Gå til innhold

Morro med Pentium M Dothan og CT adapter..!


Anbefalte innlegg

Slikt har mer med hell å gjøre enn kompetanse. Skal ikke akkurat ha overklokket så lenge før en har lært det meste som er å lære. Ikke akkurat brobygging.

Flaks/hell teller mye.. ikke uenig i det.

Men både Stoolman og Overklokk har definitivt kompetanse.. og kjøling som burde holde til en WR..eller tre.

Det er det aspektet med å få tak i de eksemplarene av CPU/GPU som lar seg klokke lengre...mye lenger.. enn andre.. som er usikkerhetsfaktor nr.1.

Slik jeg ser det.... ;)

Jeg har samme synet.

 

Det er ikke noe galt med kompetansen her nei, overhodet ikke. Håper inderlig at de finner en prosessor som er 99,9% velgjort. Da skal det vanskeliggjøres å slå rekorden de oppnår ;)

 

Sveinl.

Dette kan dem og de vil gi oss noen bakoversveiser!

Det tar bare litt tid (og penger).

 

Men det skjer...

 

De må uansett bruke mye penger på å holde rekorden oppdatert. Der er ulempen slik jeg ser det. Hvis de er 5% i forhold til japanerne så må de bruke mer enn 95% NOK for å holde rekorden vedlike :-(

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ¨testet litt de siste dagene og det er noen relativt urovekkende forhold som råder nå.. Har nå testet 2 stk 770 prosessorer, da jeg endelig tror jeg har funnet meg et skjermkort som har WR potensiale på single kort 3D mark 01 benching..

Det er et Asus 850XT PE, og dette kortet greier utrolig nok 840/690 stabilt i 3 d mark.. Men problemet er 770 prosessorene... Begge stoppet på 3ghz, og uansett multi, uansett fsb uansett volt så var det dønn stopp på 3ghz..

Så, jeg får nok sette min lit til ES'n (780)... Har nå etpar nye hk liggende ferdigmoddet, ett P4C800E DLX og ett P4P800se...etpar nye adaptere er også ferdigmoddet, så det blir spennende å se om 44k og kanskje til og med 45K på singlekort står for fall i uken som kommer...

Lenke til kommentar
Har ¨testet litt de siste dagene og det er noen relativt urovekkende forhold som råder nå.. Har nå testet 2 stk 770 prosessorer, da jeg endelig tror jeg har funnet meg et skjermkort som har WR potensiale på single kort 3D mark 01 benching..

Det er et Asus 850XT PE, og dette kortet greier utrolig nok 840/690 stabilt i 3 d mark.. Men problemet er 770 prosessorene... Begge stoppet på 3ghz, og uansett multi, uansett fsb uansett volt så var det dønn stopp på 3ghz..

Så, jeg får nok sette min lit til ES'n (780)... Har nå etpar nye hk liggende ferdigmoddet, ett P4C800E DLX og ett P4P800se...etpar nye adaptere er også ferdigmoddet, så det blir spennende å se om 44k og kanskje til og med 45K på singlekort står for fall i uken som kommer...

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Da er et P4C800 -E deluxe i hus, samt en P M 715 med CT-479 adapter.

Har satt in hovedkortet i pc'en med en P4 2.4 FSB533 for å boote på.

Så snart jeg har overkommet frykten for en vannlekasje starter jeg denne for første gang.

 

Da skal jeg oppdatere BIOS for å takle den adapter'n, right? Noen som vet hvilken utgave av BIOS jeg skal bruke?

Deretter en "pin-modd" for å øke fsb til 133, right?

 

Noen som har synspunkter eller anbefalinger så fyr løs!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Da er et P4C800 -E deluxe i hus, samt en P M 715 med CT-479 adapter.

Har satt in hovedkortet i pc'en med en P4 2.4 FSB533 for å boote på.

Så snart jeg har overkommet frykten for en vannlekasje starter jeg denne for første gang.

 

Da skal jeg oppdatere BIOS for å takle den adapter'n, right? Noen som vet hvilken utgave av BIOS jeg skal bruke?

Deretter en "pin-modd" for å øke fsb til 133, right?

 

Noen som har synspunkter eller anbefalinger så fyr løs!

Du kan lese denne tråden på XS.

Du har valgt en "dårlig" CPU til klokking... 7n5-serien med FSB100 regnes som ett dårlig valg kontra 7n0-serin med FSB133. Grunnen til det er at det er vanskelig å nå FSB200 (naturlig nok) med f.eks. en 725 kontra en 730.

Dette problemet kan du omgå med å stille MP ned.. dersom det finnes en Bios til ditt HK som tillater det (det gjør det).

Personlig kan jeg ikke se noen fordeler med å bruke vannkjøling kontra god (nok) luftkjøling på en Dothan.. Det må i tilfelle være vannkjøling med kjølevæske og radiator ute på veggen i -30 grader.. :)

Skal du klokke langt.. slik som "sub zero team" er det kun ekstrem-kjøling som gjelder..

Vær forøvrig forberedt på at "Dothan" lar seg klokke inntil en gitt frekvens.. så er det bråstopp.. Hverken høy VCore eller andre "tweaks" hjelper.. annet enn å kjøpe en annen CPU og håpe på mer flaks/klokk. Dette er ihvertfall min (og mange andres) erfaring med "Dothan-klokking"..

Lenke til kommentar

Driver å oppgraderer den P4C800E-deluxe baserte pcen min så smått også er det et par ting jeg lurer på... Fikk en utrolig hyggelig pris på en Pentium M CPU som viste seg å være denne: DENNE. Var dette greit kjøp til noen hundre spenn??

 

Også akkurat nå har jeg en PC2100 og en PC2700 brikke i maskina, bør jeg skaffe meg noen kjappere minnebrikker? I så fall HVA bør jeg gå for?

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på Banian og Dohtan? Er Banian første serie av p-M?

Banias er kodenavnet på de første pentium-m prosessorene ja

 

Banias har 1MB L2 cache, Dothan har 2MB L2 cache

Banias har 400MHz FSB, Dothan har modeller med 400MHz FSB(xx5) og 533MHz FSB(xx0)

Dothan med 533MHz FSB er mest klokkevennlig av disse

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Har drept litt vel mye hardware nå i det siste.. Er bare så utrolig frustrerende at det ikke skal være mulig å holde liv i delene, dør som fluer om dagen..jaja.. får vel gå løs på 670 prosessoren inntil jeg får en ny PM.. blir vel en 780 tenker jeg..

Huff da..

Jeg har mistet et skjermkort grunnet kondens og føler at det er kjipt..

Vil ikke engang tenke på hvordan det må føles for dere. Eller hvor mye det har kostet.. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...