Gå til innhold

Nok en trist historie fra Elkjøpkunde


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for et par år siden en NOKIA 6510 til en pris på 3500 kroner. Jeg forsikret denne mobilen 3 år med Elkjøps Trygghetsforsikring. Etter et halv år elns begynte mobilen å leve sitt eget liv. Skrudde seg av når den ville og nektet å sende SMS. Jeg dro inn til Elkjøp og de sendte denne til service. Dette gikk på garantien. Etter en liten stund skjedde det samme igjen. Vet ikke om det var samme feil, men den gjorde i alle fall ikke som den skulle. De fikset dette denne gangen også..

Så, nok en gang, begynte mobilen og tulle. Jeg tok den med meg inn nok en gang. Denne gangen vill ikke mobilen starte. Smartingen i skranken på Elkjøp prøvde å skru på med kulepennen sin uten hell. Etter 4-5 uker fikk vi beskjed fra elkjøp at den ikke ville bli fikset fordi det var tegn etter kulepenn på mobilen. Mange uker gikk og til slutt fikk vi en ny telefon... På garantien vel og merke...

Min 6510 fikk jeg aldri se igjen, men fikk en Nokia 6610 til halve prisen.

Forsikringen kunne ikke overføres, så jeg måtte kjøpe nye forsikring...

 

Jeg følte dette urettferdig at jeg bare hadde mistet min 6510, men Elkjøp sa at dette var det eneste de hadde å tilby, og at jeg burde være fornøyd med en bedre mobil enn jeg tidligere hadde.

Jeg holder altså nå på med å betale forsikring på en mobil jeg ikke har.

 

Kan Elkjøp gjøre dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blander du inn Elkjøps forsikring? Den forsikringen følger produkte du kjøpte den til og ikke noe annet produkt. Sakset fra deres vilkår:

(pkt. 9)

 

"Forsikringsperioden for mobiltelefon fremgår av forsikringsbeviset og/eller kjøpskvittering og regnes 6 måneder fra den dag forsikringen ble tegnet.

 

Forsikringen kan fornyes etter 6 måneder og gjelder da for nye 6 måneder.

 

Alternativt kan forsikringen tegnes for 12 måneder fra kjøpet, og forsikringstakeren vil da ha mulighet til å fornye forsikringen for nye 12 måneder ved utløpet av perioden. Ved begge alternativene vil maksimalt samlet forsikringsperiode være 36 måneder beregnet ut ifra opprinnelig kjøpstidspunkt."

 

Siden du fikk ny telefon så vil ikke forsikringen følge over til denne, det er her de tjener pengene sine blant annet.

 

Du betaler forsikringen på forskudd, så du betaler jo ikke uansett på forsikringen mer. Etter at det har gått x tid får man en faktura i posten om man vil fortsette og det er ikke betalingsplikt på denne fakturaen.

 

6510 lages nok ikke lenger av Nokia, tror heller de ikke vil produsere et eksemplar kun for din skyld dessverre så de ga deg en 6610 i stedet. De kan gi deg en annen tilsvarende modell, og hvis du ikke har betalt noen mellomlegg vil det nok sees på som et avhjelpsforsøk. Synes ikke Elkjøp har gjort noe skrekklig her i grunn..

Lenke til kommentar
Siden du fikk ny telefon så vil ikke forsikringen følge over til denne, det er her de tjener pengene sine blant annet.

...og her jeg taper dem. I og med at de mistet min mobil...?

 

 

Du betaler forsikringen på forskudd, så du betaler jo ikke uansett på forsikringen mer. Etter at det har gått x tid får man en faktura i posten om man vil fortsette og det er ikke betalingsplikt på denne fakturaen.

Men jeg har uansett betalt for 3 år, har jeg ikke?

 

6510 lages nok ikke lenger av Nokia, tror heller de ikke vil produsere et eksemplar kun for din skyld dessverre så de ga deg en 6610 i stedet. De kan gi deg en annen tilsvarende modell, og hvis du ikke har betalt noen mellomlegg vil det nok sees på som et avhjelpsforsøk. Synes ikke Elkjøp har gjort noe skrekklig her i grunn..

Jeg har aldri mottatt noen Nokia 6610 i fra noen??

Og jeg fikk heller ikke lov til å betale noe mellomlegg, eller velge en annen mobil enn AKKURAT den Nokia 6610. Mener å huske at det var en som var levert inn på angrerett.

Lenke til kommentar

Edit: Jeg leste ikke feil, trådstarter skrev i ovenstående post at han betalte halvparten, men i en post under har han fått den gratis.

 

 

 

Jeg hadde aldri betalt for en 6610 og synes det personlig at det var dumt av deg.

 

Forsikringen følger nok den gamle mobilen din dessverre, så jeg hadde nok heller brukt den i stedenfor da. Hadde ihvertfall ikke tapt noen penger.

 

Det er nok vansklig å reklamere også hvis du har godtatt en slik løsning.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Min 6510 fikk jeg aldri se igjen, men fikk en Nokia 6610 til halve prisen.

du har vel ikke fått denne mobilen da men... må jo ha betalt halve prisen... :hmm:

I første post sier han måtte betale halve, i den posten under fikk han den.. :dontgetit:

 

Ble forvirret jeg også :no:

Lenke til kommentar
Han mente nok at han fikk en 6610, som var VERDT halvparten så mye som en 6510 (noe som forøvrig ikke stemmer).

Det var det jeg mente...

Det er mulig det ikke stemmer, men det er fordi det ikke var nå.

Se:

Jeg kjøpte Nokia 6510 for 2 år siden. Og fikk 6610 for 1 år siden. Rett etter at 6610i ble lansert. Da falt jo 6610'en ned i pris som bare det.

 

Men nokia 6510 kostet 3500 kr.

nokia 6610 kostet 1800

Lenke til kommentar
6610 er verdt mer enn 6510. Du kunne evt hevet kjøpet, men har du akseptert 6610'en så har du ingen flere muligheter.

De sa jeg ikke hadde noe valg. Jeg MÅTTE ta nokia 6610 og det var den...

Men... sannsynligvis lite jeg kan gjøre med det ja...

Ville bare være sikker. Har hørt mye snakk om at om de roter bort din mobil, får du ny til samme pris, og hørt noe om 3. gangs service osv...

Lenke til kommentar

Hvor mye betalte du for 6610'en?

(den koster 999 kr. med kontantkort nå...)

 

EDIT: Så at du ikke betalte noe for den...

Elkjøp har nok rett siden du skal ha en "lik" telefon, og da har du jo egentlig fått i pose og sekk med tanke på at du får ny garanti og ny telefon.

Endret av datating
Lenke til kommentar
6610 er verdt mer enn 6510. Du kunne evt hevet kjøpet, men har du akseptert 6610'en så har du ingen flere muligheter.

De sa jeg ikke hadde noe valg. Jeg MÅTTE ta nokia 6610 og det var den...

Men... sannsynligvis lite jeg kan gjøre med det ja...

Ville bare være sikker. Har hørt mye snakk om at om de roter bort din mobil, får du ny til samme pris, og hørt noe om 3. gangs service osv...

Alt du har hørt stemmer. Men ny til samme pris, betyr ny til samme pris da.

 

Om du kjøper deg en K750 til 4000kr idag og butikken roter den bort om ett år. Er det da riktig at du skal få en telefon til 4000kr eller en tilsvarende til prisen av en k750 på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
Om du kjøper deg en K750 til 4000kr idag og butikken roter den bort om ett år. Er det da riktig at du skal få en telefon til 4000kr eller en tilsvarende til prisen av en k750 på det tidspunktet?

Ikke på forsikring eller garanti... Men Elkjøp kunne jo gitt meg "noe ekstra" i og med at de ødela min mobil med å presse en kulepenn i den og i tillegg venter 4-5 uker før jeg hører noe mer fra dem.

Lenke til kommentar

Du kunne hevet både den forsikringsavtalen for den gjenstående tiden, hvis denne var betalt på forskudd, og kjøpet av den første mobilen. Men du har jo akseptert en annen avtale, så du står nok på bar bakke. Det har gått altfor lang tid.

 

 

EDIT: Språk.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Om du kjøper deg en K750 til 4000kr idag og butikken roter den bort om ett år. Er det da riktig at du skal få en telefon til 4000kr eller en tilsvarende til prisen av en k750 på det tidspunktet?

Ikke på forsikring eller garanti... Men Elkjøp kunne jo gitt meg "noe ekstra" i og med at de ødela min mobil med å presse en kulepenn i den og i tillegg venter 4-5 uker før jeg hører noe mer fra dem.

De ordnet jo opp for deg da med verkstedet. For et år siden synes jeg det var en helt ok deal.

 

Søsteren min sin gamle samsung v200 fikk samme symptomer etter ca. 1 uke etter hver service (hadde da hatt telefonen i 1 år), den tredje gangen med feil sa hun at hun ville ha omlevering\ ny tilsvarende telefon. Etter at de hadde sendt telefonen på service for å få en vurdering (som de har rett til og som er helt ok) så fikk hun velge seg en ny telefon. Da hun spurte om D500 slapp hun med et mellomlegg på kun 500 :dribble: V200 hadde hun kjøpt for 400 kr med Tele245 abbonement, så det var en bra deal.

 

Elkjøp hadde plikt til å gi deg en tilsvarende telefon, så jeg mener det at det var helt ok.

Lenke til kommentar

Hadde et liknende "problem" på jobben her om dagen, men denne gangen stod jeg på andre siden av kassa.

 

En kunde hadde sin 256Mb mp3-spiller inne på service for tredje gang og vi fikk den kreditert fra importøren. Ringte kunden, som i utgangspunktet ville ha den reparert, og sa at han kunne komme og plukke ut en ny i butikken.

 

Han valgte til slutt iPod Shuffle med 512Mb minne og gikk fornøyd hjem uten å måtte betale noe mellomlegg.

 

Dagen etter stormer moren hans inn og kjefter oss huden full da mp3-spilleren han hadde i utgangspunktet ble kjøpt for 2500kr for ca 1,5 år siden, mens den nye "bare" kostet 998,- Hun mente hun hadde krav på gavekort på mellomlegget.

 

Vi avslo selvfølgelig kravet da sønnen hadde akseptert avtalen og ikke bare fikk en tilsvarende enhet, men en BEDRE en (akkurat som 6610 i forhold til 6510).

 

Hun slo seg ikke til ro med dette og informerte oss om at Forbrukerrådet var neste stoppested.

 

Idet hun gikk ut døra ba jeg henne lese Lov om Forbrukerkjøp §29. Regner ikke med å høre noe fra henne igjen.

Lenke til kommentar
Om du kjøper deg en K750 til 4000kr idag og butikken roter den bort om ett år. Er det da riktig at du skal få en telefon til 4000kr eller en tilsvarende til prisen av en k750 på det tidspunktet?

Ikke på forsikring eller garanti... Men Elkjøp kunne jo gitt meg "noe ekstra" i og med at de ødela min mobil med å presse en kulepenn i den og i tillegg venter 4-5 uker før jeg hører noe mer fra dem.

Selvfølgelig kunne de gitt deg noe ekstra, men du har ikke krav på det :).

Lenke til kommentar
Hadde et liknende "problem" på jobben her om dagen, men denne gangen stod jeg på andre siden av kassa.

 

En kunde hadde sin 256Mb mp3-spiller inne på service for tredje gang og vi fikk den kreditert fra importøren. Ringte kunden, som i utgangspunktet ville ha den reparert, og sa at han kunne komme og plukke ut en ny i butikken.

 

Han valgte til slutt iPod Shuffle med 512Mb minne og gikk fornøyd hjem uten å måtte betale noe mellomlegg.

 

Dagen etter stormer moren hans inn og kjefter oss huden full da mp3-spilleren han hadde i utgangspunktet ble kjøpt for 2500kr for ca 1,5 år siden, mens den nye "bare" kostet 998,- Hun mente hun hadde krav på gavekort på mellomlegget.

 

Vi avslo selvfølgelig kravet da sønnen hadde akseptert avtalen og ikke bare fikk en tilsvarende enhet, men en BEDRE en (akkurat som 6610 i forhold til 6510).

 

Hun slo seg ikke til ro med dette og informerte oss om at Forbrukerrådet var neste stoppested.

 

Idet hun gikk ut døra ba jeg henne lese Lov om Forbrukerkjøp §29. Regner ikke med å høre noe fra henne igjen.

Syk mor, hvis ungen var fornøyd så er det vel greit. Uansett så er det vel en klar sak, iPoden var sikkert et bedre merke og dessuten hadde den dobbel lagringskapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...