Gå til innhold

Luftsportens dag - Bodø 12.06 - 05 - Med F-16!


Anbefalte innlegg

Ettersom det sikkert er endel folk fra Bodø på dette forumet så tenkte jeg at det kunne gå ann å annonsere om denne tilstellingen.

 

På førstkommende søndag (12. juni 2005) skal Norskt Luftfartssenter arrangere luftsportens dag. Dette blir en oppvisning som absolutt vil være vært å få med seg.

Det kommer blant annet til å være oppvisning av luftforsvarets F-16 fly. Hvis været blir bra skal det også arrangeres såkalt dogfight med F-16 over Saltenfjorden. Det vil si at flyene leker at de er i nærkamp, noe som ser ganske heftig ut!

Oppvisningen av F-16 utføres av 132. Luftvinge.

I tillegg skal Bodø flyklubb kjøre turer rundt byen (hver tur blir ca 20 minutter og tar med tre personer hver gang).

 

Flyfag's hangar

Elevene ved Bodø videregående skole's flyfag linje (blant annet meg) har åpen hangar. Her skal vi vise endel av systemene på flyene vi har. Det er snakk om CF-104 Starfighteren (et gammelt norskt jagerfly som var i tjeneste før vi fikk F-16) og Piper Cheyenne (to motors turboprop-fly). På begge disse flyene skal blant annet understellet testes, noe som er ganske imponerende å se på ettersom det er ganske avanserte systemer.

Det blir også mulighet for å få prøvesitte i cockpiten på flyene. Det er tøft å kunne briefe med bilder av deg i cockpiten på store jagerflyet, rundt om kring. :)

 

Jeg kommer til å stå ved Starfighteren å forklare hvis noen lurer på noe. Alle flyfag-elevne er kledd i blått arbeidstøy.

 

Andre ting

Ellers skal det være oppvisning bland annet av Bodø modellflyklubb, og det skal komme fallskjermhoppere som blir å lande utenfor museumet.

 

I tillegg kommer det til å komme et Sea King redningshelikopter som blir stående utenfor museumet slik at folk kan gå rundt å se på det.

 

Programmet for hele greiene ligger her i form av en pdf fil.

 

Hvis dere bor i nærheten av Bodø, eller i Bodø så må dere absolutt ta dere en tur nedover å se på. Det er absolutt verdt det!

 

En ting til, all inngang er GRATIS! Selve flymuseumet kommer også til å ha gratis inngang, så hvis noen ikke har vært på museumet enda så er det absolutt en god sjanse nå!

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres skøy ut, kan godt hende jeg tar en tur innom. :)

Har sansen for fly.

 

Vil turene med bodøs flyklubb koste mye?

Tror turene blir gratis. Det er bare å skrive seg opp på en sånn lsite og møte opp til et tidspunkt.

Det var iallefall snakk om at alt skal være gratis da vi ble orientert på skolen idag. :love:

 

Ka1ser: Har du muligheten så må du absolutt ta deg en tur! Jo flere jo bedre :D

Lenke til kommentar
Høres skøy ut, kan godt hende jeg tar en tur innom. :)

Har sansen for fly.

 

Vil turene med bodøs flyklubb koste mye?

Tror turene blir gratis. Det er bare å skrive seg opp på en sånn lsite og møte opp til et tidspunkt.

Det var iallefall snakk om at alt skal være gratis da vi ble orientert på skolen idag. :love:

 

Ka1ser: Har du muligheten så må du absolutt ta deg en tur! Jo flere jo bedre :D

Alle aktiviteter foregår utendørs på baksiden og framsiden av museet i tillegg til inne på Bodø Hovedfl ystasjon.

Fri adgang til utendørsaktiviteter og fri entre i museet

(gjelder ikke introduksjons tur med Bodø Flyklubb).

 

 

 

fra det offesielle programmet.

 

og fra flyklubbens sider

 

Prisen per person for en introtur er satt til kroner 200, og personer under 18 år må ha samtykke fra foresatt for å være med.

 

så der har vi vel reglene, jeg kommer nok til å ta en tur bortover.

Lenke til kommentar
Høres skøy ut, kan godt hende jeg tar en tur innom. :)

Har sansen for fly.

 

Vil turene med bodøs flyklubb koste mye?

Tror turene blir gratis. Det er bare å skrive seg opp på en sånn lsite og møte opp til et tidspunkt.

Det var iallefall snakk om at alt skal være gratis da vi ble orientert på skolen idag. :love:

 

Ka1ser: Har du muligheten så må du absolutt ta deg en tur! Jo flere jo bedre :D

Alle aktiviteter foregår utendørs på baksiden og framsiden av museet i tillegg til inne på Bodø Hovedfl ystasjon.

Fri adgang til utendørsaktiviteter og fri entre i museet

(gjelder ikke introduksjons tur med Bodø Flyklubb).

 

 

 

fra det offesielle programmet.

 

og fra flyklubbens sider

 

Prisen per person for en introtur er satt til kroner 200, og personer under 18 år må ha samtykke fra foresatt for å være med.

 

så der har vi vel reglene, jeg kommer nok til å ta en tur bortover.

Kjempeflott at det er flere som har kjennskap til dette! Selv blir jeg nok stående ved Starfighteren nede i hangaren til Flyfag mesteparten av tiden, selvom det hadde vært tøft å få bli med en tur å fly. :yes:

Lenke til kommentar

Starfighter :love:

 

Var det ikke 23 stykker som ble levert fra USS Croatan i '63?

 

Først tatt i bruk av 331 skvadronen?

 

Sist ute og fløy militær tjeneste i '83, siste flyvning 22. april foretatt av oberst Aamot og general Shibbye?

 

"Man with a missile"

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

Noen som har orden i sakene ja! Stemmer nok det der ja. Var vistnok veldig mange av dem som hadde falt ned igjen på forskjellig vis. Mente det var snakk om 7 av de flyene som kom endte sine dager i en smell.

 

Men flott fly er det. Også skal det vistnok være ganske god lyd av den. Lærerene vi har på skolen sier at F-16 er bare en liten moped i forhold til Starfighteren når det kommer til lyd. :roll:

Lenke til kommentar
Noen som har orden i sakene ja! Stemmer nok det der ja. Var vistnok veldig mange av dem som hadde falt ned igjen på forskjellig vis. Mente det var snakk om 7 av de flyene som kom endte sine dager i en smell.

 

Men flott fly er det. Også skal det vistnok være ganske god lyd av den. Lærerene vi har på skolen sier at F-16 er bare en liten moped i forhold til Starfighteren når det kommer til lyd. :roll:

Og nok en gang viser det seg at særoppgava jeg skrev i 7. klasse er god for noe :w00t:

Lenke til kommentar
Men flott fly er det. Også skal det vistnok være ganske god lyd av den. Lærerene vi har på skolen sier at F-16 er bare en liten moped i forhold til Starfighteren når det kommer til lyd. :roll:

Er det ikke bare å starte den opp i morra da :p

All doubt shall be removed! along with walls and various accesories

 

Skulle gjerne tatt en tur bortom, men jeg bor ved Oslo så det kan bli litt langt. Ha en fin dag i alle fall!

Lenke til kommentar
Men flott fly er det. Også skal det vistnok være ganske god lyd av den. Lærerene vi har på skolen sier at F-16 er bare en liten moped i forhold til Starfighteren når det kommer til lyd.  :roll:

Er det ikke bare å starte den opp i morra da :p

All doubt shall be removed! along with walls and various accesories

 

Skulle gjerne tatt en tur bortom, men jeg bor ved Oslo så det kan bli litt langt. Ha en fin dag i alle fall!

Hehe.. Det hadde nok vært morsomt, sett bort fra at motoren til flyet er plukket ut og satt i utstillingen til museumet. Men flere av systemene skal allikevel kjøre, derblant airbrakes, flaps, flight controlls og selvfølgelig landingshjulene.

 

Noen som vet hva som har sjedd met spitfiren som pleier å stå utenfor museumet?

 

Flyet er ikke en Spitfire, men en Hawker Hurricane. Den er svært lik Spitfire'en, men den er litt mindre.

 

Den som sto utenfor museumet ble tatt ned i høst/vinter på grunn av frykt for at den skulle blåse bort i dårlig vær.

Nå er den iallefall satt opp igjen slik at man kan gå å se opp på den. :)

 

Hawker%20Hurricane.jpg

Hawker Hurricane

Lenke til kommentar

Var akkurat ute å gikk utenfor flymuseet. De har fått tre fly dit i tillegg til de som skolen har, som skal være til utstilling.

 

Flyene er: Spitfire, MiG-15 og Saab JAS-35 Draken. Desverre var det millitære vakter der som ikke ville slippe oss inn for å få tatt bilder av flyene. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...