Gå til innhold

"Det er flaut å være norsk", "Norge er latterlig"


Anbefalte innlegg

Tyskland, Frankrike, Nederland osv. Hva er det som gjør disse landene så veldig mye verre enn Norge å bo i?

Tyskland og Frankrike har en del høyere arbeidsledighet enn i Norge, ligger på rundt 10%. Dette fører en del problemer med seg som f.eks. kriminalitet. Helsetilbudet er sammenlignbart, men tilgjengeligheten er nok høyere i sør (siden vi sender folk til Tyskland for operasjoner). Gjennomsnittsinnbyggeren har mindre kjøpekraft på kontinentet enn her i nord. Korrupsjon er langt mer utbredt i disse landene enn i Norge (Frankrike spesielt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje litt OT men: Kan ikke de som ikke liker å bo i norge, eller som ikke liker styresettet, flytte? De som trenger helsevesen så mye kan vel dra til USA, og kommunister kan dra til Kina.

Ja, hvorfor ikke avskaffe demokrati så vel som ytringsfrihet; de som er uenige i dagens politikk kan jo bare flytte. :roll:

Lenke til kommentar

Bruce Bawer, en amerikaner bosatt i Norge, har for øvrig skrevet en artikkel om hvordan det er å leve i Norge sammenliknet med i De forente stater. Den heter We're Rich, You're Not. End of Story.

 

After I moved here six years ago, I quickly noticed that Norwegians live more frugally than Americans do. They hang on to old appliances and furniture that we would throw out. And they drive around in wrecks. In 2003, when my partner and I took his teenage brother to New York - his first trip outside of Europe - he stared boggle-eyed at the cars in the Newark Airport parking lot, as mesmerized as Robin Williams in a New York grocery store in "Moscow on the Hudson."
In late March, another study, this one from KPMG, the international accounting and consulting firm, cast light on this paradox. It indicated that when disposable income was adjusted for cost of living, Scandinavians were the poorest people in Western Europe. Danes had the lowest adjusted income, Norwegians the second lowest, Swedes the third. Spain and Portugal, with two of Europe's least regulated economies, led the list.
Lenke til kommentar

Tja, morsom lesing den artikkelen. Dog er vel det faktafeil når han påstår at nordmenn er fattig når man justerer inntekt opp mot pris i landet. Var vel ikke så mange uker siden en slik rapport plasserte oss på 2.plass over de mest kjøpesterke i Europa. Hna påstår at vi tar feil når vi sier vi er et av verdens rikeste land, dog kommer han ikke med noe som motbeviser dette.

 

Men noe som for altid jeg vil husker er når tanten min som bodde flere tiår i USA døde av hjerteinfarkt utenfor Chicago. Dessverre var det kluss med forsikringen så de måtte betale hele regningen når det kom til transport til sykehuset og forsøk på gjenoppliving. Regningen kom på ca 70.000 kroner. Dette er vel en 13-14 år siden.

 

Ikke det at onkelen min led noe særlig, fyren var rik og det var ikke så store pengesummen for han. Men allikevel, for en vanlig fyr kunne dette blitt en tøff belastning.

 

Man må ta større ansvar i USA, noe som egentlig er greit nok. Problemet er nok først stort for de som ikke har mulighet til å ta ansvaet.

Lenke til kommentar
Statlige midler skal ikke gå til f.eks. kultur, opera, kirken, kongehuset, unødvendige trygder, sstøtte til arrangementer, idrett osv. La slike ting bære seg selv. Ser ikke på det som konservativt eller særlig bevarende.

Ser ikke noe galt i at det bygges en opera i Norge og at Staten spytter i litt penger. Men mens f.eks. Finland bygde sin opera da landet var lutfattig og gjorde for å sysselsette folk, og Danmark nylig fikk sin rikeste innbygger til å sponse hele stasen, så har Norge tenkt å gjøre det helt alene på en tid det er skrikende mangel på folk i byggebransjen. Snakk om idioti.

Lenke til kommentar
Bruce Bawer, en amerikaner bosatt i Norge, har for øvrig skrevet en artikkel om hvordan det er å leve i Norge sammenliknet med i De forente stater. Den heter We're Rich, You're Not. End of Story.

 

For meg høres det mer ut som dette er en USA-patriot som føler på seg at vi er svak og fattig, mens amerikanerne er så fantastiske og rike.

 

Og det med at vi nordmenn kjører rundt i "wrecks" har nok veldig mye med at vi i Norge har helt andre avgifter og priser på kjøretøy.. Samt vil jeg si at det også handler om forskjellen på det norske samfunnet og det amerikanske... USA er mye mer kapitalistisk, og vil ha nesten alt stort, tøft og fantastisk. Vil nok også si at det på meg virker som denne "Bruce Bawer" lever veldig godt og har det veldig greit med pengene sine.

 

I USA er det nok mye verre å være fattig enn det er i Norge f.eks; mener da ikke at det er godt å være fattig noen plass. Men forskjellen på USA og Norge er at alt er så mye større i 'statene' og at forskjellen mellom å være fattig og rik er mye større i 'statene' enn i Norge. Jeg vil forstå det slik at amerikanere flest ikke tar _like mye hensyn og ikke tar seg av fattige like godt_ som vi nordmenn.

 

Dette er slik jeg ser det, men dere får da mene hva dere vil...

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar
Statlige midler skal ikke gå til f.eks. kultur, opera, kirken, kongehuset, unødvendige trygder, sstøtte til arrangementer, idrett osv. La slike ting bære seg selv. Ser ikke på det som konservativt eller særlig bevarende.

Ser ikke noe galt i at det bygges en opera i Norge og at Staten spytter i litt penger. Men mens f.eks. Finland bygde sin opera da landet var lutfattig og gjorde for å sysselsette folk, og Danmark nylig fikk sin rikeste innbygger til å sponse hele stasen, så har Norge tenkt å gjøre det helt alene på en tid det er skrikende mangel på folk i byggebransjen. Snakk om idioti.

Å bygge en opera er dødfødt. Det vil måtte bevilges store summer hvert eneste år og det vil kun komme til glede for et fåtall av befolkningen. Da er det bedre å bygge noe som kommer oss til nytte, kan fint sysselsette mennesker det også.

 

Ser ikke helt hvorfor vi skal bygge alt mulig til pynt og utstilling bare for å sysselsette folk. Vet ikke hvilken suksee finnene hadde med sin opera, men Sydney operean var vist en økonomisk katastrofe i sin tid har jeg blitt fortalt. Tror det var av TWA.

 

Men du har nok rett i at det ikke er særlig smart trekk å bygge når det er skrikende mangel på folk i byggebransjen. Dog tror jeg heller ikke det var motivet for at samtlige partier stemte for. Idiotiet er nok at de pengene kunne fint blitt brukt til annet som kommer befolkningen mer til gode.

 

Edit: Og måten Danmark gjorde det på er mye bedre. Jeg har ingenting imot en opera, bare man unnlater å sende regningen til staten.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Å bygge en opera er dødfødt. Det vil måtte bevilges store summer hvert eneste år og det vil kun komme til glede for et fåtall av befolkningen. Da er det bedre å bygge noe som kommer oss til nytte, kan fint sysselsette mennesker det også.

Men på en annen side er det en mulighet til å få Norge ut av gruppen av kulturelle u-land. Uttalelsene dine er jo i seg selv et eksempel på hvilken forfatning landet vårt er i.

Lenke til kommentar
Men på en annen side er det en mulighet til å få Norge ut av gruppen av kulturelle u-land. Uttalelsene dine er jo i seg selv et eksempel på hvilken forfatning landet vårt er i.

Men hvorfor skal man bruke milliarder av kroner på å oppdra folk til å like høykultur? Jeg liker det ikke selv, men Idol er jo uendelig mer populært enn det opera er. Jeg ser ikke på det som noe samfunnsproblem som forsvarer at staten bruker 8 milliarder kroner på et operabygg.

Lenke til kommentar
Å bygge en opera er dødfødt. Det vil måtte bevilges store summer hvert eneste år og det vil kun komme til glede for et fåtall av befolkningen. Da er det bedre å bygge noe som kommer oss til nytte, kan fint sysselsette mennesker det også.

Men på en annen side er det en mulighet til å få Norge ut av gruppen av kulturelle u-land. Uttalelsene dine er jo i seg selv et eksempel på hvilken forfatning landet vårt er i.

kulturelt u-land? Nå må du gi deg. Bare fordi vi ikke har en kultur som passer din egen kulturelle smak så er ikke det noe som berettiger å kalle oss et kulturelt u-land.

 

Om du tror det så har du virkelig liten forståelse på begrepet kultur. Den kulturen som ikke er bærekraftig av seg selv er ikke en kultur som folket ønsker. Kultur er i stadig endring og vil ikke ha noe problem å klare seg selv. Om nok folk ønsker seg opera så får de det. Om foilk ikke vil ha det så faller det i grus. Kultur utvikler seg, selv om mange ønsker at det skal bevares akkurat slik det er og vil at det altid skal være slik. Men det er rett og slett bar naivt.

 

 

Vi blir ikke et mer kultivert land bare fordi vi bygger en opera. Makan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...