Gå til innhold

"Det er flaut å være norsk", "Norge er latterlig"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Staten overlater mer til private. Jess...dette skjer as we speak/write. Følgene er at prisene vokser, kvaliteten synker (med mindre du er stinn av gryn) og rettighetene våre svekkes...

Hvor har du det fra?

Nei...har jo fulgt med noen år da vettu...

 

Vassdragene...de frigjorde private krefter i energipolitikken. Følgene er ingen priskontroll og strømprisene har økt og økt. Disse følger ikke vanlige markedskrefter siden alle trenger det, og uten kontrol så er du/jeg/vi prisgitt griske eiere av vassdrag som for noen år siden tilhørte deg og meg og oss...

 

Ellers så kan vi jo nevne skoler, sykehus, sykehjem, gamlehjem, pensjon... Selv om vi betaler for disse via skatt, så blir disse neglisjert så kan de som har penger betale for bedre forhold.

 

Så er jeg tillitsvalgt på bedriften jeg jobber, så jeg blir holdt litt oppdatert der...med arbeidsmiljøloven f.eks. hvor bedriftseiere kan kreve normaldag på 13 timer uten overtidsbetaling... Hvem tjener på det? De som har nok fra før. Hvem taper på det? Resten!!!

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Vassdragene...de frigjorde private krefter i energipolitikken. Følgene er ingen priskontroll og strømprisene har økt og økt. Disse følger ikke vanlige markedskrefter siden alle trenger det, og uten kontrol så er du/jeg/vi prisgitt griske eiere av vassdrag som for noen år siden tilhørte deg og meg og oss...

Hvis de kan ta mer betalt enn markedet vil gi, så er det ikke kapitalisme.

 

Ellers så kan vi jo nevne skoler, sykehus, sykehjem, gamlehjem, pensjon... Selv om vi betaler for disse via skatt, så blir disse neglisjert så kan de som har penger betale for bedre forhold.

Jeg er ikke overbevist at dette var noe bedre under sosialistene.

 

Så er jeg tillitsvalgt på bedriften jeg jobber, så jeg blir holdt litt oppdatert der...med arbeidsmiljøloven f.eks. hvor bedriftseiere kan kreve normaldag på 13 timer uten overtidsbetaling... Hvem tjener på det? De som har nok fra før. Hvem taper på det?  Resten!!!

Alle taper. Ansatte som drives for hardt blir mindre produktive og bruker tiden sin mindre effektivt, og dermed blir det faktisk dyrere og mindre produktivt som et resultat.

Lenke til kommentar
Staten overlater mer til private. Jess...dette skjer as we speak/write. Følgene er at prisene vokser, kvaliteten synker (med mindre du er stinn av gryn) og rettighetene våre svekkes...

Hvor har du det fra?

I Ghana ble vannprisen tredoblet etter at Verdensbanken krevde privatisering. Som alltid er det den fattige delen av befolkningen som rammes, de måtte velge mellom mat og rent vann. Ifølge verdens helseorganisasjon (WHO) har helsetilstanden i slumområdene i Accra blitt merkbart dårligere som en direkte følge av privatiseringen.

 

Vivendi, Suez and SAUR er de største multinasjonale selskapene som eier vannressurser. All erfaring fra privatisering i u-land er negativ, og SAUR trakk seg bla ut fra Mozambique. Alikevel har det altså vært en privatiseringskåthet i u-land (bla presset igjennom av IMF og Verdensbanken), mens trenden i vestlige land som UK og USA er at mer og mer av vannressursene faktisk går tilbake til folket/staten ("public good").

Lenke til kommentar
Så er jeg tillitsvalgt på bedriften jeg jobber, så jeg blir holdt litt oppdatert der...med arbeidsmiljøloven f.eks. hvor bedriftseiere kan kreve normaldag på 13 timer uten overtidsbetaling... Hvem tjener på det? De som har nok fra før. Hvem taper på det?  Resten!!!

13 timers arbeidsdag? Hvor har du det fra? Norske arbeidere er meget godt beskyttet...For bra, vil nok mange si.

 

IMHO har vi det utrolig bra i Norge, men er jo selvfølgelig ting som kunne vært bedre.

 

Edit: Ser at aml § 10-4 nr 2gir anledning til 13 timer arbeid av "passiv karakter" iløpet av 24 timer, eller maks 48t/7 dager, men dette er da langt fra normaldag?

Endret av darkfish
Lenke til kommentar
13 timers arbeidsdag? Hvor har du det fra? Norske arbeidere er meget godt beskyttet...For bra, vil nok mange si.

 

IMHO har vi det utrolig bra i Norge, men er jo selvfølgelig ting som kunne vært bedre.

Hmm...hvor...skal vi se... Jeg har vært på møter om dette, jeg har sett pressekonferanser om det, jeg har lest aviser, jeg har lest fagforeningsbladene mine...

 

Jeg mener...hvordan kan noen unngå å ha hørt om dette?

Lenke til kommentar
13 timers arbeidsdag? Hvor har du det fra? Norske arbeidere er meget godt beskyttet...For bra, vil nok mange si.

 

IMHO har vi det utrolig bra i Norge, men er jo selvfølgelig ting som kunne vært bedre.

Hmm...hvor...skal vi se... Jeg har vært på møter om dette, jeg har sett pressekonferanser om det, jeg har lest aviser, jeg har lest fagforeningsbladene mine...

 

Jeg mener...hvordan kan noen unngå å ha hørt om dette?

Jeg har ikke hørt om det. Se edit i min forrige post.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om det. Se edit i min forrige post.

Så din forrige post ja... :thumbup:

 

Stemmer bra at det er ikke normalt at folk har 13 timers arbeidsdag, men arbeidsgiver kan kreve dette...

 

Fra før av hadde vi 9 timers normaldag, men standarden lå strengt tatt på 7.5 timer...så det er ikke dermed sagt at alle må jobbe 13 timer...de som krever dette vil jeg karakterisere som useriøse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...