Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke nok distroer å ta av fra før av? Dokumentasjon og pakker etc. blir værre des flere distroer...

 

Så kommer ting som LSB, valg av pakkesystem (rpm er mest utbredt - autopackage er ikke laget for å holde orden på en hel distro - det sier de selv) etc. Pluss Q&A og massse mer.

 

Så nei jeg er ikke med. Om jeg skulle få et desperat behov for å vedlikeholde noen pakker, melder jeg meg på fedora extras.

Lenke til kommentar

jeg stiller et krav om at alt skal kunne kompileres bode under installasjon og installasjon av pakker så vi kan ta og lage en portage/apt mellom ting.

 

jeg stiller også krav til at alt skal kunne velges selv

EKS:

GNU og Linux + pakke system + det brukerne vil ha og ikke mer!!

 

et annet krav må være at lisensen er GPL eller en annen åpen lisens.

distroens fokus må være på litt nyere systemer og ikke P2, P1 eller 486

EKS:

i686, AMD64 + mac og diverse.

 

brukerne må kunne velge WM/skrivebords miljø, sysloger, oppstarts laster osv selv.

 

og jeg gentar alt må kunne kompileres hvis man ønsker det.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

En seriøs distro trenger bl.a en skikkelig pakkehåndterer og en bootbar cd med installasjonsprogram.

Hvordan har dere tenkt å gjøre det? Lage selv eller bruke eksisterende som f.eks apt og anaconda?

Uansett hva dere gjør, enten dere kloner noe eller bruker eksisterende verktøyer, så blir det vel neppe noe nyskapende.

 

Hvorfor vil dere egentlig lage en ny distro? Fordi det er kult?

Hvis man først skal lage en ny distro så bør man fokusere på å gjøre noe innovativt, som ikke andre distroer gjør (ennå). Man trenger en ide, som gjør at man skiller seg ut fra mengden.

Det er ikke behov for ennå en distro som gjør akkurat det samme som alle andre, bare med andre navn her og der.

Lenke til kommentar
Hvis man først skal lage en ny distro så bør man fokusere på å gjøre noe innovativt, som ikke andre distroer gjør (ennå). Man trenger en ide, som gjør at man skiller seg ut fra mengden.

Det er ikke behov for ennå en distro som gjør akkurat det samme som alle andre, bare med andre navn her og der.

vi lager en distro for nyere systemer og ja jeg vet at det finnes men alle som er med kan bestemme hva som skal være med altså de som lager den vil lage sin drømme distro.

Lenke til kommentar
jeg stiller et krav om at alt skal kunne kompileres bode under installasjon og installasjon av pakker så vi kan ta og lage en portage/apt mellom ting.

 

jeg stiller også krav til at alt skal kunne velges selv

EKS:

GNU og Linux + pakke system + det brukerne vil ha og ikke mer!!

 

et annet krav må være at lisensen er GPL eller en annen åpen lisens.

distroens fokus må være på litt nyere systemer og ikke P2, P1 eller 486

EKS:

i686, AMD64 + mac og diverse.

 

brukerne må kunne velge WM/skrivebords miljø, sysloger, oppstarts laster osv selv.

 

og jeg gentar alt må kunne kompileres hvis man ønsker det.

Med andre ord vil du klone Gentoo?

Gentoo har alt du nevner, inkludert (den lite kjente og ennå mindre brukte) muligheten for binærpakker.

Gentoo slipper selv binærpakker av basesystemet under navnet GRP ved hver release.

Det er også tilrettelagt for web-repositories med binærpakker, Project Chinstrap driver et allment tilgjengelig sådan.

Lenke til kommentar
jeg stiller et krav om at alt skal kunne kompileres bode under installasjon og installasjon av pakker så vi kan ta og lage en portage/apt mellom ting.

 

jeg stiller også krav til at alt skal kunne velges selv

EKS:

GNU og Linux + pakke system + det brukerne vil ha og ikke mer!!

 

et annet krav må være at lisensen er GPL eller en annen åpen lisens.

distroens fokus må være på litt nyere systemer og ikke P2, P1 eller 486

EKS:

i686, AMD64 + mac og diverse.

 

brukerne må kunne velge WM/skrivebords miljø, sysloger, oppstarts laster osv selv.

 

og jeg gentar alt må kunne kompileres hvis man ønsker det.

Vi gjør det lett. Vi kloner bare Gentoo, og fikler litt med systeminstillingene.

Selv har jeg liten tro på at dette blir noe stort, men moro kan det godt bli. Har faktisk laget en LiveCD basert på mitt FreeBSD-system med FreeSBIE, men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
vi lager en distro for nyere systemer og ja jeg vet at det finnes men alle som er med kan bestemme hva som skal være med altså de som lager den vil lage sin drømme distro.

Jeg sier det igjen, du vil klone Gentoo.

Gentoo gir deg fleksibiliteten til å installere din drømmedistro.

Lenke til kommentar

Vi gjør det lett. Vi kloner bare Gentoo, og fikler litt med systeminstillingene.

Selv har jeg liten tro på at dette blir noe stort, men moro kan det godt bli. Har faktisk laget en LiveCD basert på mitt FreeBSD-system med FreeSBIE, men det er jo en annen sak.

ja vi kan ta noe fra Gentoo, men vi må kunne få installasjon mer bruker venlig.

de første 3 gangene jeg installerete gentoo var det virkelig vanskelig!

Lenke til kommentar
vi lager en distro for nyere systemer og ja jeg vet at det finnes men alle som er med kan bestemme hva som skal være med altså de som lager den vil lage sin drømme distro.

Jeg sier det igjen, du vil klone Gentoo.

Gentoo gir deg fleksibiliteten til å installere din drømmedistro.

vi lager jo vel også for litt fun.

Lenke til kommentar

Vi gjør det lett. Vi kloner bare Gentoo, og fikler litt med systeminstillingene.

Selv har jeg liten tro på at dette blir noe stort, men moro kan det godt bli. Har faktisk laget en LiveCD basert på mitt FreeBSD-system med FreeSBIE, men det er jo en annen sak.

ja vi kan ta noe fra Gentoo, men vi må kunne få installasjon mer bruker venlig.

de første 3 gangene jeg installerete gentoo var det virkelig vanskelig!

Hvorfor ikke bare legge ved et simpelt Bash-script, og prøve å konvertere Portage til Ncurses?

Lenke til kommentar

Vi gjør det lett. Vi kloner bare Gentoo, og fikler litt med systeminstillingene.

Selv har jeg liten tro på at dette blir noe stort, men moro kan det godt bli. Har faktisk laget en LiveCD basert på mitt FreeBSD-system med FreeSBIE, men det er jo en annen sak.

ja vi kan ta noe fra Gentoo, men vi må kunne få installasjon mer bruker venlig.

I så fall vil du klone Vidalinux. ;)

Lenke til kommentar

Vi gjør det lett. Vi kloner bare Gentoo, og fikler litt med systeminstillingene.

Selv har jeg liten tro på at dette blir noe stort, men moro kan det godt bli. Har faktisk laget en LiveCD basert på mitt FreeBSD-system med FreeSBIE, men det er jo en annen sak.

ja vi kan ta noe fra Gentoo, men vi må kunne få installasjon mer bruker venlig.

I så fall vil du klone Vidalinux. ;)

Signaturen din ga meg en idè.

Lage en installasjon som har 1/6 sjangse for å funke. Red Hat :love:

Lenke til kommentar

Vi gjør det lett. Vi kloner bare Gentoo, og fikler litt med systeminstillingene.

Selv har jeg liten tro på at dette blir noe stort, men moro kan det godt bli. Har faktisk laget en LiveCD basert på mitt FreeBSD-system med FreeSBIE, men det er jo en annen sak.

ja vi kan ta noe fra Gentoo, men vi må kunne få installasjon mer bruker venlig.

I så fall vil du klone Vidalinux. ;)

Hva med å lage en mer brukervennlig installer til gentoo, og få den inkludert i distroen? På den måten kan *alle* gentoo-pingviner få glede av den...

Lenke til kommentar
Hva med å lage en mer brukervennlig installer til gentoo, og få den inkludert i distroen? På den måten kan *alle* gentoo-pingviner få glede av den...

Nybegynnervennlig mener du.

Jeg er glad i Gentoo-installasjonen slik den er, den lar meg installere Gentoo nøyaktig som jeg vil ha det, inget automatisk installasjonsprogram kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...