Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Har nå lest deres diskusjon.

Synes dette virker som en god idè.

Jeg har ikke holdt på med linux/unix lenge,

men det er også litt derfor jeg kommer med inspill her nå.

 

Dette med det grafiske ved instalasjon: Dette trengs etter min mening ikke,

om ncurses som blir brukt er oversiktelig å gir gode valgmuligheter.

Jeg må innrømme at jeg ikke har testet alle distroer som dere

snakker om,men bruker selv freeBSD til serveren min.

Instalasjonen av freeBSD og debian er jo gode nok.

 

Dette med x under instalasjon er vel ikke viktig,så lenge

man sørger for at valgene folk skal ta er til for alle.

Altså,en som vil gjøre alt selv,får gjort alt selv,

en som ikke vet hvordan man gjør alt selv får hjelp

av instalasjonprogrammet osv.

 

Noe av det som blir mitt tips,vil være å gjøre partisjonen så

enkel som mulig,folk virker å slite med slikt.

Det enkleste vil være å ha meny som gir deg et fint alternativ for

partisjon,ikke nødvendigvis gjør det for en,men at det står skrevet

med tekst hva som kan være et tips.

 

Denne kritikken som jeg så mange kom med at man bare "plagierte"

gentoo osv,mener jeg kan være urimelig.

gentoo har som kjent ikke noe serlig brukervenlig instalasjonssystem.

Dette handler vel heller ikke om det å lage noe revolusjon?

Skulle man laget noe "helt" nytt måtte man vel starte med å skrive

egen kjerne..Altså ikke laget unix/linux i det hele tatt.

 

Det å få dette til,bare det å ha laget en distro som tar mål av seg

til å gjøre det brukelig for den erfarne og den mer uerfarne samt

gir brukere valg mellom en tjener eller desktop.

 

Uansett vil jeg si: gi meg beskjed om når det kan prøvetestes.

 

Jeg vil garantert være en av deres fan.

Keep up the good work.

 

* -EnterMaze- *

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gentoo har som kjent ikke noe serlig brukervenlig instalasjonssystem.

Virkelig? Jeg synes det er mer brukervennlig enn en automatisert installer, ettersom jeg får gjøre nøyaktig det jeg vil.

Du tenker sikkert på nybegynnervennlig, og for det finnes det automatiserte installere, nettopp dem Gimper nevnte.

Lenke til kommentar

Einig med: Paulsen. Det er heilt klart betre å fortsette på ein god ein, f.eks

Ubuntu, og heller hjelpe til der.

 

Eller de kan hjelpe til med å omsetje forskjellige program/spill til norsk.

- Eg har ikkje lest heile tråden. Det er sikkert diskutert før dette med endå ein

ny distro. Men eg forstår ikkje heilt vitsen nei. :9

Lenke til kommentar

Syns dette høres veldig bra ut, men jeg tenkte å lufte et par ideer her i tillegg.

 

Altså, det som hadde vært intressant å lage, var en multimedia-distro, av typen Freepia http://freepia.org/index.php?id=50 . Som man har film, og musikk, bilder, web-leser, e-mail varsling og what not av forskjellige morsomme ting på. Skal være utrolig enkel å installere, konfigurere og bruke. Og få dette her til å se bra ut på en tv-skjerm. Mye potensiale i sånt. Dette vil naturligvis kreve en hel del programmering, men vedlikehold av pakker vil være et minimum, da man tilbyr et totalprodukt, og har et mindre spektrum av programvare å vedlikeholde.

 

Slikt prosjet hadde vært veldig intressant, for dem tror jeg ikke det er altfor mange av.

Lenke til kommentar
Syns dette høres veldig bra ut, men jeg tenkte å lufte et par ideer her i tillegg.

 

Altså, det som hadde vært intressant å lage, var en multimedia-distro, av typen Freepia http://freepia.org/index.php?id=50 . Som man har film, og musikk, bilder, web-leser, e-mail varsling og what not av forskjellige morsomme ting på. Skal være utrolig enkel å installere, konfigurere og bruke. Og få dette her til å se bra ut på en tv-skjerm. Mye potensiale i sånt. Dette vil naturligvis kreve en hel del programmering, men vedlikehold av pakker vil være et minimum, da man tilbyr et totalprodukt, og har et mindre spektrum av programvare å vedlikeholde.

 

Slikt prosjet hadde vært veldig intressant, for dem tror jeg ikke det er altfor mange av.

I så fall hadde det vært interessant med et dual-screen interface - en skjerm for å kople på en (liten) LCD etc for å styre musikkanlegg, DVD-film, HD-recording/timeshift etc, og en skjerm (TV) for å vise film ol. på.

 

Fjernkontroll er påkrevd.

 

Egentlig hadde det vært interessant å pakket noe sånt inn i en "ferdig-boks" og solgt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Støtter dette her altså! Lag noe slikt, det blir konge. Da kommer jeg garantert til å sette opp en slik maskin ved tv'n og hive ut dvd-spilleren :D

 

Et tips: Dere har sikkert hørt om den D-link greia som skal kunne hente media fra pc'er og spille av på tv? Lag en funksjon som det! D-link drittet funker bare med windows programvare, så da kan vel dere lage noe tilsvarende (bare mye bedre) for Linux/Unix(/OSX)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Tenkte på at bare mediafiler skulle vises når man bladde gjennom nettverket... Men whatever, det er bare småting... Hva sier du, franksun? Heller lage en slik distro?

Lenke til kommentar

ja en multimedia distro hadde vært noe.

men den må også kunne brukes som desktop distro og ha et fett pakke system(lett og oppdatere pakker osv) og hvis den er nybegynner venlig så vil vi sikkert ta over som multimedia distro (og få Linux til og bli mer populert blant multimedia folk)

og det med Dual Screen høres bra ut (har en TV selv som jeg bruker når jeg ser filmer osv).

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som en glimrende idè å lage en HW.no-distro. Siden jeg ikke har peiling på dette selv så vil jeg bare ønske lykke til for dem som skal sette sammen distroen. Håper dere får til en allsidig distro som passer for mange av brukerene her.

 

Men noe Live overklokkingsdistro ala overclockix tror jeg ikke lønner seg. Til det formålet har vi jo allerede overclockix. Jeg tror heller ikke vi skal prøve å ta markedet fra "the ultimate bootCD".

 

Lykke til! Jeg kommer garantert til å prøve ut distroen :thumbup:

Lenke til kommentar
ja en multimedia distro hadde vært noe.

men den må også kunne brukes som desktop distro og ha et fett pakke system(lett og oppdatere pakker osv) og hvis den er nybegynner venlig så vil vi sikkert ta over som multimedia distro (og få Linux til og bli mer populert blant multimedia folk)

og det med Dual Screen høres bra ut (har en TV selv som jeg bruker når jeg ser filmer osv).

Sikkert ikke lurt å spre seg alt for bredt (*hint**hint*)

Lenke til kommentar

Å lage en multimedia-distro er jo en genial idé. Kunne godt tenke meg å bruke noe slikt hvis det var enkelt å installere og konfigurere. Hadde vært fint om den kunne rippe cd-er og DVD-er automatisk også. Støtte for TV-kort/DVB-kort og opptak kunne vært fint.

 

Dette er jo også en idé som duger til noe mer enn bare læring, dette kan jo faktisk bli nyttig, og det kan jo faktisk vekke oppsikt i miljøet og tiltrekke seg utviklere den dagen det er noe mer enn bare en idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...