skriver feil iblandt. En annen er ting som er mer irriterende er f.eks 'hvem'-saken som har blitt så populær enkelte steder på østlandet (såvidt jeg har forstått). Eksempel: "Hvem skjermkort skal jeg kjøpe?" Seriøst, skjerp dere! Ser dere virkelig ikke hvor latterlig det er? (håper noen følte seg truffen nå, men de samme som skriver slikt gir, av en eller annen grunn, blanke f i hva andre mener om det uansett)

 

I tillegg har jeg, og mange andre her på forumet etter som jeg skjønner, etterhvert fått et hat mot orddeling. Eller ord deling :cool: Det er en ting at vi er på et dataforum og norskgramatikken ikke akkurat er i hovedfokus, men en bør nå kunne skrive tilnærmet normal norsk. De fleste her vil jeg anta er fedig med barneskolen i det minste.

 

Allikevel, det beste trikset for å skrive gode språklige innlegg er rett og slett å lese over hva en har skrevet før man poster. Det tar normalt ikke noe lang tid og da får en sett hvordan flyten i språket er samtidig som man plukker vekk åpenbare slurvefeil. Kan vel ikke forvente mer av sløve nerder :p

Lenke til kommentar

Det var da mangen som intresserte seg for dette da :)

 

Jeg er heller ikke ikke perfekt på det norske språk og glømmer kanskje en bokstav her og en bokstav der... Men jeg leser som often innlegget før jeg legger det ut.

 

Og stakkars dyslektikere, de kan si ifra om at de er det, men hvis de ikke vil så får de bare ta kritikken... (Bare så det er sagt, jeg er ikke dyslektiker). Jeg er akkurat ferdig med grunnskolen og har ikke norges beste rettskriving...

 

Det jeg mente med at Hardware forumet er ganske bra på rettskriving må dere ta med en klype salt, jeg var forleden innom Halo sitt forum (ikke reklame), det var det verste jeg har sett. Har ikke en kopi av det her og nå, men kan skaffe det.

 

Men jeg lurer forsatt på om vi skal skal oprette en gruppe som kan sjekke (og kanskje rette) de groveste feilene...

 

(jeg ser noen likheter til "gangster/fjortis/idiot" språk her på forumet. 9k = 9000 ??? Man kan da ta seg det halve sekundet det tar å skrive 3 0'er isteden for en k!!!)

 

Til moderatorer (hvis det er det de kaller sjefene for): Kan vi ha en avstemning og hvorvidt vi skal skaffe oss ...(hva skal jeg kalle det for)... "rettskrivingsfolk" eller "anti-leif'er"...

 

PS: Ser at flere og flere skriver btw... som jeg har forstått betyr; by the way (Er faktisk en matbutikk som har det navnet). Kan dere ikke skrive forresten eller noe sånt?!?

 

Mvh:

Anders Skogli

Lenke til kommentar

QUOTE (Pingla @ 12/07/2005 : 15:55)
QUOTE (askogli @ 11/07/2005 : 18:06)
...søker man på f. eks. prosessor og noen har skrevet prossesor så finner man kanskje ikk det man vil finne... (ordet prossesor er ett ord som ofte blir skrevet feil.)

Jepp og som du selv skrev ordet prossesor er ett ord som ofte blir skrevet feil.

Hvor du selv etterpå skrev feil da du henviste til dette, du skrev prossesor når du mente prosessor.

Skriver man prossesor feil så skriver man det riktig. Fort å skrive leif hva? :whistle:

Takk for at du merket denne feilen ;) Ingen er perfekte ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...