Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hallo! Må jo hete GringoLinux da... hehe.

 

Syns installasjonen skal være litt mer detaljert enn de vanligvis pleier, dvs at du kan tilpasse den mye mer.

 

Synes også dere skal satse på KDE når det gjelder pakkene. Og vær så snill, lag for mac også!

 

Men hva er autopackages?

 

Hva med å gjøre distroen så brukervennlig, rask og stabil som mulig.

 

Kan dessverre ingenting med sånt, så kan vel ikke være til så stor hjelp, men om det er noe jeg kan gjøre, så bare spør :=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. installer så kunne det kanskje vært ålreit om brukeren kunne velge om han/hun vil bruke et ncurses-basert miljø, eller et grafisk

Er egentlig det nødvendig? Krever mer ressurser og mer arbeid. Ncurses er jo enkel og elegant. Ser ikke nødvendigheten med ekstra bloat. Hvis distroen skal være for nybegynnere så er jo grafisk installer nyttig, men se på f.eks Ubuntu, den er beregnet for nybegynnere og den bruker ncurses.

Lenke til kommentar

Sant, men med et grafisk brukergrensesnitt vil det muligens virke mer tiltrekkende for nybegynnere. Tror uansett mange; nybegynnere eller ei, vil sette pris på grafisk installasjon. Må selvfølgelig ta i betraktning at det vil bli mer jobb, men dersom det er ønskelig med grafisk installasjon vil det sikkert være vært det.

Lenke til kommentar
Sant, men med et grafisk brukergrensesnitt vil det muligens virke mer tiltrekkende for nybegynnere. Tror uansett mange; nybegynnere eller ei, vil sette pris på grafisk installasjon. Må selvfølgelig ta i betraktning at det vil bli mer jobb, men dersom det er ønskelig med grafisk installasjon vil det sikkert være vært det.

Husk at dere har begrensede ressurser - dere er ikke akkurat RedHat/Novel/Ubuntu som kan betale en haug av topputviklere fulltid. Å få opp X og progge GUI i installeren er kansje mer jobb enn det er verd?

Lenke til kommentar
Husk at dere har begrensede ressurser - dere er ikke akkurat RedHat/Novel/Ubuntu som kan betale en haug av topputviklere fulltid. Å få opp X og progge GUI i installeren er kansje mer jobb enn det er verd?

Sikkert. Er ikke med på dette jeg, kom bare med noen innspill. Blir sikkert masse jobb å fikse grafisk install, men dersom det går er jo det helt knall.

Lenke til kommentar

Det var nok delvis på grunn av at de sender ut ordentlige cder gratis, noe et rent hobbyprosjekt ikke har ressurser til.

 

Grafisk installasjon er da ikke så fryktelig vanskeligere å få til enn ncurses-basert installasjon.

Jeg vil tro at de fleste som kan litt grafisk programmering burde kunne få til det.

For å gjøre det litt smart skriver man en backend som gjør selve installasjonen, så skriver man en frontend for ncurses og en grafisk frontend.

Lenke til kommentar

Kva er eigentleg visjonen med denne prosjektet/distroen, lage en linux distro for fun? Eller skal den være eit alternativ til den vanlege linux brukar?

Kva skal den inneholde som skil den frå andre distroar?

Har ikkje lest alle foregåande 5 sider med postar, mulig at nokon av svarar står der, men... :)

Lenke til kommentar
Kva er eigentleg visjonen med denne prosjektet/distroen, lage en linux distro for fun? Eller skal den være eit alternativ til den vanlege linux brukar?

Kva skal den inneholde som skil den frå andre distroar?

Har ikkje lest alle foregåande 5 sider med postar, mulig at nokon av svarar står der, men... :)

jeg har iallfall ingen intensjoner om å lage en distro som kan veie seg opp mot SUSE/Gentoo/Debian etc, jeg er ute etter å ha et lett og brukervennlig system som har mulighet til å sette opp "alt du trenger" til vanlig bruk og har et realt pakkesystem som gjør vedlikehold og bruk lett.

Lenke til kommentar
Sant, men med et grafisk brukergrensesnitt vil det muligens virke mer tiltrekkende for nybegynnere. Tror uansett mange; nybegynnere eller ei, vil sette pris på grafisk installasjon. Må selvfølgelig ta i betraktning at det vil bli mer jobb, men dersom det er ønskelig med grafisk installasjon vil det sikkert være vært det.

Husk at dere har begrensede ressurser - dere er ikke akkurat RedHat/Novel/Ubuntu som kan betale en haug av topputviklere fulltid. Å få opp X og progge GUI i installeren er kansje mer jobb enn det er verd?

Utfordring vel!

Kan bli artig å få til et sånn mini-system med X, og å progge installer.. :D

Lenke til kommentar
Sant, men med et grafisk brukergrensesnitt vil det muligens virke mer tiltrekkende for nybegynnere. Tror uansett mange; nybegynnere eller ei, vil sette pris på grafisk installasjon. Må selvfølgelig ta i betraktning at det vil bli mer jobb, men dersom det er ønskelig med grafisk installasjon vil det sikkert være vært det.

Husk at dere har begrensede ressurser - dere er ikke akkurat RedHat/Novel/Ubuntu som kan betale en haug av topputviklere fulltid. Å få opp X og progge GUI i installeren er kansje mer jobb enn det er verd?

Utfordring vel!

Kan bli artig å få til et sånn mini-system med X, og å progge installer.. :D

Høres gøy ut :) Få opp Xen, så skal jeg teste ;)

Lenke til kommentar

Hvis dere er på jakt etter å lage en nyskapende distro, så kan dere lage det jeg spurte om noen kjente til i "Den frie kafeen" for noen sider siden, nemlig en live-CD som fikser Windows. Det finnes flere som scanner etter virus, men jeg tror (har ikke fått testet ennå) at, idet minste den ene, dette bare er en modifisert Knoppix med innlagt AV-program. Dere kunne laget en minimal live-CD med verkøy for fjerning av virus, spyware og alle andre ulumskheter, som, med en gang den er satt i, booter, går på nett og finner nyeste programvareoppdateringer, laster disse til RAM, og scanner i vei. Den måtte selvfølgelig hatt mulighet til å skrive tli NTFS, sånn at den kunne fikset problemene som oppsto også.

 

Hvis den i tillegg kunne hatt muligheten for å deaktivere/aktivere alle tjenester som starter opp, slå av all bloat og gjøre sånne morsomme ting som er gjemt i registeret i Windows med noen få tastetrykk, tror jeg at dette hadde blitt et SVÆRT nyttig verktøy.

 

Det kunne også bidratt til å spre "Linux-revolusjonen", da sikkert noen som prøver dette ville tenkt som så: "Hmm, hvorfor skal jeg bruke Linux til å fikse problemer som Windows har skapt, når jeg kan installere Linux og slippe alle problemene som Windows lager?"

Lenke til kommentar
Hvis dere er på jakt etter å lage en nyskapende distro, så kan dere lage det jeg spurte om noen kjente til i "Den frie kafeen" for noen sider siden, nemlig en live-CD som fikser Windows. Det finnes flere som scanner etter virus, men jeg tror (har ikke fått testet ennå) at, idet minste den ene, dette bare er en modifisert Knoppix med innlagt AV-program. Dere kunne laget en minimal live-CD med verkøy for fjerning av virus, spyware og alle andre ulumskheter, som, med en gang den er satt i, booter, går på nett og finner nyeste programvareoppdateringer, laster disse til RAM, og scanner i vei. Den måtte selvfølgelig hatt mulighet til å skrive tli NTFS, sånn at den kunne fikset problemene som oppsto også.

 

Hvis den i tillegg kunne hatt muligheten for å deaktivere/aktivere alle tjenester som starter opp, slå av all bloat og gjøre sånne morsomme ting som er gjemt i registeret i Windows med noen få tastetrykk, tror jeg at dette hadde blitt et SVÆRT nyttig verktøy.

 

Det kunne også bidratt til å spre "Linux-revolusjonen", da sikkert noen som prøver dette ville tenkt som så: "Hmm, hvorfor skal jeg bruke Linux til å fikse problemer som Windows har skapt, når jeg kan installere Linux og slippe alle problemene som Windows lager?"

I så fall må den (bør den) ha et brukervennlig grensesnitt. Forøvrig er SystemRescueCD en genial cd. Bare sier det ennå en gang :)

 

Og ja den har ClamAV.

Lenke til kommentar
Sant, men med et grafisk brukergrensesnitt vil det muligens virke mer tiltrekkende for nybegynnere. Tror uansett mange; nybegynnere eller ei, vil sette pris på grafisk installasjon. Må selvfølgelig ta i betraktning at det vil bli mer jobb, men dersom det er ønskelig med grafisk installasjon vil det sikkert være vært det.

Husk at dere har begrensede ressurser - dere er ikke akkurat RedHat/Novel/Ubuntu som kan betale en haug av topputviklere fulltid. Å få opp X og progge GUI i installeren er kansje mer jobb enn det er verd?

Utfordring vel!

Kan bli artig å få til et sånn mini-system med X, og å progge installer.. :D

Gnufan: kan jeg putte deg på lista som koder?

Lenke til kommentar
Hvis dere er på jakt etter å lage en nyskapende distro, så kan dere lage det jeg spurte om noen kjente til i "Den frie kafeen" for noen sider siden, nemlig en live-CD som fikser Windows.

Hvorfor skal noen her sløse bort tiden med å lage en "fiks Windows'en min" verktøy? Dette er Linuxbrukere som vil lage en _linux_ distro, ikke en distro som fikser problemer på Windows. Det kan Windowsbrukerene slite med selv (kan jo begynne med å slutte å trykke på click_on_me_im_a_virus_or_a_worm.exe filer ;) ).

Lenke til kommentar
Sant, men med et grafisk brukergrensesnitt vil det muligens virke mer tiltrekkende for nybegynnere. Tror uansett mange; nybegynnere eller ei, vil sette pris på grafisk installasjon. Må selvfølgelig ta i betraktning at det vil bli mer jobb, men dersom det er ønskelig med grafisk installasjon vil det sikkert være vært det.

Husk at dere har begrensede ressurser - dere er ikke akkurat RedHat/Novel/Ubuntu som kan betale en haug av topputviklere fulltid. Å få opp X og progge GUI i installeren er kansje mer jobb enn det er verd?

Utfordring vel!

Kan bli artig å få til et sånn mini-system med X, og å progge installer.. :D

Gnufan: kan jeg putte deg på lista som koder?

Så lenge det ikke forplikter, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...