Gå til innhold

Utspørring: Hva vil du stemme til høsten?


Hvilket parti kommer du til å stemme til høsten?  

277 stemmer

  1. 1. Hvilket parti kommer du til å stemme til høsten?

    • [URL=http://www.venstre.no/politikk/]V- Venstre[/URL]
      10
    • [URL=http://www.arbeiderpartiet.no/index.gan?id=31&PHPSESSID=25b64cb643fd68d1b992775f3558ba17]AP - Arbeiderpartiet[/URL]
      34
    • [URL=http://www.hoyre.no/Seksjoner/Seksjoner/politikk]H- Høyre[/URL]
      52
    • [URL=http://www.frp.no/article/?id=15047]FRP - Fremskrittspartiet[/URL]
      58
    • [URL=http://sv.no/politikken/program/]SV - Sosialistisk venstreparti[/URL]
      30
    • [URL=http://www.krf.no/portal/page?_pageid=33,80610&_dad=portal&_schema=PORTAL]KRF - Kristelig folkeparti[/URL]
      8
    • [URL=http://www.senterpartiet.no/dokumentene/7217/0/program_2005-2009_2.doc]SP - Senterpartiet[/URL]
      6
    • [URL=http://www.rv.no/info_partiprogram.nml]RV - Rød valgallianse[/URL]
      11
    • [URL=http://www.stemdlf.no/prinsipprogram.html]DLF - Det liberale folkeparti[/URL]
      7
    • [URL=http://www.kystpartiet.no/]KP - Kystpartiet[/URL]
      2
    • [URL=http://www.pensjonistpartiet.no/program.html]PP - Pensjonistpartiet[/URL]
      0
    • [URL=http://www.demokratene.info/partiprogram/partiprogram.shtml]D - Demokratene[/URL]
      1
    • Jeg kommer ikke til å stemme til høsten
      35
    • Vet ikke / Har ikke bestemt meg / Vil ikke si det
      16
    • [URL=http://www.miljopartiet.no/]MDG - Miljøpartiet de grønne[/URL]
      1
    • [URL=http://www.nkp.no/]NKP - Norges kommunistiske parti[/URL]
      6


Anbefalte innlegg

DLF kan lett bli ansett for å være noe ekstreme, men jeg ser det heller som et idealsamfunn som skal være forbilde for en langvarig utvikling for å bygge ned velferdsstaten uten at det skal ramme uskyldyge ofre for dennes vold.

Jeg mener at DLF kan være et fint verktøy på veg mot et perfekt samfunn, men dog et farlig et. Hvis det går for langt, kan vi oppleve en revolusjon fra den Røde Armée avd. Norge , og det vil bli kaos. Dette pga at et samfunn helt og fullt styrt av DLF antakeligvis vil ha noen litt for store svakheter, særlig når våre naboland ikke følger etter med den samme politikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DLF kan lett bli ansett for å være noe ekstreme, men jeg ser det heller som et idealsamfunn som skal være forbilde for en langvarig utvikling for å bygge ned velferdsstaten uten at det skal ramme uskyldyge ofre for dennes vold.

Jeg mener at DLF kan være et fint verktøy på veg mot et perfekt samfunn, men dog et farlig et. Hvis det går for langt, kan vi oppleve en revolusjon fra den Røde Armée avd. Norge , og det vil bli kaos. Dette pga at et samfunn helt og fullt styrt av DLF antakeligvis vil ha noen litt for store svakheter, særlig når våre naboland ikke følger etter med den samme politikken.

Akkurat! Jeg snakker om en langsiktig utvikling. Globalisering og frihandel vil forhåpentligvis føre til et ekte verdenssamfunn hvor økonomien styres av markedskrefter fremfor politikere, for det er akkurat hva DLF jobber mot. Jeg anser FrP som det mest realistiske "neste steg" i utviklingen mot et liberalt samfunn. En nyliberalistisk politikk utgjør en fin overgang mot idealet :yes:

 

En rød revolusjon kan lure i buskene, og det er derfor et diktatur kan være akseptabelt. Demokrati fører alltid til diskriminering. Det eneste en liberal ( ! ) diktator kan diskriminere er de som ønsker å krenke friheten til sine medmennesker.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg er halvveis enig. Et fullstendig liberalt samfunn tror jeg aldri vil klare seg i lengden, pga. at ikke alle ser de positive aspektene ved å hjelpe sine mer stakkarslige medborgere frivillig, og ikke ser hvorfor vi alle må bidra til ei felleskasse hva meget grunnleggende sosiale rettigheter angår. Allikevel hadde det vært fint om vi klarte å tilpasse et samfunn minst 50% mer DLF'istisk.

 

Men nå tror jeg vi skal gå over på noe snikksnakkerier som er mer emnerelatert: Jeg skal antakeligvis stemme FrP til høsten, fordi jeg støtter mer av det de sier enn hva jeg gjør hos andre partier, og fordi jeg vil bidra til å begrense de rød-grønnes makt, samtidig som jeg ikke er så altfor glad i de samarbeidspartnerene som Høyre velger seg. Jeg er forsåvidt mer enig med FrP på flere punkter enn Høyre også, men mitt store håp er at Høyre føler seg presset til å samarbeide med FrP.

 

Venstre stod lenge som et fint alternativ for meg, men nå i det siste har jeg orientert meg litt ang. partiprogrammet deres, og det viser seg å være litt "hytt og pine"-parti etter min mening. De har en del punkter jeg er enig i, og en del jeg er uenig i, men det værste er at jeg har en følelse av at de er litt ubestemmelige hvis man ser på helheten i politikken.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg kommer til aa stemme jeg, er bare saa vidt at jeg kommer hjem igjen til det. Har vaert ute saa lenge at jeg ikke helt vet hva som foregaar paa den politiske arenaen. Tenker nok paa frp, men vil det stemme med det jeg oppfatter som viktig?

 

Jeg har nok veldig amerikanske syn paa ting, synes Norge mer eller mindre har blitt "raevkjoert" i de siste aarene. vi har null vekst i industrien, null satsing paa nyoppstartede bedrifter og naeringsliv, ikke noe forsvar. En statsminister med kun faa % av folket bak seg. En velferdstat som beloenner de svake og late. Skatter og avgifter som gaar til de late. En bensinbris som 3 dobler den amerikanske selv om vi er en av de stoerre oljeproduserende landene.

Lenke til kommentar

Tollgrensa ser jeg intet STORT problem med. Den gjør at det norske folk kjøper varer fra norske butikker og lar de ha en sjanse på dagens marked. Vi har faktisk råd til det. Å forby nakne barn i seksuell akt i kunst ser jeg heller intet problem med. Jeg trenger ikke ha bilder av nakne barn på veggen min.

 

Grunnen til at jeg stemmer høyre er at jeg liker de sakene de står hardt frem med og som de vil gjøre noe med. Spesielt med heving av kunnskapsnivået og satsing på realfag og teknologiske fag i skolen. Norge trenger en nytenkende og teknisk sterk befolkning og det får vi ikke ved at de filologiske fagene er overfylte av personer som ikke vet hva de vil gjøre med livet, mens opptaket til naturvitenskaplige fag og ingeniørfag synker jevnt og trutt. Sorry at jeg sier det, men vi har ikke mye igjen her i landet hvis oljen og gassen ikke hadde vært her. En gjeng med filosofer og historikere. Vi trenger selvfølgelig disse også, men ikke i like stor grad som vi har dem i dag.

 

Høyre har også som regel den samme oppfatningen som meg i de fleste saker de uttaler seg i. Derfor stemmer jeg Høyre.

Lenke til kommentar

"En rød revolusjon kan lure i buskene, og det er derfor et diktatur kan være akseptabelt. Demokrati fører alltid til diskriminering. Det eneste en liberal ( ! ) diktator kan diskriminere er de som ønsker å krenke friheten til sine medmennesker."

 

Der har du en sann liberalier!

Diktatur ja. Historien har jo vist hvor flott diktaturer funker, hvor ofte lederen lar folket få godene først, hvordan folket i det hele tatt tjener på det, ikke blir undertrykt, eller internert for å mene noe annet. YEY!

 

Den største trusselen for norge er hverken stalinister, nazister eller muslimer, men de rene lilberale.

Lenke til kommentar

Enig med FRP i spørsmålet om;

... å være med i NATO

... å bygge flere gasskraftverk

... å ha valgfri sidemålsundervisning

... å ha nasjonale prøver

... å ikke tillate homofil adopsjon

... å fjerne likestillingsloven og likestillingsombud

... å ikke kreve minst 40% kvinner i bedriftenes styrer

 

- 6 poeng

 

Enig med Høyre i spørsmålet om;

... å være med i NATO

... å borre etter olje i barentshavent

... å bygge flere gasskraftverk

... å ha eiendomskatt

... å fremdeles ha TV lisensen

... å ha valgfri sidemålsundervisning

... å ha nasjonale prøver

... å ikke innskrenke innvandring av flyktninger utenfor EØS området

... å være mot å heving av tollgrensen fra dagens 200kr

 

- 9 poeng

 

Enig med KRF i spørsmålet om;

... å være med i NATO

... å internasjonalt fjerne dødsstraff

... å borre etter olje i barentshavent

... å fremdeles ha TV lisensen

... å opprettholde dagens alkoholavgift

... å opprettholde dagens bensinavgift

... å opprettholde vinmonopolet

... å opprettholde dagens sykelønnsordningen

... å ha nasjonale prøver

... å ikke ha reklamefinansierte skolebøker

... å fjerne besteårsregelen

... å ikke tillate homofil adopsjon

... å ikke øke privatiseringen

... å ikke tillate selvbestemt abort

... å ikke utvide abortgrensen

 

- 15 poeng

 

Enig med SP i spørsmålet om;

... å være med i NATO

... å internasjonalt fjerne dødsstraff

... å ha høyere skatter for de rike

... å fremdeles ha TV lisensen

... å opprettholde vinmonopolet

... å ikke gi statlig støtte til private skoler

... å ikke ha reklamefinansierte skolebøker

... å opprettholde arbeidsmiljøloven slik den er i dag

... å opprettholde dagens sykelønnsordningen

... å ikke øke privatiseringen

... å øke den statlige kontrollen

... å ikke innskrenke innvandring av flyktninger utenfor EØS området

 

- 12 poeng

 

Enig med AP i spørsmålet om;

... å være med i NATO

... å internasjonalt fjerne dødsstraff

... å bygge flere gasskraftverk

... å ha høyere skatter for de rike

... å ha eiendomskatt

... å opprettholde TV lisensen

... å opprettholde dagens alkoholavgift

... å opprettholde dagens bensinavgift

... å opprettholde vinmonopolet

... å opprettholde arbeidsmiljøloven slik den er i dag

... å ikke gi statlig støtte til private skoler

... å opprettholde dagens sykelønnsordningen

 

- 12 poeng

 

Enig med SV i spørsmålet om;

... å internasjonalt fjerne dødsstraff

... å ha høyere skatter for de rike

... å ha eiendomskatt

... å opprettholde TV lisensen

... å opprettholde dagens alkoholavgift

... å opprettholde dagens bensinavgift

... å opprettholde vinmonopolet

... å opprettholde arbeidsmiljøloven slik den er i dag

... å opprettholde fylkeskommunen

... å ikke gi statlig støtte til private skoler

... å ikke ha reklamefinansierte skolebøker

... å ikke øke straffenivået (dog, justeringer trengs)

... å ikke øke privatiseringen

... å øke den statlige kontrollen

... å ikke innskrenke innvandring av flyktninger utenfor EØS området

 

- 15 poeng

 

Enig med RV i spørsmålet om;

... å internasjonalt fjerne dødsstraff

... å ha høyere skatter for de rike

... å opprettholde TV lisensen

... å opprettholde dagens alkoholavgift

... å opprettholde arbeidsmiljøloven slik den er i dag

... å opprettholde fylkeskommunen

... å ikke gi statlig støtte til private skoler

... å ikke ha reklamefinansierte skolebøker

... å ikke øke straffenivået (dog, justeringer trengs)

... å fjerne besteårsregelen

... å ikke øke privatiseringen

... å øke den statlige kontrollen

... å ikke innskrenke innvandring av flyktninger utenfor EØS området

... å avskaffe allmenn verneplikt

 

- 14 poeng

 

Enig med Venstre i spørsmålet om;

... å være med i NATO

... å internasjonalt fjerne dødsstraff

... å ha nasjonale prøver

... å ikke øke straffenivået (dog, justeringer trengs)

... å ikke innskrenke innvandring av flyktninger utenfor EØS området

 

- 5 poeng

 

--

 

15 KRF/SV, 14 RV, 12 AP/SP, 9 Høyre, 6 FRP, 5 Venstre.

 

--

 

Det er vel åpenlyst hvilket regjeringsalternativ jeg kommer til å stemme på. :)

Lenke til kommentar

Man skal være klar over at Allende etter at han kom til makten begikk flere overgrep mot landets grunnlov og befolkning; deriblant nasjonalisering av industri og ekspropriering av eiendom til bruk i hans nye jordbruksreform (etter stalinistisk modell). Chiles nasjonalforsamling vedtok da også med overveldende flertall og la militæret avsette ham (som foreskrevet i grunnloven). At amerikanerne støttet dette skulle da også bare mangle. Som et resultat av dette kuppet er Chile i dag det mest velstående landet i Sør-Amerika.

Lenke til kommentar
Men hvorfor stemmer du Høyre? De står bak forslaget til ny åndsverklov, de nekter å heve tollgrensa til 1000 kroner (200) i dag, og siste nytt er at dagens regjering har fått gjennom at tekst, lyd og tegninger der barn skildres i seksuelle sammenhenger skal kunne føre til fengsel... Hallo?!

Og de har senket skattene, fremmer investeringsgleden, renten har gått ned, arbeidsledigheten går ned, gjennomsnittsfamilien sitter igjen med mer penger, økt valgfrihet om du blir syk, friskoler popper opp, i det hele tatt, det er flere positive sider enn de negative du nevner.

Hva får deg til å tro at Frp ikke vil kunne utrette det samme? Og jeg tror du glemmer hvordan Norge følger resten av Europa, og hvordan høy oljepris gir oss mye penger i kassa.

 

 

Så du synes at beskrivelser av sex med barn er kunst?

Hvor i all verden har du det fra?

 

Tror nok du skifter mening raskt når du blir voksen og får barn og en syk mann har skrevet at han skal dobbeltpenetrere dattera di.

Nå appellerer du til følelser og ikke fornuft. Konkrete trusler er noe annet enn fiksjon. Mener du det er riktig å fengsle noen hvis han tegner en tegning ut fra fantasien der en voksen har sex med et lite barn?

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at Frp ikke vil kunne utrette det samme? Og jeg tror du glemmer hvordan Norge følger resten av Europa, og hvordan høy oljepris gir oss mye penger i kassa.

Huh? Jeg har ikke sagt at FrP ikke kan takle det, men jeg vil foretrekket et sammarbeid med Høyre. I ledelsen av FrP er det mange godt utdannete mennesker som vet hvordan ting bør gjøres. Men gressroten i partiet består av en eller annen merklig grunn av en god del fabrikkarbeidere og drosjesjåfører. Beklager at jeg sier det, mne jeg vil nødvendigvis at de skal ha så mye inflytelse. Om Høyre og FrP kan sammarbeide på landsplan, vil vi kunne føre god politikk. Jeg liker ikke ren FrP-politikk, som f.eks. barnehaveforliket. Jeg er nok mer enig med Høyre på generell basis, men hadde gjerne sett at vi tok en liten høyrevending.
Lenke til kommentar
[Men gressroten i partiet består av en eller annen merklig grunn av en god del fabrikkarbeidere og drosjesjåfører. Beklager at jeg sier det, mne jeg vil nødvendigvis at de skal ha så mye inflytelse.

Tror du fornuften og intelligensen er avhengig av stillingen man har?

 

Det er ikke hva som er på papiret som avgjør hvor smart et menneske er. Ikke hvor dyr dressen man har på seg er heller.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...