Gå til innhold

Morro med Pentium M Dothan og CT adapter..!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
var det bare slump at du snubla over en så bra en? eller er det  en spesiell "årgang" som er bra?

5141036[/snapback]

 

Vent til Sturla har fått testet!

Dessverre er det jo slik det kan se ut som nyere utgaver av Dothan.. klokker lett (som rapportert av Sturla) til en gitt hastighet... for så å hverken respondere på mer VCore..eller kjøling..

Nå vil vel LN2 uansett gi en brukbar økning får vi håpe..

Han trenger litt medgang nå synes jeg.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ble ikke noe medgang i kveld dessverre.. installerte win 2003 server to ganger, men hver gang var resultatet at systemet fryser med en gang jeg kommer inn i windows.. mistenker enten kondens eller et eller annet hovedkort eller adapter problem.. dette er samme symptomene som jeg og Kjell Erik hadde en gang under 4 ghz testen... måtte da bytte hk.. Har heldigvis 6 andre hovedkort liggende... så morgendagen blir kanskje mer givende...

 

 

Men.. noe ordentlig dritt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synd.. du finner nok ut av det.. :thumbup:

 

Må si jeg blir litt oppgitt over hvor rart disse "Dothan'ene" oppfører seg..

Ble jo "frelst" via bl.a. denne tråden.. og har nå 4 stk.. to P-M og to C-M (730M, 740M, 350 og 360J).

730'n ble kjøpt på Netshop til ett demo-HK - P4P800 SE. P4P800 SE er noe for seg selv.. den gir "default" 1.55VCore (litt mer en u-wire modden).

Første test jeg gjorde var med ett defekt HK, som ble byttet ut med ett nytt tilsvarende..

Ble litt "gira" da CPU'n lett boota på 200x12 (Da hadde jeg en Bios med "fast" MP).

Så ble jeg skuffet over at det stoppet på 213-215x12.. hjalp ikke med 1.6VCore (samt Bitspower kjøler.. og max. load temp knappe 40 grader). På dette HK/Bios'er er max. VCore 1.6. (Testet andre MP'er også 10 og 11.. max. clock ca. 2580-2600 uansett MP).

KJøpte så seinere ett P4GPL-X og Celeron M 350.. Her var det ikke snakk om å justere VCore.. Denne ville kun gå på default VCOre.. og klarte 165x13.. 166 ga "freeze" både i BIos.. og i Windows (ClockGen). Greit nok det..

Så byttet jeg denne med en nyinnkjøpt 740M.. og ble enda mer skuffet over denne.. Klarte ikke å boote på FSB200 engang! Selv om jeg satte VCOre så høyt jeg turde.. (1.65 med Zalman-kjøler). P4GPL-X har en Bios som kan gi over 1.7VCore (men ikke justering av MP).

Denne kjører nå i skrivende stund på *default* VCore@12x200..(via .cmd i Startup folder som kjører Eist og Clockgen) Denne stopper også på 212-215x200 (Da med VCore 1.475.. noe over det hadde ingen effekt).. Men det rare er at disse "Dothan'ene" mine går til (nesten) max. klokk på standard VCore..dvs. 1.275 for Celeron M og 1.3 for Pentium M.. P-M'ene responderer litt på økning av VCore, C-M'ene så godt som ikke i det hele tatt..

Ser litt av samme tendens på min Venice 3000, men ikke så ekstremt..

Noen andre som har tilsvarende erfaringer?

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er ikke sli på min venice, fra 1,375V til 1,55V så gjør den nesten 300mhz mer primestabilt...

 

Synd at det ikke ble noe res stoolman. Kan tenke meg (uten at jeg har så bra peiling her da) at det godt kan vøre kondens, for maskinen min og var slik at den ikke ville boote win. Tok av kjøleren og det var kommet en del kondens rundt og oppå cpu (på hs).

Lenke til kommentar

Virker som det er mange som er uheldige med Dothan sine. Jeg har lignende oppførsel, men resultatene er forskjellige.

 

Jeg her testet 5 stk, å her er resultatene

 

730 - 2.8GHz med ett P4C800Deluxe

 

730 - 2.7GHz med ett P4C800Deluxe

 

730 - 2.6GHz med ett P4C800Deluxe

 

740 - 2.6GHz med ett P4GD1

 

740 - 2.85GHz med ett P4GD1

 

Alle disse er med luftkjøling. Men oppførselen er lik. Når jeg kommer til ett hvis punkt, så hjelper det ikke samme hvor mye mer volt jeg gir de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Uansett er det idiotisk å bruke en Pm som 24/7 oppsett. Vil få mye mere glede av en vanlig desktop pros oppsett. LGA eller A64. Prøvde å bruke Pm som 24/7 men det var en generell treig opplevelse.

5143042[/snapback]

 

:hmm:

Dette er ikke min erfaring.. Synes mine Dothan system yter særedeles bra på generell basis.. ikke bare i 3D og SuperPi.

PCMark-scores "backer" også opp dette.. Det eneste som evt. "savnes" er MT.. noe kun P4'ene har (til S478/775). (Dual-core er ett annet tema.. har det også BTW)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...