Gå til innhold

OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater og FAQ tråd


Anbefalte innlegg

Har brent noen Verbatim 16x (MCC001 tror jeg) som jeg har hatt en stund liggende. Og jeg har jo tidligere hatt trøbbel med disse på min Plextor 716A brenner. På 16x får de høy feilrate på slutten, på 12x så får de feil underveis (synes faktisk i dyen, men de går å spille siden det ikke er fatale feil), men på 8x har det blitt bra så jeg har brukt det.

 

Men nå kopierte jeg noen DVDer i PlexTools, og den gikk da ned til 4x (fra 8x) to ganger og til 6x siste gangen - og den hadde også synlig feil i dyen etter brenning.

 

Disse platene var jo så bra før, men nå begynner jeg å bli skikkelig skeptisk :-(

 

Desverre er det jo de beste man får de vanlig stedene (komplett, data-butikker, elkjøp etc). Hvor kan jeg få noe bedre? Uten at det koster sinnsykt, og med samme beskyttelse (Verbatim har jo dye som varer lenge og ekstra beskyttelseslag)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ny DVD-brenner til jul, og installerte den på morgentimene idag. Fikk liv i brenneren, og begynte automatisk skanning etter kanaler. Da den hadde passert 100 %, hadde jeg mottatt rundt 18-19 kanaler. Inkludert var TV2, Nrk 1 og 2, TV Norge, TV3. Alle de normale kanalene. Derimot selve grunnen til at jeg ønsket meg DVD-brenner var for å ta opp fotballkamper på Canal+ kanalene. De fikk jeg derimot ikke med under den automatiske skanningen. Har koblet min Canal Digital dekoder til DVD-brenneren gjennom en Scart-kabel og antenne.

 

Det virker som den ikke tar opp de digitale sendingene hmm.gif

 

Alle kanalene er der, bortsett fra Canal+ kanalene. DVD-brenneren tar opp bare de analoge kanalene.

 

Så spørsmålet mitt er hvordan og hva jeg må koble for å motta de digitale signalene på DVD-brenneren min. Det er enormt viktig at jeg finner det ut innen idag, og jeg er evig takknemlig for alle svar new_yes.gif

Lenke til kommentar
Fikk ny DVD-brenner til jul, og installerte den på morgentimene idag. Fikk liv i brenneren, og begynte automatisk skanning etter kanaler. Da den hadde passert 100 %, hadde jeg mottatt rundt 18-19 kanaler. Inkludert var TV2, Nrk 1 og 2, TV Norge, TV3. Alle de normale kanalene. Derimot selve grunnen til at jeg ønsket meg DVD-brenner var for å ta opp fotballkamper på Canal+ kanalene. De fikk jeg derimot ikke med under den automatiske skanningen. Har koblet min Canal Digital dekoder til DVD-brenneren gjennom en Scart-kabel og antenne.

 

Det virker som den ikke tar opp de digitale sendingene hmm.gif

 

Alle kanalene er der, bortsett fra Canal+ kanalene. DVD-brenneren tar opp bare de analoge kanalene.

 

Så spørsmålet mitt er hvordan og hva jeg må koble for å motta de digitale signalene på DVD-brenneren min. Det er enormt viktig at jeg finner det ut innen idag, og jeg er evig takknemlig for alle svar new_yes.gif

7574202[/snapback]

 

Jeg har ikke noen konkret løsning tildeg, men siden du har dårlig tid: Sjekk hjemmekino.no og avforum.no. Stueopptagere betegnes forresten vanligvis som DVD-opptakere, og de i pc'en som brennere. (Uten at det nødvendigvis er noen regel altså)

Lenke til kommentar

Hei

 

Super tråd, må si det :) Hadde litt problemer med å finne mange av brennerne i priguiden da :/

 

Uansett, lurte på om du hadde en DVD brenner å anbefale til meg...? :)

 

(Har akkurat kjøpt 100x Verbatim DVD-R 16x plater, så om disse støttes så er vel ikke det noe negativt, regner med at disse varer en stund :p)

 

Uansett, bruker til å brenne DVD-R som spilles på DVD spillere (ikke xvid style). I tillegg vil den bli brukt til å brenne noen backups av xbox 360 spill (dual layer altså). Ellers brenner jeg litt data ut og sånn, men det er ikke så veldig farlig. Viktigste er at den har god brennekvalitet på dual layer plater (ettersom disse koster mye), og har ikke noe imot om jeg kan brenner i 8x/16x med Verbatim platene mine (kan bare brenne 4x nuh :()

 

Forresten, skal kjøpe noen dual layer plater, noen spesielle merker/typer jeg bør se etter? Takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Lurer litt på hvor holdbar kvaliteten på brente dvd-filmer er.

 

Jeg har en BenQ DW1640 PRO 16x brenner, og brenner filmene mine på Verbatim plater. Brenner alltid på 8x. Jeg får alltid et godt resultat. Men er det en fare for at kvaliteten på de brente filmene kan bli dårligere med åra? At filmene kanskje ikke fungerer lenger?

Det er da snakk om at de bare står stille i coveret sitt.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Super tråd, må si det :) Hadde litt problemer med å finne mange av brennerne i priguiden da :/

 

Uansett, lurte på om du hadde en DVD brenner å anbefale til meg...? :)

 

(Har akkurat kjøpt 100x Verbatim DVD-R 16x plater, så om disse støttes så er vel ikke det noe negativt, regner med at disse varer en stund :p)

 

Uansett, bruker til å brenne DVD-R som spilles på DVD spillere (ikke xvid style). I tillegg vil den bli brukt til å brenne noen backups av xbox 360 spill (dual layer altså). Ellers brenner jeg litt data ut og sånn, men det er ikke så veldig farlig. Viktigste er at den har god brennekvalitet på dual layer plater (ettersom disse koster mye), og har ikke noe imot om jeg kan brenner i 8x/16x med Verbatim platene mine (kan bare brenne 4x nuh :()

 

Forresten, skal kjøpe noen dual layer plater, noen spesielle merker/typer jeg bør se etter? Takk :)

7580615[/snapback]

 

Skal du brenne dual layer er Pioneer 111 et godt valg, men vanskelig å skaffe. Til allround bruk så har jeg god erfaring med min liteon 165p6s.

Lenke til kommentar

Mojo Pin:

 

Det er isåfall kvaliteten på _platene_ som blir dårligere og ikke filmen.

 

Når det gjelder kvaliteten på plata så vil den såklart bli verre med åra. Spørsmålet er bare hvor fort de blir uleselige.

Har du feks gode (kremt) gamle optodisc 4x-plater kan du regne med en levetid på ca 1 år før du kan hive platene.

Verbatim er heldigvis i andre enden av spekteret. Disse vil holde lenge ved god oppbevaring, med mindre du har vært uheldig med platene du har fått.

 

Kvaliteten på plater kan nemlig varere noe fra spindel til spindel. Siden du har en BenQ1640, kan du jo også kjøre en PI/PO sjekk på plata etter en brenn. Ta gjerne vare på resultatet og kjør samme testen et års tid senere for å sammenligne.

Lenke til kommentar

Hvordan kjører jeg en PI/PO sjekk? Etter reinstallasjon av maskinen fra W2k3 til WinXP klarer jeg ikke å få brent DVD og avspilt lenger, det bare hakker og blir masse feil ved avspilling. Forsøkt å senke brennehastighet til 2.4 og 2.0x på DVD+RW 4x platene jeg alltid har brukt. Pakket også opp 2 nye for å se om det var den gamle som var sliten.

 

Verbatim Datalife Plus plater, men som sagt det fungerte før. Jeg får fint avspilt imagen jeg tar av orginalen(Datterns tegnefilmer), så den er ok.

 

Jeg har en DW1640.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

NeroCDspeed. Finnes på www.cdspeed2000.com.

 

Har du installert noen rare IDE-drivere etter at du installerte XPen ?

Hvis du har et nforce-basert hovedkort har du kanskje installert IDE driverene som kom med nforce driverene. Uninstaller denne.

Videre kan kopibeskyttelser som starforce ødelegge et ellers friskt system.

Sjekk om du har disse installert (google it).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen.

 

Bare lurte på om noen hadde erfaring med dette firmaet her, Dvdink?

 

 

De selger bl.a 100 stk. spindel med ty02 plater til 169,- og 100 stk. spindel mmc04 plater til 199,-

 

Høres jo veldig bra ut med tanke på pris, men er det ekte TY plater?

 

Noen sm har sjekka dette?

 

Glad for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om platene er laget i japan men kvaliteten er meget bra har kjøpt 500 og brent di og tatt nero cd/dvd speed på noen a dem og di er meget bra.

ikke funnet noe feil på dem. sitter nå og bestiller meg en bunke til prisen er jo meget billig og så lenge jeg er fornøyd så sparer jeg mange tusen i året på plater

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om platene er laget i japan men kvaliteten er meget bra har kjøpt 500 og brent di og tatt nero cd/dvd speed på noen a dem og di er meget bra.

ikke funnet noe feil på dem. sitter nå og bestiller meg en bunke til prisen er jo meget billig og så lenge jeg er fornøyd så sparer jeg mange tusen i året på plater

7774601[/snapback]

 

 

 

Kan du legge ut en scan av PI/PO?

Lenke til kommentar

Neppe ekte TY der der. Merk også at ekte TY somregel kommer i litt spesielle spindler som er litt tykkere nederst.

 

Minner meg litt om ymse meget shady sjapper jeg har sett tidligere som også liker å putte "grade a" på alt, samma hvor møkk platene er :)

 

jd10: Hvis dette viser seg å være Hongkong-crap-plater så er det ikke akkurat penger spart. Spesielt gøy når du finner ut at 70%+ av platene ikke funker legner om et år eller 2. Ville heller lagt til noen kroner ekstra og handlet verbatim til 240kr pr 100.

Lenke til kommentar

Har testet disse platene og de er helt greie, jeg har blitt anbefalt av andre som har kjøpt dem og jeg har anbefalt dem videre!

Men jeg har også kjøpt Verbatim av dvdink.no til under en prisen du referer til,

Hvorfor de ikke har dem på sin webside vet jeg ikke men det ble nevnt at de ikke

Markedsfører de før de har et større lager.

Vet om en annen en som også kjøper verbatim nevnte at de snart kommer til og putte de ut i webshop snart!

Lenke til kommentar

Har bestilt meg to pakker av de platene for å sjekke dem. Går det bra så er jo det rundt 1/3 av den laveste prisen hos konkurrentene for Tayo Yuden, går det dårlig så er det kun 400 Kr i sølvfargede Frisbeer til ungene i familien. :whistle:

 

Takk for tipset uansett jd10 :thumbup:

 

Sorry så ikke at det var Wipeout som nevnte dem føst. Takk Wipeout :)

Endret av Bugs_Bergen
Lenke til kommentar

Det er meget enkelt å sjekke ut om dette er ekte TY plater jd10.

 

Nær senter på platen (ikke den gjennomsiktige delen) skal det stå en batch kode.

 

Denne koden begynner som følger på TY plater ( x = tall)

 

For TY DVD-R:

4X (TYG01) - GDxxxxxx

8X (TYG02) - GGxxxxxx

16X (TYG03) - GHxxxxxx

 

For TY DVD+R:

4X (YUDEN000-T01) - TSxxxxxx eller TCxxxxxx

8X (YUDEN000-T02) - TGxxxxxx

16X (YUDEN000-T03) - THxxxxxx

 

Legger med et bilde av batch koden på en ekte 8x TYG02 plate.

post-39731-1169600696_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Kjempefin tråd dere har gående her...

 

Jeg er ganske ny på dette området, så jeg hadde satt utrolig stor pris på det hvis en av dere kyndige kan ta dere tid til å besvare mitt (enkle) spørsmål:

 

Jeg har anskaffet meg Nero 7 Premium og en pakke med DVD-R (4.7GB)- cder.

Så har det seg slik at jeg ønsker å brenne noen filmer jeg har stående på pcen min. Jeg går inn på "Lag din egen DVD-video" og velger ut én film jeg ønsker å brenne på cden. Problemet oppstår når jeg putter inn DVD-R-cden... Det kommer opp "no appropiate disc was recognized in the recorder".

 

Er problemet rett og slett at jeg ikke kan bruke DVD-R-cdene mine? Hva skal jeg benytte da? CD-R-cder er vel for små for å ta filmer på 700-900 mb? Jeg trodde det skulle gå enda enklere hvis man benyttet DVD-R-cder??

 

 

Jeg setter umenneskelig stor pris på at dere tar dere tid til å svare. Slik at jeg får kommet meg i gang.

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...