Gå til innhold

Hva er forskjellen på IDE og S-ATA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overføringskapasitet oppgis alltid i bits :) Personlig er jeg sløv med stor m i Mega, men b/B pleier jeg å skrive rett.

Er USB2.0 med sine 480 Mb/s raskere enn ATA da? :dontgetit:

Det hadde jeg aldri trodd.

Nå er det viktig å huske på at dette er teoretisk maks-kapasitet da. Mulig jeg er litt på ustø grunn her med denne påstanden, men USB er mye mindre effektiv enn ATA. Allikevel får du nok presset en god del flere mbps gjennom en USB 2.0-overføring enn ATA

Lenke til kommentar
Nå er det viktig å huske på at dette er teoretisk maks-kapasitet da. Mulig jeg er litt på ustø grunn her med denne påstanden, men USB er mye mindre effektiv enn ATA. Allikevel får du nok presset en god del flere mbps gjennom en USB 2.0-overføring enn ATA

 

Slik at en ekstern harddisk på USB 2.0 vil ha en raskere overføringshastighet (eksternt) enn en intern harddisk? Det må være noe av det merkeligste jeg har hørt på lange tider.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

USB 2.0 speed folkens er oppgitt i megabits pr sekund (teoretisk 480Mbps)

UDMA5/6 100/133 er megabytes pr sekund .

Sata 150/1.5G (sata I) er megabytes pr sekund .

 

Som grensesnitt test sjekk burst speed på

min usb 2.0 ekstern disk kontra sata 150 så ser man hva som er raskest .

 

syar2003-sata150vsusb20.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
hastigheten på sata er 150Mbps (peak), pg det samme på pata er 133Mbps...

dette er topphastigheter, og oppnås skjeldent (les: aldri) for normale brukere, hastigheten ligger kanskje på det halve, eller 1/3 av dette...det blir da svært liten forskjell i hastighetene på diskene...

det er vel også riktig som syar2003 sier, at det blir mindre "kø" på kabelen, uten at jeg vet hvor mye kabelen tåler eller klarer av dataoverføring... :hmm:

Det er vel mer korrekt å si at maks overføringskapasitet over grensesnitte S-ATA er 150 mbps, og korresponderende for de ulike ATA-grensesnittene. Faktum er at de aller fleste disker er mye tregere enn dette.

Jeg vil bare presisere at den teoretiske hastigheten på SATA er 150MBps (Mega Byte per sekund), ikke Mbps (Mega bit per sekund). Både kabelen, og kontrolleren, og bufferen på harddiskene takler denne hastigheten, men selve harddisken (lesing og skriving på platene) skjelden klarer mer enn ca 55 MB/s i gjennomsnitt (ca 70MB/s max, og ca 45MB/s min).

 

Edit: Jeg ser nå at dette har blitt påpekt flere ganger på side 2 (innlegg 20 og utover).

 

USB2.0 er i teorien 480Mbps = 60MB/s men det er også bare i teorien. Jeg har ennå ikke sett noen tester der USB2.0 har kommet opp i mer enn ca 60-70% av dette.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
USB2.0 er i teorien 480Mbps = 60MB/s men det er også bare i teorien. Jeg har ennå ikke sett noen tester der USB2.0 har kommet opp i mer enn ca 60-70% av dette.

USB er for dårlig til harddisk da. Hva med realistisk overføringshastighet på Firewire? Vet du noe om det simen? Og er det grunn til å tro at 1394b virkelig vil bli dobbelt så rask i praksis?

Lenke til kommentar
USB2.0 er i teorien 480Mbps = 60MB/s men det er også bare i teorien. Jeg har ennå ikke sett noen tester der USB2.0 har kommet opp i mer enn ca 60-70% av dette.

USB er for dårlig til harddisk da. Hva med realistisk overføringshastighet på Firewire? Vet du noe om det simen? Og er det grunn til å tro at 1394b virkelig vil bli dobbelt så rask i praksis?

Anandtech testet litt USB og FW i sin SLi-roundup. USB kommer visst bedre ut enn FW400.

Lenke til kommentar

1000 takk for den

DET var dårlig på 1394b på gigabytekortet. Tragisk at de ikke klarer halve av oppgitt engang. Men litt bedre enn resten var det jo da...

Bruker firewire bare til DV video, det er bare ca 25 Mbps, vanlig firewire burde holde plenty også til HD videokamera tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...