Gå til innhold

DRM-støtte i Pentium D og i945


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Hva er poenget med å gjøre enda en tråd til en totalt off topic amd vs intel diskusjon? Bidrar du i diskusjonen med sånne flåsete utsagn som ikke henger på greip? DRM vil vi til livs uansett om det er AMD, Intel eller Microsoft.

 

Jeg synest utviklingen er skummel, og greit nok ingen vil merke noe så lenge det ikke finnes et OS som bruker DRM-mulighetene som finnes i hardwaren (tror jeg da, hvem vet sikkert med unntak av produsentene).  Når MS en gang sier "nei vi supporterer ikke lengre XP, det vil ikke bli gitt ut flere sikkerhetspatcher der" og longhorn med DRM er eneste alternativ hva gjør vi da?

<rant>

Dersom du/dere *gidder* å lese tråden så vil du/dere se at det var "Skyline"..deretter fulgt opp av "Daffyd" som begynte å trekke i retning av enda en "slemmen mot snillen"-tråd..

Og ja.. vi trenger det ikke.. og det er Off-Topic..

DRM er noe de aller..aller ..fleste av oss ikke vil ha, med mindre vi er/blir en grisk f... som gjerne vil sikre seg hvert øre av mulige inntekter på sine "aktiva"...

</rant>

 

Ellers er jeg fullstendig enig i at dette er en svært uheldig utvikling.. og at denne nyheten på ingen måte stiller Intel (og "sjefene" der) i ett heldig lys..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har jo snikinnført drm med itunes/musicstore. Kjøper du musikk derfra kan den bare spilles av med itunes eller ipod (såvidt jeg vet, jeg har iallefall ikke fått det til med noe annet program). Helt hårreisende! Omtrent som at hvis du kjøper en sony musikk cd på platekompaniet så må du også ha en sony cd-spiller for å kunne høre på den. Det er greit at fildeling kan være et problem, men dette er ingen god løsning! Heldigvis har DVD-Jon løst problemet med itunes, go Jon.

 

Det virker som det famles i blinde for å finne gode drm løsninger og det med itunes er virkelig en skremmende utvikling. Enda verre er at de kommer unna med det fordi nå er apple = hipt ...foreløpig iallefall. Det som er enda dummere med hele greia er at de låtene du kjøper kan du brenne på en cd for så å rippe de til mp3 igjen. River meg i håret av slik dumhet!

 

EDIT: Må også få sagt at 8/80 kr for en sang/album i dårlig kvalitet (gjennomsnittlig bitrate på ca 140 kbps) er en dårlig deal. Burde vært ukomprimert med mulighet for å konvertere til mp3.

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Det jeg har ment i denne tråden er at vi, forbrukerene faktisk har ett valg, og at vår makt i markedet kan tvinge Intel til å kutte ut DRM. Hviss folker boikotter Intel, så vil AMD vinne markeds andeler, og da er det vel lite/mindre sannsynligt at AMD tar i bruk DRM.

 

Men for å snu på flisa, tenk om AMD har innført DRM i sine produkter, og ikke nevnt det? Eller tenk om de gjør det?

 

Ser for meg ett skrekk eksempel på fremdtiden;

 

ISP nekter pc`er uten DRM hardware of software tilgang på internett, all overføring av filer på internett må være DRM beskyttet.

Er dette utopi? Jeg tror ikke det. Jeg er ikke så naiv at jeg tror DRM er her for å gagne oss forbrukere!

Lenke til kommentar
Det jeg har ment i denne tråden er at vi, forbrukerene faktisk har ett valg, og at vår makt i markedet kan tvinge Intel til å kutte ut DRM. Hviss folker boikotter Intel, så vil AMD vinne markeds andeler, og da er det vel lite/mindre sannsynligt at AMD tar i bruk DRM.

 

Men for å snu på flisa, tenk om AMD har innført DRM i sine produkter, og ikke nevnt det? Eller tenk om de gjør det?

 

Ser for meg ett skrekk eksempel på fremdtiden;

 

ISP nekter pc`er uten DRM hardware of software tilgang på internett, all overføring av filer på internett må være DRM beskyttet.

Er dette utopi? Jeg tror ikke det. Jeg er ikke så naiv at jeg tror DRM er her for å gagne oss forbrukere!

Litt OT, men tenkte kanskje du ville vite dette til senere (er ikke for å plukke på skriving eller noe, bare en faktaopplysning):

 

utopi' m1 (nylatin, etter den engelske forfatteren Thomas Mores bok 'Utopia' fra 1516, der en idealstat blir skildret, opphav fra gresk u 'ikke' og topos 'sted') lykketilstand som ikke kan realiseres, drømmetilværelse, idealstat

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er dette utopi? Jeg tror ikke det. Jeg er ikke så naiv at jeg tror DRM er her for å gagne oss forbrukere!

Det er jeg sikker på at du har rett i.. :)

Det kommer for å sikre inntektene til de som har for lite fra før.. :p

Lenke til kommentar
Det tror ikke jeg heller. Vurderer faktisk å skaffe meg mer datautstyr nå, sikre meg datautstyr som ikke har DRM. Det å tro at AMD ikke kommer til å innføre DRM i sine produkter vil være ekstremt naivt. Det vil de, spørsmålet er når.

Er helt enig her, men håper DRM holder seg ute av pc'en min en god stund fremover iallefall.

 

Det blir som jeg sier, 1984 n'rmer seg, og det med stormskritt, med mindre vi forbrukere gjør noe drastisk.

 

Jeg lurer bare på en ting, hva er forskjellen på TCPA og DRM?

Lenke til kommentar

*Sitter på gjerdet og dingler med føttene*

 

Hehe, det er en del moralister her inne med dobbel standard iallefall. "Holde ut så lenge det holder med gamle-PCen" Hahaha... Så når CounterStraik 2010 kommer, med ekstra turbo, innsving og DRM krav - *DA* må vi skaffe oss ny PC!! Prinsippfast skal man være! :!:

 

 

Det er tydeligvis fryktelig enkelt å sutre og klage på DRM, men å faktisk gjøre noe med det - som å kjøre et åpent operativsystem, det gjør de færreste. Reality Check, gutter og jenter som bruker Windows XP: Det finnes et komplett rammenettverk på plass i WinXP for DRM, og mange av funksjonene blir alt testet ut på dere flittige prøvekaniner gjennom Windows mediaplayer.

 

Handling forran ord sier jeg - den beste måten du kan protestere mot utviklingen på er faktisk å la være å kjøpe samt bruke slike produkter. Og ja, det innbefatter i aller høyeste grad Windows XP.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Kan med stolthet si at M$ ikke har tjent fem flate øre på meg. Har alltid fått windows-lisensene gratis, lovlig. Sist gjennom universitetet. Og siden Windows XP vil være det siste OS fra M$ jeg installerer på mine maskiner, kommer de ikke til å tjene noe på meg i fremtiden heller. Kommer til å migrere til GNU/Linux, helst UNIX.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk en av konsekvensene av DRM blir bedre konkurranse på software med bedre kvalitet og utvalg som resultat. Lavere priser også for de som finner seg i å betale for software... At fjortisser ikke får piratkoppiert siste sommerplagen av ei rosa poplåt bryr meg der sola aldri skinner... Nei vent. Akkurat det gleder meg!

 

men ja jeg deler Linuxgurus bekymringer for hvem som skal dele ut sertifikater til dette luriumet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Kan med stolthet si at M$ ikke har tjent fem flate øre på meg. Har alltid fått windows-lisensene gratis, lovlig. Sist gjennom universitetet. Og siden Windows XP vil være det siste OS fra M$ jeg installerer på mine maskiner, kommer de ikke til å tjene noe på meg i fremtiden heller. Kommer til å migrere til GNU/Linux, helst UNIX.

Må vel være i uvitenhet du kan si det? M$ har nok fått penger for den lisensen og selv om de ikke fikk de direkte fra deg så fikk de penger som ellers kunne gått til noe annet. Lavere semesteravgift f.eks? Gratis lunch? Neppe! ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk en av konsekvensene av DRM blir bedre konkurranse på software med bedre kvalitet og utvalg som resultat. Lavere priser også for de som finner seg i å betale for software... At fjortisser ikke får piratkoppiert siste sommerplagen av ei rosa poplåt bryr meg der sola aldri skinner... Nei vent. Akkurat det gleder meg!

 

men ja jeg deler Linuxgurus bekymringer for hvem som skal dele ut sertifikater til dette luriumet.

Hvis dette drm-maset skal kunne stoppe piratkopiering er man vel avhengig av at operativsystemet ikke kjører programmer som ikke har drm, eller at man må være koblet mot nett hele tiden. Hvis ikek blir det vel bare cracket som før. Og ett slikt scenario er noe skikkelig mas for brukerene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Visst DRM er et krav i fremtiden, er det ikke en drøss av dagens maskinparker som går til å bli søppel? Dette er et alvorlig problem, skal fremtiden bestå av forskjellsbehandling av tjenester der de som har råd kommer videre.

 

Hadde bare DRM blitt lansert som en bedriftsløsning for å sikre dokumenter internt og ikke la alle bli belastet.

Lenke til kommentar
Kommer vi til å kunne innstallere Linux på sånne hovedkort (lenger)?

 

Håper noen store bedrifter protesterer fordi de har trøbbel med sånne hovedkort. :roll:

Dette er et meget godt spørsmål. Det neste windows operativsystemet skal jo støtte DRM mer enn det vi ser i dag. Visst Intel skal kunne lansere omtalte hovedkort så må vi jo kunne installere noe på det, for det kommer jo før longhorn lanseringa håper jeg.

 

Det er mange ubesvarte spørsmål. Frykter at vi først får vite alt klarere når alt er på plass.

Lenke til kommentar
Kan med stolthet si at M$ ikke har tjent fem flate øre på meg. Har alltid fått windows-lisensene gratis, lovlig. Sist gjennom universitetet. Og siden Windows XP vil være det siste OS fra M$ jeg installerer på mine maskiner, kommer de ikke til å tjene noe på meg i fremtiden heller. Kommer til å migrere til GNU/Linux, helst UNIX.

Må vel være i uvitenhet du kan si det? M$ har nok fått penger for den lisensen og selv om de ikke fikk de direkte fra deg så fikk de penger som ellers kunne gått til noe annet. Lavere semesteravgift f.eks? Gratis lunch? Neppe! ;)

Har fått lisenser gjennom kilder som har mengdeavtaler med M$ slik at prisen per lisens blir mye lavere enn om jeg skulle ha kjøpt lisensene over disk.

 

Edit: IDI-instituttet på NTNU har en MSDNAA-avtale med M$, og det gjør at prisen blir latterlig lav.

MSDNAA = MSDN Academic Alliance

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Kommer vi til å kunne innstallere Linux på sånne hovedkort (lenger)?

 

Håper noen store bedrifter protesterer fordi de har trøbbel med sånne hovedkort.  :roll:

Dette er et meget godt spørsmål. Det neste windows operativsystemet skal jo støtte DRM mer enn det vi ser i dag. Visst Intel skal kunne lansere omtalte hovedkort så må vi jo kunne installere noe på det, for det kommer jo før longhorn lanseringa håper jeg.

 

Det er mange ubesvarte spørsmål. Frykter at vi først får vite alt klarere når alt er på plass.

Intel er veldig tungt inne i Linux og ser ut til å satse nokså sterkt der. Se bare på Itanium linja deres. Den går i retning av å bli en ren Linux plattform for de minste (relativt sett..) systemene og du kan få linux installasjon og OEM støtte på nesten alle konfigurasjonene som er å oppdrive. Hadde vært litt merkelig om de plutselig skulle snu om på hælen og sparket Linux ut i kulda.

 

Edit: Fint å høre stigfjel jeg skal benytte meg av den IDI lisensen ved neste disk formatering, men jeg har da heller ikke noe prinsippielt mot at MS tjener penger. Det er jo litt paradoksalt at en vordende dataingeniør ikke mener programmerere bør få betalt? :p

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Edit: Fint å høre stigfjel jeg skal benytte meg av den IDI lisensen ved neste disk formatering, men jeg har da heller ikke noe prinsippielt mot at MS tjener penger. Det er jo litt paradoksalt at en vordende dataingeniør ikke mener programmerere bør få betalt? :p

Off Topic: Vi har samme lisens på UiO (IFI) har fått både Windows XP Pro vanlig og 64-bit igjennom denne samt mye annet snack som Virtual PC.

 

On Topic: Tror nok dette bare er første skritt på veien. Kommer garantert flere avanserte implementasjoner av DRM, og AMD kommer sikkert med det de også.

 

Problemet med DRM er at jeg ser både positive og negative sider med det, som programmerer ville jeg selvsagt ønske å beskytte det jeg selv lager. skjønner også at artister ønsker å beskytte musikken de produserer (og lever av)

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk en av konsekvensene av DRM blir bedre konkurranse på software med bedre kvalitet og utvalg som resultat. Lavere priser også for de som finner seg i å betale for software... At fjortisser ikke får piratkoppiert siste sommerplagen av ei rosa poplåt bryr meg der sola aldri skinner... Nei vent. Akkurat det gleder meg!

 

men ja jeg deler Linuxgurus bekymringer for hvem som skal dele ut sertifikater til dette luriumet.

Hvis du tror dette handler om å piratkopiere rosa poplåter lever du i lykkelig uvitenhet (det virker dog som det er mange som gjør akkurat det her).

 

Til det tidligere spørsmålet om forskjellen mellom TC (trusted computing) og drm: TC i seg selv er en sikkerhetsfunksjon som i bunn og grunn er en Bra Ting (som bl.a. Linux har/kommer til å støtte), men DRM (i hardware) er en teknologi som blir tilgjengelig når vi får TC (ikke skyt meg om det ikke er 100% riktig, jeg er ingen ekspert jeg heller). DRM kan skape såpass negative konsekvenser at de fordelene vi faktisk får av TC virker ubetydelige.

 

Se bl.a. her (noe gammel, men bør fremdeles gjelde). Kort forklart kan det bety at forbrukeren til slutt mister kontrollen over datamaskinen sin, og ikke minst mister muligheten til å gjøre noe med det (effekten blir at de firmaene som lager disse DRM produktene vil ha mer kontroll over digital informasjonsflyt enn regjeringene). Frie OS'er er vel og bra, man hvis internettleverandøren din krever et OS som kjører med TC skrudd på for å komme på internett (av sikkerhetsmessige årsaker, en fin unnskyldning) kommer man ikke langt (det samme gjelder alt som har med en PC å gjøre forøvrig, ikke bare internett). Da har man blitt fratatt en enorm frihet, og det "lyset" kan man nå kimte i enden av tunnelen.

 

Litt dommedags-preg over det hele, men det nytter ikke å begynne å protestere når vannet allerede koker (ref: frosk i kaldt vann/kokende vann).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...