Gå til innhold

"Det er flaut å være norsk", "Norge er latterlig"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At Norge har mye penger pga. oljen er noe helt annet enn at hver enkelt nordmann har mye penger å rutte med.

Men dette henger jo helt klart sammen. Vi har jo mer penger å rutte med pga oljen. Uten oljen ville skatte og avgiftsnivået vært langt høyere eller innskuddet for å sikre pensjon ville vært langt høyere.

 

Faktum er at vi har bra økonomi her til lands. Og vi slipper å bruke penger direkte på ting som helse. Dette er allerede betalt for gjennom skatten.

 

Greit nok, vi betaler for en del annet fjas gjennom skatter og avgifter, men heldigvis dekkes en del av de viktige saken også ;)

Lenke til kommentar
At Norge har mye penger pga. oljen er noe helt annet enn at hver enkelt nordmann har mye penger å rutte med.

Men dette henger jo helt klart sammen. Vi har jo mer penger å rutte med pga oljen. Uten oljen ville skatte og avgiftsnivået vært langt høyere eller innskuddet for å sikre pensjon ville vært langt høyere.

 

Faktum er at vi har bra økonomi her til lands. Og vi slipper å bruke penger direkte på ting som helse. Dette er allerede betalt for gjennom skatten.

 

Greit nok, vi betaler for en del annet fjas gjennom skatter og avgifter, men heldigvis dekkes en del av de viktige saken også ;)

Om pengene tar en omvei innom staten for å komme frem til målet har vel lite å si på om vi har det godt økonomisk her i landet?

Lenke til kommentar
Ja, jeg er ikke lenger stolt av å bo i dette landet. Skolen er nedprioritert, sosialkontoret kan ta fra unger penger de tjener, vi kan ikke beskytte oss mot inntrengere (dommen her helt korrekt i forhold til norsk rettspraksis), sykehusene sliter økonomisk, sykehuskøene er lange (ventelistegaranti er BS), har du psykologiske problemer blir du ikke tatt på alvor fordi det ikke er plass til deg, og mye, mye annet. Er vi virkelig så heldige som bor i Norge?

 

Norske politikere har etter min mening blitt en gjeng sauer som ikke tenker på andre ting enn de som allerde har det bra, de uten noen problemer, de perfekte. Ja, og seg selv da. De tjener jo over det dobbelte av hva Kari og Ola Nordmann gjør, ja til og med hvis man slår sammen Kari og Olas inntekter tjener de faktisk mer. Det er noe alvorlig galt med Norge. Vi har ikke lov til å beskytte oss mot inntrengere. En hardbarka krimminel kan faktisk komme inn i ditt hus med kniv og true med å drepe deg, og du har faktisk ikke lov til å drepe eller skade vedkommende med et skytevåpen om du skulle ha dette tilgjengelig. Man oppfordrer i stedet til å løpe unna eller til en ren knivkamp. Gjør man noe annet har man flaks hvis man ikke får en straff i Norge...

 

Sykehusene får stadig dårligere økonomi. Når man først sparer inn et par millioner til et sykehus kommer politikerene stolt og skyter høylytt om hvor bra dette er. Nå skal det blir mange flere sengeplasser. Jeg biter ikke på det. Jeg veit at en sengeplass koster rundt en million.

 

Straffene i Norge er også på ville veger. Det å laste ned filmer o.l for så å dele de ut igjen utsetter deg for en høyere straff enn hvis du går ut og voldtar noen. Hvor er logikken? Er det bedre for samfunnet at jeg går og voldtar noen enn at jeg laster ned og deler ut filmer? Eller for den sakensskyld, er det riktig at man risikerer å få lengre staff ved ulovlig hogst i skogen enn ved en voldtekt? Eller hva med at man faktisk får strengere straff ved korrupsjon enn ved en voldtekt? Hvor er det til tider blitt av logikken i norsk strafferett? Skal det virkelig være mindre strengt å voldta noen enn å begå økonomisk kriminalitet?

 

Jeg gidder ikke skrive så mye mer, men stiller i stedet et spørsmål: Hvorfor skal jeg være stolt av å være norsk og stolt av å bo i Norge?

Tror du alt er så mye bedre i andre land? :roll:

 

Norge er blitt utpekt seks ganger for å være det beste landet å bo i, av FN.

 

Slutt å syt, start å yt. Eventuelt: grow up.

Lenke til kommentar
Bruce Bawer, en amerikaner bosatt i Norge, har for øvrig skrevet en artikkel om hvordan det er å leve i Norge sammenliknet med i De forente stater. Den heter We're Rich, You're Not. End of Story.

Snakker om bomskudd. Om nordmenn føler seg velstående er det fordi vi føler vi har det bra, og det må da være bedre enn å ha mer penger, men færre gleder her i livet.

 

Norsk kultur er ganske spesiell. Da bir det vanskelig å sammenligne med andre land.

USA kan nok være et utmerket land, men forsøk på å avbryte argumentasjonen med kjekke "end og story" imponerer ikke. Hva da med kjekke uttrykk som "going postal"?

Lenke til kommentar
Problemet er vel at de fleste politikere faktisk ER økonomer (dog ikke så glupe :p)

Spøker du? Når jeg leser gjennom merittlistene til stortingspolitikere og regjeringsmedlemmene etter nyvalg reagerer jeg på to ting:

- at merittlisten er så kort

- at så utrolig få har maktet å fullføre noen som helst utdanning ut over folkeskolen

 

Politikere, nesten uansett parti, har gått partiskolen, er broilet opp siden de begynte i ungdomslaget. Deres grep om virkeligheten er svak, forståelse for folket er manglende, og innsikt i industriens behov fraværende. Det hele er kronet med en total forakt for fakta. Så da NHO tilbød stortingspolitikerne mulighet for å delta på bedriftsstyrer for å se hvordan det fungerer i det virkelige industriliv, var det bare 2 som takket ja. Dene ene var Siv Jensen, husker ikke hvem den andre var.

Min drøm er at man går tilbake til det gamle systemet der politikerne var en del av folket. Der landbruksministeren var en bonde, der justisministeren var en advokat/dommer, der utdanningsministeren var en lærer/professor, der forsvarsminister var soldat, der...ja, dere skjønner. Menneskene i slike viktige stillinger burde faktisk ha litt snøring på hva de faktisk representerer (faglig sett).

Troll sprekker i sollys, politikere revner i kontakt med fakta. Betegnende er uttrykk som "Saken er for viktig til å overlate til eksperter". Jaja.

Men desverre....

 

Idag er politikerne stort sett de som på skolen snakket mye, men sjelden visste hva de snakket om. Den typen som kan få ulogiske ting til å høre logiske ut. Karriærepolitikeren, den som bryr seg om seg selv, partiet og de som betaler godt.

 

Ok, ble kanskje litt generelt om politikere. Sorry :p

Her har Norge enormt mye å lære av USA, med sine "think tanks" og forum med faktiske eksperter. Det er ikke perfekt i USA, men på dette feltet er det bedre enn Norge.

Lenke til kommentar

Tilbake til utgangspunktet/trådstarterinnlegget:

Problemet er massiv inkompetanse hos politikere. Ellers står tingene bra til her i landet. Jeg har selv bodd endel i utlandet, ser helt klart at mange ting fungerer bedre i f.eks. Sverige, Storbritannia og Japan, men folk føler seg vel her hjemme på berget. At vi har et ord som "dugnad" sier mye.

 

Videre har vi mye fattigdom i norsk historie, deler av vest- og nordvestlandet hadde reell, men lavmælt fattigdom frem til 60- og 70-tallet. Dette er da blitt endel av vår kultur. En merker det som sist politikere sa vi nærmet oss dårlige tider, og folket dro til livremma så hardt en knapt kunne trekke pusten og alle luksusvarebutikker fikk problemer.

 

Den dagen oljen vår renner ut, og våre politikere ikke har evnet å investere i fremtiden, vil dette komme godt med og vi vil fortsatt kunne føle oss noenlunde vel i vår nye fattigdom.

 

Edit: typo

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Men dette henger jo helt klart sammen. Vi har jo mer penger å rutte med pga oljen. Uten oljen ville skatte og avgiftsnivået vært langt høyere eller innskuddet for å sikre pensjon ville vært langt høyere.

Oljepengene renner jo inn i oljefondet.

En sannhet med visse modifikasjoner. Alle oljepengene renner ikke inn i oljefondet.

 

I årets budsjett er det regnet med 227 mrd i petroleumsinntekter og 204 mrd skal overføres til oljefondet. Avkastning fra fondet er regnet å komme på 74 mrd.

 

Nå er inntektene blitt enda større grunnet oljeprisen.

 

Og hva går oljefondet til? Jo pensjonen. Hvis vi ikke hadde hatt oljefondet måtte vi selv lagt ut pengene til fremtidig pensjon. Det trenger vi i liten grad å tenke på ¨nå.

 

Så jo, vi får langt bedre råd grunnet oljen.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne likt å se den rapporten som fastslår at vi er noen av de som har minst igjen etter at skatter og avgifter er trukket fra.

Jeg lenket til en slik rapport tidligere i denne tråd:

 

We're Rich, You're Not. End of Story.

 

In late March, another study, this one from KPMG, the international accounting and consulting firm, cast light on this paradox. It indicated that when disposable income was adjusted for cost of living, Scandinavians were the poorest people in Western Europe. Danes had the lowest adjusted income, Norwegians the second lowest, Swedes the third. Spain and Portugal, with two of Europe's least regulated economies, led the list.

(Min utheving.)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne likt å se den rapporten som fastslår at vi er noen av de som har minst igjen etter at skatter og avgifter er trukket fra.

Jeg lenket til en slik rapport tidligere i denne tråd:

 

We're Rich, You're Not. End of Story.

 

In late March, another study, this one from KPMG, the international accounting and consulting firm, cast light on this paradox. It indicated that when disposable income was adjusted for cost of living, Scandinavians were the poorest people in Western Europe. Danes had the lowest adjusted income, Norwegians the second lowest, Swedes the third. Spain and Portugal, with two of Europe's least regulated economies, led the list.

(Min utheving.)

Jeg leste den artikkelen og ser at han refererer til en undersøkelse fra noen revisorer som indikerte noe, men det jeg gjerne vil lese er selve rapporten, ikke hva denne mannen, med sitt klare propaganda utspill, konkluderer med.

 

Får ta og lete litt på KPMG sine sider, men nå skal jeg ut i solen :)

Lenke til kommentar
Ja, vi er veldig heldige som bor i Norge, det er bare verden som har blitt en forjævlig plass å være.

"Velstand er som sjøvann. Jo mer man drikker jo tørstere blir man." Jepp, vi er blitt rike og kommer nok til å få mer materielle goder i fremtiden. Og som en rar konsekvens går folk rundt å tror at verden er verre enn noen sinne.

Lenke til kommentar

Med det utgangspunktet Norge har på grunnlag av oljefondet synes jeg virkelig at vi burde satse stort på utdanning og forskning og på den måten øke muligheten for Norge å hevde seg på flere områder internasjonalt. Vi vil da bygge grunnlaget for andre næringer enn olje og dermed sikre fremtiden enda en stund. Vi har det de fleste andre land drømmer om, men gjør lite og ingenting med det.

 

Men er selvfølgelig flere andre områder som burde ha blitt 'gjennomgått' :)

Lenke til kommentar
Ja, vi er veldig heldige som bor i Norge, det er bare verden som har blitt en forjævlig plass å være.

"Velstand er som sjøvann. Jo mer man drikker jo tørstere blir man." Jepp, vi er blitt rike og kommer nok til å få mer materielle goder i fremtiden. Og som en rar konsekvens går folk rundt å tror at verden er verre enn noen sinne.

Kan ikke si annet enn at det der var kloke ord :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, vi er veldig heldige som bor i Norge, det er bare verden som har blitt en forjævlig plass å være.

"Velstand er som sjøvann. Jo mer man drikker jo tørstere blir man." Jepp, vi er blitt rike og kommer nok til å få mer materielle goder i fremtiden. Og som en rar konsekvens går folk rundt å tror at verden er verre enn noen sinne.

Jeg mener ikke at alt var bedre for 50 år siden ellernoe sånt. Men altså verden er ikke en perfekt plass fordi du kan sitte på en pc og si at verden er kjempebra og at vi gjør store framskritt fordi du har råd til mat hver dag, og ikke trenger å gå rundt å være redd for at du eller dine skal bli drept i løpet av dagen, eller at du kansje ikke får noe spise på en stund, at du ikke har nok penger til å mate ditt eget barn. At du ikke kan gå ut og leke fordi det er for farlig. Jeg sier ikke at det går ann å gjøre verden perfekt, fordi det finnes alltid noen med nok penger og makt til å gjøre livet surt for andre. Men så lenge det finnes krig og sult, i så stor grad som nå så er det langt ifra er perfekt plass, jeg tror ikke hva eller hvem du tror som skapte oss, mente at vi skulle ha det sånn.

Lenke til kommentar

Må bare slenge meg litt inn på denne debatten...

 

Har lest gjennom hele tråden og inntrykket jeg sitter igjen med etter dette er at trådstarter sliter "litt" med å like våre "folkevalgte"... Han skjemmes kanskje ikke over å være norsk som sådann, men er utrooolig misfornøyd med Bondevik og co...og muligens noen før Bondeviks tronetid...

 

Selv har jeg det som plommen i egget... sitter å planlegger kjøp av ny pc...motorsykkel har jeg i garasjen, et lite hjemmestudio som jeg kan lage musikk på...og ikke minst...jeg har mat på bordet.. Lucky me...

 

Og det er virkelig lucky me...så lenge det tjener samfunnet...og skatten min betales.

 

Det foregår faktisk så mye rart i styre og stell at dere vil gjerne ikke tro det...

La meg forklare litt nærmere hva jeg tenker på.

 

Nordmenn har kjøpekraft som aldri før. Jo da...stemmer det..nesten. Vi har hatt det før..på 80-tallet. Den økonomiske bobla sprakk og mange ble begjært konkurs. Hus gikk for spottpris og mange ble gjeldsslaver for livet... Dette skjer igjen om renta går opp til 8-10%. Noe den har vært i lange perioder før.

Ellers så kan vi lese om Ola Nordmann som kjøper seg hytte, bil,båt, hus og motorsykkel... Han reiser en del på ferie også... Hmm...har ikke råd til alt dette jeg i hvertfall... Selv ikke med to inntekter.

 

Hund kan skytes hvis den angriper sau og andre husholdningsdyr. Jepp... Har du våpentillatelse så kan du ta med deg hagla/rifla å avlive den på stedet.

Angriper den ungen din derimot, så må du tilkalle politiet, de må ta den i forvaring, du må lever krav om avliving og kanskje får du gjennomslag for kravet. Ergo sau er mer verd enn et barn.

 

Jeg unndrar 500.000NOK fra arbeidsgiveren min Det blir et par år i fengsel det...samt at jeg må betale tilbake de 500.000,- i tillegg til saksomkostninger. Voldtar jeg ei jente, så blir det maks 8mnd, en stor andel betinget...kanskje jeg må betale 30.000,- i erstatning til jenta også...dvs, med mindre hun kan karate og forsvarer seg...knekker kjeven på meg kanskje...da må hun betale MEG erstatning....voldsoffererstatning...

 

Staten overlater mer til private. Jess...dette skjer as we speak/write. Følgene er at prisene vokser, kvaliteten synker (med mindre du er stinn av gryn) og rettighetene våre svekkes... Lettere for Bondevik å holde styr på. De tar inn like mye i skatt (om ikke mer), så må vi atpå betale tjenestene vi betaler skatt for.

 

Veinettet vårt er godt utbygt...not. Veinettet holder farlig lav standard...dette sammenlignet med minde velstående land. Vi betaler veiavgift, drivstoffavgift, trafikkskadeavgift, avgift på kjøretøyene (på kubikk og hk) og vi betaler registreringsavgift. Alt dette for at vi skal få finansiert veiene...jepp..ikke rart vi må ha bom rundt hver sving... Kan jo ikke bli noe særlige beløp av disse små avgiftene... Dessuten...satser du på sikre kjøretøy, evt. gjør kjøretøyet ditt sikrere, så må du betale for det.

 

Skoleverket er så bra sier dere...faktum er at mange skoler ikke har ventilasjon, holder på å råtne og er i generellt elendig forfatning... Bra at det blir mer og mer privatisert dette også...så vi kan betale mer for det vi allerede betaler skatt for...

 

Helsevesenet er bra...jo da...hvis du har penger... Hvis ikke kan du risikere å ligge i korridoren på magen med et termometer langt inn i anus... Dvs...med mindre du har en del penger da... Rike kan ikke ligge på korridor...

Ja...og så har vi den situasjonen hvor dere blir gamle og trenger hjelp til alt...dere har kanskje ikke noen barn som kan stå på for dere og kreve deres rett? Da blir dere fort glemt...skal jo ikke være nødvendig.

Er dere et eldre ektepar som må bo på gamlehjem, så er det ingen selvfølge at dere får bo på samme rom...faktisk ikke på samme gamlehjem...

 

Arv Jepp...deres gamle far har arbeidet hele livet, spart og spinket og gjort seg opp litt penger...penger han har betalt masse skatt for...men nå har han gått bort og dere skal arve. Jepp..staten vil arve litt de også.. arveavgift... Hvor morbid er ikke det?

 

Sosialvesen har vi. Jo da...vi har det. Ydmykende må det være å dra dit...ikke sikkert du får hjelp heller...de har jo et regelverk å forholde seg til. Ikke nok at du ikke eier nåla i veggen nødvendigvis. Hva om du har et barn som nettopp innkasserte 70.000,- i konfirmasjon? Joda...da må du bruke DE pengene først... Dette kaller jeg å stjele da... Greit å stjele så lenge staten sparer penger....

 

Aetat. Jess...blir du arbeidsledig, så får du arbeidsledighetstrygd... Dette er fint.. Det er noen karensdager riktignok...deretter får du 66% av lønna di siste tre årene, eller det siste året om dette gagner deg best... Flotters... To haker...

Hva om du har tjent mindre enn 56.000,- (var det sist jeg hørte, sikkert mer nå)?

Hva om du akkurat har avslutta utdanning og ikke fått deg jobb ennå? Jepp...da blir det blankt avslag... Da må du dra på sosialen...men de ber deg selge unna alt du eier først...da kan de hjelpe.

 

Arbeidsmarkedet er bra...lite arbeidsledighet... Og bedre blir det nå som Bondevik og de andre Quislingene har pressa gjennom et "bedre" lovverk for midlertidig ansettelser. Nå kan bedriftene bare ansette å sparke ansatte som de føler for.. Litt lite bestillinger denne måneden ja..ja da blir det fattigkassa på noen.

Det er overklassens storhetstid igjen...

Arbeidsmiljøloven er satt 50 år tilbake i tid...

Blir mindre arbeidsledighet av slik påstår de... De har nesten rett... Det blir flere som får jobba litt, men utrolig mange fler vil slite med arbeidsledigheten... og med tanke på at folk får karensdager når de går ut i permisjoner og arbeidsledighet, så er det utrolig mye å tjene for staten og utrolig mye å tape for oss...

Heldigvis så er det utrolig mye å tjene på dette for de som alt har mye da...

 

Politiet har så lite bemanning at de ikke kan rykke ut på til dels alvorlige forbrytelser...hvis kongelige er i nærheten, så må det faktisk stå om liv.

Har inntrykk av at det er ikke politiets vilje det står på, men ressursene.

I tillegg så skal de bekjempe hardkokte kriminelle som har håndvåpen på seg like naturlig som har med mobilen, med kun...ja...ingenting egentlig...

Var ei helg her i Trondheim i fjor at det 50 politimenn og kvinner jobbet gratis for å påvise at det nytter med mer politi...og det var rekordlite forbrytelser den helgen... Var nesten ingenting i politiloggen som står etter hver helg i adressa.no.

 

Demokrati er et fint ord vi bruker mot muslimske fundamentalister... De truer visst noe som kalles et demokrati... Glad vi ikke har dette i Norge...så slipper vi at de truer oss...

Hvordan ellers forklare at Bondevik sitter med regjeringsmakten?

Parti slår lag med parti de ellers aldri ville hatt noe med å gjøre for å få nok flertall til å slå ut FRP selv om FRP får mest stemmer... Er ikke noen FRP stemmer, men dette er ikke riktig...og det har skjedd... Se sist kommunevalg.

Ytringsfrihet...har vi...så lenge vi ikke sier noe politisk ukorrekt...

Stortingsvalg og kommunevalg er redusert til landets mest høytidelige og største meningsmåling...for hvis resultatet ikke passer dem, så driter de i resulatet...

 

And the list goes on...men det begynner å bli sent...skal jo sove litt også...

 

Skjønner trådstarter meget godt jeg... Slår meg ikke på brystet over å være norsk jeg... Finner ingen grunn til dette.

 

Riktignok har jeg det rimelig bra nå, men ting er i negativ forandring. Det virker nesten som om lav rente virker blendende på folk... Så lenge folk kan ta seg opp enorme lån på små inntekter, så har vi det helt knall vi...

Så kan Bondevik bare selge våre felles ressurser, ta skatt selv om vi likevel må betale for disse tjenestene fra private aktører.

Han tar fra oss våre rettigheter og goder over en lav sko og serverer de på et sølvfat til sine rike venner...

 

Jeg sier bare...det er ikke flaut å være norsk, men staten Norge er latterlig...

Lenke til kommentar

 

Rullebånd er en ting. Taylorisme er noe annet. Har du ikke lest om hva som skjedde med arbeiderne som jobbet under tiden da Taylorismen hadde sin glansperiode i starten av den industrielle revolusjonen? De ble syke, utmattede og redusert til intet mindre enn varer for fabrikkeierne. De skulle jobbe 16 timer dagen, for en lønn som ble bestemt av fabrikkeierne. De skulle jobbe mest mulig effektivt og måtte ofte gjøre det samme hele dagen, noe som førte til skader både på syken og det fysiske i form av slitasjeskader. Klaget de, fikk de sparken, da kunne de være sikre på å sulte ihjel. Det var mange andre som ville jobbe, så det var ikke noe problem for fabrikkeierne.

 

Men, det var blodig effektivt og skapte en enorm profitt. Likevel var det mer til skade for menneskets liv enn til gagn.

Taylor ville gjøre arbeidsplassen mest mulig effekitvt. Det han drev med er det sammen folk driver med den dag idag.

 

Han innførte også pauser, noe som var uhørt på den tiden. Hans undersøkelser fant ut at om man ble gitt matpauser og mindre pauser så ville arbeiderene ikke bli utslitt og dermed orke mer.

 

Å slite ut arbeiderene var i strid med Taylor sitt mål og de eneste som ble utslitt og syke var de som opplevde en dårlig gjennomført taylorisme. Det sier seg selv.

 

Det er en grunn til at Taylorisme blir kalt rullebåndprinsippet. Taylorisme er ikke noe annet enn rullebånd.

 

Du fremstiller et veldig ensidig bilde av Taylorismen. Kanskje du bør lese litt mer ;)

Quotes fra læreboka mi i Samfunnskunskap

 

"Taylor betraktet menneskene som arbeidsmaskiner. Vi kan si at han hadde et mekanisk menneskesyn fordi han hevdet at

* atferden kan styres på samme måte som vi styrer en maskin

*vi er late av natur. Vi ønsker ikke å ta initiativ, ta på oss ansvar og løse problemer på egen hånd. Vi vil og må styres.

*vi må belønnes hvis vi skal yte noe. De materielle belønningene er viktigst; det er ønsket om høyest mulig lønn som driver oss til innsats."

 

" Den overordnede skal til enhver tid bestemme hva som skal gjøres, når og hvordan arbeidet skal utføres. Å la arbeiderne fordele oppgavene seg i mellom er lite effektivt. Å la underordnede og overordnede sammen løse problemer er å kaste bort kostbar tid."

 

"Siden det er bedriftslederne som bestemmer hva arbeiderne skal produsere, hvordan og hvor raskt de skal gjøre det, har bedriftslederne og eiere stor makt over arbeiderne. Det vil si at arbeiderne ikke bestemmer over seg selv. Det forsterker følelsen av å være fremmedgjort."

 

Det Taylor "drev med" er slettes ikke det samme vi gjør i dag. Nok en quote fra SK boka mi.

 

"I paragraf 12 slås det indirekte fast at Taylors tankegang ikke kan godtas i norske bedrifter."

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
For ikke å snakke om at det er bedre [å bo i Norge] en å bo i USA

Tøv. De fleste europeiske land ville ha blitt regnet som fattige om de hadde vært en del av De forente stater.

Så kan man jo spørre seg hvor viktig det egentlig er, da velstand i stor grad er relativt og ikke absolutt. Når amerikanere skryter, så skryter de av at de bytter møbler oftere, har større bil og større hus. Det spørs i hvor stor grad slike forskjeller faktisk påvirker ens faktisk livskvalitet, svært lite ville jeg tro. Et annet problem er jo at statistikken til Timbro er basert på gjennomsnitt og ikke median. Noe som blir galt da det er svært mange rike i USA som trekker snittet veldig opp. Et annet problem er jo at mange tjenester slik som vask av privathjem er utføre på markedet i USA, og ikke i f.eks. Sverige. Noe som gjør at BNP til USA blir kunstig høyt.

Lenke til kommentar

Quotes fra læreboka mi i Samfunnskunskap

 

"Taylor betraktet menneskene som arbeidsmaskiner. Vi kan si at han hadde et mekanisk menneskesyn fordi han hevdet at

* atferden kan styres på samme måte som vi styrer en maskin

*vi er late av natur. Vi ønsker ikke å ta initiativ, ta på oss ansvar og løse problemer på egen hånd. Vi vil og må styres.

*vi må belønnes hvis vi skal yte noe. De materielle belønningene er viktigst; det er ønsket om høyest mulig lønn som driver oss til innsats."

 

" Den overordnede skal til enhver tid bestemme hva som skal gjøres, når og hvordan arbeidet skal utføres. Å la arbeiderne fordele oppgavene seg i mellom er lite effektivt. Å la underordnede og overordnede sammen løse problemer er å kaste bort kostbar tid."

 

"Siden det er bedriftslederne som bestemmer hva arbeiderne skal produsere, hvordan og hvor raskt de skal gjøre det, har bedriftslederne og eiere stor makt over arbeiderne. Det vil si at arbeiderne ikke bestemmer over seg selv. Det forsterker følelsen av å være fremmedgjort."

 

Det Taylor "drev med" er slettes ikke det samme vi gjør i dag. Nok en quote fra SK boka mi.

 

"I paragraf 12 slås det indirekte fast at Taylors tankegang ikke kan godtas i norske bedrifter."

Vist er det det samme. Eneste begrensningen ligger i at arbeidsgivere må foholde seg til arbridsmiljøloven. Selvfølgelig jobber de fleste ledere for at sin virksomhet skal drives så effektivt som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...