Gå til innhold

Angående nedlastning av DivX og bli straffet for det.


Anbefalte innlegg

Hvis jeg sitter på et lan og laster ned masse divx og en politi kommer bort og vil ta pcen og anmelde meg osv, så har han vel ingen rett til det? jeg mener, i følge norsk lov har man lov til å ta backup av sitt eget orginalmateriale. så da kan jeg vel bare si at jeg laster ned backup av mine egne cd-er da, og da har ikke politiet noen rett til å gjøre noe?

 

Tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"vanlig politi"?

Tror dere hele det norske politikorpset består av gubber i 40-50 åra som i NYPD Blue??

 

Hvor kommer disse "dumme" gamle politimennene og damene fra som ikke har peil på data og ikke har oppdatert seg på de siste 20 åra?

Er det ikke rimelig stor sjans for at de aller fleste faktisk er ungdommer fra deres EGEN generasjon, som har valgt politi som yrke? Det kan godt være folk som har like god peil på data som oss, kjenner en gammel BBS-rev som er blitt politi nå. Skummelt å generalisere politiet som gamle treige gubbiser som ikke kan data. Dere kommer til å brenne dere kraftig.

Hjelper lite å sitte på forhør og si "jammenjammen jeg trodde ikke du kunne data jeg!"

 

Vil heller ha politi som faktisk vet opp-ned på en datamaskin og kanskje litt "hacketing" enn at de ikke vet hvor på-knappen er engang. Noen som husker Kevin Mitnick (superhackern)-saken?

 

Der greide aktoren å få dommeren til å TRO at kevin måtte fratas ALL rett til å bruke mobiltelefon-utstyr også, for de "hadde hørt" at superhackerne kunne starta atomkrig (!!) ved å plystre en spesiell sekvens i mobilen. Så dumme var de da, og det kom ikke til hans fordel overhodet. "Hackere" var og ble onde skapninger som bare herker og starter atomkriger og tar ned strømnett og telefonnett hele døgnet..vi vil vel ikke ha det sånn heller?

 

Tenk en ting til: I min forrige arbeidsplass ble folk plukket ut til diverse prosjekter etter som hva de var best på. Så hvorfor kan ikke politiet gjøre dette? F.eks. med tanke på TG.."Er det noen her er gode på data? du iversen (som kanskje er 25-26 år)vet jeg er gammel datafreak..stikk en tur på TG og skrem dem litt"

_________________

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-07-29 02:03 ]

Lenke til kommentar

Det finnes nok enkelte politimenn med datakompetanse, og Kripos og Økokrim har nok folk med høy kompetanse.

 

Min erfaring med det lokale lensmannskontoret er imidlertid ganske underholdende... :smile:

 

Sent en kveld ringte telefonen og en mann presentrete seg som "Lennsmannsbetjent ettellerannet". Jeg fikk selvsagt litt noia, selv om jeg ikke kunne huske å drept noen.

 

De drev og etterforsket en "forsvinningssak". En fyr hadde vært borte hjemefra i over 3 uker(!), og foreldrene hadde til slutt blitt litt bekymret. Politet ringte til meg siden jeg hadde hatt mye kontakt med karen tidligere. (Senere viste det seg at de også hadde ringt/snakket med mange andre om samme sak.)

 

Jeg visste ikke hvor han var, men spurte om de f.eks. hadde prøvd å sende ham en mail. Det hadde de ikke tenkt på, men lurte på om jeg kunne gjøre det, (sitat) "hvis jeg hadde peiling på sånn datagreier."

 

Samme kveld sendte jeg en mail til fyren og fikk svar neste morgen. Han hadde dratt på et dataparty eller liknende et sted i andre enden av landet, og ikke funnet noen vits i å reise hjem eller informere om hvor han var. (Litt spesiell person altså.)

 

Jeg ringte til politiet og fortalte dem dette. Jeg tilbød meg å sende mailen jeg hadde fått til dem, siden de spurte om jeg hadde noe dokumentasjon/"bevis". Det var imidlertid umulig da de ikke hadde (sitat) "sånn derre mail på kontoret." Hvis det var mulig ville de heller ha det skrevet ut på papir.

 

Så jeg frykter ikke akkurat at herr Lennsmannsbetjenten skal komme og ransake PCen min. :smile:

 

Det finnes mange andre eksempler på manglende datakompetanse i politiet. En gang slengte de en fyr på glattcelle fordi en mobiltelefon de hadde funnet tilhørte en kriminell som altså skulle være ham. Et oppslag i en hvilken som helst telefonkatalogtjeneste ville imidlertid vist at de hadde tatt feil mann.

 

Leste også om en etterforsker i Kripos måtte få hjelp fra FBI for å finne ut hvem som eide et .com-domene... Og da kunne en hver 12-åring finne fullt navn og adresse på personen svært enkelt.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 00:29, fondus skrev:

Hvis jeg sitter på et lan og laster ned masse divx og en politi kommer bort og vil ta pcen og anmelde meg osv, så har han vel ingen rett til det? jeg mener, i følge norsk lov har man lov til å ta backup av sitt eget orginalmateriale. så da kan jeg vel bare si at jeg laster ned backup av mine egne cd-er da, og da har ikke politiet noen rett til å gjøre noe?


Tar jeg helt feil?



 

Politiet kan gjøre nesten hva de vil hvis de har skjellig grunn til mistanke. Hvis du sier at du laster ned backup av egne orginaler, kan politiet be om å få se orginalmaterialet. At du må kjøre 5 timer for å hente orginalene er ikke politiets problem.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 00:29, fondus skrev:

Hvis jeg sitter på et lan og laster ned masse divx og en politi kommer bort og vil ta pcen og anmelde meg osv, så har han vel ingen rett til det? jeg mener, i følge norsk lov har man lov til å ta backup av sitt eget orginalmateriale. så da kan jeg vel bare si at jeg laster ned backup av mine egne cd-er da, og da har ikke politiet noen rett til å gjøre noe?


Tar jeg helt feil?



 

Om politiet har ransakningsordre kan de gjøre dette om det er skjellig grunn til mistanke. Men de må ha en ransakningsordre! Dette gjelder uansett hvor det skjer. Selv for å se i bagasjerommet på bilen din om du blir stoppet i kontroll må de ha ransakningsordre. De har full rett til å spørre, men du kan bare si nei og de må godta det. De kan be deg blir hvor du er til de får ordren.

 

Ta backup er lovlig, laste ned er mer tvilsomt. Men du skal nok drive å selge videre for at Politiet skal bry seg. Skal de ta alle som driver å laster ned beskyttet materiale kommer politiet til å være rimelig busy de neste åra.

 

Politiet i Norge har egentlig lov til svært lite overfor borgerene, men vi vet det ikke så når de spør svarer vi, selv om de ikke har lov til å kreve annet en personalia. Om en politi spør deg hva du driver med, har han ikke noe med det. Da må de i såfall ta deg med til avhør, og gå gjennom hele pakka med det formelle (om du vil være vanskelig :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:



Politiet i Norge har egentlig lov til svært lite overfor borgerene, men vi vet det ikke så når de spør svarer vi, selv om de ikke har lov til å kreve annet en personalia. Om en politi spør deg hva du driver med, har han ikke noe med det. Da må de i såfall ta deg med til avhør, og gå gjennom hele pakka med det formelle (om du vil være vanskelig :smile: )



 

Denne her minte meg på en artig sak som skjedde når vi var fjortiser. Jeg bodde i ei lita bygd i Nord-Norge. Og der gikk det hardt på heimbrenten til pappa i helgene osv (det gamle flaske-trikset).

Scenario: Fjortisdisko på ungdomshuset.

 

Et par karer (2 år yngre enn oss, ca. 14 tipper jeg) labber nedover veien fra ungdomshuset med hver sin 0,5l spritflaske på innerlomma. Politiet kommer nedover veien sånn bare for å sjekke (pleide å bli slagsmål avogtil), og her ser vi de 2 idiotene legge beina bak nakken og springe! Men ikket til skogs..åneida, disse 2 skulle springe fra purken etter hovedveien de. SÅ først etter at purken oppdaga dem sprang kjørte de etter..og da flekka de opp i skogen. Med 2 politimenn på slep som la dem i bakken veldig fort. Enden på historien er at han ene faktisk kom seg vekk, men han andre ble lagt i jern, og blir aldri kvitt nicket Jern-Hugo. :smile:

Så ble han kjørt hjem til foreldrene.

 

Hadde de ikke sprunget hadde ingenting skjedd såklart.

 

_________________

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

 

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-07-30 04:52 ]

Lenke til kommentar

Hvis du laster ned masse divx er du som nevnt i et svar over utenfor fare. Nedlasting av divx er lovlig i Norge.

Men skulle det være lisensiert programvare du laster ned, har politiet all rett til å reagere.

De må selvfølgelig se hva du gjør. Du må bli tatt på fersk gjerning.

 

Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven). Kap.15, §198.

 

Men jeg tror du skal være maks uheldig hvis det skal skje.

Lenke til kommentar

Quote:


jossa skrev (2002-07-30 19:21):

erre ikke no sånt som "du har lov til og laste ned men ikke og laste opp" da først er du kriminell



 

jup, det er lov å laste ned, men ikke distibuere, altså gjøre det tilgjengelig for andre. Med andre ord, du er avhengig av at andre bryter loven, men du trenger ikke gjøre det selv. Det skal også sies at loven er usikker på dette punktet.

 

http://www.itavisen.no/art/1296710.html

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-31 08:58, Xell skrev:


jup, det er lov å laste ned, men ikke distibuere, altså gjøre det tilgjengelig for andre. Med andre ord, du er avhengig av at andre bryter loven, men du trenger ikke gjøre det selv. Det skal også sies at loven er usikker på dette punktet.




 

Nok en seriøs nyhet fra Itavisen... :smile:

 

De kunne i det minste vist til hvilke lovbestemmelser de bruker når de hevder at nedlasting er lovlig, men ikke opplasting.

 

Noen som vet noe mer konkret om dette?

 

(Se forørig denne tråden.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...