Gå til innhold

7800GT Bløff eller?


Anbefalte innlegg

Og nå går flere veldig OT her. Emnetittel var: 7800GT Bløff eller?

Da kan vi holde PS3, overklokking, AMD vs Intel utenfor.

 

:)

 

"#4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder. "

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS3 får ikke 7800 Ultra, men en ny arkitektur som kalles RSX. "Unified shader architecture" er liksom greia.

 

 

RSX er basért på den samme arkitekturen som 7800-serien til nVidia.

 

jepp, derfor lurer jeg litt på, vil den virkelig klare å kjøre de spillene i 1920x1080 progressiv? skulle tro den måtte være enda sterkere da.. hvis det i tillegg blir mulig å slå på AA \ AF (hvis ikke det står på som standard etter utviklerenes ønske) så må den jo ha monster ytelse.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Ikke helt sant, men for argumentasjonens skyld la oss si det slik. :)

Hva sikter du til da?

Vel, for det første så har CineFX fått en brukbar oppgradering, noe som muliggjør nye effekter i høyere framerates.

 

PS! Misforstå meg for all del ikke - jeg sier ikke at alle skal springe ut og kjøpe seg et 7800-basért kort så fort som mulig, snarere tvert i mot, jeg sier bare at kortet er bra og at teknologien må gå fremover om vi skal fortsette å ha en utvikling på den fronten. Forskjellene er kanskje ikke til å hoppe i taket av, men de er jaggu ikke så små at de skal ignoreres eller gjøres narr av i et teit innlegg på et forum. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
RSX er basért på den samme arkitekturen som 7800-serien til nVidia.

Pøh.. Den har "unified shader architecture", altså noe med felles pipelines for vertex og pixel shaders eller noe. Det høres ikke ut som samme arkitektur, men jeg tviler ikke på at de også har mange fellestrekk. :)

 

jepp, derfor lurer jeg litt på, vil den virkelig klare å kjøre de spillene i 1920x1080 progressiv? skulle tro den måtte være enda sterkere da.. hvis det i tillegg blir mulig å slå på AA \ AF (hvis ikke det står på som standard etter utviklerenes ønske) så må den jo ha monster ytelse.
Den har monsterytelse, er bygget på 90nm-prosess og deler mye av arbeidet med Cell. Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Hei trådstarter les denne

Og med dette mener du at jeg ikke har livets rett med mine meninger. Jeg forsøker da og sette litt lys på hypen. De som kjøper grafikkort er ikke like oppegående som endel forumister her og min jobb er å rettlede dem i jungelen av varianter. Jeg mener sterk at HW forumet gjør forrvirringen stor for en del mennesker når de skal velge hardware, og da spesiellt grafikkort. Ord som enorm og fantastisk forskjell betyr ikke det samme for en normal bruker som en ekstrem bruker. Men det virker ikke helt som om jeg når igjennom med dette til en del her på forumet. Det regnet jeg ikke med heller.

Lenke til kommentar
Hei trådstarter les denne

Og med dette mener du at jeg ikke har livets rett med mine meninger.

Nei. Det han mener er at man skal være litt forsiktig med å utbasonere korte og kontante "fakta" og prøve å la dem passere for sannhet.

Jeg forsøker da og sette litt lys på hypen. De som kjøper grafikkort er ikke like oppegående som endel forumister her og min jobb er å rettlede dem i jungelen av varianter. Jeg mener sterk at HW forumet gjør forrvirringen stor for en del mennesker når de skal velge hardware, og da spesiellt grafikkort.

Jeg er helt enig - men tro det eller ei; verden består ikke av svart eller hvitt, men mange nyanser av grå, og det er i disse nyansene sannheten og fornuften kommer fram. Merk deg også at de fleste "Hvilket skjermkort skal jeg kjøpe? X eller Y?" ofte er etterfulgt av en "Hva skal du bruke det til da?". Dette skjer fordi en god gruppe mennesker har forstått at det er gjennom en gradvis tilnærming at man kommer frem til hva det er personen faktisk er ute etter, og dermed også til de beste svarene.

 

Korte harde innlegg med enten A eller B som fokus vil i de fleste tilfellene bare forværre situasjonen.

Ord som enorm og fantastisk forskjell betyr ikke det samme for en normal bruker som en ekstrem bruker.

Jeg skulle gjerne ha likt å sett hvor disse ordene har blitt brukt i en slik massiv mengde at du så deg nødt til å skrike ut for å redde alle de stakkars uinformerte skjermkortkjøperne. :)

Lenke til kommentar
Appropo dette med CPU begrensing i spill, ville det hjulpet å kjøpe seg en dobbelkjerne-prosessor fra f. eks. AMD eller Intel?

Hvor høye FPS målinger kan vi da komme opp i?

Spillene er ikke codet for dualcore ennå så det så, AMD 64 FX er foreløpig

den råeste du kan få for spilling...

Lenke til kommentar
Vel, for det første så har CineFX fått en brukbar oppgradering, noe som muliggjør nye effekter i høyere framerates.

Bortsett fra TAA er det ikke noe ny funksjonalitet her så vidt jeg vet.

og for det andre..?

Man kan ikke bare se på hvilke nye funksjoner som er lagt til, slik som TAA. Ved å øke antallet pipelines såpass drastisk gir man spillutviklere (og andre, for den saks skyld) muligheten til å visualisere flere og flere av sine ønskedrømmer. Vi så jo fantastisk vann i FarCry og bindemanipulerings-effekter i Half-Life 2 - desto mer kraft desto flere muligheter, og det er her utviklingen ligger.

 

Som sagt, jeg var nesten enig med deg, men ikke helt, siden 6800-serien ikke vil kunne skape de samme effektene med den samme flyten som 7800-serien har mulighet til å gjøre.

 

Basicly er vi enige så jeg ser ingen grunn til å kaste kommentarer frem og tilbake. :)

Lenke til kommentar
Merk! Forumet parser ikke quote-tag'ene skikkelig, men innlegget bør fortsatt være nogenlunde lesbart ved at jeg endret quotet tekst til italic.

 

Hvis du syntes disse nye verdener er så fantastiske så må du for all del henge med, jeg syntes ikke dette er fantastisk. Jeg har spilt igjennom FarCry med 9600XT, 9800XT, X800Pro, 6800Ultra og nå sist med et X850XT kort. Kan ikke akkurat si at spillet utgjorde noen særlig forskjell.

 

..og takk for at du konkretiserte eksempelet mitt. Det jeg sa var jo nettopp dette - at generasjonsskiftene i skjermkortene ikke har den helt store effekten på eksisterende titler, og at de er ment mer som et verktøy for utviklerne til å lage bedre spill med fetere grafikk i fremtiden.

 

For å sitere Beyond3D som det også linkes til litt lengre opp her:

 

"Ultra or not, with the GeForce 7800 GTX its not exactly as though we are hankering for gobs more performance, in fact the reality is that we are looking more for killer applications that will take these graphics boards by the scruff of the neck and really begin to push them, but unfortunately there doesn't appear to be that much in the way of "killer apps" in the coming months. Still the 7800 GTX offers great performance on current titles allowing users higher performance on the applications that were showing some graphics limitations or further increase to IQ settings, added to that is the SLI capabilities to ensure that there is even more room to run at high resolutions, with high image quality options and still very high performances!"

 

Hvis du setter deg ned og leser all hype og alle forskjellene på disse korta og setter deg ned og spiller etterpå så må du være enig i at fysisk sett så skjer det ikke stort. På papiret og på visse tester ja, men ikke fysisk.

 

Hvis jeg setter meg ned og "leser all hype" som er generert fra de som lager skjermkortene vil jeg påstå jeg er naiv og blåøyd - jeg basérer mine meninger på egne erfaringer og ikke minst på andre kilder med kredibilitet, som f.eks. Toms Hardware Guide, Beyond3D etc.

 

Hvis du går rundt og blir irritert fordi de som lager skjermkort hyper produktene sine.. vel.. trist. :) Slik er det bare.

 

At jeg har registrert meg på nytt er faktisk pga at det er så lenge siden jeg har postet og jeg ikke husker brukernavn og passord.

 

"Glemt passord? Klikk her!"

 

Å "Trolle" for deg er vel kanskje at jeg ikke er enig med deg. Kan ikke komme på noe annet.

 

Nei. Å trolle er når noen utbasonerer ensidige, ugjennomtenkte holdninger (gjerne markert med en provoserende overskrift eller topic) og fortsetter å krangle lenge etter at alt grunnlag for uenighet for lengst har blitt skjøvet til side av andres fornuftige argumenter og kildereferanser.

 

Sånn som ståa er i dag så hadde jeg aldrig i livet kjøpt et 7800 kort hvis jeg hadde et feks 6600GT, 6800, X800, 9800XT osv.

 

..og de aller aller fleste andre tenker selvsagt også slik - man oppgraderer ikke om man har en fullt fungerende rig som gjører alle nåværende spill uten problemer. Man kjøper heller ikke et flunkende nytt skjermkort dagen etter lanseringsdato - med mindre man liker å kaste bort penger selvsagt.

 

Du må også huske på at nVidia ikke ennå har lansert en plain eller GT-utgave av kortet. De aller fleste hardware-produsenter lanserer sitt "top-of-the-line" produkt først, for å generere buzz om produktnavnet, for så å slippe billigere versjoner av det senere. Slik tjener de penger på MÅ-HA-DET-NÅ-folka og får gratis PR i bøtter og spann.

 

It's called marketing.

 

Ihvertfall ikke før jeg hadde sett hva Xbox 360 og evt PS3 klarer å komme opp med framover.

 

Å sammenligne en spillkonsoll og en PC er litt void, siden det er stor forskjell i hvilke titler (og spillbarheten til disse på en konsoll), men jeg skal være enig til en viss grad - om man uansett snuser på en next-gen konsoll så kan det være utrolig teit å "kaste bort" tusenvis av kroner på å oppgradere PC'en sin. :)

Er vel ikke helt det store salgsargumentet at det kortet du kjøper hjelper til å lage bedre spill i framtiden!!!

 

Blir irritert er vel et understatement, Når dette gjentar seg nok mange ganger så kan du jo velge å lukke øynene og bli revet med. Jeg gjør det ikke. Jeg har fulgt Toms Hardware fra starten og de har god kredibilitet, men den linken jeg la ut med forskjellen på Transparency effekten så mener jeg at ord som enorm og stor, og revolusjonerende er ord som ikke gir noen mening.

 

Jeg har glemt påde brukernavn og passord.

 

Å si at jeg trolle må jo være at du selv har sluppet opp for argumenter. Jeg har startet denne tråden fordi jeg atter en gang ser en masse skryt og når jeg selv monterer kortet så vet jeg selv at jeg blir skuffet. Nok en gang!!! Skal det ikke være lov å kaste lys over dette, så er vel det ikke noen vits i det hele tatt med dette forumet.

 

It`s called marketing ja. Det skal være sikkert. Du bekrefter jo selv egentlig med dette alt jeg sier. Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke kan nyansere seg til dette.

Er jo helt utrolig at folk plutselig begynner å ta opp at jeg skal rakke ned på alt av Nvidia fordi jeg er ATI fan, eller for den saks skyld bringe på banen at jeg nettopp har registrert meg. Hva har dette med saken å gjøre??

Lenke til kommentar
Spillene er ikke codet for dualcore ennå så det så, AMD 64 FX er foreløpig den råeste du kan få for spilling...

Hvor lang tid vil det ta før vi ser disse kodingene da?

 

Uansett, med en dualcore prosessor kan du vell konfigurere det slik at Windows og alle andre applikasjoner kjører på den ene kjernen og et spill på den andre?

Vil ikke dette føre til at spillet får mere CPU kraft enn det det ville fått med en enkeltkjerne da Windows ville ha brukt kraft fra denne?

 

Eller er jeg helt på villspor her nå?

Lenke til kommentar
Hei trådstarter les denne

Og med dette mener du at jeg ikke har livets rett med mine meninger. Jeg forsøker da og sette litt lys på hypen. De som kjøper grafikkort er ikke like oppegående som endel forumister her og min jobb er å rettlede dem i jungelen av varianter. Jeg mener sterk at HW forumet gjør forrvirringen stor for en del mennesker når de skal velge hardware, og da spesiellt grafikkort. Ord som enorm og fantastisk forskjell betyr ikke det samme for en normal bruker som en ekstrem bruker. Men det virker ikke helt som om jeg når igjennom med dette til en del her på forumet. Det regnet jeg ikke med heller.

Jeg må ærlig talt innrømme at du forvirrer mer en du oppklarer. Skjønner ikke hva du sier når du snakker om all den "hypen" rundt 7800serien, har jeg godt glipp av noe, er det bare jeg som ikke følger med? Fint at du skal hjelpe folk til ikke å la seg lure nvidias skitne markedsføring triks, for det er vel ingen som har brukt slike triks før? Eller vel opptil hver enkelt å gjøre seg opp en mening, og du har akkurat fortalt oss din. Syntes at 7800serien til nvidia ser lovende ut jeg, det er en ytelse økning der som er reell. Joda, jeg mener at du også har rett å komme med dine egne meninger, men det er måten de er formulert på som jeg ikke er eing, virker på meg som en hekse jakt på nvidia fra din side. Hadde vær morsomt om ATI kortene som kommer i juli hadde vært dårligere enn de kortene som nvidia akkurat har lansert, da er det mange her som sitter med skjegget i postkassa. Regner med at nvidia har et ess oppi ermet nemlig 7800 Ultra – 32 Pipes - 512MB.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Joda Plasmaboy, du når igjennom hos noen av oss.

 

Jeg byttet f.eks. nylig ut mitt Radeon 9800 Pro kort med et Hightech Excalibur X800 XT PE IceQ Vivo (fikk et svært godt tilbud fra Netshop).

Og med hånden på hjertet vil jeg si at jeg syntes ikke det var allverdens forskjell på bla. spillopplevelsen. Joda - det er litt bedre detaljrikdom ved bruk av X800 XT- kortet, men jeg sier også at hvem i all verden er det som i et FPS spill laffer rundt i korridorer eller bygninger og titter på vegger og tak? I FPS spill tror jeg nok de fleste er nok opptatt med å "stay alive", ihvertfall er det slik for min del. Jeg gir "a rats ass" om jeg ser årringene i stammer, hårrørsårer i bladverk og dårlig fugearbeid i murvegger. Jeg er opptatt av å berge livet fra alle monstre og andre multiplayere der ute, som er på jakt etter meg - og da har jeg liten eller ingen tid til å sjekke om vannspeilet på elva viser et rettferdig bilde av ansiktet mitt..........:-)

 

Rollespill kan jeg ikke uttale meg om siden jeg sjelden eller aldri spiller slike spill,men jeg antar nok at man ser forskjeller der (også) - vel og merke med settings satt på "highest".

 

Nå kjøpte jeg mitt nye kort fordi jeg fikk en særdeles fordelaktig pris, og jeg kan med en gang si at 4.000 kroner og mer absolutt ikke rettferdiggjør en slik hallelujah-opplevelse som noen på forumet her synes å komme opp i - og da spesielt ikke med tanke på foskjellen fra et X800 eller 6800-kort.

 

Jeg kunne godt ha spilt samtlige spill jeg spiller idag med mitt 9800 Pro kort - like bra som jeg gjør med mitt XT PE- kort, dog med å redusere noen få settings fra highest og ned til high eller normal.

 

Før folk tror jeg spiller Yatzy og poker, kan jeg informere om at jeg her sikter til BF2, Doom, Joint Operations, Escalation, HL2 osv.

 

Og hvis noen tror jeg kjører Opel Astra, så finnes oppsettet på mine PC'er i profilen min - for de som ønsker å se det. Og det er også uviktig for meg om kortet er et nVidia- eller et ATI-kort. Det er "hypen" det gjelder.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hei trådstarter les denne

Og med dette mener du at jeg ikke har livets rett med mine meninger. Jeg forsøker da og sette litt lys på hypen. De som kjøper grafikkort er ikke like oppegående som endel forumister her og min jobb er å rettlede dem i jungelen av varianter. Jeg mener sterk at HW forumet gjør forrvirringen stor for en del mennesker når de skal velge hardware, og da spesiellt grafikkort. Ord som enorm og fantastisk forskjell betyr ikke det samme for en normal bruker som en ekstrem bruker. Men det virker ikke helt som om jeg når igjennom med dette til en del her på forumet. Det regnet jeg ikke med heller.

Jeg må ærlig talt innrømme at du forvirrer mer en du oppklarer. Skjønner ikke hva du sier når du snakker om alt den "hypen" rundt 7800serien, har jeg godt glipp av noe, er det bare jeg som ikke følger med? Jo og jeg mener at du har rett å komme med dine egne meninger, men det er måten de er formulert på som jeg ikke er eing, virker på meg som en heske jakt på nvidia. Hadde vær morsomt om ATI kortene som kommer i juli hadde vært dårligere enn de kortene som nvidia akkurat har lansert. Regner med at nvidia har et ess oppi ermet nemlig 7800 Ultra – 32 Pipes - 512MB.

Da har vi det på det rene. Du er nVidia fan. Jeg snakker grafikk barnsjen generelt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...