Gå til innhold

Hva er forskjellen på IDE og S-ATA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første hører tråden hjemme i "Lagringsmedier" og for det andre er forskjellen at S-ATA er en nyere teknologi enn IDE, som sørger for raskere overføring av data fra harddisken. Dessuten er en S-ATA kabel mye mindre, og dermed gir den bedre luftstrøm i kabinett (vel, du kan jo ha runde IDE kabler også da..), noe som er greit om du overklokker..

Uansett, om du skal velge så går du naturligvis for S-ATA! :) Prisforskjellen ligger bare på ca. 100-300 spenn uansett..

Lenke til kommentar

IDE (P-ATA) og S-ATA er to helt forskjellige grensesnitt, IDE er parallell, mens S-ATA er seriell.

 

For å bruke S-ATA-kabelen din må du ha en S-ATA-kontroller på hovedkortet ditt, og en harddisk med S-ATA-tilkobling. Hvis du bruker IDE til å koble harddisken din til hovedkortet i dag, kan du ikke bruke S-ATA.

Lenke til kommentar
jeg ville ikek satset på et system med både S-ata og IDE samtidig... hadde det selv en tid, og s-ata disken min ble byttet ut 4 ganger på et halvt år pga problemer for maskinen med både IDE og s-ata samtidig...

hovedkortet mitt er: asus P4C800-deluxe

Mener du å påstå at disken gikk i stykker fordi den stod i et system med både PATA og SATA-disker?

Lenke til kommentar
jeg ville ikek satset på et system med både S-ata og IDE samtidig... hadde det selv en tid, og s-ata disken min ble byttet ut 4 ganger på et halvt år pga problemer for maskinen med både IDE og s-ata samtidig...

hovedkortet mitt er: asus P4C800-deluxe

Mener du å påstå at disken gikk i stykker fordi den stod i et system med både PATA og SATA-disker?

jeg mener s-ata disken hadde problemer med å fungere ordentlig i det systemet ja... med resultat i at det ikke gikk så veldig bra for den ene s-ata disken jeg hadde..

jeg forhørte meg flere steder om dette (blant annet ps data, der jeg kjøpte s-ata disken, og de mente også at det ikke var "heldig").

jeg vet dog ikke noe om de tekniske "uheldighetene" eller hva som egentlig skjer, men på mitt hovedkort var det ikke noe stas, dvs at jeg ikke vet om det er problemer med dette på kort som bruker andre brikkesett/s-ata controllere.

men det er kanskje en ting å være obs på før du bruker begge typene av disker i ett system.

 

EDIT1:

jeg hadde operativsystemet på s-ata disken og alt mulig crap på p-ata disken....

det resulteret i feil som vises på DETTE bilde + sektorer bare døde på s-ata disken.

Nå har jeg to s-ata disker, og det funker veldig mye bedre.

 

(finner dere feilen på bilde eller? :p )

 

EDIT2:

en annen ting jeg kom på er at kablene til sata disker er mye mer utsatt for forstyrrelser, ettersom de faktisk ikke er skjermet (de var i hvertfall ikke det for ett år siden, kanskje de har forbedret det)

Hvis de ikke er skjermet, må man være forisktig med å ha de inntil hverandre.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Hva i huleste skal man bytte ut en IDE disk med en S-ATA hvis man ikke skal benytte RAID? Hastigheta blir 0 forsjell.. tor dere virkelig at harddisken klarer 150mb/s? De raskeste S-ATA diskene klarer ikke mere en 60mb/s, og det samme gjelder IDE.. så hvis ikke disk kontrollern på 133MB/s holder vet ikke jeg..

Lenke til kommentar

Folk ser ut til å glemme at IDE disker som deler kanal som

master slave er en stor bakdel for PATA .

Sata har 1 disk dedikert pr. kanal og de kan jobbe uavhengig av hverendre vedr. lese/skriv.

Ikke som master og slave signalleringen som gjør at den ene enheten "venter" mens den andre på kanalen gjør seg ferdig

med sine data-transfers.

Lenke til kommentar
Hva i huleste skal man bytte ut en IDE disk med en S-ATA hvis man ikke skal benytte RAID? Hastigheta blir 0 forsjell.. tor dere virkelig at harddisken klarer 150mb/s? De raskeste S-ATA diskene klarer ikke mere en 60mb/s, og det samme gjelder IDE.. så hvis ikke disk kontrollern på 133MB/s holder vet ikke jeg..

Hadde du (eller noen andre) giddi å forklart dette med overføringshastigheter til SATA (og generelt harddisker) litt nærmere? Det ser ut til å være en utbrett misforståelse ute og går, når alle tror at hastigheta er 150 Mb/s

Lenke til kommentar

hastigheten på sata er 150Mbps (peak), pg det samme på pata er 133Mbps...

dette er topphastigheter, og oppnås skjeldent (les: aldri) for normale brukere, hastigheten ligger kanskje på det halve, eller 1/3 av dette...det blir da svært liten forskjell i hastighetene på diskene...

det er vel også riktig som syar2003 sier, at det blir mindre "kø" på kabelen, uten at jeg vet hvor mye kabelen tåler eller klarer av dataoverføring... :hmm:

Lenke til kommentar
hastigheten på sata er 150Mbps (peak), pg det samme på pata er 133Mbps...

dette er topphastigheter, og oppnås skjeldent (les: aldri) for normale brukere, hastigheten ligger kanskje på det halve, eller 1/3 av dette...det blir da svært liten forskjell i hastighetene på diskene...

det er vel også riktig som syar2003 sier, at det blir mindre "kø" på kabelen, uten at jeg vet hvor mye kabelen tåler eller klarer av dataoverføring... :hmm:

Les: Aldri?
... Trodde jeg hadde mer IQ enn som så, men jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med det. Har prøvd en stund nå :p
Lenke til kommentar
hastigheten på sata er 150Mbps (peak), pg det samme på pata er 133Mbps...

dette er topphastigheter, og oppnås skjeldent (les: aldri) for normale brukere, hastigheten ligger kanskje på det halve, eller 1/3 av dette...det blir da svært liten forskjell i hastighetene på diskene...

det er vel også riktig som syar2003 sier, at det blir mindre "kø" på kabelen, uten at jeg vet hvor mye kabelen tåler eller klarer av dataoverføring... :hmm:

Les: Aldri?
... Trodde jeg hadde mer IQ enn som så, men jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med det. Har prøvd en stund nå :p

Altså at man aldri kan få fult utbytte av hastigheten den skal kunne levere.

 

Det å kjøre P-ATA sammen med S-ATA fungerer som bare juling hos meg! Og det har det gjort på to forskjellige hk med forskjellige chipset. (Kjører 2 S-ATA og 4 P-ATA),

Lenke til kommentar
hastigheten på sata er 150Mbps (peak), pg det samme på pata er 133Mbps...

dette er topphastigheter, og oppnås skjeldent (les: aldri) for normale brukere, hastigheten ligger kanskje på det halve, eller 1/3 av dette...det blir da svært liten forskjell i hastighetene på diskene...

det er vel også riktig som syar2003 sier, at det blir mindre "kø" på kabelen, uten at jeg vet hvor mye kabelen tåler eller klarer av dataoverføring... :hmm:

Det er vel mer korrekt å si at maks overføringskapasitet over grensesnitte S-ATA er 150 mbps, og korresponderende for de ulike ATA-grensesnittene. Faktum er at de aller fleste disker er mye tregere enn dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...