Gå til innhold

Erfaringer om SHG's bærbare maskiner.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må si disse SHQ systemene har utrolig bra kombinasjon av pris/specs :-)

 

Spørsmålet er vel kvaliteten o.l

Ja, det er akkurat det. Jeg har lest litt på danske forum, så jeg skal nok desverre ikke kjøpe denne likevel. De krever minst 5-7 pixler døde før du kan få refundert skjermen. Noe som tyder på lav kvalitet. Samtidig leste jeg at harddisken blir farlig varm. Men er ikke sikker på hvilken modell det handlet om.

 

-John

Lenke til kommentar
Ja, det er akkurat det. Jeg har lest litt på danske forum, så jeg skal nok desverre ikke kjøpe denne likevel. De krever minst 5-7 pixler døde før du kan få refundert skjermen. Noe som tyder på lav kvalitet. Samtidig leste jeg at harddisken blir farlig varm. Men er ikke sikker på hvilken modell det handlet om.

 

-John

Heldigvis bor vi i Norge, og har 14 dagers angrefrist på varer kjøpt over internett/postordre og ikke over disk. :D

Lenke til kommentar
Ja, det er akkurat det. Jeg har lest litt på danske forum, så jeg skal nok desverre ikke kjøpe denne likevel. De krever minst 5-7 pixler døde før du kan få refundert skjermen. Noe som tyder på lav kvalitet. Samtidig leste jeg at harddisken blir farlig varm. Men er ikke sikker på hvilken modell det handlet om.

 

-John

Hvor har du dette fra? Kan du gi oss noen linker? Jeg har funnet ut følgende: 15,4''-chassisene bygges av Mitac, mens 15'' bygges av Asus. Tolk det som du vil, men mange sier at Asus har høyere kvalitet.

 

Angående temperatur og støy og sånt, har jeg ikke funnet noen spesifikke kommentarer til dagens modeller - klagene jeg har sett på dette, har omhandlet eldre modeller som ikke lenger er i salg, etter det jeg forstår.

 

Hvis ikke du kommer til å bestille PC herfra, kommer jeg til å gjøre det. Tenker jeg bestiller i begynnelsen av august, for da får jeg (forhåpentligvis) tid til å installere programvare og "gjøre meg kjent" med maskinen før studiestart. Og, selvsagt, tid til å returnere PCen og kjøpe en ny dersom den ikke holder kvaliteten jeg ønsker. Jeg kan ikke se hvorfor jeg risikerer noe særlig - man kan jo ikke tape, men man kan tjene mye i form av ytelse i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Ja, det er akkurat det. Jeg har lest litt på danske forum, så jeg skal nok desverre ikke kjøpe denne likevel. De krever minst 5-7 pixler døde før du kan få refundert skjermen. Noe som tyder på lav kvalitet. Samtidig leste jeg at harddisken blir farlig varm. Men er ikke sikker på hvilken modell det handlet om.

 

-John

Hvor har du dette fra? Kan du gi oss noen linker? Jeg har funnet ut følgende: 15,4''-chassisene bygges av Mitac, mens 15'' bygges av Asus. Tolk det som du vil, men mange sier at Asus har høyere kvalitet.

 

Angående temperatur og støy og sånt, har jeg ikke funnet noen spesifikke kommentarer til dagens modeller - klagene jeg har sett på dette, har omhandlet eldre modeller som ikke lenger er i salg, etter det jeg forstår.

 

Hvis ikke du kommer til å bestille PC herfra, kommer jeg til å gjøre det. Tenker jeg bestiller i begynnelsen av august, for da får jeg (forhåpentligvis) tid til å installere programvare og "gjøre meg kjent" med maskinen før studiestart. Og, selvsagt, tid til å returnere PCen og kjøpe en ny dersom den ikke holder kvaliteten jeg ønsker. Jeg kan ikke se hvorfor jeg risikerer noe særlig - man kan jo ikke tape, men man kan tjene mye i form av ytelse i forhold til pris.

 

 

Tror jeg skal bestille meg en Centrino 740 (1.733GHz – 533FSB), 512... til 7500, men jeg har hørt at prosessorprisene synker i slutten av denne måneden. Er det lurt å vente til dette skjer, eller er det snak om ubetydelig forskell i pris?

 

Hvor stor er forskellen på Centrino 740 og celeron 350 / 370?

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok også til å kjøpe maskin fra SHG så sant det ikke dukker opp noen veldig dårlig erfaringer med dem fram til august da jeg også skal kjøpe ny bærbar. For det er ikke tvil om at de er gode på pris/ytelse. Det eneste er at de kunne levert med litt bedre skjerm, gjerne 1400x1050, men kan ikke få i pose og sekk. ;)

 

-bjornoss

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra? Kan du gi oss noen linker? Jeg har funnet ut følgende: 15,4''-chassisene bygges av Mitac, mens 15'' bygges av Asus. Tolk det som du vil, men mange sier at Asus har høyere kvalitet.

Ok, jeg skal være enig i at tallene ikke var helt korrekte, men er er da en sitat fra deres side. Grunnet javascript, kan jeg ikke finne en direkte link, men du finner det under "spesifikasjoner" når du klikker på en av SHG Note 8600-maskinene.

 

Det kan forekomme pixelfeil. Det skal som minimum være 7 pixelfeil før skjermen konkluderes som feilbeheftet og repareres/ombyttes. 1-6 pixelfeil regnes derfor som akseptabelt.

 

-John :)

Lenke til kommentar

Min feil - jeg var upresis da jeg kommenterte det du sa. :blush: Jeg er klar over at pixelfeilgarantien er dårlig.

 

Angeånde dette - når man kjøper maskiner hos SHG, leveres de uten operativsystem. Det vil vel si at man må kjøpe en lisens og installere den på maskinen før man får vite hvor mange pixelfeil der er?? Da er jo også XP-lisensen "oppbrukt", er den ikke? Det er jo litt dumt... Finnes det noen måte å finne ut hvor mange pixelfeil der er før man installerer XP? Da kunne man jo bare returnere maskinen hvis der er for mange pixelfeil, uten at det koster deg en krone... Ikke noen optimal løsning, kanskje, men man risikerer ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Min feil - jeg var upresis da jeg kommenterte det du sa.  :blush:  Jeg er klar over at pixelfeilgarantien er dårlig.

 

Angeånde dette - når man kjøper maskiner hos SHG, leveres de uten operativsystem. Det vil vel si at man må kjøpe en lisens og installere den på maskinen før man får vite hvor mange pixelfeil der er?? Da er jo også XP-lisensen "oppbrukt", er den ikke? Det er jo litt dumt... Finnes det noen måte å finne ut hvor mange pixelfeil der er før man installerer XP? Da kunne man jo bare returnere maskinen hvis der er for mange pixelfeil, uten at det koster deg en krone... Ikke noen optimal løsning, kanskje, men man risikerer ikke noe særlig.

Du har jo 2 valg da, har du Pro-utgaven av Windows allerede, tror jeg det er tillatt å laste ned en Windows-utgave, til eget bruk. Men du kan jo alltids bruke Linux eller andre Open-Source-OS'er da.

 

EDIT: Som sagt, jeg er IKKE sikker på det med å laste ned Windows XP Pro.

Endret av IC7STORM
Lenke til kommentar

Hmm.... Si at jeg bestiller en maskin, og installerer Linux bare for å sjekke om skjermen er OK, og om varmeutviklingen er grei, etc -- kort sagt, bare for å finne ut om maskinen holder den kvaliteten jeg ønsker. Er det da stort hokus-pokus med å avinstallere Linux og installere XP etterpå? Har aldri verken installert eller avinstallert operativsystem før..

Lenke til kommentar
Hmm.... Si at jeg bestiller en maskin, og installerer Linux bare for å sjekke om skjermen er OK, og om varmeutviklingen er grei, etc -- kort sagt, bare for å finne ut om maskinen holder den kvaliteten jeg ønsker. Er det da stort hokus-pokus med å avinstallere Linux og installere XP etterpå? Har aldri verken installert eller avinstallert operativsystem før..

Å avinstallere et OS er ikke akkurat et alternativ, du må formatere disken for hvert OS du installerer, er selvfølgelig mulig å unngå formatering, men er ikke helt å anbefale, i og med at maskinen blir tregere med mye dritt på OS-partisjonen. Men det å installere f.eks Mandrake-Linux 10.1 og Windows XP er NULL problem. Klarte faktisk å installere Linux på første forsøk, har aldri før vært borti Linux. Windows er enda enklere; Du trør inn CD'en, pass på at du booter fra CD'en, og så bare følg instruksjoner på skjermen. Men er en stor fordel å formatere disken om du skal ha Windows XP installert. Det gjøres under installasjon av Windows. Meget enkelt. Og formatering og reinstallering er så og si et must når det gjelder Windows. Skjønner hvorfor ikke alle produsenter for datamaskiner som leveres med windows, ikke leverer med XP-CD, for maskina blir jo mongotreg etter en stund. Jeg formaterer ca 1-2 ganger annenhver måned.

 

Håper min informasjon hjalp.

 

-John

Lenke til kommentar
Min feil - jeg var upresis da jeg kommenterte det du sa.  :blush:  Jeg er klar over at pixelfeilgarantien er dårlig.

 

Angeånde dette - når man kjøper maskiner hos SHG, leveres de uten operativsystem. Det vil vel si at man må kjøpe en lisens og installere den på maskinen før man får vite hvor mange pixelfeil der er?? Da er jo også XP-lisensen "oppbrukt", er den ikke? Det er jo litt dumt... Finnes det noen måte å finne ut hvor mange pixelfeil der er før man installerer XP? Da kunne man jo bare returnere maskinen hvis der er for mange pixelfeil, uten at det koster deg en krone... Ikke noen optimal løsning, kanskje, men man risikerer ikke noe særlig.

Du har jo 2 valg da, har du Pro-utgaven av Windows allerede, tror jeg det er tillatt å laste ned en Windows-utgave, til eget bruk. Men du kan jo alltids bruke Linux eller andre Open-Source-OS'er da.

 

EDIT: Som sagt, jeg er IKKE sikker på det med å laste ned Windows XP Pro.

Om du har en lisens på WinXP vil det være moralsk rett å laste ned f.eks. et iso om du har mistet xp-platen. Det er derimot -ikke- lovelig. Å laste ned kopibeskyttet software er ikke tillatt, uansett.

Er ikke sikker på om den nye åndsverksloven er vedtatt enda, men før det var det ikke direkte ulovelig å laste ned musikk, selv om den var kopibeskyttet.

Det har derimot vært ulovlig å laste ned software.

Lenke til kommentar
Å avinstallere et OS er ikke akkurat et alternativ, du må formatere disken for hvert OS du installerer. (...) Men er en stor fordel å formatere disken om du skal ha Windows XP installert. Det gjøres under installasjon av Windows. Meget enkelt.

Hmm.... Så hva tror dere om følgende opplegg: jeg installerer Linux med en gang jeg mottar PCen, bare for å sjekke skjermen og PCen generelt (uten å installere noen programmer, filer eller annet), for så å slette Linux, installere XP fra CD (og formattere harddisken under installasjonen, som IC7STORM beskrev), og så leve lykkelig i all fremtid. Er dette en OK løsning? Og hvordan avinstallerer man Linux i utgangspunktet? Jeg vil anta at en formattering vil fjerne alle filer og dritt som ligger og slenger, men hvordan avinstallerer man selve OSen??

 

Hm. Er redd jeg strayer litt fra topic her, men på sett og vis er det vel relevant til tråden, ettersom andre kanskje vil vurdere å gjøre noe liknende.

 

Takk for hjelpen! :thumbup:

Lenke til kommentar
Å avinstallere et OS er ikke akkurat et alternativ, du må formatere disken for hvert OS du installerer. (...) Men er en stor fordel å formatere disken om du skal ha Windows XP installert. Det gjøres under installasjon av Windows. Meget enkelt.

Hmm.... Så hva tror dere om følgende opplegg: jeg installerer Linux med en gang jeg mottar PCen, bare for å sjekke skjermen og PCen generelt (uten å installere noen programmer, filer eller annet), for så å slette Linux, installere XP fra CD (og formattere harddisken under installasjonen, som IC7STORM beskrev), og så leve lykkelig i all fremtid. Er dette en OK løsning? Og hvordan avinstallerer man Linux i utgangspunktet? Jeg vil anta at en formattering vil fjerne alle filer og dritt som ligger og slenger, men hvordan avinstallerer man selve OSen??

 

Hm. Er redd jeg strayer litt fra topic her, men på sett og vis er det vel relevant til tråden, ettersom andre kanskje vil vurdere å gjøre noe liknende.

 

Takk for hjelpen! :thumbup:

Litt offtopic må til. :p Hehe, jada, formatering tar ALT! Så, det skal no bare gå fint. Har du en XP Home-CD, kan du jo bare installere, men ikke registrere, eller aktivere windows, vettu. Det er vel lov, er det ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...