Gå til innhold

7800GT Bløff eller?


Anbefalte innlegg

Hmmm... noen ganger begynner jeg å lure på hva folk her tenker med...

 

F.eks yter et geforce 7800gtx likt med 2stk 6800 ultra i UT2004 (se bildet i en tidligere post).

 

1stk 7800gtx = 5695kr

2st 6800ultra = 7990kr

 

(priser fra komplett)

 

mao, ca lik ytelse til 70% av prisen...

 

Jeg vet om mer enn en person som har vurdert å kjøpe ultra-sli...

 

I tillegg så har de faktisk fått 7800gtx til å trekke mindre strøm enn 6800 ultra...

 

 

Så til enkeltkort sammenligningen, man får

1stk X850XT PE = 3895

1stk 7800gtx = 5695kr

 

mao ca 50% dyrere - lite sannsynlig at det er verdt det.. eller?

 

Men det er _idag_

 

Hvis man ser på ting som ikke er på lager så finner man

1stk 7800gtx = 4895

 

mao 25% dyrere - helt akseptabelt ettersom 7800gtx nok er 25% raskere enn x850xt pe....

 

(fra www.anandtech.com 1600x1200 4xAA) 7800gtx vs 850xt pe

halflife 2 - 19% raskere

splinter cell chaos teory - 36% raskere

Star Wars: Knights of the old Republic 2 Performance - 9% raskere

Tiger Woods PGA Tour 2005 Performance - whatever cpu begrenset

UT2004 - 21% raskere

Wolfenstein: Enemy Territory - 26% raskere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å "Trolle" for deg er vel kanskje at jeg ikke er enig med deg. Kan ikke komme på noe annet.

Kjempeflott at du syns det holder med et low-end kort. At du omtrent ikke merker forskjell fra 9600xt til 6800 ultra er fascinerende men lite interessant for resten av oss da jeg tror de færreste vil oppleve det samme som deg. For meg var det en verden av forskjeller fra 9600xt til 6800gt.

Jeg merker jo forskjell, det er ikke det jeg sier, men prøv å sett deg ned og les alle artikler og hyper som er skrevet om grafikkort de siste 2 åra så syntes jeg virkeligheten er en annen. Men det er jo et faktum at grafikkort produsentene må hele tiden ha nye ting å omsette så det skjønner jeg for al del, men en må jo beholde perspektivet. Husker på nittitallet når jeg brukte Hercules Thriller korta, så kom feks Voodo2 på markedet. Da kan du snakke forskjeller, da kunne du virkelig se det fysisk.

Lenke til kommentar
Hmmm... noen ganger begynner jeg å lure på hva folk her tenker med...

 

F.eks yter et geforce 7800gtx likt med 2stk 6800 ultra i UT2004 (se bildet i en tidligere post).

 

1stk 7800gtx = 5695kr

2st 6800ultra = 7990kr

 

(priser fra komplett)

 

mao, ca lik ytelse til 70% av prisen...

 

Jeg vet om mer enn en person som har vurdert å kjøpe ultra-sli...

 

I tillegg så har de faktisk fått 7800gtx til å trekke mindre strøm enn 6800 ultra...

 

 

Så til enkeltkort sammenligningen, man får

1stk X850XT PE = 3895

1stk 7800gtx = 5695kr

 

mao ca 50% dyrere - lite sannsynlig at det er verdt det.. eller?

 

Men det er _idag_

 

Hvis man ser på ting som ikke er på lager så finner man

1stk 7800gtx = 4895

 

mao 25% dyrere - helt akseptabelt ettersom 7800gtx nok er 25% raskere enn x850xt pe....

 

(fra www.anandtech.com 1600x1200 4xAA) 7800gtx vs 850xt pe

halflife 2 - 19% raskere

splinter cell chaos teory - 36% raskere

Star Wars: Knights of the old Republic 2 Performance - 9% raskere

Tiger Woods PGA Tour 2005 Performance - whatever cpu begrenset

UT2004 - 21% raskere

Wolfenstein: Enemy Territory - 26% raskere

Sånn som ståa er i dag så hadde jeg aldrig i livet kjøpt et 7800 kort hvis jeg hadde et feks 6600GT, 6800, X800, 9800XT osv. Ihvertfall ikke før jeg hadde sett hva Xbox 360 og evt PS3 klarer å komme opp med framover. Hvis dette funker bra over HDMI og en har slikt utstyr skal vel jeg være den første som skroter PCen som spillmaskin.

Lenke til kommentar
Jeg har lest at 3,2Ghz (3200+) er minimum for utnytte x800xt og 6800Ultra max, men hva må jeg ha hvis jeg skal kunne utnytte et 7800 GTX (eller r520) maximalt??

 

Det hjelper ikke med syyyyke grafikkort hvis CPUen er flaskehals

Har du ikke hørt om overklokking ? ;)

 

Edit; kanskje det er her Dual-core kommer inn i bildet...

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ

probelemet er at det er ingen skikkelige guider til overklokking av cpu for oss som ikk kan noe som helst og som må geleides gjennom noe som virker som en skummel prosedyre. Det er heller ingen som forteller ca hvor høyt prosessoren man har tåler før den sier natta.

Lenke til kommentar

Merk! Forumet parser ikke quote-tag'ene skikkelig, men innlegget bør fortsatt være nogenlunde lesbart ved at jeg endret quotet tekst til italic.

 

Hvis du syntes disse nye verdener er så fantastiske så må du for all del henge med, jeg syntes ikke dette er fantastisk. Jeg har spilt igjennom FarCry med 9600XT, 9800XT, X800Pro, 6800Ultra og nå sist med et X850XT kort. Kan ikke akkurat si at spillet utgjorde noen særlig forskjell.

 

..og takk for at du konkretiserte eksempelet mitt. Det jeg sa var jo nettopp dette - at generasjonsskiftene i skjermkortene ikke har den helt store effekten på eksisterende titler, og at de er ment mer som et verktøy for utviklerne til å lage bedre spill med fetere grafikk i fremtiden.

 

For å sitere Beyond3D som det også linkes til litt lengre opp her:

 

"Ultra or not, with the GeForce 7800 GTX its not exactly as though we are hankering for gobs more performance, in fact the reality is that we are looking more for killer applications that will take these graphics boards by the scruff of the neck and really begin to push them, but unfortunately there doesn't appear to be that much in the way of "killer apps" in the coming months. Still the 7800 GTX offers great performance on current titles allowing users higher performance on the applications that were showing some graphics limitations or further increase to IQ settings, added to that is the SLI capabilities to ensure that there is even more room to run at high resolutions, with high image quality options and still very high performances!"

 

Hvis du setter deg ned og leser all hype og alle forskjellene på disse korta og setter deg ned og spiller etterpå så må du være enig i at fysisk sett så skjer det ikke stort. På papiret og på visse tester ja, men ikke fysisk.

 

Hvis jeg setter meg ned og "leser all hype" som er generert fra de som lager skjermkortene vil jeg påstå jeg er naiv og blåøyd - jeg basérer mine meninger på egne erfaringer og ikke minst på andre kilder med kredibilitet, som f.eks. Toms Hardware Guide, Beyond3D etc.

 

Hvis du går rundt og blir irritert fordi de som lager skjermkort hyper produktene sine.. vel.. trist. :) Slik er det bare.

 

At jeg har registrert meg på nytt er faktisk pga at det er så lenge siden jeg har postet og jeg ikke husker brukernavn og passord.

 

"Glemt passord? Klikk her!"

 

Å "Trolle" for deg er vel kanskje at jeg ikke er enig med deg. Kan ikke komme på noe annet.

 

Nei. Å trolle er når noen utbasonerer ensidige, ugjennomtenkte holdninger (gjerne markert med en provoserende overskrift eller topic) og fortsetter å krangle lenge etter at alt grunnlag for uenighet for lengst har blitt skjøvet til side av andres fornuftige argumenter og kildereferanser.

 

Sånn som ståa er i dag så hadde jeg aldrig i livet kjøpt et 7800 kort hvis jeg hadde et feks 6600GT, 6800, X800, 9800XT osv.

 

..og de aller aller fleste andre tenker selvsagt også slik - man oppgraderer ikke om man har en fullt fungerende rig som gjører alle nåværende spill uten problemer. Man kjøper heller ikke et flunkende nytt skjermkort dagen etter lanseringsdato - med mindre man liker å kaste bort penger selvsagt.

 

Du må også huske på at nVidia ikke ennå har lansert en plain eller GT-utgave av kortet. De aller fleste hardware-produsenter lanserer sitt "top-of-the-line" produkt først, for å generere buzz om produktnavnet, for så å slippe billigere versjoner av det senere. Slik tjener de penger på MÅ-HA-DET-NÅ-folka og får gratis PR i bøtter og spann.

 

It's called marketing.

 

Ihvertfall ikke før jeg hadde sett hva Xbox 360 og evt PS3 klarer å komme opp med framover.

 

Å sammenligne en spillkonsoll og en PC er litt void, siden det er stor forskjell i hvilke titler (og spillbarheten til disse på en konsoll), men jeg skal være enig til en viss grad - om man uansett snuser på en next-gen konsoll så kan det være utrolig teit å "kaste bort" tusenvis av kroner på å oppgradere PC'en sin. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Ikke helt sant, men for argumentasjonens skyld la oss si det slik. :)

Hva sikter du til da?

 

Poenget er vel at 7800-serien vil kunne gjøre det raskere (MYE raskere faktisk, da 7800GTX har betraktelig bedre pixelshader-ytelse).

Det er poenget ja.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med transistorbass. Det er en jo en viss utvikling, men om du er skuffet over at den ikke er større må i så fall ha sammenheng med for høye forventninger.

 

Den hypen det er snakk om har vi vært vitne til mange ganger, bl.a. med Pentium 4 og Geforce 5xxx og det er i mine øyne naivt å tro på dobling eller tredobling (eller en annen helt revolusjonerende forbedring av ytelsen) fra èn generasjon til neste generasjons hardware, spesielt med tanke på at ytelsesforbedringen skal kunne skje for programvare som er skrevet for forrige generasjon.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

PS3 får ikke 7800 Ultra, men en ny arkitektur som kalles RSX. "Unified shader architecture" er liksom greia.

 

En Athlon 64 3200+ "Venice" banker da en Pentium P4P 3,2 GHz i spill...

 

Når CPU-en i Unreal-testen begrenser til ca. 75 FPS er det ikke riktig å si at 7800GTX er like sterkt som 2x6800 Ultra... men det kan for all del ha nok fordeler til å være et bedre valg, selv om / når man spiller nyere spill med en kraftigere CPU.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...