Gå til innhold

AMD lanserer dobbelkjerneprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget her er vel at det snarere er positivt at AMD støtter s939, ikke negativt at andre plattformer må skifte HK, faktisk vil jeg gå så langt som å si at det er oppsiktsvekkende ved så store omveltninger. Folk er vant til å måtte skifte hovedkort, aldri sett noen klage over at man må skifte hovedkort når man skifter minnetype på intel heller (untatt drømmende uttalelser av typen "jaja, kjipern at jeg må kjøpe nytt kort" som ikek betyr noe)

 

Du sier det ikke er ett problem for deg, fint for deg da, men for noen er det unektlig en fordel at man slipper å bruke en ekstra tusenlapp eller to for ett ekstra hovedkort. Og for nevnte persoener taes dette med i betraktningen.

 

AtW

 

Jeg har vel heller ikke sagt at det er negativt at en slipper og skifte hk :whistle:

Poenget mitt var at det "bestandig" fremstilles som så veldig negativt når dette gjelder Intel , menst det samtidig er "greit" når det gjelder amd.

Denne gangen gjelder det Intel, neste gang gjelder det amd (DDR2).

Dermed er hele poenget at dette er like "greit" / "ille" alt etter som en ser det , uansett hvem det gjelder, noe desverre ikke alle ser :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg har vel heller ikke sagt at det er negativt at en slipper og skifte hk  :whistle:

Poenget mitt var at det "bestandig" fremstilles som så veldig negativt når dette gjelder Intel , menst det samtidig er "greit" når det gjelder amd.

Denne gangen gjelder det Intel, neste gang gjelder det amd (DDR2).

Dermed er hele poenget at dette er like "greit" / "ille" alt etter som en ser det , uansett hvem det gjelder, noe desverre ikke alle ser  :whistle:

Ja ja snekkern...

 

Grunnen til at jeg synes det er teit at du må bytte hoedkort på Intel platformen nå er at Intel sin Socket er bare 1 år gammel... Synes

 

Når AMD går til Socket M2 så er tross alt Socket 939 rundt 2 år (??) gammel. Da nærmer du deg litt mer forventet levetid på en high-end socket...

 

Edit:

Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

 

http://www.cooltechzone.com/index.php?opti...sk=view&id=1196

According to the source, AMD has other plans with DDR and the company will possibly make advancements in this sector. The source also said that AMD might be going its own way by not following Intel with their DDR2 implementations. Instead, the world’s second largest chipmaker may go straight to DDR3 or XDR in hopes of adopting a better architecture. You see, DDR2 was a poor design to begin with, but considering that Intel has been making quite a few mistakes after its Prescott and i915/i925 launch, no one should be surprised.
Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor' date='22/04/2005 : 15:15'] Edit: Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

Jeg tviler nå på om AMD har guts og gamblervilje til å ta et så drastisk steg. I så fall så kan det bety sævrt høye minnepriser i starten og lav tilgjengelighet på minnemoduler. Det er ikke bare bare, så jeg tipper de legger seg pent bak Intel i sporet og går over til DDR2. Hvis AMD velger DDR3 eller XDR så blir det neppe uten at man kan velge DDR2 som opsjon.

 

Det har forsåvidt også vært en rekke uttalelser fra folk i hovedkortindustrien om at Socket M2 kommer til å benytte DDR2. Dog AMD har vel så vidt jeg vet ikke bekreftet dette offisiellt.

Lenke til kommentar
Raptor,22/04/2005 : 15:15] Edit: Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

Jeg tviler nå på om AMD har guts og gamblervilje til å ta et så drastisk steg. I så fall så kan det bety sævrt høye minnepriser i starten og lav tilgjengelighet på minnemoduler. Det er ikke bare bare, så jeg tipper de legger seg pent bak Intel i sporet og går over til DDR2. Hvis AMD velger DDR3 eller XDR så blir det neppe uten at man kan velge DDR2 som opsjon.

 

Det har forsåvidt også vært en rekke uttalelser fra folk i hovedkortindustrien om at Socket M2 kommer til å benytte DDR2. Dog AMD har vel så vidt jeg vet ikke bekreftet dette offisiellt.

Men man skal jo heller ikke se bortifra at det kan bli støtte for begge, det hadde jo sannsynligvis vært det smarteste trekket, krysser uansett fingrene jeg.

Lenke til kommentar
Raptor,22/04/2005 : 15:15] Edit: Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

Jeg tviler nå på om AMD har guts og gamblervilje til å ta et så drastisk steg. I så fall så kan det bety sævrt høye minnepriser i starten og lav tilgjengelighet på minnemoduler. Det er ikke bare bare, så jeg tipper de legger seg pent bak Intel i sporet og går over til DDR2. Hvis AMD velger DDR3 eller XDR så blir det neppe uten at man kan velge DDR2 som opsjon.

 

Det har forsåvidt også vært en rekke uttalelser fra folk i hovedkortindustrien om at Socket M2 kommer til å benytte DDR2. Dog AMD har vel så vidt jeg vet ikke bekreftet dette offisiellt.

Men man skal jo heller ikke se bortifra at det kan bli støtte for begge, det hadde jo sannsynligvis vært det smarteste trekket, krysser uansett fingrene jeg.

Vil,vel tro at hk for dagens minne vil bestå uansett, eller tenker du da på mulighet for begge typer på samme kort ?

 

 

 

 

 

Ja ja snekkern...

 

Grunnen til at jeg synes det er teit at du må bytte hoedkort på Intel platformen nå er at Intel sin Socket er bare 1 år gammel... Synes

 

Når AMD går til Socket M2 så er tross alt Socket 939 rundt 2 år (??) gammel. Da nærmer du deg litt mer forventet levetid på en high-end socket...

 

joda , men der har jo amd også skiftet en gang allerede fra 754 til 939, så nok en gang er de like "gode" :)

Men la nå ikke dette bli en gjenganger her :cool:

Lenke til kommentar
Når AMD går til Socket M2 så er tross alt Socket 939 rundt 2 år (??) gammel. Da nærmer du deg litt mer forventet levetid på en high-end socket...

Enig, sokkel 939/940 har begge vist seg å være meget langtidsrettede som Anandtech så glimrende sa det her:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397&p=2

For desktop users, the ability to upgrade your current Socket-939 motherboards to support dual core in the future is a huge offer from AMD.  While it may not please motherboard manufacturers to lengthen upgrade cycles like this, we have never seen a CPU manufacturer take care of their users like this before.  Even during the Socket-A days when you didn't have to upgrade your motherboard, most users still did because of better chipsets. AMD's architectural decisions have made those days obsolete.  The next generation of dual core processors will most likely need a new motherboard, but rest assured that you have a solid upgrade path if you have recently invested in a new Socket-939 desktop system or Socket-940.
Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

http://www.cooltechzone.com/index.php?opti...sk=view&id=1196

Stemmer det, men ifølge dette konfidensielle veikartet fra AMD som har lekket ut så kommer alle de fremtidige prosessorene for sokkel M2 til å støtte DDR2-minne (se vedlagt bilde).

post-107-1114182562_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Raptor,22/04/2005 : 15:15] Edit: Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

Jeg tviler nå på om AMD har guts og gamblervilje til å ta et så drastisk steg. I så fall så kan det bety sævrt høye minnepriser i starten og lav tilgjengelighet på minnemoduler. Det er ikke bare bare, så jeg tipper de legger seg pent bak Intel i sporet og går over til DDR2. Hvis AMD velger DDR3 eller XDR så blir det neppe uten at man kan velge DDR2 som opsjon.

 

Det har forsåvidt også vært en rekke uttalelser fra folk i hovedkortindustrien om at Socket M2 kommer til å benytte DDR2. Dog AMD har vel så vidt jeg vet ikke bekreftet dette offisiellt.

Men man skal jo heller ikke se bortifra at det kan bli støtte for begge, det hadde jo sannsynligvis vært det smarteste trekket, krysser uansett fingrene jeg.

Vil,vel tro at hk for dagens minne vil bestå uansett, eller tenker du da på mulighet for begge typer på samme kort ?

Han tenker sikkert på samtidig støtte for DDR2 + DDR3. Siden DDR3 ikke er standarisert ennå så kan det hende AMD velger en layout på DDR3-sloten som er kompatibel med DDR2-slot'en (lengde, avstand mellom pinner, hvilke pinner som er spenning, jord, signaler osv.) men at den nye DDR3-sloten har en key som gjør at både DDR2 og DDR3 passer, men at DDR3-brikkene ikke passer i gamle DDR2-spor (les: intels nåværende DDR2-sloter.) Jeg tror ikke det blir noen slik kombiløsning, og tar det heller som en positiv overraskelse om det skjer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Edit:

Går vist rykter om at AMD vurderer å droppe DDR2, og heller gå rett på DDR3, siden det kommer snart... Vi får se...

 

http://www.cooltechzone.com/index.php?opti...sk=view&id=1196

According to the source, AMD has other plans with DDR and the company will possibly make advancements in this sector. The source also said that AMD might be going its own way by not following Intel with their DDR2 implementations. Instead, the world’s second largest chipmaker may go straight to DDR3 or XDR in hopes of adopting a better architecture. You see, DDR2 was a poor design to begin with, but considering that Intel has been making quite a few mistakes after its Prescott and i915/i925 launch, no one should be surprised.

Først: Jeg er aboslutt ingen ekspert, her er kun mine synsinger om temaet:

 

Jeg syns det er spennede lesning om den nye M2-socket'en! Om de støtter DDR2 med en gang eller om de velger å oppgradere til ny socket og etter en tid støtte DDR3 for å kunne ha en lenger levetid med tanke på senere utbygninger vet jeg/vi ikke. (Jeg håper da på det siste, med tanke på kompabilitet for å kunne utnytte komponenter man skifter ut ved oppgraderinger)

 

Jeg har siden sist høst ventet og sett på hva som vil skje med socket 754/939/940 nettopp for å se hva som er smartest av disse tre i lengden, og når jeg nå hører om M2 som (ser ut til) å støtte "alle" klasser av CPU'er så venter jeg nok litt til. (Litt også fordi jeg ikke har ei krone til overs for å kunne oppgradere i det nærmeste halve året ;) )

Jeg har stort sett altid ligget etter i "kampen" om å ha det nyeste/kraftigste/heteste innen PC-komponenter (Jeg har ennå ikke fått meg verken LCD, SATA eller HD større enn 80GB for å nevne noe.. ;) )

 

Anyways: Håper at Socket-M2 blir den nye Socket-A som varer en stund.. :thumbup:

 

EDIT: Quote er en artig og nyttig sak.. ..når det fungerer riktig..

Endret av JrRRr
Lenke til kommentar
Jeg har siden sist høst ventet og sett på hva som vil skje med socket 754/939/940 nettopp for å se hva som er smartest av disse tre i lengden, og når jeg nå hører om M2 som (ser ut til) å støtte "alle" klasser av CPU'er så venter jeg nok litt til. (Litt også fordi jeg ikke har ei krone til overs for å kunne oppgradere i det nærmeste halve året ;) )

Sokkel M2 er ikke bakoverkompatibel med sokkel 754/939/940 hvis du trodde det, men derimot en ny sokkel for neste generasjons desktop-prosessorer fra AMD som kommer til neste år. Det som vi vet om prosessorer for sokkel M2 er at de kommer til å støtte DDR2, kanskje også DDR3 etterhvert som det blir tilgjengelig. DDR1, DDR2 og DDR3 er såpass likt at det ikke skulle by på store problemer å designe en integrert minnekontroller som tackler alle typer minne.

 

Jeg har stort sett altid ligget etter i "kampen" om å ha det nyeste/kraftigste/heteste innen PC-komponenter (Jeg har ennå ikke fått meg verken LCD, SATA eller HD større enn 80GB for å nevne noe.. ;) )

 

Anyways: Håper at Socket-M2 blir den nye Socket-A som varer en stund..  :thumbup:

Jada, men jeg tror vi allerede nå trygt kan slå fast at hovedkort for sokkel 939 har vært langt mer fremtidsrettet enn hovedkort for sokkel A.

Lenke til kommentar
Jeg har siden sist høst ventet og sett på hva som vil skje med socket 754/939/940 nettopp for å se hva som er smartest av disse tre i lengden, og når jeg nå hører om M2 som (ser ut til) å støtte "alle" klasser av CPU'er så venter jeg nok litt til. (Litt også fordi jeg ikke har ei krone til overs for å kunne oppgradere i det nærmeste halve året ;) )

Sokkel M2 er ikke bakoverkompatibel med sokkel 754/939/940 hvis du trodde det, men derimot en ny sokkel for neste generasjons desktop-prosessorer fra AMD som kommer til neste år. Det som vi vet om prosessorer for sokkel M2 er at de kommer til å støtte DDR2, kanskje også DDR3 etterhvert som det blir tilgjengelig. DDR1, DDR2 og DDR3 er såpass likt at det ikke skulle by på store problemer å designe en integrert minnekontroller som tackler alle typer minne.

 

Nei, jeg har socket A nå og tenkte å utsette oppgraderingen til M2 kommer ut.. :yes:

 

Jada, men jeg tror vi allerede nå trygt kan slå fast at hovedkort for sokkel 939 har vært langt mer fremtidsrettet enn hovedkort for sokkel A.

 

Sorry, som jeg nevnte: Jeg er absolutt ingen ekspert.. :blush:

Lenke til kommentar
Anyways: Håper at Socket-M2 blir den nye Socket-A som varer en stund..  :thumbup:

Jada, men jeg tror vi allerede nå trygt kan slå fast at hovedkort for sokkel 939 har vært langt mer fremtidsrettet enn hovedkort for sokkel A.

Nåja.. Det er nå en sannhet med modifikasjoner:

 

Sokkel A varighet: Lansering 5. juni 2000 -> utgående produkt i 2004 = ca 4 år

Sokkel 939 varighet: Lansering våren 2004 -> utgående produkt i 2006 = ca 2 år

 

Sokkel A ytelse: fra Duron 600MHz til Athlon XP 3200+ (2200MHz) = ca 4-5x ytelseøkning

Sokkel 939 ytelse: fra Athlon64 3000+ (1,8GHz) trolig til Athlon64 X2 5200+ (dual 2,6GHz) = ca 1,5-3x ytelseøkning avhengig av programvarestøtte.

 

Sokkel A prisklasse: helt fra bunn til tipp fra start til slutt. (Jeg kjøpte Duron 600 MHz like etter lansering av Sokkel A for ca 7-800kr)

Sokkel 939 prisklasse: Svært dyrt i starten, fra ca 2500kr for billigste CPU vil trolig aldri bli det billigste.

 

Sokkel A kundemarked: budsjett -> entusiast + små servere

Sokkel 939 kundemarked: kun entusiast (midt til high-end)

 

Sokkel A oppgraderbarhet: CPU'ene overlevde overgangen fra SDram til DDR.

Sokkel 939 oppgraderbarhet: CPU'ene overlever ikke overgangen fra DDR til DDR2.

Lenke til kommentar
Anyways: Håper at Socket-M2 blir den nye Socket-A som varer en stund..  :thumbup:

Jada, men jeg tror vi allerede nå trygt kan slå fast at hovedkort for sokkel 939 har vært langt mer fremtidsrettet enn hovedkort for sokkel A.

Nåja.. Det er nå en sannhet med modifikasjoner:

 

Sokkel A varighet: Lansering 5. juni 2000 -> utgående produkt i 2004 = ca 4 år

Sokkel 939 varighet: Lansering våren 2004 -> utgående produkt i 2006 = ca 2 år

Joda, men hvor mange hovedkort for sokkel A laget i 2000 støtter Athlon XP "Barton" samt Sempron? Alle sokkel 939 hovedkort kommer derimot til å støtte Athlon 64 X2. Jeg snakker altså om varigheten til hovedkort, ikke sokler.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Joda, men hvor mange hovedkort for sokkel A laget i 2000 støtter Athlon XP "Barton" samt Sempron? Alle sokkel 939 hovedkort kommer derimot til å støtte Athlon 64 X2.  Jeg snakker altså om varigheten til hovedkort, ikke sokler.

Vel, alle og alle.. Du utelukket da noen når du skrev dette:

 

For ordens skyld så skal alle sokkel 939/940-hovedkort, uansett brikkesett, støtte AMD sine nye dobbelkjerne-prosessorer så lenge disse hovedkortene har støtte for 1GHz HyperTransport og de nyeste 90nm-prosessorene (revisjon E).

Uten at jeg vil legge skjul på at det det kunne være mer oppgraderingsproblemer på Sokkel A hovedkort enn på Sokkel 939.

 

En ting er i hvertfall ganske sikkert: At det er for tidlig å "trygt slå fast at hovedkort for sokkel 939 har vært langt mer fremtidsrettet enn hovedkort for sokkel A."

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Joda, men hvor mange hovedkort for sokkel A laget i 2000 støtter Athlon XP "Barton" samt Sempron? Alle sokkel 939 hovedkort kommer derimot til å støtte Athlon 64 X2.  Jeg snakker altså om varigheten til hovedkort, ikke sokler.

Vel, alle og alle.. Du utelukket da noen når du skrev dette:

For ordens skyld så skal alle sokkel 939/940-hovedkort, uansett brikkesett, støtte AMD sine nye dobbelkjerne-prosessorer så lenge disse hovedkortene har støtte for 1GHz HyperTransport og de nyeste 90nm-prosessorene (revisjon E).

Joda, men når jeg skrev dette tenkte jeg først og fremst på sokkel 940 der det faktisk finnes enkelte sokkel 940-hovedkort som ikke har støtte for 1GHz HyperTransport og de nyeste 90nm-prosessorene (revisjon E). Selv om jeg ikke kjenner til noen sokkel 939-hovedkort som ikke støtter dette, så utelukker jeg det selvsagt ikke siden hovedkort-produsentene kan finne på mye rart på egenhånd.

 

Uten at jeg vil legge skjul på at det det kunne være mer oppgraderingsproblemer på Sokkel A hovedkort enn på Sokkel 939.

 

En ting er i hvertfall ganske sikkert: At det er for tidlig å "trygt slå fast at hovedkort for sokkel 939 har vært langt mer fremtidsrettet enn hovedkort for sokkel A."

Sant nok, men jeg er likevel ganske overbevist om at AMD kjører en klarere linje mhp. de elektriske spesifikasjonene og kompatibilitet for sokkel 939 enn de gjorde mhp. sokkel A. Sokkel A har vært med oss veldig lenge, bare sokkel 7 (Pentium, K6, m.fl) har overlevd lenger så langt. Sokkel A er ennå ikke helt død, og selv etter at Sempron for sokkel A fases ut til høsten så vil sokkelen bli tatt over av Geode NX-prosessorene. Sokkel 754 vil heller ikke dø med det første, spesielt ikke nå som Turion 64 skal benytte denne sokkelen. Hva som kommer til å skje med sokkel 939/940 gjenstår fortsatt å se, men jeg er rimelig sikker på at de vil være støttet i en eller annen form i minst et par år fremover.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

02.jpg

 

På bildet ser vi at L2 cahcen deller omentrent halve kjernen. Det er jo veldig mye og betyr selvfølgelig ca halvparten av den rene produksjonskostnaden. Alle X2 lages med 1MiB L2 cache, men i de tilfellene der noe av L2 cahcen er defekt så slår de bare av denne slik at de får versjonene med 2x512kiB L2 cache. Dette får meg til å lure på om AMD har planer om å lage en Athlon64 X2 med halvparten så mye cache i utgangspunktet (2x512kiB) der de med noe defekt L2 cache, kan bli spart til en senere anledning og solgt som dobbelkjerne Sempron.

 

Det jeg lurer på er altså om AMD kommer med billigere dobbelkjerner ala disse fantasikjernene, kanskje i løpet av 2. halvår 2006:

Athlon64 X2 2,0GHz (både 2x512 kiB L2 ca 140mm^2)

Athlon64 X2 1,8GHz (både 2x512 kiB L2 ca 140mm^2)

Sempron X2 2,2GHz (2x256 kiB L2 ca 140mm^2)

Sempron X2 2,0GHz (2x256 kiB L2 ca 140mm^2)

Sempron X2 1,8GHz (2x256 kiB L2 ca 140mm^2)

Sempron X2 1,6GHz (2x256 kiB L2 ca 140mm^2)

 

Også lurer jeg på når AMD skal komme med Sempron64 men det er nå en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...