Gå til innhold

Skal flytte en stikkontakt..trenger jeg elektriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
man må vel være sertifisert sterk strøms elektriker

Hvilken utdanning krever det? Holder det med et par kveldskurs eller er det en mer omfattende høyskoleutdanning?

Grunnkurs elektro

VK1 elektro

2 1/2 års lærling eller VK2

Da har du bare lov å gjøre jobben, ikke godkjenne den.

 

Det krever nok 2-2,5 år til ja :)

 

Utdannelsen du beskriver gir bare Gruppe L, du må ha installatørbevis for å gjøre jobben.

 

Man kan like gjerne gjøre det selv om man får en installatør til å godkjenne jobben.

 

 

Det er også krav til samsvarserklæring slik at en installatør må ha lagret godkjenning for den flyttede/nye kontakten. Om noen gjør jobben svart er det altså svært sjelden at man få dette, og da er man like ille ute som om man hadde gjort jobben sjøl om huset skulle brenne ned og kontakten skulle være grunnen.

 

 

For å bli installatør må man følgende

Grunnkurs elektro

VK1 Elektro

2 års læretid

 

Da er man på Gruppe L,

Så har man 2 års praksis som Gruppe L

og deretter kan man ta ca 2 år til på teknisk fagskole og bli installatør.

Lenke til kommentar

Jeg går VK1 elektro. Dette arbeidet er enkelt. Men jeg vil fraråde deg å gjøre det selv. Elektrisitet kan føre til stor skade hvis det ikke gjøres orntlig. Begynner det å brenne vil du kunne kunne miste forsikring. For å kunne gjøre dette må du ha et fagbrev. Selv har jeg ikke fagbrev å har hjulpet mage å montere "ulovelig" :p

Du kan montere selv. men da må du få en elektrikker til å komme å godkjenne etterpå.

 

JEg har sett folk som har brukt pappir teip på å skøyte PN-kabel i huset vi kjøpte for to år siden. Og den kursen gikk til en 2000W varmeovn. Utrolig at det ikke har tatt fyr. Ledninger var tatt inn skruehull. PN lå ubeskyttet under en list. Senere oppdaget jeg mange andre rare koblinger. Vi hadde masse i huset som ikke hålte mål. jeg har rettet opp i mesteparten:P

 

En annen som jeg kjenner kjøpte et hus å skulle skifte det elektriske. (han er lærling) Han oppdaget at noen hadde brukt tyggis på å skøyte PN kabel i huset hans. LOL

 

Skuller gjærne snekret i hopen en liten lett guide for deg. Men la heller de profesjonelle gjøre det for deg. Stømmen kan ta livet av folk på flere måter. Det er mye man skal ta hennsyn til!

 

EDIT: Sklivefeil

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Hos en kamerat mekka vi en ekstra stikk kontakt i veggen fordi han trengte til pcen, denne var litt bortenfor den andre. Kobla litt jalla mekk, men detta funka :D Men når han hadde noen kamerater på besøk og en kom borti kontakta bare gikk sikringa, det var ikke helt konge. Men har ikke begynt å brenne enda, så detta går nok fett, var ikke så vanskelig heller ;)

 

Edit: Skal legges til at mora hans var litt skeptisk, men det er vel ikke no stress? De finner vel uansett ikke ut at vi har mekka neddi kjellern der, og når det ikke har vært brann enda (kontakta har funka en god stund, noen mnd) så blir det vel heller aldri brann?

Endret av Serqevx
Lenke til kommentar
Hos en kamerat mekka vi en ekstra stikk kontakt i veggen fordi han trengte til pcen, denne var litt bortenfor den andre. Kobla litt jalla mekk, men detta funka :D Men når han hadde noen kamerater på besøk og en kom borti kontakta bare gikk sikringa, det var ikke helt konge. Men har ikke begynt å brenne enda, så detta går nok fett, var ikke så vanskelig heller ;)

 

Edit: Skal legges til at mora hans var litt skeptisk, men det er vel ikke no stress? De finner vel uansett ikke ut at vi har mekka neddi kjellern der, og når det ikke har vært brann enda (kontakta har funka en god stund, noen mnd) så blir det vel heller aldri brann?

Jo eldre det blir jo lettere blir det brann..

 

Og dette hørtes ikke ut som en veldig bra løsning.

Lenke til kommentar
Hos en kamerat mekka vi en ekstra stikk kontakt i veggen fordi han trengte til pcen, denne var litt bortenfor den andre. Kobla litt jalla mekk, men detta funka :D Men når han hadde noen kamerater på besøk og en kom borti kontakta bare gikk sikringa, det var ikke helt konge. Men har ikke begynt å brenne enda, så detta går nok fett, var ikke så vanskelig heller ;)

 

Edit: Skal legges til at mora hans var litt skeptisk, men det er vel ikke no stress? De finner vel uansett ikke ut at vi har mekka neddi kjellern der, og når det ikke har vært brann enda (kontakta har funka en god stund, noen mnd) så blir det vel heller aldri brann?

Man skal ikke jalla-mekke med strøm... Aldri!

 

 

Fiksa 3 dobble stikkontakter selv, under skrivebordet jeg :roll:

Henta kablel, klammer og verktøy på skolen.. Luxus :p

Bare få noen til å se på det snart da, så blir det bra..

Lenke til kommentar
SERQEVX ER KONGEN ASS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111

ELLER HVA SIER DERE???+++++++?+??!?

 

ahEHAHhwe

Off Topic:

Jeg forstår at du nettopp har komen til forumet. Men hvis du vil være her enda, så fåreslår jeg at du tar av capslock å skriver orntlig. Moderatorene å de som leser missliker sterkt at folk skriver slik! Husker jeg rett så sier retningslinjene noe om dette....

Lenke til kommentar
Hos en kamerat mekka vi en ekstra stikk kontakt i veggen fordi han trengte til pcen, denne var litt bortenfor den andre. Kobla litt jalla mekk, men detta funka :D Men når han hadde noen kamerater på besøk og en kom borti kontakta bare gikk sikringa, det var ikke helt konge. Men har ikke begynt å brenne enda, så detta går nok fett, var ikke så vanskelig heller ;)

 

Edit: Skal legges til at mora hans var litt skeptisk, men det er vel ikke no stress? De finner vel uansett ikke ut at vi har mekka neddi kjellern der, og når det ikke har vært brann enda (kontakta har funka en god stund, noen mnd) så blir det vel heller aldri brann?

selfølgelig blir det værre over tid... hørt om varmegang?? Hvis sikringa går når du er borti kontakta,så hadde jeg fiksa det asap!! :nei:

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjort det for deg, men ting flyr nesten her :p

 

Du har dog lov til å gjøre grunnleggende ting selv. Om å flytte en stikkontakt ligger under grunnleggende er jeg usikker på, men jeg tror nok det er meget korrekt det ikke gjør det.

 

Uansett; Om du er usikker på hvordan du skal gjøre det så ikke gjør det. Jeg har sett de mest fantastiske koblinger av kontakter ol. Vært borti folk som har kobla ting i en "loop" og lurt på hvorfor det ikke kom strøm til kontakten :p

Lenke til kommentar
Hos en kamerat mekka vi en ekstra stikk kontakt i veggen fordi han trengte til pcen, denne var litt bortenfor den andre. Kobla litt jalla mekk, men detta funka :D Men når han hadde noen kamerater på besøk og en kom borti kontakta bare gikk sikringa, det var ikke helt konge. Men har ikke begynt å brenne enda, så detta går nok fett, var ikke så vanskelig heller ;)

 

Edit: Skal legges til at mora hans var litt skeptisk, men det er vel ikke no stress? De finner vel uansett ikke ut at vi har mekka neddi kjellern der, og når det ikke har vært brann enda (kontakta har funka en god stund, noen mnd) så blir det vel heller aldri brann?

selfølgelig blir det værre over tid... hørt om varmegang?? Hvis sikringa går når du er borti kontakta,så hadde jeg fiksa det asap!! :nei:

Har dere avmantla lederen for mye eller noe slikt da så når en kommer borti kontakta så dannes det kortslutning? Huks på at du skal kun avmantle 1,2cm (som regel) av lederene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...