Gå til innhold

7800GT Bløff eller?


Anbefalte innlegg

Så er vi igang igjen. Ny GPU, ny hype og nok en saueflokk som følger etter. Ærlig talt så syntes jeg det begynner å bli veldig små forskjeller fra forrige generasjon grafikkort. På papiret kan det se ut som at 24 vs 16 PIPELINES OG 80MILLIONER EKSTRA TRANSISTORER!! er fantastisk bra. Men hva gir det deg som bruker? Ihvertfall ikke en WOW opplevelse. Kanskje hvis du har et G4 TI4200 eller no i den gata. Det var jo skremmende å se testene også. Det var så vidt kortet var raskere enn ATI X850XT PE, og i noen av tilfellene så var jo ATI kortet raskere.

 

Det som nVidia fronter er jo også litt skremmende, nemlig at den laveste frameraten skal øke. Det er jo forsåvidt en fin tanke, men det må jo være lov å forvente seg noe mer når en ny grafikk generasjon lanseres.

 

Jeg må le når jeg leste tesen på Toms Hardware hvor de omtaler Transparent Supersample. Jeg slet noe sinnsykt med å se forskjell. Se selv: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...800_gtx-08.html

 

Det er rett og slett latterlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produsentane fant ein måte å tene penger på ved å lage ein haug med nye kort som leverer heile 5-10 FPS meir enn forgjengaren, til den doble prisen.

 

Synest det går litt over stokk og stein for tida ja. Før var det sånn at alle gleda seg til det kom nye kort om eit halv år, men i dag kjem det nye før du får tid til å studere dei eksisterande.

 

Eg snakker ikkje om 7800 forresten, berre generelt på skjermkortfronten.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Vær så snill og si at du registrerte deg bare for å ha muligheten - som ATi-menneske - og slakte nVidias nye grafikk-kort.

 

 

EDIT: Og hvis du ser etter så ser du at de fleste testene er kjørt i 1600x1200, og kortet gir gode resultater i høye oppløsninger.

 

7800-serien er ingen revolusjon "utvendig", men invendig har det skjedd ting. Missforstå meg rett her, men ATi kan kanskje dra et kort som yter litt bedre enn 7800, tror likevel ikke at det nye kortet blir en revolusjon det heller, og dermed er vi over i det store kappløpet om å være best i markedet.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar
ta en titt på Din sides lille omtale...på bildene der ser du enorm forskjell

Du kan selvfølgelig plukke ut en del ting som utgjør en forskjell, det skulle bare mangle, men sett deg ned med et 6800GT og et 7800GT på samme system og så tenker du deg at 7800 er, i følge hypen, en helt ny verden!!! Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Vær så snill og si at du registrerte deg bare for å ha muligheten - som ATi-menneske - og slakte nVidias nye grafikk-kort.

 

 

EDIT: Og hvis du ser etter så ser du at de fleste testene er kjørt i 1600x1200, og kortet gir gode resultater i høye oppløsninger.

 

7800-serien er ingen revolusjon "utvendig", men invendig har det skjedd ting. Missforstå meg rett her, men ATi kan kanskje dra et kort som yter litt bedre enn 7800, tror likevel ikke at det nye kortet blir en revolusjon det heller, og dermed er vi over i det store kappløpet om å være best i markedet.

Jeg prater generelt om grafikkbransjen. Jeg overlater krangelen om hvilket merke som er best til dem under 14. Jeg er selger og selger både ATI og nVidia. (Tjener faktisk mest på nVidia og har minst trøbbel med dem :o)

 

Hvis du legger kun vekt på FPS og syntes at 13FPS er et stort skritt framover så er jeg ikke enig i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ
QUOTE (Prohelp @ 23/06/2005 : 10:27)

ta en titt på Din sides lille omtale...på bildene der ser du enorm forskjell

 

Du kan selvfølgelig plukke ut en del ting som utgjør en forskjell, det skulle bare mangle, men sett deg ned med et 6800GT og et 7800GT på samme system og så tenker du deg at 7800 er, i følge hypen, en helt ny verden!!! Skjønner du hva jeg mener?

 

men det er klar bilde forskjell...selv om kanskje ikke fpsen øker betydnings verdig syntes jeg fortsatt at spillene ser utrolig mye bedre ut likevel...

Endret av Slettet-uHVgFQ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ
Vær så snill og si at du registrerte deg bare for å ha muligheten - som ATi-menneske - og slakte nVidias nye grafikk-kort.

 

 

EDIT: Og hvis du ser etter så ser du at de fleste testene er kjørt i 1600x1200, og  kortet gir gode resultater i høye oppløsninger.

 

7800-serien er ingen revolusjon "utvendig", men invendig har det skjedd ting. Missforstå meg rett her, men ATi kan kanskje dra et kort som yter litt bedre enn 7800, tror likevel ikke at det nye kortet blir en revolusjon det heller, og dermed er vi over i det store kappløpet om å være best i markedet.

Jeg prater generelt om grafikkbransjen. Jeg overlater krangelen om hvilket merke som er best til dem under 14. Jeg er selger og selger både ATI og nVidia. (Tjener faktisk mest på nVidia og har minst trøbbel med dem :o)

 

Hvis du legger kun vekt på FPS og syntes at 13FPS er et stort skritt framover så er jeg ikke enig i det.

Å merke forskjell på 100 og 500 fps er ikke så enkelt det heller, I den unreal benchmarken som ble linket til så er det klart at unreal tournament er rett å slett for enkelt for 7800gtx sli systemet siden det og 6800gt sli systemet yter nesten likt. Men jeg er sikker på at unreal ser mye bedre ut med 7800gtx enn det gjør med 6800gt selv om fpsen er den samme.

Lenke til kommentar
QUOTE (Prohelp @ 23/06/2005 : 10:27)

ta en titt på Din sides lille omtale...på bildene der ser du enorm forskjell

 

Du kan selvfølgelig plukke ut en del ting som utgjør en forskjell, det skulle bare mangle, men sett deg ned med et 6800GT og et 7800GT på samme system og så tenker du deg at 7800 er, i følge hypen, en helt ny verden!!! Skjønner du hva jeg mener?

 

men det er klar bilde forskjell...selv om kanskje ikke fpsen øker betydnings verdig syntes jeg fortsatt at spillene ser utrolig mye bedre ut likevel...

Ta det nå litt med ro da. Husk at hypen er på topp nå. Det vises stadig vekk bilder fra spill som skal støtte det ene og det andre i kommende utgaver, dvs når neste generasjon kort kommer osv osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ

poenget er at det er bedre, og de som skal ha det beste gir et par 1000 lapper ekstra for å få 13høyere fps. Skal du ha det beste så skyr man ikke prisen. Og det er nettopp de folkene som 7800 er rettet mot foreløbig

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig plukke ut en del ting som utgjør en forskjell, det skulle bare mangle, men sett deg ned med et 6800GT og et 7800GT på samme system og så tenker du deg at 7800 er, i følge hypen, en helt ny verden!!! Skjønner du hva jeg mener?

Det muliggjør en helt ny verden - en viss forskjell i de to utsagnene. Dessuten er det (tro det eller ei) faktisk ikke vanlig at allerede eksisterende spilltitler blir bedre med et neste-generasjons skjermkort.

 

Ny arkitektur og nye features gjør det mulig å lage fetere spill, men spillbransjen henger som kjent litt etter (6 måneder til 2 år i forhold til hvilke muligheter som finnes i maskinvaren). Denne gangen er det faktisk litt spesielt, siden transparency antialiasing gjør spill som FarCry penere, og det skal man ikke kimse av.

 

Om det har slått deg først nå at de fleste data-relaterte produkter er basért på inkrementell utvikling.. vel.. da kan du egentlig bare ti stille. :)

 

Imponerende er det også at du giddet å registerere deg bare for å trolle.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

@Seph

 

Det bildet du postet er vel et typisk eksempel på når det er CPU som setter begrensningen.

 

Men en ting kan jeg si , og det er at 5500kr er syyyykt for et grafikkkort.

Det er veldig mange som sitter på LCD skjermer som ikke støtter så ekstremt høy oppløsning , og da har man vel ikke bruk for disse monstrene enda...

Nei , mitt 6600GT skal få holde en stund til!!

Lenke til kommentar

7800GTX har en betydelig ytelsesøkning i nye grafikkmotorer sammenlignet med 6800U, og prisen begynner på 4500 kroner.

 

Og ikke se dere blinde på tester i gamle applikasjoner (UT2K4), der ytelsen helt tydelig er CPU-begrenset...

 

EDIT: Og hovedforskjellen på de forskjellige merkene er hvilken dekor de har på kjøleren. Unntaket blir vel Gainward og Leadtech, som typisk slenger på egne kjøleløsninger.

 

Gleder meg forresten til å se størrelsen på den nye VGA Silenceren som *helt* sikkert kommer til dette kortet etterhvert.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Det er ikke noe her 6800 ikke kan gjøre.

 

Ikke helt sant, men for argumentasjonens skyld la oss si det slik. :) Poenget er vel at 7800-serien vil kunne gjøre det raskere (MYE raskere faktisk, da 7800GTX har betraktelig bedre pixelshader-ytelse).

 

Raskere kalkulasjoner av PS2/3-funksjoner = mer flyt i fotorealistisk realtime animasjon = høyere virkelighetsfølelse = mer spennende spill.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig plukke ut en del ting som utgjør en forskjell, det skulle bare mangle, men sett deg ned med et 6800GT og et 7800GT på samme system og så tenker du deg at 7800 er, i følge hypen, en helt ny verden!!! Skjønner du hva jeg mener?

Det muliggjør en helt ny verden - en viss forskjell i de to utsagnene. Dessuten er det (tro det eller ei) faktisk ikke vanlig at allerede eksisterende spilltitler blir bedre med et neste-generasjons skjermkort.

 

Ny arkitektur og nye features gjør det mulig å lage fetere spill, men spillbransjen henger som kjent litt etter (6 måneder til 2 år i forhold til hvilke muligheter som finnes i maskinvaren). Denne gangen er det faktisk litt spesielt, siden transparency antialiasing gjør spill som FarCry penere, og det skal man ikke kimse av.

 

Om det har slått deg først nå at de fleste data-relaterte produkter er basért på inkrementell utvikling.. vel.. da kan du egentlig bare ti stille. :)

 

Imponerende er det også at du giddet å registerere deg bare for å trolle.

Hvis du syntes disse nye verdener er så fantastiske så må du for all del henge med, jeg syntes ikke dette er fantastisk. Jeg har spilt igjennom FarCry med 9600XT, 9800XT, X800Pro, 6800Ultra og nå sist med et X850XT kort. Kan ikke akkurat si at spillet utgjorde noen særlig forskjell. Litt penere vannlinje og litt mere fisk og Fireflies men inntrykket stort sett det samme, litt mere hakking på de eldste korta men at det skiller 3 generasjoner mellom det beste og det dårligste kortet syntes jeg er tåpelig. Hvis du setter deg ned og leser all hype og alle forskjellene på disse korta og setter deg ned og spiller etterpå så må du være enig i at fysisk sett så skjer det ikke stort. På papiret og på visse tester ja, men ikke fysisk.

 

At jeg har registrert meg på nytt er faktisk pga at det er så lenge siden jeg har postet og jeg ikke husker brukernavn og passord.

 

Å "Trolle" for deg er vel kanskje at jeg ikke er enig med deg. Kan ikke komme på noe annet.

Lenke til kommentar
Å "Trolle" for deg er vel kanskje at jeg ikke er enig med deg. Kan ikke komme på noe annet.

Kjempeflott at du syns det holder med et low-end kort. At du omtrent ikke merker forskjell fra 9600xt til 6800 ultra er fascinerende men lite interessant for resten av oss da jeg tror de færreste vil oppleve det samme som deg. For meg var det en verden av forskjeller fra 9600xt til 6800gt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...