Gå til innhold

Datakjeden gir meg defekt kort, gir meg skylden


Anbefalte innlegg

Var og kjøpte et skjermkort hos datakjeden på lørdag, kom hjem, testet det, og det funket ikke. Jeg fikk opp skjermbilde i windows, men etter jeg installerte skjermkortdrivere fra nvidia forsvant skjermbildet ved neste oppstart. Det var altså bilde i dos, men når windows loadet så forsvant det. Testet det på en pc til, og lcd og crt skjerm, men den feilet på samme sted.

 

Så dermed gikk jeg ned på datakjeden igjen i dag og sa at det var defekt, og forklarte problemet. Da tok han det med inn på bakrommet og skulle teste det, like etterpå kom han tilbake og fant en sort flekk på selve "kontakten" som du putter inn i agp-porten, og lurte på om jeg hadde kjennskap til den(noe som tyder på en kortslutning). Jeg blir litt sjokkert, fordi jeg sjekket ikke for fysiske feil før jeg testa det, og sa jeg ikke hadde kjennskap. Noe som stemmer på en prikk. Men etter det så sier de at det er en fysisk feil, og det er tvilsomt om jeg får igjen det på garantien.

 

Jeg har tatt kort inn og ut av maskina i alle år, og det har aldri skjedd noe galt. Sannsynligheten da for at det skal skje noe galt med et kort FØRSTE gangen jeg putter det inn i pc'en min er derfor så mikroskopisk liten at det nærmest er frekt å foreslå. Han trodde jeg hadde putta det inn feil. AGP-porten har jo iq-sperre også, slik at man hører et klikk når det er putta inn.

 

Dette er etter min mening helt klart at de har gitt meg et defekt kort med fysisk feil. Jeg har også sjekka sloten på hovedkortet etter svarte merker, og fant ingenting. Men jeg har ingen bevis, og de har heller ingen bevis. Så hvilke rettigheter har jeg? De skulle sende kortet til Norek for å teste det, så jeg får svar på om jeg får nytt kort eller ikke innen uka.

 

Men jeg synes dette er for drøyt. Her får jeg et defekt kort på lørdag, leverer det tilbake på mandag. Og da har jeg ikke lenger garanti pga fysisk skade. Rart at de kan tillate at noe slikt skjer. Mister jeg garantien skal jeg nekte alle venner å kjente å handle der, og heller reise til pyton på lysaker. De har hvertfall peil på kundeservice. Det kortet kosta meg 2000kr og det er mye for en student.

 

Drit meg i øret. :nei:

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slapp av, det ordner seg sikkert. Umulig å kortslutte et AGP-kort ved å sette det feil, det passer bare i èn spesiell orientering. Hvis du ikke prøvde å dytte det inn i RAM-slotten mens pc`n var på da, hehe

Jeg prøver å slappe av, men synes i utgangspunktet det ikke burde være noe tvil i saken. Ta det inn, gi meg et nytt. Fiks ferdig, gjør kunden fornøyd.

 

I ram sloten ja! hehe, i hele oppveksten har jeg drivi å putta inn og ut pci og agpkort inn ramslotten. Derfor jeg ble så interessert i data! :whistle:

Lenke til kommentar

har du prøvd å starte opp i sikkermodus?

har nemlig hatt samme problem flere ganger, men da har det vært slik pga driveren til skjermkortet har fucka seg.. så du bør prøve å se om du kommer i windows når du bruker sikkermodus, funker det så har du funnet problemet :)

verdt et forsøk iallfall.

 

når det gjelder rettigheter så har jeg nettopp fullført salg& service grunnkurs, så jeg har iallfall fått med meg at det er selgeren som må bevise det og ikke deg :)

Endret av DarkZhade
Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke var den ansatte som klarte å kortslutte kortet ditt da? (Les: Få den sorte flekken dit.).

 

Uansett er det selger som må bevise at det er du som har kortsluttet det\ fått den sorte flekken dit før de kan nekte det å ta det på reklamasjonen (virker selv om det ikke er noe garanti på det). Siden den ansatte har satt kortet i deres pc så kan det godt være han som har gjort at den sorte flekken dukket opp.

 

Var det antistatiskpose rundt kortet når du åpnet det og så esken hel ut? Hvis ikke så kan det godt være et demo\ brukt kort de har solgt deg... ;)

Lenke til kommentar

Det fine med Datakjeden er at du kan ha så mye rett du vil, de gjør det likevel vanskeligst mulig for deg. Skylder på kunden, forsøker illegitimt å flytte bevisbyrden, og styrer på. Forstår veldig godt hvordan du føler det. Det første de tenker på er "hva har DU gjort galt i dag, da?" Personlig har jeg overhode ingen tiltro til butikken, de skaper jo mistillit slik de holder på. Nekter de å fikse ting får du bare kjøre dem hardt - og for all del, unngå å handle der i fremtiden. Det er samme visa gang på gang.

 

-Fossie

Lenke til kommentar

fossie: hvis du har store ønsker om å kjøre en personlig vendetta mot Datakjeden, hadde det vært strålende om du kunne ta det en annen plass. Det du kommer med har absolutt ingen kontruktiv betydning for trådstarter eller oss andre.

 

Det er helt greit at du misliker Datakjeden eller andre butikker, men behold nå fatningen da mann.

Lenke til kommentar
fossie: hvis du har store ønsker om å kjøre en personlig vendetta mot Datakjeden, hadde det vært strålende om du kunne ta det en annen plass. Det du kommer med har absolutt ingen kontruktiv betydning for trådstarter eller oss andre.

 

Det er helt greit at du misliker Datakjeden eller andre butikker, men behold nå fatningen da mann.

Ironi tror jeg..

Lenke til kommentar

No problemo, skal ikke starte en ny peppertråd :)

For trådstarters del var poenget mitt at han ikke bør jenke seg fordi en butikk tilsynelatende er "den profesjonelle part" og sikkert vet hva de driver med. (Veldig lett å gjøre slikt som kunde) Profesjonalitetskriteriene har de gjentatte ganger vist at de ikke besitter, så du må stole på deg selv.

Lenke til kommentar

Akkurat nå så kan jeg ikke gjøre så mye annet enn å vente, men siden dette er en tråd som ligger i kategorien butikkdiskusjoner uten å lage en peppertråd ut av det vil jeg gjerne nevne selgerens holdning. Hovedselgeren var i og for seg grei(ingenting å klandre på han!), men det var en av de som har jobba der etpar år som stod bak og hørte på.

 

Da jeg sa "Jeg har tatt kort inn og ut av maskina hundrevis av ganger, og sannsynligheten for at jeg skal ødelegge dette fysisk første gang jeg putter det inn i maskina er mikroskopisk. Jeg trodde også at kortet var helt nytt da jeg fikk det, så derfor vurderte jeg ikke å sjekke det for fysiske feil. Noe jeg nå angrer på"

 

Så kommer han som har jobba der et par år opp i bakgrunnen med kommentaren: "Selv om en maskin koster 5mill ny, så kan den fortsatt ha fysiske feil".

 

Ja vel?

 

Tipper han sjekker om baconpakka til 20kr skikkelig nøye om den er vakuumtett. Men uansett så hører ikke denne kommentaren noe sted. Prøver å presse ned kjøperen og gi skyldfølelse ved hjelp av molbo-kommentarer. Drit meg i øret asså, hvor er det der med at kjøperen alltid skal ha rett?

Lenke til kommentar

Se saken fra den andre parten sin side.

 

Hvis du solgte et skjermkort til en eller annen dude, og dagen etter kom han tilbake og sa at det ikke virker. Du ser på kortet at det er kortsluttet. Hva gjør du da ?? Gir du han pengene tilbake, eller sier du at han har klart å kortslutte det selv ??

 

Sett fra Datakjedens side, er det helt utrolig hva kundene klarer. Jeg garanterer at svært mange av forumbrukerene her har returnert varer de selv har ødelagt og klaget på at det ikke funket ved ankomst eller at det "brått ikke virket mer". Dette er selvfølgelig butikkene oppmerksom på.

 

Kanskje du har en liten bit av en lednings-leder nedi AGP-slotten ? Mye som kan forville seg nedi der. Men selvfølgelig er det kjiipt hvis kortet var DOA.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Da hadde jeg sagt at jeg skulle sende det til verksted for å høre hva de hadde å si. Når kunden hadde dratt hadde jeg funnet fram et kamera for å dokumentere eventuelle brennmerker på kortet. Dernest hadde jeg sendt kortet til service for å si hva de hadde sagt og hvis de hadde kommet fram til at det var brukerskade hadde jeg bedt dem dokumentere dette skikkelig. Det vil si at jeg hadde bedt de å ta bilder som bekreftet at det var det aktuelle skjermkortet og den aktuelle skaden\ brennmerke.

 

Uansett så er det butikken som har bevisbyrden her. Dessuten siden en butikk ansatt har fiklet med kortet før han kunne dokumentere noen merker\ ytre skader vil dette bli vanskligere å vinne for butikken. For all del så kunne det være butikkens pc som hadde forårsaket de flekkene der.

Lenke til kommentar
Se saken fra den andre parten sin side.

 

Hvis du solgte et skjermkort til en eller annen dude, og dagen etter kom han tilbake og sa at det ikke virker. Du ser på kortet at det er kortsluttet. Hva gjør du da ?? Gir du han pengene tilbake, eller sier du at han har klart å kortslutte det selv ??

Vi er vel stort sett enige i at hvis varen ble levert feil skal butikken erstatte, og hvis kunden har ødelagt den må kunden ta ansvaret selv. Problemet er altså å bevise hva som har skjedd, og vi vet at det vil forekomme feilvurderinger. Gitt at dette er vanskelig har vi to muligheter:

 

1. Legge bevisbyrden på kunden.

2. Legge bevisbyrden på butikken.

 

Hvordan er det lurest å fordele denne form for risiko? Legger vi bevisbyrden på kunden er det kunden som har risikoen for at årsaken til defekten blir feilplassert, legger vi bevisbyrden på butikken er det den som bærer risikoen. Kundene handler i små kvanta, butikkene i store. Jeg tør påstå at det lureste vil være å la butikkene ta risikoen da de har mulighet til å overføre dette i prisene sine og på den måten fordele risikoen over alle kundene. Det er tross alt dem som betaler til slutt uansett. Og det er nettopp dette loven gjør. Butikker som ikke overholder dette vil få et prismessig konkurransefortrinn overfor andre butikker idet de aldri får noe i retur. (Kan da holde lavere priser.) Altså kan en butikk få et konkurransefortrinn ved å tøye regelverket. Jeg synes at det ikke er rettferdig overfor de andre butikkene som faktisk holder seg til lovverket, og at all pepper slike snoker får i denne sammenheng er fortjent og vel så det. Dårlig PR er kostnaden de betaler for å drive monkey-business.

 

Trikset for dere som sier noe a-la "men tenk på butikken, da" er å se på den større sammenhengen. Enkelthandler er for seg selv uvesentlige for en butikk, men gjør en stor forskjell for enkeltkunden. Og butikkene bør operere under like rammebetingelser.

 

-Fossie

Lenke til kommentar

Hva om de sier at de har fått garanti fra sin leverandør om at produktene er testet og ikke kan inneha fysiske feil?

Jeg vet jo at jeg ikke har gjort noe galt, så jeg veit at det var defekt da jeg fikk det. Men hva om de sier noe slikt?

 

Jeg sjekka forresten etter brent lukt og sorte merker på agp-porten min, men fant ingenting.

Lenke til kommentar

En garanti betyr ikke at dumme ting ikke skjer, men at de står ansvarlige dersom det likevel gjør det. Håpet for kunden er jo da at produsenten gjør seg ekstra flid med produktet for å unngå returer.

 

Om produktene er testet kan det jo feilen like godt ha oppstått under selve testprosedyren for den saks skyld. Dette er som sagt umulig å finne ut av, men bevisbyrden ligger (heldigvis) hos selger.

 

Edit: Og forøvrig er det klinkende likegyldig for deg hva som skjer mellom butikken og produsenten, selv om veldig mange butikker bruker det som et retorisk argument. Du trenger kun å forholde deg til butikken, det er dem du har inngått en kjøpskontrakt med, og det er de som har levert en vare til deg. Om de har problemer med produsenten er det de som må ordne det, da de på sin side har en kjøpskontrakt med produsenten. Butikken får sin avanse for å påta seg dette ansvaret (samt å transportere varen til deg).

Endret av fossie
Lenke til kommentar

buttikkene flest gir elendig service fordi det enkelt å greit går på penger

 

kjøpte en dvd spiller hos expert for litt siden men den hadde det med å ikke virke av og til som ble oftere og oftere og jeg leverte den inn,,, fant ingen feil og jeg leverte den inn igjen og igjen den 5gangen fant de ut

 

her er det noe galt allikavel en fabbrikasjonsfeil med spilleren av den typen og jeg fikk en ny

 

men undrer litt på om de andre som kjøpte denne spilleren var like innpåslitne som meg og fikk en ny;P

 

er nok en del som ga opp

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Kan du ikke fortelle oss hva slags kort det gjelder? Kanskje det finnes flere her inne som har opplevd det samme, kom gjerne med spesifikasjonene på resten av maskinen det gjelder.

Gjelder et Asus 6600GT 128mb, på et s478system med asus p4p800-e deluxe hovedkort, 2xcorsair 3200c2 512, benq lcd-monitor 937s+, seagate hd som master, chill 510w psu. TT bigwater og TT tsunami kabinett. Hmm, er vel ikke noe mer vesentlig jeg har glemt da tror jeg.

 

Jeg vil ikke kritisere de for mye før de har kommet med noen beslutninger, men de holdningene de viste meg da jeg kom med kortet har gjort meg litt paff. Men retter de opp for seg skal jeg absolutt få dette med i tråden. Og såklart skal jeg få med om de driter i kunden, slik at andre databutikker som bryr seg om enkeltkundene kan få flere kunder.

 

Skal visst få svar i løpet av uka. Tipper torsdag eller fredag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...