Gå til innhold

AMD lanserer dobbelkjerneprosessorer


Anbefalte innlegg

Du mener at Intel tar prosessorene de har til overs og setter to og to sammen til å bli dualcore? Det tviler jeg på at er mulig, og jeg skulle isåfall likt å se en kilde på det.

 

Tviler også sterkt på at dette er mulig, men det går jo altids ann å ha konspirasjonsteorier om saken  :whistle:

Men en annen ting, det snakkes mye om at en må ha nye hk til Intel sine dualcore prosessore, men hva med amd ? Vet at deres skal funke på 939, men de har jo annonser overgang til DDR2 og da må en jo ha nytt hk om en ønsker å kjøre med det samme som Intel  :hmm:

Vil jo si det høres ut som en lur løsning å ta et overskuddslager som man trikser og fikser litt på for så å selge ut alt sammen. Dumt å brenne inne med CPU'er selv om de har produksjonskapasitet nok. Om det er mulig vet jeg ikke, men basert på hvordan designen av dual-core'n til Intel ser ut, samt måten de kommuniserer på, så forbauser det meg ikke :) Forøvrig spiller det vel strengt tatt liten rolle for deg og meg hvordan Intel produserer sine dual-core cpu'er. Vil ikke akkurat påstå at det er verdig å bli kalt konspirasjonsteori når noen sier at de ikke blir overasket om Intel tar eksisterende CPU'er og "limer" dem sammen til dual-core... :D

 

Når det gjelder amd og ddr2, så mener jeg å huske å ha lest et sted at de skal introdusere ddr2 når de går over på 6.5nm produksjonsprosess. En gang i 2006. Da skulle det, etter det jeg forstod, også være flere pinner på sokkelen for å øke båndbredden... Uansett så må jo folk ha nytt HK med ddr2, så da er det like greit å også sørge for å dytte inn så mange forbedringer som overhodet mulig også :) Og det er jo ikke akkurat som om Intel aldri kommer ned nye sokler... :innocent:

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener at Intel tar prosessorene de har til overs og setter to og to sammen til å bli dualcore? Det tviler jeg på at er mulig, og jeg skulle isåfall likt å se en kilde på det.

 

Tviler også sterkt på at dette er mulig, men det går jo altids ann å ha konspirasjonsteorier om saken  :whistle:

Men en annen ting, det snakkes mye om at en må ha nye hk til Intel sine dualcore prosessore, men hva med amd ? Vet at deres skal funke på 939, men de har jo annonser overgang til DDR2 og da må en jo ha nytt hk om en ønsker å kjøre med det samme som Intel  :hmm:

Vil jo si det høres ut som en lur løsning å ta et overskuddslager som man trikser og fikser litt på for så å selge ut alt sammen. Dumt å brenne inne med CPU'er selv om de har produksjonskapasitet nok. Om det er mulig vet jeg ikke, men basert på hvordan designen av dual-core'n til Intel ser ut, samt måten de kommuniserer på, så forbauser det meg ikke :) Forøvrig spiller det vel strengt tatt liten rolle for deg og meg hvordan Intel produserer sine dual-core cpu'er. Vil ikke akkurat påstå at det er verdig å bli kalt konspirasjonsteori når noen sier at de ikke blir overasket om Intel tar eksisterende CPU'er og "limer" dem sammen til dual-core... :D

 

Når det gjelder amd og ddr2, så mener jeg å huske å ha lest et sted at de skal introdusere ddr2 når de går over på 6.5nm produksjonsprosess. En gang i 2006. Da skulle det, etter det jeg forstod, også være flere pinner på sokkelen for å øke båndbredden... Uansett så må jo folk ha nytt HK med ddr2, så da er det like greit å også sørge for å dytte inn så mange forbedringer som overhodet mulig også :) Og det er jo ikke akkurat som om Intel aldri kommer ned nye sokler... :innocent:

Her har du vel strengt tatt mixet sammen mitt svar og det jeg svarer på :)

Men ja om det var mulig så ville det jo være helt greit da, for om det er to cpuèr som er koblet sammen så kan det jo ikke spille noen rolle om en bruker to ferdigproduserte elle produserer nye.

Men det jeg var i tvil om var om dette var mulig, dessuten har jeg ikke hørt at Intel sliter med store overskuddslagre. Men igjen om de har det og det er mulig å tjene gode penger på dette så er jo det flott, greit at noen tjener penger iallefall :)

At jeg så kalte det konspirasjon, var rett og slett fordi ALT som gjelder Intel blir fokusert 100% negativt fra visse kilder.

 

Når det så gjelder hk ser jeg det ikke som negativt at amd kommer med nye kort med eventuelle forbedringer, jeg nevnte dette bare fordi det blir fokusert på hvor "ille" det er at Intel må ha nye kort til dual cpu, er det da ikke like "ille" at amd må ha det til DDR2 ??

Blir litt feil når noen bruker all sin energi til kun å fokusere negativt den ene veien og positivt den andre, selv om de vet at bildet er mer nyansert enn som så :whistle:

Lenke til kommentar
Når det så gjelder hk ser jeg det ikke som negativt at amd kommer med nye kort med eventuelle forbedringer, jeg nevnte dette bare fordi det blir fokusert på hvor "ille" det er at Intel må ha nye kort til dual cpu, er det da ikke like "ille" at amd må ha det til DDR2 ??

Blir litt feil når noen bruker all sin energi til kun å fokusere negativt den ene veien og positivt den andre, selv om de vet at bildet er mer nyansert enn som så :whistle:

AMD har en fordel med at det er kompatibelt med eldre HK, det er ikke til å se bortifra, og er kostnadasbesparende for de det gjelder. Såklart er det en ekstrakostnad å oppgradere bord når (og om) ddr2-støtte kommer for AMD, dette skjer ikke før om en stund, og er irrelevant for dualcore.

 

Har du ett s939-hovedkort du er fornøyd med, så kan du trekke fra 1500 kr på prisen for ett amd dualsystem (evt legge til ett intelsystem), så for disse er det relevant, for andre folk har det ingenting å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Har du ett s939-hovedkort du er fornøyd med, så kan du trekke fra 1500 kr på prisen for ett amd dualsystem (evt legge til ett intelsystem), så for disse er det relevant, for andre folk har det ingenting å si.

 

I ett (umulig?) forsøk på å skape litt balanse her.

Hvor sannsynlig er det at det går greit å installere en Dual-core A64-CPU på ett nåværende S939-HK, når svært mange av disse ikke engang er kurante mht. Bios/minnekontroller med single-CPU?

At det tilsynelatende ser teknisk greit ut å installere en dual-core CPU på ett S939-kort (som er/var produsert for sinlge-core) er veldig langt fra ett realistiskt scenario..

Jeg vil ihvertfall avvente en test av dette... og jeg vil tro at en vesentlig Bios-oppgradering er nødvendig..

Positivt overasket blir jeg ihvertfall dersom jeg om "noen" måneder kan putte inn en dual-A64 i min S939-"rigg".. Meget positivt overrasket... :)

Lenke til kommentar

 

Har du ett s939-hovedkort du er fornøyd med, så kan du trekke fra 1500 kr på prisen for ett amd dualsystem (evt legge til ett intelsystem), så for disse er det relevant, for andre folk har det ingenting å si.

 

I ett (umulig?) forsøk på å skape litt balanse her.

Hvor sannsynlig er det at det går greit å installere en Dual-core A64-CPU på ett nåværende S939-HK, når svært mange av disse ikke engang er kurante mht. Bios/minnekontroller med single-CPU?

At det tilsynelatende ser teknisk greit ut å installere en dual-core CPU på ett S939-kort (som er/var produsert for sinlge-core) er veldig langt fra ett realistiskt scenario..

Jeg vil ihvertfall avvente en test av dette... og jeg vil tro at en vesentlig Bios-oppgradering er nødvendig..

Positivt overasket blir jeg ihvertfall dersom jeg om "noen" måneder kan putte inn en dual-A64 i min S939-"rigg".. Meget positivt overrasket... :)

For å sitere anandtech:

 

"- On the desktop, the Athlon 64 X2 series is fully compatible with all Socket-939 motherboards. All you need is a BIOS update and you're good to go."

 

Det har jo vært sagt hele tiden at det skal gå greit å installere dualcore på s939, hvoror bør man tvile på dette når vi ikek har noen indikasjoner på at det ikke stemmer?

 

PS: om du ønsker å skape balanse, så er det vel bedre å poengtere det som faktisk er bedre med intel sinne CPUer, istedet for å spekulere i at AMD sine fordeler ikek er reele alikevel. Kan jo hende intel sine CPUer sprenger i lufta etter en uke også, men det er det liten grunn til å tro. Intel sine CPUer kommer derimot tidligere og er billigere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er jo også en kjent sak at minnekontrolleren sitter PÅ A64 cpu'n... Så når du bytter til en dual core A64 på et s939 hk så får du en ny og forbedret minnekontroller... Det er jo en av tingene amd jobber med for hver revisjon - minnekontrolleren - dvs at den blir kjappere og mer kompatibel....

Lenke til kommentar
At det tilsynelatende ser teknisk greit ut å installere en dual-core CPU på ett S939-kort (som er/var produsert for sinlge-core) er veldig langt fra ett realistiskt scenario..

Jeg vil ihvertfall avvente en test av dette... og jeg vil tro at en vesentlig Bios-oppgradering er nødvendig..

Vel, nå benytter AMD den samme minnekontrolleren og HT-bussene på dobbeltkjerne som på enkeltkjerne CPU'er. Så det kan neppe være noen forværring fra det som finnes fra før på E0-kjernen (Venice, San Diego-kjernene).

 

Edit: Her er en skisse, der alt det grønne er det samme som den gamle enkeltkjernen og det hvite er utvidelsen for å gjøre den om til dobbeltkjerne:

 

dualcore.gif

 

Oppdateringen av biosen kommer nok av helt andre grunner. (støtte for ny mikrokode og at navnet på CPU'en skal vises riktig under oppstart). Dette er det samme som oppdateres når f.eks intel krevde biosoppdateringer for Socket 478-kort når folk skulle oppgradere fra northwood til prescott i samme sokkelformatet, eller når man skulle oppdatere for å få støtte for HyperThreading. Eller f.eks når man måtte oppdatere biosen på SocketA-kort for at det skulle støtte T-bred og deretter Barton-kjernen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Snekker'n : Hvis man ser det fra forbrukern sin side så er det ille hver gang man må oppgradere maskinvaren sin til noe nytt og bedre...

 

Tror egentlig Amd og Intel begynner å stille ganske likt nå jeg da det ser ut som at den virkelige gode X2 prossesoren kun blir tilgjengelig for M2 socketen.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "den virkelig gode X2 prosessoren"? Jeg synes at de kommende X2 prosessorene på opptil 4800+ virker som de allerede er virkelig gode på Socket 939.

 

Hvis det er prisnivået og pris/ytelse du tenker på så skal jeg si meg enig. X2 kommer trolig ikke under 2000kr før Socket M2 lanseres i 2006.

Lenke til kommentar

Ja prisnivået hovedsakelig men også det faktum at minnebåndbredden skal være bedre ifølge tomsharware og anandtech på denne sokkelen. Skal se om jeg finner artikkelen jeg leste.

 

Roadmap : http://www.c627627.com/AMD/Athlon64/

 

Edit : Tenker hovedsakelig på hastigheten på Fsb busen, M2 støtter jo DDR2 som i 06 burde ha både riktig kostnad og bra hastighet / timings.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kom til å tenke pån noe angående bus speeden til Intel. Den er nå slik at den vil ligge på 800MHz fremmover?

Mener å ha lest at på en vanlig Prescot eller En EEdition at de økte fsb'en til over 1000MHz, med minimal ytelses forbedring. Men visst dette blir gjort på en dualcore vil jeg tro at dette kan spille en MYE større rolle? Finnes det noe sted der dette er testet..? Bare nyskjerrig på hvilke utlsag det kunne ha gjort og hvorfor det eventuelt ikke blir gjort.?

 

AMD ser ut til å ha slått veldig godt til med arkitekturen på sine prosessorer for tiden ;)

 

-T-Bomb

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

PS: om du ønsker å skape balanse, så er det vel bedre å poengtere det som faktisk er bedre med intel sinne CPUer, istedet for å spekulere i at AMD sine fordeler ikek er reele alikevel. Kan jo hende intel sine CPUer sprenger i lufta etter en uke også, men det er det liten grunn til å tro. Intel sine CPUer kommer derimot tidligere og er billigere.

 

I denne tråden diskuterer vi AMD.. I motsetning til visse andre kommer jeg ikke trekkende med argumenter om Intel-CPU'er her.. Jeg har min mening og praktiske erfaring om det du spør om.. men velger å følge retningslinjer mht. å unngå "flamewars".

Det burde flere her forholde seg til..

Jeg argumenterer for det jeg mener.. slik jeg velger det.. og det regner med at du innser at du ikke skal prøve å styre..

Jeg blir som sagt meget positivt overrasket dersom en enkel Bios-update gjør at jeg kan installere en Dual-core A64 i mitt S939-system.. :thumbup:

 

Edit:

Simen1 har ett godt innlegg/tilsvar til mitt spørsmål som jeg synes var "beroligende" mht. mitt håp.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Athlon64 3700+ (2,4GHz) 1,0M S754: 329$

S754? http://www.sparco.com/cgi-bin/wfind2?spn=A80G681

Ja, Socket 754. Jeg trodde ikke disse kom i Socket939-utgave da AMD har valgt å kalle disse (2,4GHz 1M) for Athlon64 4000+ på Socket 939. Jeg har faaktisk ikke hørt om 3700+ på Scoket 939 før jeg så den linken din. Det får meg til å lure på om ikke det er en skrivefeil at den kommer i Socket 939-formatet. (Rett meg om jeg tar feil. Det er en ordre :p )

Åja, sånn ja :)

 

3700+ for Socket 939 er San Diego. 3700+ har 2.2 Ghz, mens 4000+ har 2.4 Ghz.

Lenke til kommentar
Athlon64 3700+ (2,4GHz) 1,0M S754: 329$

S754? http://www.sparco.com/cgi-bin/wfind2?spn=A80G681

Ja, Socket 754. Jeg trodde ikke disse kom i Socket939-utgave da AMD har valgt å kalle disse (2,4GHz 1M) for Athlon64 4000+ på Socket 939. Jeg har faaktisk ikke hørt om 3700+ på Scoket 939 før jeg så den linken din. Det får meg til å lure på om ikke det er en skrivefeil at den kommer i Socket 939-formatet. (Rett meg om jeg tar feil. Det er en ordre :p )

Åja, sånn ja :)

 

3700+ for Socket 939 er San Diego. 3700+ har 2.2 Ghz, mens 4000+ har 2.4 Ghz.

Stemmer det, se her for alle modeller av Athlon 64 for sokkel 754/939 henholdsvis:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...5E10248,00.html

post-107-1114171655_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For ordens skyld så skal alle sokkel 939/940-hovedkort, uansett brikkesett, støtte AMD sine nye dobbelkjerne-prosessorer så lenge disse hovedkortene har støtte for 1GHz HyperTransport og de nyeste 90nm-prosessorene (revisjon E). Det eneste som behøves er som nevnt en BIOS-oppgradering, men det burde ikke være noe problem.

 

Når det gjelder oppgradering til dobbelprosessorene fra Intel så behøver man nytt hovedkort ettersom eksisterende brikkesett ikke har støtte for disse prosessorene. Foreløpig er det kun hovedkort basert på brikkesettene Nvidia nForce4 SLI Intel Edition og Intel 955X som støtter dobbelprosessorene fra Intel, men disse hovedkortene er enda ikke kommet i salg.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Snekker'n : Hvis man ser det fra forbrukern sin side så er det ille hver gang man må oppgradere maskinvaren sin til noe nytt og bedre...

 

Tror egentlig Amd og Intel begynner å stille ganske likt nå jeg da det ser ut som at den virkelige gode X2 prossesoren kun blir tilgjengelig for M2 socketen.

Jepp, enig der.

Derfor er jeg bare svært så forundret når det gang på gang fremstilles så veldig negativt når dette gjelder Intel , men greit når det gjelder AMD :whistle:

Slik jeg ser det er det ikke noe problem for meg uansett hvem det gjelder, da jeg skifter hk når jeg oppgraderer mine maskiner uansett. Dette gjelder både min Intel maskin og mine amd maskiner.

Lenke til kommentar
Ryktene sier at det kommer en 3500+ San Diego også nå. Denne vil få 1Mb L2 Cache.

Det stemmer det, både "San Diego" og "Venice" er de nyeste Athlon 64-prosessorene (revisjon E) som er bygget på en 90nm SOI DSL-prosess. Alle "San Diego" vil ha 1MB L2 cache, mens alle "Venice" bare vil ha 512KB L2 cache. "Toledo" blir Athlon 64 X2 (dobbelkjerne) og vil ha enten 2MB eller 1MB L2 cache totalt og utgjøre en enda nyere revisjon.

Lenke til kommentar
Snekker'n : Hvis man ser det fra forbrukern sin side så er det ille hver gang man må oppgradere maskinvaren sin til noe nytt og bedre...

 

Tror egentlig Amd og Intel begynner å stille ganske likt nå jeg da det ser ut som at den virkelige gode X2 prossesoren kun blir tilgjengelig for M2 socketen.

Jepp, enig der.

Derfor er jeg bare svært så forundret når det gang på gang fremstilles så veldig negativt når dette gjelder Intel , men greit når det gjelder AMD :whistle:

Slik jeg ser det er det ikke noe problem for meg uansett hvem det gjelder, da jeg skifter hk når jeg oppgraderer mine maskiner uansett. Dette gjelder både min Intel maskin og mine amd maskiner.

Poenget her er vel at det snarere er positivt at AMD støtter s939, ikke negativt at andre plattformer må skifte HK, faktisk vil jeg gå så langt som å si at det er oppsiktsvekkende ved så store omveltninger. Folk er vant til å måtte skifte hovedkort, aldri sett noen klage over at man må skifte hovedkort når man skifter minnetype på intel heller (untatt drømmende uttalelser av typen "jaja, kjipern at jeg må kjøpe nytt kort" som ikek betyr noe)

 

Du sier det ikke er ett problem for deg, fint for deg da, men for noen er det unektlig en fordel at man slipper å bruke en ekstra tusenlapp eller to for ett ekstra hovedkort. Og for nevnte persoener taes dette med i betraktningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...