Gå til innhold

Oslo-By -Belastet av uheldige ytterpunkter?


Anbefalte innlegg

Uansett hvordan man vrir og vender på det har det dessverre blitt tøffere i Osloby :( Jeg sier ikke at sjansen for å bli utsatt for noe kriminelt har økt betraktelig, men volden har blitt hardere med årene.

Det samsvarer godt med midt inntrykk også. Det har kanskje ikke blitt mer vold enn før, men den volden som foregår er desto grovere. Mens slåsskamper før i tiden innebærte to karer som slåss til den ene lå i bakken så involverer det nå mann-vs-gjeng, kniv og tildels skytevåpen. Ting som barneran var ukjent da jeg var mindre, men nå har det blitt en hverdagslig affære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ferdes ikke så veldig mye inni byen, og særlig ikke på kveldstid, men på 17. mai var jeg en tur der inne. Dette var vel på dagen en gang.

Jeg og en kamerat venter på bussen, og det kommer en narkoman (var i alle fall påvirket når vi møtte ham) bort som hadde "fått frastjålet alt han eide og skulle ha penger til bussen". Som vanlig avviste jeg ham fort, men kameraten min ble stående å snakke en stund med ham. Da det til slutt ble klart at den narkomane ikke kom til å få penger, fikk kameraten min beskjed om at "Jeg skal huske trynet ditt, og hvis jeg ser deg igjen skal jeg knuse det." Det er selvsagt bare tomme trusler, men det er ikke spesiellt hyggelig når fremmede personer truer deg på åpen gate.

Lenke til kommentar

Narkomane "menger" jeg meg aldri med, viker langt unna de når de nærmer seg undertegnende. Tilsvarende gjør jeg når jeg møter pakkistanere, somaliere og ymse øst-europeére. Blitzere fordrar jeg ikke, sikkert hyggelige mennesker, men jeg ser absolutt ikke greia med å løpe rundt i palestinaskjerf, sorte trange bukser som er altfor korte (for ikke å snakke om håret). Nok om det.

 

I helgene ferdes jeg som oftest i hegdehaugsveien, da de fleste bra utestedene ligger der. Jeg liker meg også på Stravinsky, men i rosenkrantzgt er det mye farlig som skjer.

Lenke til kommentar
Nei, for jeg merker tendensene i Trondheim også.. Og det generelle inntrykket jeg har er at Oslo egentlig oversvømmes av søppel..

Mener du sånn:

 

Øvre Singsaker/Nedre Sverresborg/Odd Sørlies vei vs Kolstad/Kattæm/Flatåsen?

 

Jeg er faktisk bekymret om jeg beveger meg på tre sistnevnte stedene på natterstid. Skal dog nevnes at jeg kun har vært på Flatåsen en gang i mitt liv. Kolstad og Kattæm er steder jeg holder meg langt unna.

Ja! Netopp det jeg mener! (Men det er et par områder som gjerne kan legges til på begge sider..)

 

Sant som du sier, Kolstad er et sted jeg ikke drar frivillig. Jeg og noen kamerater dro faktisk på "Sightseeing" til kolstad og saupstad for litt siden. (Vel godt innelåst i en bil, vel og merke, ettersom jeg ikke ser det som forsvarlig å ta buss nr.4 opp til de områdene der)

 

Det er synd at de fine områdene rundt øvre singsaker blir litt ødelagt av at det er såpass nært opp mot Rosenborg. Det blir litt vel nærme til tider..

Lenke til kommentar
Jo lenger øst jeg kommer, jo mer skeptisk og mer sjokket blir jeg hvis ejg ser det jeg tenker på som "fare". Desverre.

Problemet ditt er vel heller at desto lengre utenfor husdøra du kommer desto reddere og mer sjokkert blir du. :lol:

Mulig. Men jeg kan godt komme like mange kilometer som det er til grønland mot Bærum, uten å ha problemer. ;)

Lenke til kommentar

Med tanke på hvordan forholdene er her i landets nest største by, vil jeg ikke helt utelukke at en stor del av "problemene" i Oslo enten er et tegn på at avstanden mellom våre to byer er uendelig mye større enn geografien skulle tilsi eller mer et utslag av ravende paranoia blant beboerene der. En av USAs store presidenter det siste århundret sa en gang at det eneste man hadde å frykte var frykten i seg selv. ("the only thing we have to fear is fear itself—nameless, unreasoning, unjustified terror which paralyzes needed efforts to convert retreat into advance." - Franklin D. Roosevelt) Nå snakket han egentlig mer om å overvinne økonomiske nedgangstider enn om fremmedfrykt og klassekamp, men poenget er like aktuelt for det. Det er noen år siden sist jeg tok turen innom hovedstaden nå, men jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i noen av skrekkhistoriene jeg leser her.

 

Jenten slo meg med palestinaskjerfet da hun så meg med et UH-nøkkelbånd rundt halsen. "Vik fra meg sosse-høyregutt ropte hun"...

Selv om jeg bare kan uttale meg på grunnlag av tidligere innlegg på forumet her vil jeg nå hevde at det var usedvanlig skarpt observert av henne.

Lenke til kommentar

Det som iriterer meg med Oslo's vold er at nå er alle så feige. Jeg har sett en del episoder der det ene "laget" har mange flere på sin side enn det andre. En gang var det en ganske spinkel gutt som ble banket av fem stanere fordi han så i øynene til et av "medlemene" i gjengen. Verden er syk :(

Lenke til kommentar

Oslo er som andre storbyer, en hel klæsj med forskjellige kulturer. Og slikt oppstår det problemer av. Jeg ser egentlig Oslo som en rolig by og jeg er aldri redd når jeg går for meg selv, men det er klart at mye av hverdagskriminaliteten som skjer kommer fra innvandrere.

Lenke til kommentar
Med tanke på hvordan forholdene er her i landets nest største by, vil jeg ikke helt utelukke at en stor del av "problemene" i Oslo enten er et tegn på at avstanden mellom våre to byer er uendelig mye større enn geografien skulle tilsi eller mer et utslag av ravende paranoia blant beboerene der.

Kriminelle, innvandrere, samer, det er mange som trekker mot Oslo by, og dette bringer nødvendigvis med seg både positive og negative sider. Gjengdannelsene er også større i Oslo enn i andre byer.

Ang. f.eks. innvandrere, vet de at det er flere med samme bakgrunn som dem der, så de prøver å holde sammen og kjempe mot integreringen. Hvorfor kriminelle og samer forekommer oftere i Oslo enn andre steder, er jeg imidlertid usikker på.

Lenke til kommentar
Med tanke på hvordan forholdene er her i landets nest største by, vil jeg ikke helt utelukke at en stor del av "problemene" i Oslo enten er et tegn på at avstanden mellom våre to byer er uendelig mye større enn geografien skulle tilsi eller mer et utslag av ravende paranoia blant beboerene der.

Kriminelle, innvandrere, samer, det er mange som trekker mot Oslo by, og dette bringer nødvendigvis med seg både positive og negative sider. Gjengdannelsene er også større i Oslo enn i andre byer.

Ang. f.eks. innvandrere, vet de at det er flere med samme bakgrunn som dem der, så de prøver å holde sammen og kjempe mot integreringen. Hvorfor kriminelle og samer forekommer oftere i Oslo enn andre steder, er jeg imidlertid usikker på.

Samene er skumle :wow:

Lenke til kommentar
Nei, for jeg merker tendensene i Trondheim også.. Og det generelle inntrykket jeg har er at Oslo egentlig oversvømmes av søppel..

Mener du sånn:

 

Øvre Singsaker/Nedre Sverresborg/Odd Sørlies vei vs Kolstad/Kattæm/Flatåsen?

 

Jeg er faktisk bekymret om jeg beveger meg på tre sistnevnte stedene på natterstid. Skal dog nevnes at jeg kun har vært på Flatåsen en gang i mitt liv. Kolstad og Kattæm er steder jeg holder meg langt unna.

Jeg går på skole på Kolstad, og er vel knapt på andre steder enn Kattem, Kolstad og Heimdal på kveldene/nettene. Ser ingen som helst grunn til å være redd så lenge du er en streit kar. Jeg går i relativt dyre og sossete klær, og har aldri fått noe annet enn vennlige hilsener eller "morsomme" bemerkninger fra folk som er på fylla.

 

Jeg tror den største faren i seg selv er fordommer.

Lenke til kommentar
Med tanke på hvordan forholdene er her i landets nest største by, vil jeg ikke helt utelukke at en stor del av "problemene" i Oslo enten er et tegn på at avstanden mellom våre to byer er uendelig mye større enn geografien skulle tilsi eller mer et utslag av ravende paranoia blant beboerene der.

Kriminelle, innvandrere, samer, det er mange som trekker mot Oslo by, og dette bringer nødvendigvis med seg både positive og negative sider. Gjengdannelsene er også større i Oslo enn i andre byer.

Ang. f.eks. innvandrere, vet de at det er flere med samme bakgrunn som dem der, så de prøver å holde sammen og kjempe mot integreringen. Hvorfor kriminelle og samer forekommer oftere i Oslo enn andre steder, er jeg imidlertid usikker på.

Samene er skumle :wow:

:!:

Akkurat der tenkte jeg ikke over hvilket av adjektivene jeg siktet mot hvilke grupper, men jeg bare nevnte noen grupper som skiller seg litt ut fra mengden. Men at de finner på mye rart om dagen, det skal de ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...