Gå til innhold

R9800 PRO, Bør jeg kjøpe det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Refererer til dette:

 

http://www.hardwarezone.com/articles/view....309&cid=3&pg=10

 

ATI Radeon 9600 PRO er jo bedre jo... eller er det bare jeg som er fukka. heh.

Det der er eit Radeon 9800 *XT*, noko som yter ein god del betre enn eit 9600. ;)

På akkurat dei testane der ser du at eit 9800 XT som er det beste kortet av 9800 generasjonen, er betre enn budsjett kortet til Nvidia som heiter 6600 GT.

 

Men alt i alt vil eg tru at 6600GT er betre enn Radeon 9800 XT. Og for elkjøp prisen eg såg på 6600GT kortet ville eg ha skaffa det.

Lenke til kommentar
jeg stoler ganske mye på denne fyren, han har god peiling tror jeg. men tar gjerne meninger fra dere. Jeg vil bare ha et supert kort som ikke lagger. funker perfekt. og kan brukes lenge.... kjøper ikke så mye pc utstyr

Jeg skal ikke si at han ikke har peiling på noe men enten overdriver han noe sinnsykt eller så er det ikke skjermkort han kan.

 

6600GT er vel kanskje det kjøpet rundt 1500 som gir mest for pengene. Det er endel sterkere enn 9800 Pro og koster omtrent det samme. Skal du over 2000 ville jeg absolutt vurdert X800 men under dette har ati ikke så mye å stille opp med per i dag.

 

Vil du ha et virkelig "supert kort" må du kanskje litt opp i pris, men det spørs jo hva du ligger i det og hvor mye penger du vil bruke.

Lenke til kommentar

ville ikke stolt på kompisen din i dette tilfellet

 

liker ati best selv men må nok si meg enig i at 6600gt er et bedre kort enn 9800pro Det er bedre i de aller fleste testene og er mye mer fremtidsrettet. Elkjøp kortet er meget høyt å anbefale til bare 800 kr og selv for 1500 er gf6600gt et bedre kjøp enn 9800 pro.

 

gf 6600gt er det beste kortet med tanke på pris og ytelse man kan få idag

i de høyere skiktene vil jeg påstå at atix800xl til ca 2500,- er det beste kortet med tanke på pris vs ytelse

 

 

tror nok at kompisen din snakker ut fra egne erfaringer og hva han liker best

(det finnes sikkert folk som påstår at feks amd er best uansett hvilken intel man sammenligner med "amd duron 1ghz er myyye bedre enn p4 EE 3,73ghz ")

 

han kan sikkert ha et lite poeng i det med psu og skjermkortet men det er ikke riktig at den trekke strøm vekk fra hk og drev. Det som skjer er at enten funker ikke maskinen eller så blir den ustabil ved for liten psu. Har du en veldig liten psu, under 300w bør du få en større. Har du 350 w eller mer så holder det litt til.

Lenke til kommentar
EDIT: hvis du tenker sammenligningen 9800XT og 6600GT så er det noe fryktelig galt med de grafene. Mitt 9800PRO kort greier kun 2000 i 3DMark 05, mes 6600GT kortet greier 4000. Altså det dobbelte.

Fra det jeg har sett er ikke ~3000-3300 noe unormalt for 6600GT, mulig dette har bedret seg en del med nyere drivere. 256MB VRAM gjør sitt i denne testen, noe som forklarer hvorfor 9800XT kommer litt bedre ut her.

Lenke til kommentar

Jeg har både et Sapphire 9800XT og et Leadtek A6600GT TDH kort, og kan med en gang si at spillopplevelsen er noen lunde den samme med begge disse kortene. Allikevel scorer Leadtek kortet litt mer i benchmarks som f.eks. 3dMark03 og 05.

Men når Leadtek kortet koster 795 på Elkjøp (slik som akkurat nå), så er det ikke noe tvil om at man bør kjøpe det kortet - det er rett og slett et knallkjøp.

 

Ikke for å være ufin, men han kompisen din kimern9, er helt ute på jordet med det han sier. Jeg anbefaler på det sterkeste at du kjøper 6600GT- kortet.

Et 9800 Pro kort yter selvfølgelig dårligere enn dette 6600GT- kortet. Jeg har hatt et 9800 Pro- kort også, så jeg snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Den testen på www.hardwarezone.com er jo litt rar..

 

Uansett, kompisen din tar helt og holdent 100% feil. Radeon 9800 Pro er ikke bedre enn Geforce 6600 GT. (ca. 25% bedre enn Radeon 9800 Pro)

Eneste grunnen til å kjøpe et Radeon 9800 Pro fremfor et Geforce 6600 GT er om du får Radeon 9800 Pro til en VELDIG billig penge.

 

Her er det en test som viser kortene satt opp mot hverandre, du ser at 6600 GT vinner alle testene, untatt en hvor det blir uavgjort.

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2277&p=3

 

EDIT: Jeg kan legge til at mitt Leadtek 6600 GT kjøres helt fint på en 360w strømforsyning med en overklokket AMD xp2500. (Specs i profilen) PC-en er 100% stabil.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforbruk lurer jeg jammen på om 6600GT bruker mer enn r9800pro. Jeg har /har hatt begge, og jeg må si at 9800-kortet laget varme så det greide seg. I overklokket tilstand ble minnebrikkene så varme at det ikke gikk an å ta på dem, selv om det var ramsinks. På 6600GT-kortet blir minnebrikkene bare lunkne. Selve kjernen er det vanskelig å synse noe som, men hele 9800-kortet ble ihvertfall svært varmt selv med en Zalman80 heatpipekjøler med en kraftig vifte på.

 

Tipper forskjellen ikke er stor når det gjelder strømforbruk.

 

Skal du ha et kort som bruker svært lite strøm er R9600-serien bra. Merk at disse ikke krever egen strømkontakt, agp-porten greier å levere nok til og med på XT-utgaven. Dessverre er ytelsen svak med dagens mål. 9500, 9700 og 9800-serien er mye mer energihungrige.

 

Så mitt tips er at greier du et 9800pro med strømmen du har tilgjengelig greier du også et 6600GT.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Ok, så nå har de satt opp prisen på det GeForce kortet, har tenkt til å bruke litt av konfirmasjons penga mine på ett kort, SKAL OGSÅ ha en moped da.... Har 900 kr allerede. Kan dere gi meg noen forslag av kort som er å foretrekke en R9800, jeg stoler på at dere har peiling siden dere snakker "språket". :yes: La oss si.... 1000 - 3000 kroner, eller litt mer hvis det er noe supert som jeg bare må ha :roll: Takk for allle besvarelser til nå da, dere er hjelpsomme! Skal kansje sjekke senere hvor mye strøm jeg har. Er en ganske ny pc da, tror jeg. "HP Pavilion 7975".

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids få mitt Radeon 9800 pro for 950 :)

 

Yter veldig greit og kjører alt glatt. Har kjørt alt fra half-life 2 til need for speed underground med bare høye settings i 1280*1024.

 

Selvfølgelig er 6600 GT et litt bedre kort, men det er ikke så altfor mye om å gjøre...og nå så vil du antakeligvis bli nødt til å betale rundt en 1500 for det

Lenke til kommentar

Er Half-Life 2 etc.. "bedre" spill med høyere krav for grafikk en Guild Wars, eller lavere? Konfirmasjonen min er 29. Mai, vi får se da hvor mye slektninger punger ut :evillaugh: Setter pris på all hjelpen jeg kan få til da for å få optimal spille opplevelse i Guild Wars. Har nå GeForce3 Ti 200 (sikkert fra stein alderen eller noe) og Guild Wars funker (lagger jævlig når jeg møter på monstere og terrenget blir ofte delt opp og du ser igjennom ting, du kan også se firkanter med farger overalt.... Så et nytt kort til denne pc-en blir som sendt fra himmelen, hehe. Hvis vi tenker på "helsa" til pc-en. Enda en grunn for at jeg har lyst på nytt kort er at når jeg lagger så ender jeg som oftest død og blir nødt til å spørre noen av de andre om å bringe meg til live igjen, som er ganske flaut, heh! siden ingen av dem dør selv om de er 1-2 leveler lavere enn meg. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Du må vite hvor mange watt forsyninga kan levere...alle strømforsyninger leverer 220 v...men watt styrken forteller hvor kraftig den er

hvor finner jeg ut av dette. 230 V sto på utsiden bakpå pc-en med en lap med en trekant på, dumma meg ut nå :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...