Gå til innhold

Nokia presenterer N70, N90 og N91 (fantastisk) :p


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bare lurte på en ting... er det noen som vet når sånn ca N91 kommer ut (altås litt mer presist en X.Kvartal)! Merk jeg har ikke lest gjennom hele tråden i et sett så jeg beklager om det er nevnt tidligere. :blush:

 

Anyway....er det noen der ute som kan bekrefte hastigheten på usb ( til n91 altså) ....blir det en USB2,0...eller ( som enkelte rykter vill ha det) USB1,2...???

 

 

Mange takk på fohånd.... :thumbup:

Ingen som vet når den kommer. Nokia sier Fjerde kvartal, noe før er lite sannsynlig.

 

Den kommer helt sikkert ikke til å få noe dårligere enn USB 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller er Nokia N90 overprisa og ikke revolusjonerende i hele tatt? (Folk med litt peil har kanskje ikke kalt den revolusjonerende heller, men nettaviser og ITavisen har vel tatt de ordene i sin munn...)

 

Om man tar en rask og overfladisk sammenlikning kan man si at SE K750i er en like bra telefon, som koster mellom 1/4 og 1/2 av det Nokia N90 vil gjøre. I tillegg kan K750i skilte med RDS radio, liten størrelse/vekt - i det hele tatt det meste av det beste over hele fjøla.

 

Såvidt jeg ser det vinner bare N90 på at den har 3G/EDGE, så spørs det om prisen (både i form av vekt/størrelse og innkjøpskostnad) er verdt det... Jada, N90 har en suveren skjerm og Symbian, men 90 % av brukerne klarer seg godt med det K750i kan tilby - om ikke bedre?

 

Det er dessuten antydet at N90 har en ørliten antydning til treghet i OS'et - noe som er sykt irriterende etter hvert... De K750i jeg har prøvd har vært riktig så responsive... Skal man være ensporet fremstår N90 da som ei klubbe av en telefon (men plass til radio? nei..), som er både treg og overpriset, men har et flott (men ikke best?) kamera og 3G/EDGE. :p

 

Synes forresten camet til K750i virker et lite hakk bedre enn N90 sitt, til tross for Carl Zeiss. ;)

 

For ordens skyld hater jeg ikke Nokia, og kjører for tiden 6610. :p

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er Nokia N90 overprisa

Det er vel få som sier noe annet :) Men som alltid, for å få det beste av det beste må man betale mer "per ytelse" enn om nøyer seg med det som er nest best.

 

Om man tar en rask og overfladisk sammenlikning kan man si at SE K750i er en like bra telefon, som koster mellom 1/4 og 1/2 av det Nokia N90 vil gjøre.

Haha, joda. K750i og N90 like gode telefoner? Som jeg har sagt før: Det eneste de har til felles er oppløsningen på bildene som blir tatt. Nå må man for guds skyld snart slutte å sammenligne dem på fler punkter enn det.

 

Såvidt jeg ser det vinner bare N90 på at den har 3G/EDGE, så spørs det om prisen (både i form av vekt/størrelse og innkjøpskostnad) er verdt det... Jada, N90 har en suveren skjerm og Symbian, men 90 % av brukerne klarer seg godt med det K750i kan tilby - om ikke bedre?

Nok en gang sier jeg: Det er da heller ingen som har hevdet at N90 er en telefon for alle, som K750i i mye større grad er. 90% klarer seg godt uten symbian, klarer seg godt uten 3g, klarer seg godt uten verdens beste mobilskjerm, osv. osv...

 

 

Får bare ta en liten oppsummering av hva jeg mener:

- N90 gir lite for pengene

- N90 er stor og tung

- N90 er ikke en telefon som appellerer til så utrolig mange

- N90 har ikke like bra kamera som K750i

Der har man det negative.

 

Så kan jeg også si:

- Ingenting annet enn kamera er felles med K750i og N90. Da bør man ikke sammenligne dem

- N90 har mye bedre skjerm, den har edge, den har umts, videosamtale, mye bedre videokamera osv. osv...

 

Orker ikke skrive mer, begynner å bli lei av å diskutere dette inn og ut..

Lenke til kommentar
Men så revolusjonerende er den vel ikke? Jeg syns K750 var mer revolusjonerende da den kom. Ellers enig med argumentene dine, arehei, selv om jeg heller kjøper K750 enn N90. :yes:

Den er kanskje ikke revolusjonerende, da den ikke er først på markedet med noe av det den har.

 

Men det er i hvert fall første gang vi ser en mobil som har alt det der i en pakke. Altså 2 mp kamera, syk skjerm, minnekort, 3G og EDGE, bra ytterskjerm, osv. osv... Men som sagt fra andre og meg: Det går uten tvil ut over størrelsen.

Lenke til kommentar

Imo er "gadget-faktoren" 10x høyere på n90 enn k750i. Første gang jeg så en person med k750i IRL, så tenkte jeg liksom bare "ok, han har k750i han... bra kamera...". Hadde jeg sett en med n90 hadde jeg nok sperret øynene litt mer opp. Designet er greit, men den er stor. Måten man holder den på når man filmer fanger jo også en del oppmerksomhet.

 

K750i tar overlegne bilder, men etter itavisens test av de to, så vet jeg ikke helt: http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306870 Her sier de at n90 både har bedre fargegengivning, kontrast og tar bedre bilder på natterstid.

 

Utover bra kamera og radio, hva mer kan k750i skilte med som n90 IKKE har? Ser man på specs og funksjoner så knuser jo n90 k750i på det punktet. Det blir spennende å se hvordan OSet blir. Min 6600 er også litt treg i OSet, men absolutt ikke irriterende.

Lenke til kommentar
Men så revolusjonerende er den vel ikke? Jeg syns K750 var mer revolusjonerende da den kom. Ellers enig med argumentene dine, arehei, selv om jeg heller kjøper K750 enn N90. :yes:

Kan du så si meg hva som var så revolusjonerende med K750i? 2mpx måtte jo bare komme. Det var helt naturlig. N90 har tross alt en ganske utrolig skjerm.

Lenke til kommentar

Noe her på forumet som har sjekket hvor mye tull og feil det har vært med K750i siden den kom. Har fulgt med her på forumet en god stund og har ikke kunnet unngå å legge merke til alle henvendelsene her om feil/mangler og annet tull med denne telefonen. Er det kvalitet Sony Ericsoon har levert spør jeg bare...

 

Sikkert postet feil dette innlegget, men ser at det stadig sammenliknes med Nokias kommende N-serie og denne " fantastiske" K750i. Håper virkelig at vi ikke får se den samme tendensen etter at Nokia har sluppet sine N-telefoner...

Lenke til kommentar
Noe her på forumet som har sjekket hvor mye tull og feil det har vært med K750i siden den kom. Har fulgt med her på forumet en god stund og har ikke kunnet unngå å legge merke til alle henvendelsene her om feil/mangler og annet tull med denne telefonen. Er det kvalitet Sony Ericsoon har levert spør jeg bare...

 

Sikkert postet feil dette innlegget, men ser at det stadig sammenliknes med Nokias kommende N-serie og denne " fantastiske" K750i. Håper virkelig at vi ikke får se den samme tendensen etter at Nokia har sluppet sine N-telefoner...

Vel, ifølge min erfaring har ikke Nokia så mange feil som SE ofte har. Har merket at flere nokiatelefoner er utrolig stabile med null problemer :hmm:

Lenke til kommentar
Kan du så si meg hva som var så revolusjonerende med K750i? 2mpx måtte jo bare komme. Det var helt naturlig. N90 har tross alt en ganske utrolig skjerm.

Hvordan kan du si at K750i ikke var revolusjonerende? Var jo den aller første mobilen i Europa med autofokus. Bilder før og etter K750i er to helt forskjellige ting. Før K750i var de ingenting annet enn totalt ubrukelige, etter K750i kan man faktisk fremkalle bilder tatt med mobilen... Forsåvidt revolusjonerende at K750i hadde RDS-radio også. Ikke hørt om mobiler som har hatt det før. Synes også K750i tar (3D-)animerte menyer til et veldig høyt punkt også i forhold til andre produsenter.

 

En skjerm skal være rimelig sinnsyk før jeg gidder å kalle den revolusjonerende. Snakkes når vi har VGA-oppløsning på vanlige mobiltelefoner. :p

 

Nei, N90 revolusjonerer intet felt.

Lenke til kommentar

Ja, K750i tar bra bilder, men det kameraet er langt fra noen revolusjon. Kamera på mobil kommer til å utvikle seg utrolig de neste årene, og K750i satte listen en del høyere, men ingen revolusjon, synes nå jeg.

 

Jeg vet ikke om du har prøvd N90, men den skjermen er vel en liten revolusjon jo. Jeg siterer GSMarena angående pikselstørrelse (ja, jeg vet det ikke er alt):

The quality of the displays of all current Symbian Nokia models is very good. Yet, some critics have already raised voices, according to which the 176 × 208 pixels resolution is insufficient. On a surface of 35 × 41 mm a single square centimetre fit in 2551 pixels. Some modern phones are equipped with displays, featuring almost twice as many pixels on a square cm. The new Nokia 6230i (4807 pixels), Panasonic VS3 (5020 pixels) or Sagem MY X-8 (5020 pixels) are only a few examples. The praised display of the new Sony Ericsson K750 has 3709 pixels on a sq. cm.

 

The main display of Nokia N90 keeps the original size of the displays of all previous Nokia models with Symbian. The difference lies in its resolution, which is four times higher! Yes, there is no mistake. This phone uses a grid of 352 × 416 pixels on a tiny surface of 35 × 41 mm, which means that it displays the unbelievable 10204 pixels on a square cm! If you also add the amount of 262K, the picture you get is almost ideal

 

Uansett, hva er poenget i å henge seg opp i ordet revolusjon? Den passer enkeltes behov godt, og passer overhodet ikke til enkelte andre..

 

En kjekk oppsummering, også fra GSMarena:

The best display on the market; 2 megapixel camera with Carl Zeiss optics; Symbian OS; multimedia player; memory card slot; voice recognition; Bluetooth EDGE; 3G network support ... And all this in just a single phone - the futuristic clamshell Nokia N90.
Lenke til kommentar
Kan du så si meg hva som var så revolusjonerende med K750i? 2mpx måtte jo bare komme. Det var helt naturlig. N90 har tross alt en ganske utrolig skjerm.

Hvordan kan du si at K750i ikke var revolusjonerende? Var jo den aller første mobilen i Europa med autofokus.

Forskjellen er at det eneste revolusjonerende med K750i var kameraet. På N90 er det flere ting vi aldri har sett maken til.

 

arehei: Synes du er litt drøy hvis du mener at kameraet til K750i ikke var "revolusjonerende"... :p Selvfølgelig er det naturlig at det kommer bedre kameraer, men skrittet var ganske så stort fra vanlige megapixel-kameraer med dårlig kvalitet til 2 megapixel med meget god kvalitet. Det som er overaskende er at det ikke bare er snakk om flere megapixler - i tillegg til høyere oppløsning er kvaliteten på bildene langt bedre! :w00t:

Er jo også ganske fantastisk at dette (nesten) ikke går ut over størrelsen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Poenget med K750 (for meg) var at den fikk noen heftige features, som f.eks skikkelig kamera, uten å gå på andre kompromisser. Det har kommet ut mange kule mobiler som har hatt nesten alt jeg ville ha men som mangla en eller annen liten essensiell ting. K750 gjorde ikke det. Den kutta ikke ut noen av (i mine øyne) de essensielle funksjonene, bare for å kunne dytte inn noe annet. Eksempel var for en stund siden med K700 som mangla minnekort, og S65 som mangla radio og mp3-støtte. Ellers var de nesten perfekte begge to.

 

Eneste grunnen til at jeg ikke har kjøpt K750 enda, er fordi jeg må vente til november før jeg kan kjøpe ny subsidiert telefon (jobben betaler abonnementet, så det er ikke aktuelt å gå ut av den avtalen... :D ). Og da kan det godt tenkes at jeg plukker opp en K750 (eller W800) fordi jeg ikke tror det vil komme noen ny mobil som er så komplett til prisen! :yes:

Lenke til kommentar
Ja, K750i tar bra bilder, men det kameraet er langt fra noen revolusjon. Kamera på mobil kommer til å utvikle seg utrolig de neste årene, og K750i satte listen en del høyere, men ingen revolusjon, synes nå jeg.

Kaller du ikke det første mobilkamera (i Europa) med autofokus en revolusjon så vil en revolusjon aldri komme.

 

Jeg vet ikke om du har prøvd N90, men den skjermen er vel en liten revolusjon jo.

Nei, har ikke hatt den glede, men jeg blir ikke imponert... Selvsagt kommer den til å være sinnsykt skarp og klar, men likevel... Kom tilbake når VGA-oppløsning og 3D-følelse er på trappene. :cool:

 

Forskjellen er at det eneste revolusjonerende med K750i var kameraet. På N90 er det flere ting vi aldri har sett maken til.

Kameraet var kanskje det eneste revolusjonerende på K750i, men meget imponerende at de fikk det sinnsyke kameraet, minnekort + RDS-radio i en så liten innpakning. Nesten en revolusjon i seg selv...

 

Du sier at på N90 er det flere ting vi aldri har sett maken til. Åh, hvilke da? Kan ikke se én eneste ting vi aldri har sett maken til på N90. (Foruten skjermen selvsagt, men "en skjerm er en skjerm".) Vi står altså igjen med ei klubbe av en telefon uten noe revolusjonerende. ;)

Lenke til kommentar

Når du sier "en skjerm er en skjerm", og på den annen side kaller

k750i's kamera for en revolusjon, kan jeg si "et kamera er et kamera".

Det blir helt feil....

Nei, jeg er ikke Nokia fanboy, har bare hatt SE og har k750i nå.

Jeg syns k750i var en revolusjon når den kom, i

kke bare pga 2 mpix kameraet med autofokus,

ikke bare pga at den har minnekort,

ikke bare for RDS-radioen,

men for det faktum at alt dette er presset inn i en og samme telefon,

uten at den er større enn at en kan ha den i bukselommen uten å måtte

gå til innkjøp av nytt belte.

Jeg sikter ikke til N90, men den er litt "sent" ute...

Lenke til kommentar
Når du sier "en skjerm er en skjerm", og på den annen side kaller k750i's kamera for en revolusjon, kan jeg si "et kamera er et kamera". Det blir helt feil....

Kan ikke si meg enig i det...

 

Skjermen til N90 bruker jo akkurat samme teknologi som alle andre skjermer, den er bare kraftig forbedret mht. oppløsning osv.

 

Kameraet til K750i er derimot en revolusjon fordi det byr på helt ny teknologi, nemlig for første gang ekte optikk i et mobilkamera. ;)

Lenke til kommentar
Når du sier "en skjerm er en skjerm", og på den annen side kaller k750i's kamera for en revolusjon, kan jeg si "et kamera er et kamera". Det blir helt feil....

Kan ikke si meg enig i det...

 

Skjermen til N90 bruker jo akkurat samme teknologi som alle andre skjermer, den er bare kraftig forbedret mht. oppløsning osv.

 

Kameraet til K750i er derimot en revolusjon fordi det byr på helt ny teknologi, nemlig for første gang ekte optikk i et mobilkamera. ;)

Dette er jo en diskusjon som aldri kommer til å ende, kameraet bruker jo akkurat samme teknologi som alle andre kameraer, det er bare kraftig forbedret med optikk...! (for å sitere deg...;))

 

Nei, skal man kalle kameraet en revolusjon, må man nok kalle skjermen en revolusjon også, og vice verca.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Når du sier "en skjerm er en skjerm", og på den annen side kaller k750i's kamera for en revolusjon, kan jeg si "et kamera er et kamera". Det blir helt feil....

Kan ikke si meg enig i det...

 

Skjermen til N90 bruker jo akkurat samme teknologi som alle andre skjermer, den er bare kraftig forbedret mht. oppløsning osv.

 

Kameraet til K750i er derimot en revolusjon fordi det byr på helt ny teknologi, nemlig for første gang ekte optikk i et mobilkamera. ;)

Om K750i har ekte optikk som du sier...

Hva kaller du N90`s optikk da? :hmm:

Elite optikk? :!:

 

Den har:

-Skjerm på 2,1 tommer med 352x416 pixler

(bilder tatt med T610 blir for lite til å fylle skjermen!) :p

-Video med CIF kvalitet (352x288)

-Kameraet har 20x digital zoom!

-Og den har Carl Zeiss optikk

 

Er ikke alt dette en revolusjon,

så vet ikke jeg.

 

 

Hva angår K750i:

Nytt:

2 MP kamera og RDS radio

Grunn til å kalle revolusjon?

Nja....

Om den hadde hatt 3G og EDGE.

Det fantes på en del andre telefoner da K750i kom.

Skulle K750i være en så stor revolusjon burde

den i hvertfall ha en av delene!

Lenke til kommentar
Dette er jo en diskusjon som aldri kommer til å ende, kameraet bruker jo akkurat samme teknologi som alle andre kameraer, det er bare kraftig forbedret med optikk...! (for å sitere deg...;))

 

Nei, skal man kalle kameraet en revolusjon, må man nok kalle skjermen en revolusjon også, og vice verca.

Det er jo her du tar helt feil. Skjermen til N90 er akkurat som alle andre skjermer - bruker TFT-teknologi, bare bedre oppløsning.

 

Mens kameraet til K750i er en revolusjon fordi den bruker ekte optikk i form av bevegelige deler, derav autofokus. Det er det første mobilkameraet (i Europa) som gjør dette - ergo revolusjon. Kameraet til K750i bruker altså ikke samme teknologi som alle andre mobilkamera frem til nå, men går en helt ny vei i form av ekte kameraoptikk.

 

Om K750i har ekte optikk som du sier...

Hva kaller du N90`s optikk da? 

Elite optikk?

Har aldri sagt et vondt ord om optikken til N90, men den er jo ingen revolusjon siden K750i kom med dette for mange måneder siden. Skal du revolusjonere noe må du jo være først ute.

 

Den har:

-Skjerm på 2,1 tommer med 352x416 pixler

(bilder tatt med T610 blir for lite til å fylle skjermen!) 

-Video med CIF kvalitet (352x288)

-Kameraet har 20x digital zoom!

-Og den har Carl Zeiss optikk

 

Er ikke alt dette en revolusjon,

så vet ikke jeg.

Som sagt er skjermen ingen revolusjon. Ingen ny teknologi her. Videoen er imponerende, men som nevnt fortsatt ubrukelig i forhold til dedikerte enheter. (I motsetning til stillbildekamera som nå faktisk seriøst kan brukes til noe, som f.eks. fremkalles.)

 

20x digital zoom er totalt ubrukelig. Digital zoom er i det hele tatt totalt ubrukelig, og kun et salgstriks som produsenter og elkjeder bruker for å lokke uvitende kunder til å kjøpe produktene. Det eneste som teller er optisk zoom, og det har de foreløpig bare i Asia.

 

Carl Zeiss er ingen revolusjon. SE K750i har minst like bra optikk som N90, bare at de ikke har valgt å fokusere på optikkens navn.

 

Hva angår K750i:

Nytt:

2 MP kamera og RDS radio

Grunn til å kalle revolusjon?

Nja....

Hadde det bare dreid seg om 2 mpx, så nei. Det handler over hodet ikke om oppløsning, men om optikk. Så jo, det var en revolusjon, ikke pga. oppløsningen på 2 mpx, men pga. ekte optikk (autofokus).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...