Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

torrent gjør at LOST tapere seere


Anbefalte innlegg

Denne artikkelen på VG var jo helt idiotisk.

Det at LOST mister 60 000 seere er jo basert den hypotesen at alle mennesker i Norge mellom 16 og 60 år ser på LOST. Undersøkelsen viste at det prosentmessig var relativt få som hadde lastet ned en LOST episode. Av de 9% som svarte at de hadde lastet ned noe, hadde 38% av disse igjen lastet ned en eller flere episoder av LOST. Det utgjør jo noe sånt som 4% av alle de spurte.

Om LOST vanligvis blir sett av 400 tusen, så er det da snakk om et tap på 16 000 potensielle seere, ikke 60 000.

 

Når det er sagt, så er vel det å laste ned TV-serier like ulovlig som det er å ta noe opp på video og låne videokassetten til en kompis??

Det var visst en del debatt rundt slike ting når videoen kom i sin tid, men idag så blir jo dette ikke sett på som særlig ulovlig, og fremdeles er kopiering til privat bruk lov, selv med den nye åndsverksloven.

 

Arcade

Lost er den serien som blir sett mest på TVN. At du anslår 400.000 bommer du ganske bra :p Lost blir sett av ~800.000 hver uke.

uh? TVnorge sier selv at de har 600.000 seere da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TVNorge kan skryte så mye de vil de, men 5-6uker etter er alt for tregt!

Jaha? Og hvordan vil du da at norske(og utenlandske for den del) TV-kanaler skal samarbeide med fortrinnsvis amerikanske kanaler? Tror du virkelig at de har kapital nok til å ta det tapet det er å investere i en serie som flopper?

Nei, takk Gud for at vi faktisk har den muligheten til å "kvalitetssikre" serier FØR de sendes! I USA så blir de jo plaget med endeløse pilot-episoder og test-runs av latterlig dårlige serier.

 

Nedlasting av TV-programmer kommer til å bli like uglesett av TV-industrien som nedlasting av film er av film-industrien nå, det vil bare ta litt mer tid. Og det har jeg faktisk full forståelse for, da profitten er langt i fra like stor i TV-industrien som film-industrien, pga. at det er reklame-bransjen som legger mye av rammene for inntjening i TV, i motsetning til film. Tror ikke det blir så lenge til vi får se de første kommersielle og lovlige måtene å laste ned TV-programmer fra forskjellige TV-kanaler. Hvis du vil se et program gratis så må du tåle reklame og forsinket visning, hvis ikke så kan du "kjøpe" muligheten til å laste det ned lovlig.

Lenke til kommentar
hva er egentlig lovligheten her ang nedlasting av dette

 

Hvis jeg laster ned feks en james bond film  og den vises på tv samme dag eller ved en senere anledning er det da ulovlig å laste ned filmen vs det å ta opptak av filmen rett fra tv?

Jeg vet ikke noe om lovligheten, men skjønner at TV Norge reagerer litt. TV Norge baserer seg tross alt på reklameinntekter som bestemmes på grunnlag av TV seere. Du ser vel da problemet som ville oppstå for TV kanalen dersom alle bare lastet ned i stedet for å se serien på TV? Faren for at "problemet" (som per i dag ikke er særlig stort) kan eskalere i fremtiden vil jeg si er ganske stor.

 

(På en annen side kan man hevde at TV kanalen ikke får utnyttet reklameverdien dersom man ser på et lovlig opptak av serien og spoler forbi reklamen, men dette tar altså bransjen ikke hensyn til)

 

Det som er positivt er at TV Norge kommer til å sende neste sesong tettere opp mot sendetiden i USA.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg også henter ned fra nettet, er for å kunne se episodene når jeg selv ønsker og ikke når TV-kanalen kan tjene mest penger!

 

Videre så er jeg som regel godt i gang med å se en serie FØR den i det hele tatt kommer på norske kanaler.... TVNorge kan skryte så mye de vil de, men 5-6uker etter er alt for tregt!  Vi lever tross alt med internet i de fleste hjem!

Damn right, jeg greier aldri å holde meg til en sendeplan på tv programmer eller filmer. Glemmer alltid en og annen episode om ikke mesteparten. Ergo er det mye lettere å ha en hel drøss av dem liggende så kan man se 3-4 på rad dersom man har tid...

 

I serier som "Lost" og "24" er det et must å få med seg alle episodene, siden hele opplegget er at en episode følger en annen. Slik er det med alle[EDIT : fleste] miniserier også.

 

Også er det som en annen her sa, oppløsningen... Kvalitet. Jeg har kun en bordantenne og her får jeg inn både TVN og TV2 dårlig. Mye bedre å ta dem imot på Linksys'n min når jeg streamer nedlastede episoder fra filserveren på lokalnettet mitt til den modda Xbox'en.

 

2mmy

Endret av blink182
Lenke til kommentar

TV Norge har da ingenting å syte over! Det er den mest sette serien i TVN's historie!!

Men, mye vil ha mer....

 

Det triste er vel forresten at jeg nok sikkert kommer til å fortsette å laste ned HDTV-rips av f.eks. "Lost" fordi jeg digger oppløsningen og fordi jeg HATER reklamer.

Dette er også mine grunner til att jeg laster ned :yes:

 

Reklamen til TV-Norge er jo faktisk ikke så ille. Den rekker akkurat til å fylle et glass Cola og hente litt potetgull slik at man virkelig kan kose seg!

Nei, den er mye værre i USA , er det 3 eller 4 reklame pauser inni episoden på ABC?

Og argumentet for å hente brus /pottis i reklame pausen er dårlig, har man lastet ned fra nettet kan man bare trykke på pause :roll:

Lenke til kommentar

Annen ting som ikke ble diskutert her er serier som ikke sendes i Norge i det hele tatt. F. eks. Buffy hadde pause på flere år - jeg var ferdig med hele serien (eller kanskje ses. 6?) da de begynte å sende sesong 4 her.

 

DVD-utgaver kommer sent og er altfor dyre når de kommer. Greit at de inkluderer intervjuer og spesialeffekter, men 600-1000 kr. for en sesong er mye. Det hadde vært fint med billig, lovlig nedlastingstjeneste i regi av produsenten... Selvfølgelig uten det DRM-tullet som har blitt altfor populært i siste tiden.

Lenke til kommentar
torrent gjør at LOST tapere seere

Jeg vil påstå at LOST ikke taper seere. Man ser jo LOST om man laster det ned også. Faktisk vil jeg tro at flere vil se LOST når det er flere plasser man kan se det. Man vil også hektes kraftigere til serien om man har sett alle episodene (evt. noen nedlastede episoder) enn om man skulle gå glipp av noen episoder av forskjellige grunner. De som gikk glipp av de første episodene vil også få en god mulighet for å hente seg inn igjen og dermed bli hektet på serien.

 

Skjønner ikke at TV-industrien ikke har fått med seg disse mekanismene og legger ut gamle episoder for gratis nedlasting slik mange aviser og blader gjør med sine tidligere utgaver. Men det handler vel om en grådighetskultur der TV-industrien vil ha 100% kontroll på alt og alle og ta seg betalt for hvert lille sekund de produserer. Man kunne jo se på TV2 hjelper deg nå nylig at TV-industrien presset på så man ikke skulle kunne ta opp programmene til egeg bruk en gang. Rett og slett grådig og urettferdig spør dere meg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For det første er det fint om folk som ikke har peiling på seertall bare lener seg tilbake og tar fingrene fra tastaturet, å sitte her å krangle over tall som folk gjetter i seg frem til er ikke nødvendig.

 

For det andre så er det 100% sikkert at TV Norge mister noen seere fordi enkelte velger å laste ned for så å se serien på sin PC. Hvor mange kan ingen si akkurat.

Lenke til kommentar
For det første er det fint om folk som ikke har peiling på seertall bare lener seg tilbake og tar fingrene fra tastaturet, å sitte her å krangle over tall som folk gjetter i seg frem til er ikke nødvendig.

 

For det andre så er det 100% sikkert at TV Norge mister noen seere fordi enkelte velger å laste ned for så å se serien på sin PC. Hvor mange kan ingen si akkurat.

jo men det er med stor sannsynlighet at dem beholder en del seere som mister episoder da dem kan laste ned episoden. Dem kan jo se reprisen på fredagene.

 

Dessuten desto flere som ser lost desto flere vil diskutere den. Dette kan også føre til økt seerantall.

 

Nedlastingen kan også føre til noe godt. TVN kan tape noe seere men også vinne/beholde en del også. Noe særlig tap vil jeg påstå at dem ikke har.

 

Folk som ikke har tid til å se lost kan jo bare ta opp serien og se den når dem vil. Dette i seg selv retferdiggjør ikke nedlasting. Som sagt tidligere mener jeg at nedlasting av ting som går på tv skal sidestilles med det å ta opptak fra tv uansett hvor ulovlig det enn måtte være. Opptak fra tv er ikke ulovlig på folkemunne ihvertfall men hvordan dette er i forhold til lovtekst og den evnt nye mp3loven vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dem ikke kan sende div serier etc over nett.. Skulle nok ha betalt 1 krone eller 2 for å kunne streame ufc/pride f.eks...

Dem skulle laget en virkelig imdb, der man kunne se alle filmer/serier som er laget siden tidenes morgen...

Isteden så klager dem bare på piratkopiering...

 

 

:tease: DUSTER :tease:

Lenke til kommentar
TVNorge kan skryte så mye de vil de, men 5-6uker etter er alt for tregt!

Jaha? Og hvordan vil du da at norske(og utenlandske for den del) TV-kanaler skal samarbeide med fortrinnsvis amerikanske kanaler? Tror du virkelig at de har kapital nok til å ta det tapet det er å investere i en serie som flopper?

Nei, takk Gud for at vi faktisk har den muligheten til å "kvalitetssikre" serier FØR de sendes! I USA så blir de jo plaget med endeløse pilot-episoder og test-runs av latterlig dårlige serier.

 

Nedlasting av TV-programmer kommer til å bli like uglesett av TV-industrien som nedlasting av film er av film-industrien nå, det vil bare ta litt mer tid. Og det har jeg faktisk full forståelse for, da profitten er langt i fra like stor i TV-industrien som film-industrien, pga. at det er reklame-bransjen som legger mye av rammene for inntjening i TV, i motsetning til film. Tror ikke det blir så lenge til vi får se de første kommersielle og lovlige måtene å laste ned TV-programmer fra forskjellige TV-kanaler. Hvis du vil se et program gratis så må du tåle reklame og forsinket visning, hvis ikke så kan du "kjøpe" muligheten til å laste det ned lovlig.

Rart at du skulle nevne piloter.. De som eventuelt skal kjøpe episoder av de som lager serien får se piloten, ut i fra hva de ser, kan de avgjøre om de vil kjøpe episoder eller ikke. Dermed kan man avgjøre om serien er verdt å satse på gjennom å se denne piloten, man trenger ikke hele serier for det.

 

Og jeg lurte på om du kunne komme med eksempler på disse "pilotene og test-runs av latterlige serier" de plages med over dammen.

Lenke til kommentar
For det første er det fint om folk som ikke har peiling på seertall bare lener seg tilbake og tar fingrene fra tastaturet, å sitte her å krangle over tall som folk gjetter i seg frem til er ikke nødvendig.

 

For det andre så er det 100% sikkert at TV Norge mister noen seere fordi enkelte velger å laste ned for så å se serien på sin PC. Hvor mange kan ingen si akkurat.

jo men det er med stor sannsynlighet at dem beholder en del seere som mister episoder da dem kan laste ned episoden. Dem kan jo se reprisen på fredagene.

 

Dessuten desto flere som ser lost desto flere vil diskutere den. Dette kan også føre til økt seerantall.

 

Nedlastingen kan også føre til noe godt. TVN kan tape noe seere men også vinne/beholde en del også. Noe særlig tap vil jeg påstå at dem ikke har.

 

Folk som ikke har tid til å se lost kan jo bare ta opp serien og se den når dem vil. Dette i seg selv retferdiggjør ikke nedlasting. Som sagt tidligere mener jeg at nedlasting av ting som går på tv skal sidestilles med det å ta opptak fra tv uansett hvor ulovlig det enn måtte være. Opptak fra tv er ikke ulovlig på folkemunne ihvertfall men hvordan dette er i forhold til lovtekst og den evnt nye mp3loven vet jeg ikke.

Det lønner seg å sitere de innleggene man skal.. Jeg ser i hvertfall minimalt med sammenheng mellom kommentarene dine og mitt innlegg.

Når det er sagt, så vil jeg bare klare opp i akkurat hva jeg skriver:

 

Jeg vet med 100% sikkerhet at det finnes folk i Norge som laster ned Lost og ser den KUN på PC-en sin, da mister TV Norge seere. Jeg ber også om at folk kan slutte med å gjette på seertall. Ikke noe annet..

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor dem ikke kan sende div serier etc over nett.. Skulle nok ha betalt 1 krone eller 2 for å kunne streame ufc/pride f.eks...

Dem skulle laget en virkelig imdb, der man kunne se alle filmer/serier som er laget siden tidenes morgen...

Isteden så klager dem bare på piratkopiering... 

 

 

:tease: DUSTER :tease:

Jeg er enig i at TV kanalene burde legge mer til rette for streaming og nedlasting av filmer og serier som tidligere har blitt sent på TV. Men jeg har ennå til gode å få høre om ett eneste godt argument for å laste ned LOST. "Jeg har ikke tid til å vente"- og "jeg er allergisk mot reklame"- argumentene er egentlig ganske morsomme.

 

Folk laster ned, fair enough. Men man kan ikke forsvare det moralsk overfor TV Norge som prinsippielt taper penger som følge av færre seere og dermed lavere reklameinntekter.

Lenke til kommentar

For det første:

Hvis jeg går glipp av episode 12 og laster denne ned fra nett istedet så dobler det sjansen for at jeg fortsetter å følge serien på TV Norge og dermed ser episode 13-22 (eller hvor mange det nå blir)

Har TVNorge da tapt 1 seer eller vunnet 11?

 

For det andre:

Da TV Norge sendte sesong 7 av Buffy så var den i salg på Elkjøp i DVD-boks før de var halvveis i sesongen. Med norsk tekst og alt.

Hva fører til mest tap av seere tror dere?

(Selv så hadde jeg boksen, men så det på TV Norge de gangene jeg kunne likevel)

Lenke til kommentar

Jeg måtte humre litt når jeg så denne artikkelen. Plutselig har liksom tv-norge oppdaget at det er noe som heter "torrents" og at de "taper seere" på grunn av dette siden alt som har med nedlasting er fysjedom og satans verk. Jeg mener at dette er bare tull, tror jeg har bidrat med flere seere på egen hånd ved å laste ned enn noe annet, siden jeg har vel pratet non-stop om den utrolig bra serien som "også snart begynner på tvnorge" til mine venner.

 

Antar at de gutta i tvnorge ble "sjokket" over å oppdage dette og sporenstreks rapporterte bittorrents sider de fant til produsenten i USA.. (som om de ikke viste om dette..)

Lenke til kommentar
Jeg vet med 100% sikkerhet at det finnes folk i Norge som laster ned Lost og ser den KUN på PC-en sin, da mister TV Norge seere. Jeg ber også om at folk kan slutte med å gjette på seertall. Ikke noe annet..

Men samtidig anbefaler de serien til noen venner som ikke hadde tenkt å se serien, og vips har TV Norge ikke mistet noen seere alikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...