Gå til innhold

Hva slags OS er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, vil ikke si at det finnes noe som "best" operativsystem.

 

Windows(og MacOS) er etter min erfaring de mest brukervennlige systemene. Windows NT/2000/XP/2003 serien er faktisk ganske bra systemer, hvis du instalrerer riktige drivere og ikke fyller dem med dritt så holder de seg svært stabilt.

 

Du kan jo prøve en Linux/GNU OS, disse har ofte fordelen at du kan bestemme mye selv, men dette går på bekostning av brukervennlighet.

 

Men hvorfor begrense deg til ET os? Når du instalerer et så kan du partisjonere slik at du har plass til flere operativsystem. :)

Lenke til kommentar
"Linux er best, fordi jeg vil være spesiell."

Tja, grunnen til jeg installerte det også var at man slipper anti-virus programmer.

Slipper virus. Bare aktivere brannmuren.

Så slipper man og kjøre det på en bedriten pc hvor Windows klikker en gang om dagen.

Men så er jo Linux vanskelig i begynnelsen. :yes:

EDIT: en oppsnitta leif

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Takk for alle svar! (keep it comming)

 

En venn anbefalte mac. er det noe bra?

Har litt lyst å prøve linux, men er det ikke son at man bare kan spille spill på windows?

den skal "så klasrt" bli mest brukt til spilling :D

Apple lager gode OS. Problemet er jo selvsagt at Apple er enerådende på platformen og at du binder deg stygt til en platform.

 

Spill funker som smør på Linux, om spilla er utviklet for Linux. Det finnes mange gode spill for Linux. Mange spill som er utviklet utelukkende for Windows kan man i mange tilfeller kjøre via Cedega eller Wine. Men, om du er gamer så anbefaler jeg for øyeblikket Wintendo.

Lenke til kommentar
"Linux er best, fordi jeg vil være spesiell."

Tja, grunnen til jeg installerte det også var at man slipper anti-virus programmer.

Slipper virus. Bare aktivere brannmuren.

Så slipper man og kjøre det på en bedriten pc hvor Windows klikker en gang om dagen.

Men så er jo Linux vanskelig i begynnelsen. :yes:

EDIT: en oppsnitta leif

Tror du virkelig at det IKKE er virus til linux så tar du litt feil pusur.

 

Flyttes til programvare.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at det IKKE er virus til linux så tar du litt feil pusur.

Det er godt mulig vi har kommet opp på et tosifret antall virus til linux, men det er fortsatt høyst uvanlig. Selv har jeg iløpet av mine år som linuxbruker ikke kommet i kontakt med noe virus. Windows-virus har jeg i perioder mottatt daglig på epost (blir selvsagt slettet). Flesteparten av virusene til linux er faktisk bare varianter av de samme få virusene.

 

Derimot fins det endel ormer og annet rusk, så man bør jo som alltid sørge for å holde systemet oppdatert, spesielt hvis man kjører en server.

Lenke til kommentar
"Linux er best, fordi jeg vil være spesiell."

Tja, grunnen til jeg installerte det også var at man slipper anti-virus programmer.

Slipper virus. Bare aktivere brannmuren.

Så slipper man og kjøre det på en bedriten pc hvor Windows klikker en gang om dagen.

Men så er jo Linux vanskelig i begynnelsen. :yes:

EDIT: en oppsnitta leif

Tror du virkelig at det IKKE er virus til linux så tar du litt feil pusur.

 

Flyttes til programvare.

Og hvor ofte støter man på virus i Linux?

Såklart, kanskje jeg tok feil angående det.

Men jeg har aldri hørt eller sett noen få det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...