Gå til innhold

Europas kraftigste datamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er denne maskinen koblet i sammen? (er det på en måte et nettverk av mange maskiner?)

Ja, noe sånt. Den består av forskjellige tjenere der man skiller mellom CPU-noder og lagringsnoder. Det er koblet sammen vha. et nettverk (LAN). Man har spesiell programvare som fordeler en regneoperasjon på nodene som er tilgjengelig. Beowulf er et nokså kjent produkt for dette formålet.

 

Til alle: Vær så snill og ikke spør mer om hva maskinen skal brukes til :cry: (Det spørsmålet må ha kommet minst 3-4 ganger nå)

Lenke til kommentar

Vel vil, tro at den maskina der blir brukt til statlig bruk å...

F.k.s avlytte samtaler på hele tlf , fks vis man sier Bombe, eller en fra afganistan.. roper bombe.. osv....osv.., men dette har jo pentagon å bare 300 ganger større, for de har vel 5-10MÅL med sånt utstyr, å ufattelig mange TB vis ikke større hørte noeom at de hade funnet ut en 1Tommer's disk med 500gb.elns... men dette er jo "classefeid" informasjon.

 

Har faktisk biler fra enn venn av meg som var hos noen Norske elite soldater som hadde en spesifisert oppgave om å av lytte telefonnettet.

Lenke til kommentar
Sant, men jeg tviler ikke på at noen glupe hoder kunne klart å lage et opplegg som tok vare på varmen og brukte det til fornuftige formål. :)

Jeg vet ett sted der overskuddsvarmen ble brukt til å varme opp et utendørsbasseng. Utrolig hyggelig å hvile ut mellom programmerings-øktene i godt og varmt vann i desember mens det sner tett.

 

Mer seriøst, det er spesielt kjemi, biologi og meteorologi som er blant de aller største forbrukere av datakraft. Fysikk kommer langt ned på listene. Av det som er "classified" er nok mye simulering av atomvåpen.

 

Oljegeologi, seismikk og reservoiranalyser bruker også en god del datakraft, men her er spesialiserte maskiner (ofte vektormaskiner) vanlige.

Lenke til kommentar
Sant, men jeg tviler ikke på at noen glupe hoder kunne klart å lage et opplegg som tok vare på varmen og brukte det til fornuftige formål. :)

Jeg vet ett sted der overskuddsvarmen ble brukt til å varme opp et utendørsbasseng. Utrolig hyggelig å hvile ut mellom programmerings-øktene i godt og varmt vann i desember mens det sner tett.

 

Mer seriøst, det er spesielt kjemi, biologi og meteorologi som er blant de aller største forbrukere av datakraft. Fysikk kommer langt ned på listene. Av det som er "classified" er nok mye simulering av atomvåpen.

 

Oljegeologi, seismikk og reservoiranalyser bruker også en god del datakraft, men her er spesialiserte maskiner (ofte vektormaskiner) vanlige.

Når er jeg kanskje preget av mitt fagfelt, men personlig vil jeg kalle både seismikk og meterologi for fysikk

 

AtW

Lenke til kommentar

I Norge er vi faktisk ganske flinke til å utnytte varmen i slike systemer:

 

Statoils 1024 x Xeon 3.06 GHz-klynge i Stavanger produserer over 600 kW og varmeoverskuddet brukes til å varme opp bygningsmassen deres på Forus.

 

Det samme med NTNU's SGI-klynge som så vidt jeg vet er med på å varme opp Realfagbygget på Gløshaugen.

Lenke til kommentar
Lurer på om det kommer noen superdatamaskiner basert på Cell-prosessor-strukturen? Det må da bli fett?

Ja det hadde vært svært interessant.

Jeg kan nærmest garantere at det kommer. Det som skal til er en Cell som er laget for dette formålet (vil være idioti og ikke lage det) og mindre hemmelighetskremmeri rundt produktet (det går i riktig retning). Hvis det da ikke kommer noe bedre i mellomtiden.

Vel vil, tro at den maskina der blir brukt til statlig bruk å...
Hvorfor skulle de gidde? Det finnes egne systemer for dette som er hemmelige, i motsetning til maskinen i Barcelona.
Av det som er "classified" er nok mye simulering av atomvåpen.
At det skjer er nok ingen hemmelighet. Men forskningsresultater holdes hemmelig. Forøvrig til felles med en del sivile prosjekter der det er økonomisk gevinst inn i bildet.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt synd at ikke Statoil sin klynge som kom i fjor fikk noe oppmerksomhet (såvidt jeg husker, rett meg hvis jeg tar feil) på hardware.no, den står seg fortsatt ganske godt på top500.org listen.

 

@Codename_Paragon: I Norge er nok oljeindustrien de store brukerne av datakraft, men internasjonalt er sikkert det du sier riktig. Seismikk og reservoar (og geologi for den saks skyld, men der er det ikke så mye beregninger) bruker ikke spesialiserte maskiner, du sikter antagelig til Origin maskinen på NTNU (levert av SGI), eller evt. Cray maskinen før den. Beregningene som kjøres der kjører like godt på en standard linux-klynge (men må gjerne programmeres om).

 

@kilik: Flotte innspill, men du må sjekke watt regnestykket ditt igjen: 1024 Xeon->512 noder. Hvor mye strøm trekker et hovedkort med to xeon prosessorer, og muligens en HD, neppe mer enn 400watt, det gir et estimat på 200kW. Såvidt jeg vet er SGI maskinen på Gløshaugen shared memory, ikke klynge (med mindre de har skiftet den ut veldig nylig).

 

Når det gjelder kommunikasjon mellom nodene finnes det flere løsninger, men standardløsningen er via GBit nettverksport og switch. SGI (og IBM regner jeg med) leverer mer sofistikerte løsninger, som korter ned kommunikasjonstiden mellom nodene dramatisk, sjekk hjemmesidene til SGI for informasjon om dette.

 

Av det som er hemmelig finnes det sikkert mye rart. Når det gjelder NSA regner mange med at kryptering er det største av de hemmelige aktivitetene, og på dette området ligger de muligens noen år foran resten av matematikerne i verden. Hvor mye av den aktiviteten som krever tungregning stiller jeg meg tvilende til. Hvis du skal finne nye måter å knekke RSA-koden på, eller få dypere forståelse for elliptisk kryptering, er antagelig ikke datamaskinen ditt viktigste redskap (heldigvis er det vi har mellom øra fortsatt nyttig).

 

For de av dere som drømmer om spill på en klynge, så ligger det inn i fremtiden. Dagens spill kjører kun på en prosessor, og skjermkortet de fleste av dere har hjemme overgår det en klynge måtte være utstyrt med. Maskiner som brukes til visualisering er bygget for det formålet, klynger er det ikke.

 

Hvorvidt Cell prosessoren vil gjøre vei i vellinga på en klynge blir spennende å se, men den er fortsatt ikke kommet, og innen den kommer har vi kanskje fått noe nytt også fra Intel og AMD. Det jeg synes er mest spennende i dag, er å se hvordan standard PC deler som hvermansen har i stua og linux, fattigmanns OS, gir noen av verdens kraftigste regnemaskiner. Denne utviklingen ble spådd av mange for ti år siden da klyngene begynte å vise hva de var gode for, men det er først de siste årene at det virkelig har tatt av.

Lenke til kommentar
Denne maskinen hadde nok ikke slått verdens beste sjakkspiller. Kanskje ikke vår egen Magnus Carlsen. Verdens beste spiller slo jo "Deep Blue" som skal kunne regne rimelig mye fortere enn denne.

Javel? Kanskje for sjakk spesielt, siden den sikkert er spesielt egent til dette, men regne fortere generelt? Er ikke deep blue fra 1996? Deep blue er vel forørig kjent fordi det var den først datamaskinen som slo en mester.

 

AtW

Kanskje han blandet med Blue Gene... Denne maskinen hadde sikkert "sparket godt fra seg" i sjakk med riktig software, men Deep Blue var vel spesiallaget til det, med annen hardware... men så er den uhyre gammel, da.

 

Cell? Er det ikke vanskelig å utnytte dens teoretiske kraft? Den er fryktelig stor også, så spesielt plass-/energiøkonomisk kan det ikke bli uansett. Eller kanskje det blir det. Celler skal være enkle å "paralellprosessere" med via forskjellige nettverk. Ikke glem at det er IBM som lager både Cell og PPC, og at Cell er bygget rundt en PPC-kjerne. Cell er heller laget for å "gi supermaskiner til folket" (eller for å tjene penger) enn for å revolusjonere supermaskinmarkedet. Men nå finnes det sikkert også vitenskapelig bruk for den regnekraften Cell gir mye av, som er "vektor-prosessering" eller noe sånt. Det er noe jeg overhodet ikke har peiling på. :p

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Cell er nokså spesialisert ja, men til regneoppgaver ser den ut til å være en god kandidat:

http://www.blachford.info/computer/Cells/Cell0.html

Many modern supercomputers use clusters of commodity PCs because they are cheap and powerful. You currently need in the region of 250 PCs to even get onto the top 500 supercomputer list [Top500]. It should take just 8 Cells to get onto the list and 560 to take the lead*. This is one area where backwards compatibility is completely unimportant and will be one of the first areas to fall, expect Cell based machines to rapidly take over the Top 500 list from PC based clusters.

Men først må det komme et produkt som er beregnet på dette bruket.

 

EDIT:

Playstation 2 var jo i sin tid en kandidat for clusterbygging:

http://www.worldnetdaily.com/news/article....RTICLE_ID=21118

Bundled PlayStation computers could also be used to calculate ballistic data for long-range missiles, or in the design of nuclear weapons, they add. Iraq has long had difficulty calculating the potential yield of nuclear devices -- a critical requirement in designing such weapons. Networking these computers might provide a method for correcting this deficiency, said one intelligence source.
Nå er det ikke helt enkelt å vite om dette stemmer pga. få kilder. Men det er for så vidt ikke noe ulogisk ved det :hmm: Endret av Feynman
Lenke til kommentar

@Del: Det er noen år siden jeg arbeidet med disse tingene, så ting kan ha endret seg siden da. Likevel er det 2 typer prosessering: tallknusing av rådata fra seismisk skyting og presentasjon av dataene etterpå.

Førstnevnte endret lite over tid, prosesseringskravene er enorme, til det punkt der full cusom med ASIC kan lønne seg. Her er det spesialiserte store jern kommer inn. Den andre siden er i stor grad visualisering, gjerne i 3D, og sanntids avansert grafikk er att av SGIs hovedforretningsområder, og deres Origin passer godt inn her. Tidligere SGImodeller som Octane antyder hvem kundene er.

Jeg tror deg når du sier en bruker LInux-klynger, men er interessert i å vite hvilken del av prosessen disse brukes til.

 

@Feynman: Playstation 2 brukte Emotion Engine, med potente vektoregenskaper. Jeg hørte engang planen var å selge slike til mer generelt bruk, men så aldri at noe kom på markedet. Det er fortsatt ikke lett engang å få tak i data om instruksjonssettet til vektorenhetene. Detaljer rundt Cell sitter heller ikke løst.

Lenke til kommentar
@Del: Det er noen år siden jeg arbeidet med disse tingene, så ting kan ha endret seg siden da. Likevel er det 2 typer prosessering: tallknusing av rådata fra seismisk skyting og presentasjon av dataene etterpå.

Førstnevnte endret lite over tid, prosesseringskravene er enorme, til det punkt der full cusom med ASIC kan lønne seg. Her er det spesialiserte store jern kommer inn. Den andre siden er i stor grad visualisering, gjerne i 3D, og sanntids avansert grafikk er att av SGIs hovedforretningsområder, og deres Origin passer godt inn her. Tidligere SGImodeller som Octane antyder hvem kundene er.

Jeg tror deg når du sier en bruker LInux-klynger, men er interessert i å vite hvilken del av prosessen disse brukes til.

Beklager at jeg var så pirkete sist (var litt sent på kvelden). SGI Octane indikerer godt hvem kunden er, så jeg tror jeg vet hva du sikter til, og de er spesialbygd for visualisering, så det var nettopp dette jeg siktet til i forrige post, du får også større utgaver som muligens tilhører Origin-familien (det vet sikkert du mer om enn meg). I likhet med for klynger, får du i dag også tung visualisering med hyllevare komponenter, dual xeon/opteron med et kvast nvidia quadro (evt. SLI) skjermkort gjør jobben meget godt.

 

Kjempeklyngen i Stavanger tror jeg er ment nettopp for den tunge prosesseringen av seismikk som du sikter til. Andre oljeselskap har også satt opp kjempeklynger for samme formål. Hvis man sjekker Top500 listen er det overraskende mange oljeselskap der (apropos hvem som trenger regnekraft i verden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...