Gå til innhold

Rettskriving. Et stadig større problem


Anbefalte innlegg

QUOTE (askogli @ 19/07/2005 : 17:08)
(jeg ser noen likheter til "gangster/fjortis/idiot" språk her på forumet. 9k = 9000 ??? Man kan da ta seg det halve sekundet det tar å skrive 3 0'er isteden for en k!!!)

Nå er det faktisk slik at k er en forkortelse for kilo, også kjent som 1000. Det er med andre ord ikke noe feil i å skrive 3k ...

 

QUOTE (askogli @ 19/07/2005 : 17:08)
Og stakkars dyslektikere, de  kan si ifra om at de er det, men hvis de ikke vil så får de bare ta kritikken... (Bare så det er sagt, jeg er ikke dyslektiker). Jeg er akkurat ferdig med grunnskolen og har ikke norges beste rettskriving...

Så du synes at det er helt ok at man nærmest tvinger folk til å skrive opp ting de lider av? Herlighet. Gå ut og få inn litt frisk luft i lungene.

QUOTE (askogli @ 19/07/2005 : 17:08)

Til moderatorer (hvis det er det de kaller sjefene for): Kan vi ha en avstemning og hvorvidt vi skal skaffe oss ...(hva skal jeg kalle det for)... "rettskrivingsfolk" eller "anti-leif'er"...

Dette har vært oppe en rekke ganger før og det har alltid endt med et krystallklart nei. Dette pga at man faktisk må tålerere at enkelte (blant annet dyslektikere) ikke skriver like godt som andre og kan føle seg tråkket på o.l hvis enkelte griper inn.

 

Edit: En ting til. Det å starte en setning med bindende ord som men og og er ikke god norsk ;)

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE
Nå er det faktisk slik at k er en forkortelse for kilo, også kjent som 1000. Det er med andre ord ikke noe feil i å skrive 3k ...

 

Ja, men det er ikke en god forkortelse. Men det funker... Synest det er stygt å skrive 9k i stede for 9000... Men det er jo min mening.

 

_______

 

 

QUOTE
Så du synes at det er helt ok at man nærmest tvinger folk til å skrive opp ting de lider av? Herlighet. Gå ut og få inn litt frisk luft i lungene.

 

Jeg sa ikke at vi bør tvinge. Jeg sa at de kunne si det hvis de ville...

Hvis de får masse kritikk fra noen, så kan de (hvis de vil) si i en privat melding.

 

________

 

 

QUOTE
Dette har vært oppe en rekke ganger før og det har alltid endt med et krystallklart nei. Dette pga at man faktisk må tålerere at enkelte (blant annet dyslektikere) ikke skriver like godt som andre og kan føle seg tråkket på o.l hvis enkelte griper inn.

 

Du har et poeng der. Men med sånne "Anti-Leifer" så mente jeg at de skulle rette de største feilene... Ikke sånne små skrivefeil som: såne (hvis man skulle skrive sånne)

 

_________

 

 

QUOTE
Edit: En ting til. Det å starte en setning med bindende ord som men og og er ikke god norsk ;)

 

Takk for at du merket det;)

Lenke til kommentar

QUOTE (askogli @ 21/07/2005 : 16:27)
QUOTE
Så du synes at det er helt ok at man nærmest tvinger folk til å skrive opp ting de lider av? Herlighet. Gå ut og få inn litt frisk luft i lungene.

 

Jeg sa ikke at vi bør tvinge. Jeg sa at de kunne si det hvis de ville...

Hvis de får masse kritikk fra noen, så kan de (hvis de vil) si i en privat melding.

Er da vitterlig bedre om man blir oppmerksom på skrivefeil i PM, fremfor at man må få folk til å slutte å "hakke" på dem. Mener du at man etter å ha blitt "hakket" på fordi man er dysletiker, skal be folk om å slutte å "hakke" på dem i PM?

 

Selv mener jeg det er mye bedre å ganske enkelt drite i mindre skrivefeil. Selvfølgelig, har en bruker gjennomgående graverende feil, bør man gjøre brukeren oppmerksom på dette.

 

Edit: Skjønner selvfølgelig hva du mener, men jeg mener at det ikke er nødvendig å legge ut om sykdommer/lidelser/plager. Dette er privat, og det bør vel ikke oppfordres til å legge ut om det. At det står i retningslinjende synes jeg er skuffende, da dette er en privatsak. Hvis det hadde vært et krav at jeg skulle skrevet at jeg var dysletiker i signatur, hadde jeg boikottet forumet i protest. Noe bør man da få lov til å holde for seg selv! Igjen: har du lyst til å legge ut om det, bør man selvfølgelig få lov til det. Vil man holde det for seg selv, gjør man ganske enkelt det.

Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar

På skulen skal du lære norsk, på dette forumet skal du ikkje.

 

At norskkunnskapane i mange tilfeller ikkje er heilt på topp er ikkje å skyve under teppet, men det er ikkje vårt problem.

 

Å forkorte "jeg" til "j" og "ikke" til "ikk" er greit nok, ikkje at eg ser poenget med å skrive 1 bokstav mindre, men det er irriterande å lese.

 

Skulen fokuserer for lite på ungers dårlige lese og skrivekunnskaper. Eg la merke til dei som ikkje las så godt, og det som er skremmande er at dei på ungdommskulen ikkje hadde fått hjelp med problemet.

 

Eg tvilar på det hjelp stort på sjølvtilliten til ein person om dei 5 første innlegga i tråden hans handler utelukkande om at han brukte "hvem" og ikkje "hvilken" i overskrifta.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 19/07/2005 : 17:20)
QUOTE (askogli @ 19/07/2005 : 17:08)
(jeg ser noen likheter til "gangster/fjortis/idiot" språk her på forumet. 9k = 9000 ??? Man kan da ta seg det halve sekundet det tar å skrive 3 0'er isteden for en k!!!)

Nå er det faktisk slik at k er en forkortelse for kilo, også kjent som 1000. Det er med andre ord ikke noe feil i å skrive 3k ...

Hallo!!! Den virkelige verden kaller!!!

 

"Jeg har fått tre kilo penger i banken"

"Hørte at Siggen hadde fått tak i tolv kilo nøkler?"

 

Altså, bruker man kilo tror folk lett man mener noe annet. Tolv kilo nøkler i vekt, er ikke det samme som tolv kilo nøkler i antall.

 

Hva med fiskeren som fikk 1 kilo fisk?

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

Det er mangt ein kan irritere seg over her i verden, men at det er mulig å irritere seg så mykje over så lite er meg uforståande.

 

[kverulere]Skal me skrive 2 000 000 byte i stadenfor 2MB òg?[/kverulere]

 

Korleis andre skriver 2000 er faktisk ikkje opp til deg å bestemme så lenge dei skriver det på ein måte som du forstår.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

QUOTE (zeph @ 21/07/2005 : 17:49)
På skulen skal du lære norsk, på dette forumet skal du ikkje.

Sant det du sier, men ettersom man lærer av andre personer sine skrivefeil, vil det si at man da lærer dårlig norsk på internett.

De fleste noterer seg hvordan ting blir skrevet her. Ikke det "lite interessante" stoffet de lærer på skolen.

Derfor er det viktig at folk prøver å beherske språket sitt, ved å prøve å korrigere det de

skriver, og utelate såkalte "fjortis- ord"

Hvem vet, kanskje det sitter "fjorten år gamle jenter med msn" som tror "koz" er et norsk ord

:!:

Lenke til kommentar

Jeg mener at man skal rette store feil. Når man er ferdig med skolen så har til og med dysletikere lært seg å skrive ikke i steden for ikk og det med å skrive d i steden for det er jo bare fjortis aktig....

som du nevnte fjartan. Nå skal vist jeg ha 9 kilo bærbar datamaskin.. huff, så tungt:P

 

 

EDIT: Måtte rette en skrivefeil! feilen er rettet i kursiv

Endret av askogli
Lenke til kommentar

QUOTE (Lurifaksen @ 11/07/2005 : 21:12)
Det som irriterer meg er folk som bruker for mye tid på å klage på skrivefeil :innocent:

Folk er nok forskjellige, men jeg driter faktisk i om det er skrivefeil og orddeling, så lenge jeg uten større problemer klarer å forstå hva som står der. :) Jeg synes ikke at et data-forum er plassen vi skal passe på at språket er på topp.

Ang. søking så har du jo et poeng, men samtidig: Siden folk skriver feil i innlegg, skrives det også feil i søk... Og dessuten sannsynligheten for at ordet blir skrevet riktig minst en gang i et av innleggene er ganske stor :)

Heilt enig med deg dr :cool:

Lenke til kommentar

QUOTE (askogli @ 21/07/2005 : 18:33)
Når man er ferdig med skolen så har  til og med dysletikere lært seg å skrive ikke i steden for ikk og det med å skrive d i steden for det er jo bare fjortis aktig.

Dysletikere er ikke nødvendigvis dumme, hvis det er det du tror? En dysletiker, vet like godt som en "frisk" elev at "ikke", skrives nettopp slik, "ikke". Problemet til dysletikere, er at de faktisk ikke klarer å skrive for eksempel "ikke". Dette er ikke meningen, og de fleste vet selvfølgelig hvordan "ikke" skrives. Er bare en liten justeringsfeil, som så mange gjerne skulle vært foruten :)

 

Edit: la til "

Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar

QUOTE (fjartan @ 21/07/2005 : 18:57)
Hallo!!! Den virkelige verden kaller!!!

"Jeg har fått tre kilo penger i banken"
"Hørte at Siggen hadde fått tak i tolv kilo nøkler?"

Altså, bruker man kilo tror folk lett man mener noe annet. Tolv kilo nøkler i vekt, er ikke det samme som tolv kilo nøkler i antall.

Hva med fiskeren som fikk 1 kilo fisk?

Kilogram er vekt ;)

 

2000 gram = 2 kilogram. = 2 KG

2000 = 2 kilo = 2K

 

EDIT:

QUOTE (zeph @ 21/07/2005 : 17:49)
Hvem vet, kanskje det sitter "fjorten år gamle jenter med msn" som tror "koz" er et norsk ord :!:

Det skal du ikke se vekk ifra :!:

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

QUOTE (suprsid @ 22/07/2005 : 00:52)
QUOTE (fjartan @ 21/07/2005 : 18:57)
Hallo!!! Den virkelige verden kaller!!!

"Jeg har fått tre kilo penger i banken"
"Hørte at Siggen hadde fått tak i tolv kilo nøkler?"

Altså, bruker man kilo tror folk lett man mener noe annet. Tolv kilo nøkler i vekt, er ikke det samme som tolv kilo nøkler i antall.

Hva med fiskeren som fikk 1 kilo fisk?

Kilogram er vekt ;)

 

2000 gram = 2 kilogram. = 2 KG

2000 = 2 kilo = 2K

Stemmer det. Kilo som ord har faktisk ikke noe med vekt å gjøre. Derimot er det kilogram som er en vektbenevnelse. Dessuten er det dårlig norsk å skrive "Jeg har fått tre kilo penger i banken", når jeg først tar det helt ut :p.

 

Jeg ser dog ikke problemet med at folk skriver noe som dette her:

 

"Skal kjøpe ny bærbar spillmaskin til 20k kroner."

"I Rome Total War kan man bemanne hele 10k soldater i en kamp på slagmarken."

 

Det er dessuten ikke noe 14-tiss aktig over å skrive k for tusen da k tross alt er en forkortelse for kilo som også betyr 1000.

 

Vel vel, nok om det.

 

Når det kommer til "skriveleifer" på forumet pleier jeg som regel ikke å bli noe irritert. For det meste forstår jeg godt hva brukeren har skrevet, uten å måtte bryne hjernen noe mer en vanlig. Dog mener jeg at jeg har ganske god språkforståelse, altså at jeg forstår folk som kanskje ikke snakker språket (her: Norsk) så godt.

 

En viss prosent av Norges befolkning er dyslektikere, og jeg ville bli overasket om ingen av dem postet poster i dette forumet. Dyslektikere har desverre problemer med å skrive og lese i mindre eller større grad. Dette ville jeg tro er ille nok fra før uten at vi her på forumet skal stemple dem, og sette dem i en bås, som en så fint sa det før i tråden. Jeg er sterkt uenig i forslaget om at dyslektikere skal ha informasjon om sine vansker i signaturen. Joda, folk hadde kanskje latt være å kritisere dem da. Dog har folk ingen ting med i å kritisere andres skrivefeil, hvertfall ikke i det offentlige. Jeg kunne dog godtatt at dette ble gjort over PM, om noen faktisk har noe på hjertet. Jeg ville gå så langt som å kalle dette vanlig høflighet.

 

Minoritetsspråklige personer finnes det vel sikkert også på dette forumet. Jeg er dog ikke sikker, men så mange som er medlem her skulle ikke det forundre meg. Disse har kanskje vanskligheter med språket vårt, og dette burde vi alle respektere. Dog er det sikkert greit å gi en liten PM, der du gir noen råd anngående hans skrivevansker, på en høflig og diskre måte. På denne måten skremmer man ikke vekk folk.

 

Personlig mener jeg at rettskrivningen her på forumet er generelt grei nok. Man ser jo en del skrivefeil mens man blar seg ivei gjennom hauger av poster, men folk er da menneskelige. Når har det seg riktig nok slik at en del faktisk bare skriver en spilltittel i posten sin. Er ikke så lett å pirke på dem ;)

 

Når det kommer til såkalt "leet-speek" begynner vennligheten min å forsvinne. Dette er et helt unødvendig språklig misbruk, og burde utslettes før jo heller. Det er ingenting som tilsier at man burde skrive/snakke "leet-speek". For det første er det mye vanskligere å lese og forstå den slags skriverier. Folk implenterer feil med vilje, da ordet skal bli litt ekstra "kult". Da kan jeg jo nevne et kjent eksempel: "Teh". Dette er faktisk ikke et ord, verken på Engelsk eller Norsk. Så slutt med det der. Dessuten skriver folk ordene med mest mulige tall og tegn, av ukjent grunn. Grunnen er hvertfall ukjent for min del. .:*T3h*:.3l1T3';..;'f0rt3hw|n!!!!!. Slik kan da et "leet-speek"-spillnick se ut. Det er ukjent for meg hvorfor noen finner disse typer nick kule.

 

Orddeling og feil bruk av genitivs s er et stort problem i dagens samfunn i Norge. Gang på gang ser vi folk utøve disse feilene på de morsomme og heller kjedelige måter. Ungdom idag blir i stor grad påvirket av det anglosaksiske og imperialistiske verdensspråket Engelsk. Vi er omgitt av Engelsk på alle kanter. Det sendes Engelske filmer på TV, vi leser Engelske artikler og sider på internettet. Det er ikke måte på hvordan vi idag blir utsatt for Engelsk som språk. Klasssiske orddelingsfeil er "tunfisk biter i vann", og "kylling biter". Disse eksemplene som er memorert fra AMO sine web-sider synes jeg er ganske morsomme. Folk bør i det hele være med obs på dette. Norsk er et ganske så unikt språk, noe jeg synes alle burde passe på å ta vare på.

 

Det var vel alt jeg hadde å si om dette emnet her. Takker for meg

 

Hilsen Snorre :)

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

ja hva er greia. Det tar ett minutt å memorere at ingen ord i det norske språk skrives med orddeling. INGEN! ingen quart festival, eller data maskin, eller pop slager. Det burde være det letteste i verden å få med seg. Klarer man å operere en PC, så klarer man å skrive uten orddeling

Lenke til kommentar

QUOTE (Orresnei @ 22/07/2005 : 00:39)
Ungdom idag blir i stor grad påvirket av det anglosaksiske og imperialistiske verdensspråket Engelsk.

"Resistance is futile. You will be assimilated!"

Så akkurat Star Trek TNG - 4x01 - The Beast Of Both Worlds

Å kalle et språk for "imperialistisk" er vel å ro litt utenfor dets domene. Jeg mener også at den påvirkningen er bare positiv og at de nyeste nordmennene (som i barn og ungdom) vil pga denne påvirkningen se på seg som verdensborgere istedet for norske nisser :mrgreen:

 

QUOTE
Det som burde finnes er et program som kan overvåke alt du skriver i desktop o.l. Konfigurert slik du vill ha det. Feks bare spørre om retting etter vær gang du trykker enter, eller 10 sec etter siste taste trykk etter et (.) ol.

Bruker du opera kan du laste ned en ordbok-"plugin" som kan utføre stavekontroll på det du skriver før du poster det.

 

QUOTE
2000 gram = 2 kilogram. = 2 KG
2000 = 2 kilo = 2K

For å være helt rett så har du egentlig skrevet "to kelvin-giga" og "to kelvin".

Vektenheten kilogram er en SI-baseenhet som skrives "kg" og kilo (1000) er en SI-prefiks som skrives "k".

 

Selv syntes jeg bare "internettspråk" ("j skl gå t bilen og gjøre d") og skriving på dialekt er de eneste "feilene" som ikke bør tolereres. At et par bokstaver står feil eller mangler har lite og ingenting å si så lenge det ikke er med vilje og beskjeden kommer klart gjennom. Jeg syntes derimot at poster som kommenterer skrivefeil (utenom i artikkler, de er fortsatt fritt vilt :tease: ) er det neste store hw.no og moderatorene bør slå mer ned på.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

QUOTE (suprsid @ 22/07/2005 : 00:52)
QUOTE (fjartan @ 21/07/2005 : 18:57)
Hallo!!! Den virkelige verden kaller!!!

"Jeg har fått tre kilo penger i banken"
"Hørte at Siggen hadde fått tak i tolv kilo nøkler?"

Altså, bruker man kilo tror folk lett man mener noe annet. Tolv kilo nøkler i vekt, er ikke det samme som tolv kilo nøkler i antall.

Hva med fiskeren som fikk 1 kilo fisk?

Kilogram er vekt ;)

 

2000 gram = 2 kilogram. = 2 KG

2000 = 2 kilo = 2K

 

EDIT:

QUOTE (zeph @ 21/07/2005 : 17:49)
Hvem vet, kanskje det sitter "fjorten år gamle jenter med msn" som tror "koz" er et norsk ord :!:

Det skal du ikke se vekk ifra :!:

Nevnte jeg at jeg fikk en torsk på 12 kilogram?

 

---

 

Denne debatten er faktisk kjempemorsom, kan den ikke puttes et sted i OT?

Lenke til kommentar

Som det står i reglene:

"

Pass på skrivefeil

 

Ta deg god tid når du skriver postene dine og se spesielt godt etter skrivefeil, grammatiske feil og eventuell feilinformasjon. Du skal ikke bruke SMS- språk og helst ikke forkortelser, spesielt ikke hvis det er en forkortelse folk flest ikke kan. Hvis du i etterkant oppdager en skrivefeil kan du i så fall bruke "Edit"-funksjonen til forumet for å endre på det som var feil. Det er vanlig å skrive "Edit: 'Det som har blitt endret'" etter en eventuell endring slik at folk kan se hvorfor du har endret på innlegget.

Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn.

 

NB: Dersom du har et skriveproblem, men ønsker allikevel å benytte forumet, ser vi at du helst bruker en elektronisk ordbok før du poster, f. eks. den du finner i Word. Vi vil oppfordre til at du la til informasjon i signaturen din om ditt skriveproblem, slik at du ved en senere anledning vil slippe at kanskje noen tar det opp. Vi vil påpeke at du verken trenger bruke Word eller signaturen slik vi her foreslår dersom dette ikke er ønskelig. Vi opplyser kun om at det er teknisk mulig, slik at vi kan slippe eventuelle uheldige situasjoner i fremtiden. Situasjoner som kan skape et unødvendig problem både overfor moderatorene og deg selv.

"

 

QUOTE
Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil.

 

Vil gjerne beklage for de som jeg rast ut over, spesielt til folk med skrive og lesevansker. Men anbefaler ALLE å rette innleggene sine før de legger de ut, bruk f. eks. Word.

 

Mvh:

Anders Skogli

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...