Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Synes Zyp har en del fornuftige poeng. Det meste er jo allerede prøvd. Det ender sikkert opp i en klone av Gentoo eller lignende. Jeg har dessverre ikke tid til å hjelpe til med noe, men hvis det trengs noe på serverdelen/linje så kan jeg være til hjelp.

 

Ang. installer så bør dette være noe ala det Slackware og Arch har. Veldig enkle ncurse baserte bash scripts. Hvis det trengs hjelp til å sette sammen boot CD så kan jeg hjelpe til med dette hvis ingen andre kan/skal gjør dette.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes Zyp har en del fornuftige poeng. Det meste er jo allerede prøvd. Det ender sikkert opp i en klone av Gentoo eller lignende. Jeg har dessverre ikke tid til å hjelpe til med noe, men hvis det trengs noe på serverdelen/linje så kan jeg være til hjelp.

 

Ang. installer så bør dette være noe ala det Slackware og Arch har. Veldig enkle ncurse baserte bash scripts. Hvis det trengs hjelp til å sette sammen boot CD så kan jeg hjelpe til med dette hvis ingen andre kan/skal gjør dette.

ja en lett ncurse basert installasjon hvor en av de første sidene kan være en side der brukerne krysser av for hva de vil konfigurere selv og hva de vil at programme skal gjøre samt om de vil ha binærer eller kompilere og eller base installasjonen så kan de velge sysloger, oppstarts laster osv og som valg at scriptet skal konfigurer eller deg selv. det blir en lang og lett (eller vanskelig hvis du velger og gjøre alt selv) og et pakke system der du kan velge mellom binære pakker eller og kompilere og seff lett og oppdatere EKS

sys-update

eller noe for en komplett oppgradering av pakker.

og side plass har jeg nok av til hjemme siden(noen må dog fikse ftp)

fisk.techtux.net

dist.techtux.net og mange flere er ennå ledig.

 

jeg melder meg frivillig til og lage globale(AMD64, EM64T) 64-bits binærer.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
og side plass har jeg nok av til hjemme siden(noen må dog fikse ftp)

fisk.techtux.net

dist.techtux.net og mange flere er ennå ledig.

Man trenger jo mer en noen websider. Plass til pakker osv. Det koster den store sum av et par hunderlapper å rigge et eget domene, så hvorfor ikke bare gjøre det?

 

Man trenger også en stor server som må holde alle pakker. Pluss FTP/SFTP/SSH/CVS osv..

Lenke til kommentar
og side plass har jeg nok av til hjemme siden(noen må dog fikse ftp)

fisk.techtux.net

dist.techtux.net og mange flere er ennå ledig.

Man trenger jo mer en noen websider. Plass til pakker osv. Det koster den store sum av et par hunderlapper å rigge et eget domene, så hvorfor ikke bare gjøre det?

 

Man trenger også en stor server som må holde alle pakker. Pluss FTP/SFTP/SSH/CVS osv..

hvis vi venter i en måned eller to så kan jeg kjøre ftp, sftp + mail på en box@1gbit linje

og side plass på GL serveren(100mbit). og seff må vi finne noen som kan kjøre speil ;)

Lenke til kommentar

Kall den Yad; Yet Another Distro.

 

Synes i utgangspunktet ikke dette høres ut som en god idé jeg. Det finnes mange gode distroer der ute, og det trengs vel ærlig talt ikke flere. Er det ikke bedre å hjelpe til med utvikling av noe eksisterene, enn å finne opp hjulet på nytt?

 

Man bør vel ha noe virkelig nyskapende for å ha grunnlag for å lage en helt ny distro.

 

Noen nevte Autopackage som pakkesystem. Jeg synes det kunne vært bra om distroen lagde skikkelige Autopackage-pakker for installasjon av ikke-kritiske, men nyttige pakker, som Firefox, Gaim, OpenOffice, osv. Dette hadde vært kult og hadde hatt potensialet til å bidra til hele linux-communitiet. Men ikke Autopackage som grunnlag for selve OS-et. Autopackage er tregt og pakkene tar ofte større plass, grunnet at hele idéen er at pakkene skal fungere på alle distroer og må derfor kjøre en hel del sjekker før installasjon, og av og til ha flere binaries i pakken. Jeg vet heller ikke om det er noen funksjon for oppdatering av pakkene.

Lenke til kommentar

jeg synes rpm suger hardt jeg også.

 

dette er jo ikke et prosjekt for at hele verden skal ha denne distroen, det er vel mest for læring og moro? hvis dette skal være et sånn dø seriøst opplegg orker jeg ikke være med. Det må jo være moro! :yes:

 

det er helt klart godt at dere kommer med kritikk, men kom gjerne med konstruktive innlegg, vil ikke at denne tråden skal ende i en diskusjon om dette er nødvendig å lage en ny distro, det er offtopic. Det er stort sett ikke nødvendig å gjøre det meste som man synes er moro her i verden, men man gjør det fordet! Er det ikke flott?

 

EDIT: Yad var forresten et fint navn :p

Endret av opticus
Lenke til kommentar
dette er jo ikke et prosjekt for at hele verden skal ha denne distroen, det er vel mest for læring og moro? hvis dette skal være et sånn dø seriøst opplegg orker jeg ikke være med. Det må jo være moro! :yes:

Er uenig med deg der. Det ligger mye arbeid bak en distro. Hvis man bare skal lage en distro for moro skyld så er det jo ingen som vil bruke distroen fordi utviklerene bare gjorde det fordi de ikke hadde noe bedre å gjøre. Hva med oppdateringer? hvis ingen tar det seriøst så vil jo distroen dø ut fordi utviklerene ikke synes det er morsom å lage oppdateringer og patche sikkerhetshull (som skjer ganske ofte).

 

Etter å ha lest alle inleggene så ser prosjektet ut til å bli en klon/fork av Gentoo. For at en fork skal være vellykket så må den ha noe som den originale eller andre distroer ikke har. Etter det jeg har lest så har det ikke skjedd noe form for nytenknig på den fronten.

 

Det dere må spørre dere selv er følgende:

 

Hvorfor lage en ny distro?

Hva er det som er så spesiellt med denne distro at noen vil bruke den?

Hvordan skal pakkesystemet være? Skal vi laget det selv eller kopiere fra andre?

Hvor mange arkitekturer skal distroen kunne kjøres på?

Skal vi basere oss på binærpakker eller kildekode?

Hvem skal vedlikeholde distroen?

Skal distroen basere seg på releases eller snapshots?

Skal distroen være rettet mot nybegynnere eller vidrekommende?

Er den fokusert på "bleeding edge" eller stabilitet?

Er den egnet for desktopbruk, serverbruk eller begge?

Språkstøtte?

Hvilke pakker skal den prioritere? (KDE/GNOME osv...)

Skal distroen ha støtte for lukket programvare? (nVIDIA/ATI/Flash/Java/Opera osv...)

Hvem skal lede utviklingen?

Hvem skal besteme hvilke pakker som skal inkluderes?

 

Jeg mener ikke å være negativ, men det er som sagt mye arbeid bak utvikling og drift av en distro.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Mitt tips til dette prosjektet er at dere tar utgangspunkt i f.eks. debian (slik Ubuntu, SimplyMEPIS, Xandros og utallige flere allerede har gjort) og lager en distro som ligner (overflatisk) Windows på en prikk.

 

I tillegg så må det være med "porteringsverktøy" som overfører outlook-mail, kontakter, ting liggende under "my documents" etc.

 

Distroen spres via et virus som utnytter en (gjerne flere) svakhet i Windows til å installere denne distroen på windows-maskiner som er sårbare.

 

Trikset er at viruset kjører om natta og laster ned alle filene som trengs for å installere distroen på boksen. Neste natt starter installasjonen. Dette bør forsåvidt kun gjøres på bokser med nok HD-plass til å støtte en partisjon med windows og en partisjon med linux. Før installasjon re-partisjonerer viruset HD'en for å gi plass til linux-distroen deres. (det er viktig at ikke noe eksisterende data går tapt). Deretter starter installasjon. Man må ha en mulighet i boot-menyen til å velge windows-partisjonen også, men det bør være usynlig de første 20 bootene eller noe slikt.

 

Så når brukeren kommer og skal bruke maskina si dagen etter så er det meste på plass som vanlig. De som bruker maskina primært til å lese mail, og skrive ett og annet word-dokument, vil knapt merke forskjell. (Gamere vil nok lure på hvor spillene deres er blitt av...)

 

På denne måten hadde man nok kunne konvertere ganske mange windows-brukere til linux, uten at de engang var klare over det! :D

 

Så da har dere noe å sikte etter :D

Lenke til kommentar
Mitt tips til dette prosjektet er at dere tar utgangspunkt i f.eks. debian (slik Ubuntu, SimplyMEPIS, Xandros og utallige flere allerede har gjort) og lager en distro som ligner (overflatisk) Windows på en prikk.

 

I tillegg så må det være med "porteringsverktøy" som overfører outlook-mail, kontakter, ting liggende under "my documents" etc.

 

Distroen spres via et virus som utnytter en (gjerne flere) svakhet i Windows til å installere denne distroen på windows-maskiner som er sårbare.

 

Trikset er at viruset kjører om natta og laster ned alle filene som trengs for å installere distroen på boksen. Neste natt starter installasjonen. Dette bør forsåvidt kun gjøres på bokser med nok HD-plass til å støtte en partisjon med windows og en partisjon med linux. Før installasjon re-partisjonerer viruset HD'en for å gi plass til linux-distroen deres. (det er viktig at ikke noe eksisterende data går tapt). Deretter starter installasjon. Man må ha en mulighet i boot-menyen til å velge windows-partisjonen også, men det bør være usynlig de første 20 bootene eller noe slikt.

 

Så når brukeren kommer og skal bruke maskina si dagen etter så er det meste på plass som vanlig. De som bruker maskina primært til å lese mail, og skrive ett og annet word-dokument, vil knapt merke forskjell. (Gamere vil nok lure på hvor spillene deres er blitt av...)

 

På denne måten hadde man nok kunne konvertere ganske mange windows-brukere til linux, uten at de engang var klare over det! :D

 

Så da har dere noe å sikte etter :D

:!:

kansje noen lager det en gang :D

Lenke til kommentar

Èn ting er å lage en distro, men jeg synes ikke navnet burde inneholde noe som kan assosieres med hardware.no ... Det blir bare feil

 

Jeg tror også at enkelte undervurderer det ansvaret som hviler på distrubutørens skuldre; De "forplikter" seg til å støtte distroen, vedlikeholde og oppdatere samtlige pakker, yte støtte osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor lage en ny distro? vet ikke

Hva er det som er så spesiellt med denne distro at noen vil bruke den? vet ikke

Hvordan skal pakkesystemet være? Skal vi laget det selv eller kopiere fra andre? en apt-portage ;)

Hvor mange arkitekturer skal distroen kunne kjøres på? vet ikke men AMD64 og i686 er med.

Skal vi basere oss på binærpakker eller kildekode? valg fritt

Hvem skal vedlikeholde distroen? de som har lyst

Skal distroen basere seg på releases eller snapshots? vet ikke

Skal distroen være rettet mot nybegynnere eller vidrekommende? begge?

Er den fokusert på "bleeding edge" eller stabilitet? en mellom ting?

Er den egnet for desktopbruk, serverbruk eller begge? desktop tror jeg.

Språkstøtte? norsk, engelsk?

Hvilke pakker skal den prioritere? (KDE/GNOME osv...) vet ikke

Skal distroen ha støtte for lukket programvare? (nVIDIA/ATI/Flash/Java/Opera osv...) ja seff.

Hvem skal lede utviklingen? vet ikke(jeg?)

Hvem skal besteme hvilke pakker som skal inkluderes? alle.

Lenke til kommentar
og side plass har jeg nok av til hjemme siden(noen må dog fikse ftp)

fisk.techtux.net

dist.techtux.net og mange flere er ennå ledig.

Man trenger jo mer en noen websider. Plass til pakker osv. Det koster den store sum av et par hunderlapper å rigge et eget domene, så hvorfor ikke bare gjøre det?

 

Man trenger også en stor server som må holde alle pakker. Pluss FTP/SFTP/SSH/CVS osv..

hvis vi venter i en måned eller to så kan jeg kjøre ftp, sftp + mail på en box@1gbit linje

og side plass på GL serveren(100mbit). og seff må vi finne noen som kan kjøre speil ;)

da venter vi, har du MSN Messenger, hotstian? eller irc eller mail? PM

Lenke til kommentar
og side plass har jeg nok av til hjemme siden(noen må dog fikse ftp)

fisk.techtux.net

dist.techtux.net og mange flere er ennå ledig.

Man trenger jo mer en noen websider. Plass til pakker osv. Det koster den store sum av et par hunderlapper å rigge et eget domene, så hvorfor ikke bare gjøre det?

 

Man trenger også en stor server som må holde alle pakker. Pluss FTP/SFTP/SSH/CVS osv..

hvis vi venter i en måned eller to så kan jeg kjøre ftp, sftp + mail på en box@1gbit linje

og side plass på GL serveren(100mbit). og seff må vi finne noen som kan kjøre speil ;)

da venter vi, har du MSN Messenger, hotstian? eller irc eller mail? PM

ta og send PM du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...