Gå til innhold

"Det er flaut å være norsk", "Norge er latterlig"


Anbefalte innlegg

Men hvorfor skal man bruke milliarder av kroner på å oppdra folk til å like høykultur? Jeg liker det ikke selv, men Idol er jo uendelig mer populært enn det opera er. Jeg ser ikke på det som noe samfunnsproblem som forsvarer at staten bruker 8 milliarder kroner på et operabygg.

Jeg ser ikke på det som direkte oppdragelse, men snarere det at forholdene blir lagt til rette. Min interesse for tennis er f.eks. ekstremt lav, men om noen hadde bygget en tennisbane 50 m fra der jeg bor hadde jeg kanskje begynt med det. Det finnes både folk som driver opera og folk som har interesse for det i Norge. Men denne gruppen forblir marginal så lenge de ikke har en egen arena. Operaen kan jo sikkert brukes til andre ting også som teater eller konserter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At Norge er kåret til "Verdens beste land å bo i" er en tragedie.

Fortell meg hvilket land du har bodd i som er mye bedre enn Norge?

Kanskje de arabiske emirater :p. Med mindre jeg var en som bodde der som en av mange midlertidige arbeidsinnvandrere da.

 

Norge er kåret til verdens beste land å bo i. Men selv om vi er det så er vi langt fra perfekte, men perfeksjon kan aldri oppnås. Istedenfor å fokusere og oppblåse problemene så burde folk se mer på de positive aspektene ved det å bo i Norge.

Den listen over positive ting hadde blitt mye lengre enn det som er negativt.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal man bruke milliarder av kroner på å oppdra folk til å like høykultur? Jeg liker det ikke selv, men Idol er jo uendelig mer populært enn det opera er. Jeg ser ikke på det som noe samfunnsproblem som forsvarer at staten bruker 8 milliarder kroner på et operabygg.

Jeg ser ikke på det som direkte oppdragelse, men snarere det at forholdene blir lagt til rette. Min interesse for tennis er f.eks. ekstremt lav, men om noen hadde bygget en tennisbane 50 m fra der jeg bor hadde jeg kanskje begynt med det. Det finnes både folk som driver opera og folk som har interesse for det i Norge. Men denne gruppen forblir marginal så lenge de ikke har en egen arena. Operaen kan jo sikkert brukes til andre ting også som teater eller konserter.

Ja, men synes 8 milliarder er en latterlig høy sum for en opera som veldig få faktisk kommer til å få noe nytte av. Dette blir et bygg som folk med masse penger, fra den øverste sosiale rangstigen kommer til å bruke. Synes pengene heller kunne blitt brukt på noe som tjener majoriteten av det norske folk litt bedre. Hvor mange fler kunne man gledet hvis man for eksempel heller hadde satset på å bygge fotballbaner, tennisbaner, svømmebasseng, parker etc.? MANGE

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det som direkte oppdragelse, men snarere det at forholdene blir lagt til rette. Min interesse for tennis er f.eks. ekstremt lav, men om noen hadde bygget en tennisbane 50 m fra der jeg bor hadde jeg kanskje begynt med det. Det finnes både folk som driver opera og folk som har interesse for det i Norge. Men denne gruppen forblir marginal så lenge de ikke har en egen arena. Operaen kan jo sikkert brukes til andre ting også som teater eller konserter.

Dette er vel og bra. Men ser ikke hvorfor staten skal legge 3 mrd på bordet for dette. La heller private ta seg av dette, da sikrer vi i det minste litt profesjonell drift av det hele.

Ser heller ikke hvorfor staten skal bygge noe for å "motivere" oss til ny kultur, la oss selv stå for den kulturen vi ønsker og ikke la staten komme med nok en påvirkningsstunt. Dette bør overhodet ikke være en statlig oppgave.

 

Operaen kan jo sikkert brukes til andre ting også som teater eller konserter.

 

Den skal ihvertfall kunne brukes til konsert og ballett utenom opera.

 

Ja, men synes 8 milliarder er en latterlig høy sum for en opera som veldig få faktisk kommer til å få noe nytte av. Dette blir et bygg som folk med masse penger, fra den øverste sosiale rangstigen kommer til å bruke. Synes pengene heller kunne blitt brukt på noe som tjener majoriteten av det norske folk litt bedre. Hvor mange fler kunne man gledet hvis man for eksempel heller hadde satset på å bygge fotballbaner, tennisbaner, svømmebasseng, parker etc.? MANGE

 

8 mrd? Om ikke hukommelsen spiller meg et puss så er vel summen 3 mrd. Og bygget vil kunne brukes som konsertbygg så forhåpentlgvis blir det ikke et bygg kun til fiffen og spesielt interesserte.

 

3 mrd er en del fotballbaner. Nye molde stadion kostet 200 mill. Men så er ikke akkurat fotball noe som bør ha problemer med å skaffe midler til baner for barn uten å blande inn staten. Fotballbaner finner vi jo overalt.

Ser heller for meg hvor mye nytt utstyr sykehusene kunne fått for de 3 mrd. Eller hvor mange eldre som kunne få skikkelige eldrehjem og skikkelig pleie.

 

Opera, fotballbaner, svømmebasseng osv er greie ting det, for all del. Men personlig syntes jeg statlige midler skal gå til mer trengende ting.

Lenke til kommentar
Dette er vel og bra. Men ser ikke hvorfor staten skal legge 3 mrd på bordet for dette. La heller private ta seg av dette, da sikrer vi i det minste litt profesjonell drift av det hele.

Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt". Dessuten bør Staten være med i bildet for å få en noenlinde fornuftig plassering av den (men det ser det ut som de ikke helt har klart).

Ja, men synes 8 milliarder er en latterlig høy sum for en opera som veldig få faktisk kommer til å få noe nytte av.

Jeg kan telle de gangene på hånd jeg har vært på DNS. Men jeg er nå allikevel glad for at den står der den står.

Lenke til kommentar

Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt". Dessuten bør Staten være med i bildet for å få en noenlinde fornuftig plassering av den (men det ser det ut som de ikke helt har klart).

Tja, men det finnes også de som heldigvis ikke er slik også. Her i Bergen er jo Trond Mohn en gavmild mann og trønderen Vollevik bidrar også med sitt. Dog tror jeg sistnevnte nok mer tenker PR enn gavmildhet, men det er ren spekulasjon fra min side.

 

3 mrd er snakk om 666 kroner pr person her til lands. Diskusjonene rundt opera har vel foregått i 100 år før de endelig ble enig på slutten av 90-tallet. Om man bare satt opp et fond som man donerte penger til så ville det nok ikke tatt så lang tid før summen var fylt opp. Men akkurat der er det etterpåklokskapen som taler ;)

 

Forresten så ble det en symbolsk sum pr person da :p

Kanskje det er et tegn :ermm: :!:

Lenke til kommentar

Det å påstå at det er ille å bo i norge er det dommeste!

Alle i Norge børde være evig takknemelig for det.. Vi har så mye godt!

 

Tror mange Nordmenn ikkje er klar over hvor godt vi har det.

Først og fremst har vi vann..! Vi bader og vasker dyr i vann som kan var drikkbart, og har mer enn nokk mat. Mens det var dag dør 50.000 av sult og tørste i verden. Det sier alt! :yes:

Lenke til kommentar
Dette er vel og bra. Men ser ikke hvorfor staten skal legge 3 mrd på bordet for dette. La heller private ta seg av dette, da sikrer vi i det minste litt profesjonell drift av det hele.

Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt". Dessuten bør Staten være med i bildet for å få en noenlinde fornuftig plassering av den (men det ser det ut som de ikke helt har klart).

 

Om flere ting som eks posten hadde vært privatisert i Norge slik som i eks USA, tenk hvor mye mer ting kunne vært effektivisert. For ikke snakke om avgiftene som hadde blitt kuttet.

Lenke til kommentar

 

Om flere ting som eks posten hadde vært privatisert i Norge slik som i eks USA, tenk hvor mye mer ting kunne vært effektivisert. For ikke snakke om avgiftene som hadde blitt kuttet.

Posten er gått gjennom en stor privatisering. Staten er fortsatt fulltidseier men Posten ble på 90 tallet satt krav til seg å stå på egne ben og ikke bli subsidiert av Staten. Dette har også Posten klart, men så er også prisene gått veldig mye opp på posttjenester og endel tjenester som før var gratis koster nå endel penger.

 

Personlig syntes jeg det er greit, kostnadene blir overført til de som bruker posten og ikke alle skattebetalerene.

 

Dog er det også tøffe konsesjonsvilkår for Posten, de er plitket til å levere post hver dag. Det finnes faktisk postbud i distriktene som kun leverer post til en håndfull mottakere hver dag.

 

Posten i Europa er også gjennom en stor liberalisering, noe vi nok vil merke de nærmere årene. Store postselskap vil nok komme inn på markedet mer og mer etterhvert.

 

Edit: Og angående effektivisering så er det få steder det er blitt effektivisert mer enn i Posten de siste 10 årene. Flere tusen har mistet jobben. Så der er de godt igang og bytter menneskene ut med bl.a. maskiner.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt".

Er du enig eller uenig i at profitt - altså gevinst - fremmer menneskets liv, mens det motsatte av profitt - altså tap - ødelegger det?

Off topic

 

Men økonomisk gevinst trenger ikke alltid å fremme menneskets liv, se for eksempel på Taylorisme osv. Men det blir en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt".

Er du enig eller uenig i at profitt - altså gevinst - fremmer menneskets liv, mens det motsatte av profitt - altså tap - ødelegger det?

Off topic

 

Men økonomisk gevinst trenger ikke alltid å fremme menneskets liv, se for eksempel på Taylorisme osv. Men det blir en helt annen diskusjon.

Fremmet ikke Taylorisme/rullebåndprinsippet menneskeheten? Her ble det effektivisert og masseprodusert. Greit nok at mange mistet jobben, men nye muligheter åpnet seg. Det hele er snakk om omstilling.

 

Se på hvordan pc ble fremstilt som noe som ville føre til stor arbeidsledighet og maskeinene ville overta. Men i praksis så har det også skapt uttallige nye typer arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt".

Er du enig eller uenig i at profitt - altså gevinst - fremmer menneskets liv, mens det motsatte av profitt - altså tap - ødelegger det?

Off topic

 

Men økonomisk gevinst trenger ikke alltid å fremme menneskets liv, se for eksempel på Taylorisme osv. Men det blir en helt annen diskusjon.

Fremmet ikke Taylorisme/rullebåndprinsippet menneskeheten? Her ble det effektivisert og masseprodusert. Greit nok at mange mistet jobben, men nye muligheter åpnet seg. Det hele er snakk om omstilling.

 

Se på hvordan pc ble fremstilt som noe som ville føre til stor arbeidsledighet og maskeinene ville overta. Men i praksis så har det også skapt uttallige nye typer arbeidsplasser.

Rullebånd er en ting. Taylorisme er noe annet. Har du ikke lest om hva som skjedde med arbeiderne som jobbet under tiden da Taylorismen hadde sin glansperiode i starten av den industrielle revolusjonen? De ble syke, utmattede og redusert til intet mindre enn varer for fabrikkeierne. De skulle jobbe 16 timer dagen, for en lønn som ble bestemt av fabrikkeierne. De skulle jobbe mest mulig effektivt og måtte ofte gjøre det samme hele dagen, noe som førte til skader både på syken og det fysiske i form av slitasjeskader. Klaget de, fikk de sparken, da kunne de være sikre på å sulte ihjel. Det var mange andre som ville jobbe, så det var ikke noe problem for fabrikkeierne.

 

Men, det var blodig effektivt og skapte en enorm profitt. Likevel var det mer til skade for menneskets liv enn til gagn.

Lenke til kommentar
Det private domineres dessverre av blåruss som ikke er interessert i annet enn "instant profitt".

Er du enig eller uenig i at profitt - altså gevinst - fremmer menneskets liv, mens det motsatte av profitt - altså tap - ødelegger det?

Hva har det med saken å gjøre? Her er det snakk om folk som vil spare så mye penger på å bygge et hus at konsekvensen blir; 1) ingen vil bruke huset, 2) huset må bygges på nytt etter kort tid, eller begge deler. Det man sparer i dag risikerer man å betale dyrt for i morgen.

Lenke til kommentar

 

Rullebånd er en ting. Taylorisme er noe annet. Har du ikke lest om hva som skjedde med arbeiderne som jobbet under tiden da Taylorismen hadde sin glansperiode i starten av den industrielle revolusjonen? De ble syke, utmattede og redusert til intet mindre enn varer for fabrikkeierne. De skulle jobbe 16 timer dagen, for en lønn som ble bestemt av fabrikkeierne. De skulle jobbe mest mulig effektivt og måtte ofte gjøre det samme hele dagen, noe som førte til skader både på syken og det fysiske i form av slitasjeskader. Klaget de, fikk de sparken, da kunne de være sikre på å sulte ihjel. Det var mange andre som ville jobbe, så det var ikke noe problem for fabrikkeierne.

 

Men, det var blodig effektivt og skapte en enorm profitt. Likevel var det mer til skade for menneskets liv enn til gagn.

Taylor ville gjøre arbeidsplassen mest mulig effekitvt. Det han drev med er det sammen folk driver med den dag idag.

 

Han innførte også pauser, noe som var uhørt på den tiden. Hans undersøkelser fant ut at om man ble gitt matpauser og mindre pauser så ville arbeiderene ikke bli utslitt og dermed orke mer.

 

Å slite ut arbeiderene var i strid med Taylor sitt mål og de eneste som ble utslitt og syke var de som opplevde en dårlig gjennomført taylorisme. Det sier seg selv.

 

Det er en grunn til at Taylorisme blir kalt rullebåndprinsippet. Taylorisme er ikke noe annet enn rullebånd.

 

Du fremstiller et veldig ensidig bilde av Taylorismen. Kanskje du bør lese litt mer ;)

Lenke til kommentar

Her er en artikkel om Frederick Winslow Taylor

 

Men mitt syn på Norge er ganske bra. Trådstarter: Det du vil frem til er et perfekt land, noe som er umulig.

 

Når vi snakker om helsetjenesten så se på min situasjon:

 

Jeg er blitt sykemeldt pga jeg desverre ikke kan fortsette i yrket jeg har utdannet meg til (utdannelse som faktisk jeg ikke betalte en dritt for).

Jeg går sykemeldt, dvs at jeg får utbetalt eksakt samme lønn som jeg hadde når jeg jobbet. (Gratis fra staten)

 

Hun jeg går til sier en av mulighetene er omskolering. (Helt gratis + jeg mest sannsynlig får attføring (penger))

 

Må legge til at jeg har fått frikort etter å ha brukt rundt 1500 kr på legebesøk. Med frikokortet kan jeg ta ut blåreseptmedisiner, få legetimer, psykologtimer etc etc HELT gratis!

 

 

Har vi det bra i Norge?

 

JEPP :thumbup:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Dog er vel det faktafeil når han påstår at nordmenn er fattig når man justerer inntekt opp mot pris i landet. Var vel ikke så mange uker siden en slik rapport plasserte oss på 2.plass over de mest kjøpesterke i Europa.

Det er nok motsatt: Rapporten sa at når skatter og avgifter er trukket fra, er nordmenn noen av de som har minst igjen.

Lenke til kommentar
Dog er vel det faktafeil når han påstår at nordmenn er fattig når man justerer inntekt opp mot pris i landet. Var vel ikke så mange uker siden en slik rapport plasserte oss på 2.plass over de mest kjøpesterke i Europa.

Det er nok motsatt: Rapporten sa at når skatter og avgifter er trukket fra, er nordmenn noen av de som har minst igjen.

Ord mot ord får ingen til å stole på noe som helst. Kan en av dere komme med en URL e.l.?

Lenke til kommentar
Dog er vel det faktafeil når han påstår at nordmenn er fattig når man justerer inntekt opp mot pris i landet. Var vel ikke så mange uker siden en slik rapport plasserte oss på 2.plass over de mest kjøpesterke i Europa.

Det er nok motsatt: Rapporten sa at når skatter og avgifter er trukket fra, er nordmenn noen av de som har minst igjen.

Ord mot ord får ingen til å stole på noe som helst. Kan en av dere komme med en URL e.l.?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/19/414993.html

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article251572.ece

http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article...e?service=print

 

Skulle gjerne likt å se den rapporten som fastslår at vi er noen av de som har minst igjen etter at skatter og avgifter er trukket fra. Har aldri sett noen slik rapport, så det kunne vært interessant lesing. Da kan jeg bruke det til å motbevise mine venenr fra Sverige, Frankrike og USA som hevder man har det mye bedre økonomisk her til lands. ;)

Lenke til kommentar

Folk må slutte å syte over hvor fælt vi har det i dette landet. Vi har det egentlig sinnsykt bra med tanke på hvor forferdelig folk har det i andre land.

I Norge er i stort sett bortskjemt og sutrer for den minste ting. Selv om vi har det så bra.

 

Jeg pratet med en Amerikaner i Danmark og fortalte litt hvordan vi har det i Norge osv og han ble rettere sagt sjokkert over at jeg fortalte at vi har gratis sykehus og kan få sosialstønad om alt skjærer seg. Vi har altså sikkerthetsnett over alt og om noen mislykkes i dette landet må vedkommede nermest ville det.

 

Det som kanskje er verst i Norge er narkoen. Vi har altfor streng narkopolitikk, ja nermest brutal narkopolitikk som ikke hører hjemme noe sted.

Norge må bli med liberal og takle ting som de er.

 

Et eksempel er når Snoop Dogg fyrte av en joint på Quart. "Uuu, så fælt!"

Vagle ble nermest forbannet over det. Hva i svarte er det da? Folk må få gjøre som de vil uten at andre alltid skal påpeke små drittfeil med alt.

Har dette blitt forandret vil Norge bli et mye bedre sted å bo.

 

Mulig dette virker en smule naivt, men tenk på det da. De menneskene som styrer Norge i dag er gamle og konservatoriske til de grader og gjerne høyrebestemt også.

Når vi en dag tar makta skal dere se at Norge ikke blir sammenlignbart enn det det er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...