Gå til innhold

Hva om alle ble sterile


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt utenfor dette forumet, men hva vill skje om alle mennesker i verden ble sterile? Hvordan ville vi oppført oss om vi visste at om drøye 100 år ville det være tomt for mennesker på jorda? Hvordan ville det være at det ble tynnere og tynnere med menneske etter som åra går? Om man fikk vite at værdens undergang var om en uke, ville det brutt ut kaos, men her er det jo snakk om at man får leve ut livet. Hvordan ville samfunnet sett ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror han har et poeng egentlig!

 

Tror ikke det hadde blitt samme markedsføring dersom produksjonen av mennesker hadde stoppet! Tror ikke jeg hadde giddet å arbeide 7-15 om jeg viste at jeg var av det siste kullet her på verden! Og jeg tror at det hadde vært mange andre som hadde delt mitt syn! Tror at det hadde blitt en fin blanding av 70 tallets "frihet" og det ville vest sitt lovløshet i et slik tilfelle! Spare jorden og ozonlaget for skade? Bry seg om isen på nordpolen smelter? Spare penger til avkommet? Nei, tror nok at hver dag hadde blitt en fest jeg!

 

Jeg hadde i allefall ikke grini på nesa fordi at menneskeheten døde ut med meg! Etter jeg dør så er jeg sikkert ikke på denne jord allikevel...

 

Tenk så fint det hadde blitt for fattige barn uten foreldre rundt omkring i verdenen da! Millionvis av sterile rike mennesker - tror du noen hadde adoptert? Ja vil nok tro det!

 

Hadde dette skjedd hadde jeg nok blitt en skikkelig banditt ja :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg tror poenget til bfisk (arrester meg hvis jeg tar feil) er at vi blir ikke noe rikere av å dele ut all verdens penger. Det betyr bare at hver krone/dollar blir mindre verd. Får alle mennesker plutselig dobbelt så mye penger kan du trygt regne med at alt fra brød til biler blir dobbelt så dyrt også. Prisene tilpasser seg nemlig folks økonomi. Se på boligprisene: En leilighet som kostet 500 000 for 10 år siden koster antagelig 1 500 000 (tre ganger så mye) idag.

 

Men det blir verre: Når folk som P-in-P ikke gidder å jobbe, så blir det heller ikke bakt noen brød eller bygget noen biler. Alle er bare ute og fester.

 

Så da har vi en styggmasse penger og ingenting å kjøpe for dem. Hva tror du bakeren gjør når han har byens eneste brød og det står 200 styrtrike men sultne mennesker utenfor og vil kjøpe det? Jo han setter opp prisen.

 

Det hjelper ikke om du har en million i banken hvis et brød koster 5000 kroner...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror poenget til bfisk (arrester meg hvis jeg tar feil) er at vi blir ikke noe rikere av å dele ut all verdens penger. Det betyr bare at hver krone/dollar blir mindre verd. Får alle mennesker plutselig dobbelt så mye penger kan du trygt regne med at alt fra brød til biler blir dobbelt så dyrt også. Prisene tilpasser seg nemlig folks økonomi. Se på boligprisene: En leilighet som kostet 500 000 for 10 år siden koster antagelig 1 500 000 (tre ganger så mye) idag.

 

Men det blir verre: Når folk som P-in-P ikke gidder å jobbe, så blir det heller ikke bakt noen brød eller bygget noen biler. Alle er bare ute og fester.

 

Så da har vi en styggmasse penger og ingenting å kjøpe for dem. Hva tror du bakeren gjør når han har byens eneste brød og det står 200 styrtrike men sultne mennesker utenfor og vil kjøpe det? Jo han setter opp prisen.

 

Det hjelper ikke om du har en million i banken hvis et brød koster 5000 kroner...

 

Geir :)

Takk. Endelig noen som ser at "penger" bare er et tynnt lag over "ressurser" som gjør det lettere å fatte...

Lenke til kommentar

Tror dere misforsto det jeg ville fram til (gjorde det vel egentlig ikke så tydlig heller).

 

Det jeg mente var at eksempelvis produsentene for biler kunne begynne å gi ut biler da det ikke hadde noe å si om eventuelle barn og andre etterkomlinger ikke hadde noen bedrift å arve. Tror ikke ting hadde fått samme verdi lenger... Penger hadde kanskje blitt en unødvendighet...

 

Dette hadde vært en tankegang som i det samfunnet vi lever i nå hadde fått oss til å gå til grunne, men hvis vi allikevel skulle dø ut så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
TWFA og kyrsjo: my thougths exactly. Hele det monitære systemet ville kollapset.

Det er mulig - i alle fall til en viss grad. Utrolig hvor avhengig vi har gjort oss av edle metaller etc. uten bruksverdi (eller med veldig liten bruksverdi).

 

Noen her vil ha nytte av å lese "Kapitalen" av Marx. Ikke av politiske grunner, men rett og slett fordi den gir en utrolig god gjennomgang av hvordan det kapitalistiske økonomiske systemet fungerer, i alle fall store deler av det.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en liten mulighet for at noe slikt kan skje på regionalt nivå. Jeg ser endel planer for solcellesatellitter (Solar Power Satellites - SPS) i multi-gigawattklassen. Disse sender energien ned i form av mikrobølgestråling, som omformes til strøm med stor virkningsgrad på bakken. Det er endel fokus på sikkerhet, men det er bare spørsmål om skala før disse er farlige.

 

Våpenpotensialet er vel ganske åpenbart, mindre kjent er det kanskje at mikrobølger kan sterilisere folk. I en tenkt fremtid, der f.eks. USA har noen hundrede slike, vil vel ingen land yppe seg, for da vil kanskje fødselsraten implodere 9 måneder senere... Grei måte å skape ro i verden?

 

Ellers er fall i folketallet scenariet i en manga som har godt i ca.10 år nå, menneskehetens skumringstime beskrives der som melankolsk, filosofisk og preget av ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...