Gå til innhold

OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater og FAQ tråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brenneren jeg bruker nå er en Pioneer DVR-108, en 16x brenner. Skal jeg bytte den ut, skal den nye brenneren være stille. Hvis det ikke er så stor forskjell vil jeg ikke bruke penger på det.

 

Edit: en annen faktor er at jeg har gjort spilleren sonefri.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte noen TDK 4x DVD-RW på biltema her en dagen.

 

Er det bra gjort å kunne brenne på 16x på disse eller et vanlig "fenomen"?

 

Har en Benq 1640.

 

Alle 16x eller raskere brennere er noen bråkebøtter spør du meg.

 

En av de brennerne som jeg liker best støymessig akkurat nå er LG Sin Blu-ray brenner GGW-H20L. Med det er ignen billig brenner siden den støtter Blu-ray.

 

Selv min brenner?

 

Akkurat nå brenner jeg overnevnte plate på 16x, men kan ikke høre brenneren(eneste jeg hører er tikking fra hdd'en).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at den virkelig brenner ved 16x? Legenden Benq 1640 takler nemlig bare 6x på DVD-RW, og ved den hastigheten bråker den ikke nevneverdig.

Men på plater den takler 16x hastighet(DVD-R og DVD+R) er det mer støy.

Hvilken firmware bruker du?

Hvilken mediakode har disse TDK DVD-RW platene?

 

Ps. Har denne knallgode brenneren selv.

Lenke til kommentar

Vedlegget er det jeg fikk fra DVD identifier.

 

Bruker original firmware(hvordan sjekker jeg denne forresten?).

 

Kan gjerne brenne en ny plate og se hvor lang tid jeg bruker og sjekke litt mer.

 

...men selv om det er 6x, så er det jo positivt at jeg kan brenne hele 2x mer enn det platen er oppgitt til ;)

 

edit:

 

Fant ut at den brukt rett over 16 minutt på å brenne platen på "16x".

Var nok dessverre feil ja.

New_Rich_Text_Document.rtf

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Må straks gå til innkjøp av flere DVD plater. Vurderer å prøve Taiyo Yuden denne gangen.

Ser mange anbefaler DVDink.no og PXP.no.

 

Noen spesiell grunn til at DVDink.no har mye lavere priser enn PXP.no, på tilsynelatende samme vare?

Sakset fra Pxp.no

"B-Grade Taiyo Yuden i omløp, som 1 av 2 importører av Taiyo Yuden i Norge (fra Yuden),har det vist seg at flere nå selger B-Grade Yuden som A-grade/Archival grade. Disse ER ekte Yuden, men B-GRADE, solgt til Mexico, og videresolgt til engelske distributører, som igjen selger til norske nettbutikker.

Vi også har blitt "lurt", men har nå merket disse platene vi har igjen,med B-Grade.

Disse er fremdeles bedre enn mye av de andre merkene på markedet, men IKKE A-grade Yuden!"

 

Det er mulig dette er grunnen...

Endret av Psh
Lenke til kommentar
Sakset fra Pxp.no

"B-Grade Taiyo Yuden i omløp, som 1 av 2 importører av Taiyo Yuden i Norge (fra Yuden),har det vist seg at flere nå selger B-Grade Yuden som A-grade/Archival grade. Disse ER ekte Yuden, men B-GRADE, solgt til Mexico, og videresolgt til engelske distributører, som igjen selger til norske nettbutikker.

Vi også har blitt "lurt", men har nå merket disse platene vi har igjen,med B-Grade.

Disse er fremdeles bedre enn mye av de andre merkene på markedet, men IKKE A-grade Yuden!"

 

Det er mulig dette er grunnen...

Hmm... Ufint. :mad:

 

Ser DVDink.no har merket alle sine TY plater med Archival grade eller A-grade.

Hvis disse da er B-Grade plater, så er jo dette et helt klart brudd på kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Vi i vårt firma bruker dvdink sine TY plater både for blekk roboter og termiske roboter, det er ikke b-grade eller annet det er samme nummer på kartongene som både pxp.no og opticalstorage.no selger, de 2 andre som selger i norge.

Vi snakket med dem før vi kjøpte og de kjøper direkte fra Japan, ettersom jeg skjønner så kjøper opticalstorage.no ifra Europa vet ikke hva som pxp gjør men.

Vi bruker 100 000 + plater i året til profesjonelt bruk ikke noe tull med det vi bruker.

Men regner med at dvdink selger mye mer TY enn andre det er vår erfaring.

Så det blir nok litt dumt at noen her i norge beskylder andre for b-grade.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om DVDink selger B-grade Taiyo Yuden plater, men vil ikke se helt bort i fra det heller.

"Taiyo Yuden 8x DVD+R 4,7GB FullFace Print" som DVDink selger ble testet HER , den batchen har blitt solgt som B-grade om jeg ikke husker helt feil...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om DVDink selger B-grade Taiyo Yuden plater, men vil ikke se helt bort i fra det heller.

"Taiyo Yuden 8x DVD+R 4,7GB FullFace Print" som DVDink selger ble testet HER , den batchen har blitt solgt som B-grade om jeg ikke husker helt feil...

 

Ettersom vi så på andre foraer så ble den batchen solgt som a-grade og ikke b-grade alle steder ikke bare her i norge men det viste seg jo at mange over hele verden fikk den da, bodde deler av uken i Enland da og det var stort ramaskrik over den og en annen batch noen måneder etter dette blant de som brukte dette der nede.

Det finnes også en batch nå på 16X TY som er helt elendig fikk vi vite i forige uke som selges som a-grade men vi har ikke hatt det hos vårt firma, leverte 15 000 dvd-r fredag uten en feil med vannfast TY.

Regner ikke med at et så seriøst selskap som TY legger B vare i A vare asker, ser at disse b-grade selges som valueline og dette gjelder kun 8x i 16x finner ikke jeg b-grade når jeg googler nå.

Hvis man kikker litt rundt omkring i hele verden så er det jo kun her hjemme det har blitt solgt TY så dyrt som det var her før dvdink kom til, da synes jeg det er merkelig om de selger b-grade i resten av verden da det er mye laverer priser der enn her hjemme.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet tar pxp.no og optical storage inn direkte fra Taiyo Yuden.

 

DVDink.no tar inn fra en annen distributør i Europa (ikke Taiyo Yuden) som driver paralellimport fra TY Japan, dvs gråsone import.

 

Dette er ikke et ukjent fenomen, men er langt mer vanlig på TV'er (plasma, LCD...) og annen elektronikk enn på DVD-Plater. Sjekk forpakningen på din Panasonic TV for eksempel..... sjekk modellbetegnelsen... slutter den ikke på E eller EA (dvs f.eks TH-42PV70EA) , er TV'en høyst sannsynlig gråsoneimportert/paralellimportert. (Min Panasonic er sannsynligvis gråsoneimportert og har modellbetegnelsen TH-42PV70FA, kjøpt hos mpx.no).

 

Fordelen med gråsone import kan være:

 

-Lettere tilgang på en vare som "offisielle ledd" ikke klarer skaffe nok av.

-Bedre priser.

 

Ulempene er:

 

-Man vet ikke om kvaliteten holder samme mål som fra "offisielle ledd".

-Ved problemer kan (og ofte vil) offisielt godkjente verksteder nekte reperasjon, slik at du må gå på butikken du kjøpte produktet hos, de har sannsynligvis en egen reperasjonsavtale på produktet, evt må de gå videre på sitt "uoffisielle kjøpsledd" igjen for å få de til å reparere produtet innen garanti, ofte kan disse ha dårligere garantibetingelser enn offisielle ledd (2år hos offisielt ledd, 1 år hos uoffisielt ledd osv). Noe som kan føre til at butikken selv må koste reperasjon og kostnader rundt dette.

For forbrukere skal dette generelt sett ikke være noe problem, utenom at man kan måtte beregne lenger reperasjonstid, og at man kanskje må sende produktet lenger for reperasjon. I Norge er man ganske godt sikret med forbrukerkjøpsloven, 5 års reklamasjonsrett osv, men om butikken/distributøren går konkurs sitter man ofte med skjegget i postkassen om man har et gråsoneimportert produkt, i beste fall kan det bli ganske mye jobb å få produktet reparert kostnadsfritt.

 

Har testet en del TY plater fra DVDink.no. Selve DYE kvaliteten virker helt grei, men fikk noen shrinkpakka printbare plater som hadde riper/lakkflekker og annet smuss på undersiden som førte til problemer . Laseren stopper liksom mot smusset og får ikke brent data til platen, platen har liksom litt dårlig lesbarhet da.... rare greier. :p Om plater fra offisielle ledd har samme problem vet jeg ikke.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg har problemer med dvd spillern min. Endelig fått opp den gamle dataen min. har en Hå dvd writer dvd300i. Problemet er at den vil ikke lese dvd cd-er har prøvd med drivere på hp hjemmesiden men klarer enda ikke finne det jeg setter i spillern. Står bare som om jeg ikke skulle ha satt i noen ting..

 

 

Noen ider på hva dette kan være? Sitter å venter på å instalere GTA 4 :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...