Gå til innhold

Luftsportens dag - Bodø 12.06 - 05 - Med F-16!


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst å utdanne meg til noe innen motor, og siden jeg tilfeldigvis går GK Elektro nå kunne jeg tenke noe som VK1 Flyfag - VK2 Flyteknisk - Flymotormekanikerfaget.

 

Kan noen fortelle meg noe om hva det innebærer å være flymotormekaniker? Tar imot all info som finnes ;)

 

Mvh

ArmenMinAu

 

PS: Er VK1 Flyfag en vanskelig linje å komme inn på? Hva kreves av karakterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har lyst å utdanne meg til noe innen motor, og siden jeg tilfeldigvis går GK Elektro nå kunne jeg tenke noe som VK1 Flyfag - VK2 Flyteknisk - Flymotormekanikerfaget.

 

Kan noen fortelle meg noe om hva det innebærer å være flymotormekaniker? Tar imot all info som finnes ;)

 

Mvh

ArmenMinAu

 

PS: Er VK1 Flyfag en vanskelig linje å komme inn på? Hva kreves av karakterer?

5601580[/snapback]

 

Det var jo en brukbar bump det ja.. :p

Men, ja. Vil absolutt anbefale Flyfag, er veldig fornøyd med mitt valg ihvertfall.

 

Du har rett i den rekken over kurs der, VK1 Flyfag, så VK2 Flyteknisk og deretter lærlingeplass som motormekaniker i en eller annen bedrift.

Flymotormekaniker-faget går i all hovedsak ut på å mekke motorer. Det er da snakk om vedlikehold på gassurbiner først og fremst. Akkurat hvor det er snakk om å få jobb/lærlingeplass har jeg ikke undersøkt så veldig (går VK2 avionikk), men har sett at Pratt & Whitney søker lærlinger til sitt verksted på Sola. Her er det hovedsakentlig snakk om tyngre vedlikehold på P&W CFM56 (de som sitter på B737). Ellers kan du jo selvsagt få jobb i et flyselskap, drive med mindre vedlikehold på motorene når de står på flyet.

 

Angående inntakskravene, så er de ikke så høye som noen skal ha det til. Da jeg kom inn på VK1 så kom jeg inn på førsteinntaket med et snitt noe over 4,7. Allikevel var det flere som kom inn der snittet lå under 3.

 

Er forresten veldig mange flymotormekanikere som ender opp i oljeindustrien. Har seg slik at oljeselskapene ønsker folk med flyteknisk utdanning til forskjellige jobber (turbindrevne pumper f.eks.). Det er derfor også en god mulighet til jobb, og betalingen slik er i de fleste tilfeller bedre enn den flyselskapene kommer med. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...