Gå til innhold

Skal flytte en stikkontakt..trenger jeg elektriker


Anbefalte innlegg

SOm topic sier.. jeg skal flytte en stikkontakt ca 50 cm. Stikkontakten er plassert i en lettvegg, så jeg nekter å tro at det kan være så veldig vansklig (uten at jeg har peil i det hele tatt).

 

Så er det noen elektrikere\lærlinger som har tips eller råd til meg... hva jeg kan og ikke kan gjøre. :roll:

 

mvh

 

Falcon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går VK1 elektro, så jeg kan si at du må nok ringe etter en elektriker for å gjør denne oppgaven. Vet ikke hvordan det ser ut hjemme til deg, men jeg regner med at elektrikeren også må skifte ut til en lengre kabel(?). Er den skjult eller er den på selve veggen?

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar

Ja skjønner at det kan være farlig.. ledningene til stikkontakten er skjult i lettveggen.. åpnet opp isted for å kikke hvordan det så ut.. og det er festet i noe hardplastgreier.. sikkert bare å skru opp å felle inn der jeg skal flytte den.. men så spørs det hvor lurt det er.. hmm.. tror nok jeg må krype til korset å starte en ringerunde for å få hjelp..baah..

Lenke til kommentar
Ja skjønner at det kan være farlig.. ledningene til stikkontakten er skjult i lettveggen.. åpnet opp isted for å kikke hvordan det så ut.. og det er festet i noe hardplastgreier.. sikkert bare å skru opp å felle inn der jeg skal flytte den.. men så spørs det hvor lurt det er.. hmm.. tror nok jeg må krype til korset å starte en ringerunde for å få hjelp..baah..

Det er k-rør som PR/Trio PRen ligger i...

 

Det er et par ting du må ta hensyn til, men om du vil gjøre det selv så får du helt sikkert nok info gjennom forumet til at det blir trygt (nok) :thumbup: !

Lenke til kommentar

Høres ut som om det kan bli mer skade enn det kan bli bra.. og kom til å tenke på noe..kanskje det er "lettere/billigere" å sette opp en helt ny kontakt istedenfor å flytte den jeg har..hmmz....

 

"Det er k-rør som PR/Trio PRen ligger i"...... bare den setningen får meg egentlig til å gi opp..

 

det er ingen i asker/osloområdet som har lyst til å hjelpe meg da???..hehe..

 

 

mvh

Falc

Lenke til kommentar

K-rør er den hardeplasten kabelen(e) ligger i, PR er slik kabel du ser i hus med åpen installasjon, TRIO PR er det samme untatt ytterkappe, men med isolasjon på jord! Dette er aktuelt for skjult installasjon dersom begge ender blir avsluttet i boks!

 

Vet ikke om dette gjorde det hele noe mer klart, ikke så god til å forklare egentlig ;)

 

Tenkte jeg skulle finne noen bilder for å illustrere, men Google var tomt i dag :p

Lenke til kommentar

Hehe..joa Google kan være vrien noen ganger, er sikkert å ser fotball eller noe :)

 

Men jeg skjønte hva du mente.. men det gjør egentlig ikke saken så mye lettere.. jeg må da skjære ut ett hull i veggen, felle inn TRIO PR'en og be til høyere makter om at kablene er lange nok til å rekke bort til dit jeg vil ha kontakten..hehe.. og med min flaks så tror jeg det blir litt i overkant :roll:

Lenke til kommentar

Åpent er at kabelen sitter fast med klammer på veggen. Kabelen er av typen PR 2x2.5mm2. Som da er slike kabler du ellers ser i åpne installasjoner i hus.

 

Har du lov? Niks. Det har du ikke. Det er både farlig, og straffbart.

 

K-rør er fleksible rør, som er en god del lettere å sette opp enn PVC, som er de harde glatte plastrørene. Men de er tyngre å trekke kabelen(e) i.

 

Hardplasten inni, er en veggboks. Som fungerer som en koblingsboks. Da for å kunne "splitte" kabelene, så de kan gå i hver sin retning. Ved feks lys i rom. to eller fire ledere går ned til en veggboks, hvor bryteren er. Avhenger om det er 1- eller 2-polet bryter. Dette er da om det er en eller to ledere som skal kuttes. Det vanlige er 1-pol. Unntatt på bad.

 

Mest sannsynelig, vis huset er nytt og ikke har noen form for åpent installasjon, har du PN kabler i rørene. Som da er single ledere.

 

Vis du tar sjansen på å gjøre dette selv. Så må du mest sannsynelig ha noe som kalles Torix (som man skrur på kabelen, etter å ha tatt av isolasjonen. Dette for å koble disse sammen, uten at de "detter" fra hverandre), eller Vago (Noe man putter kabelen ned i, som da har en mottaker i bunn, som holder lederen på plass).

Og et lokk til veggboksen. Vi vil jo ikke at man skal ha et åpent hull midt på veggen.

 

I tillegg til dette, trenger du jo selvfølgelig kabel. Som nevnt vil jeg anbefale PR 2x2.5mm2. Det er en "universal" kabel for normalt bruk.

Og klammer til å feste kabelen. Det letteste, er da slike med spiker i, så du ikke trenger ekstra utstyr for å feste de.

 

Kabelen er beregnet på kurser som er beskyttet av sikring opp til 16A.

 

 

En ting.. Brenner huset ned pga det du har gjordt, og de finner ut at den stikkontakten er flyttet på, altså: Den er ikke plassert der det står på tegninger. Tegninger som elektrikkere bruker, er ekstremt nøyaktige mht plassering av stikkontakter, brytere osv. Så får du ikke så veldig mye igjen på forsikringa kan du si.

 

 

Hvorfor kan du ikke gjøre dette selv? Slike ting skal oppdateres i tegningene, og for at det skal bli gjort, skal en kontrollør sjekke ut arbeidet. Og sammtidig sjekke at det er en autorisert fagmann med fagbrev som har utført oppgaven.

Selvfølgelig, om du skulle kjenne en fagmann, kan du alltids gjøre ting klart for ham, så han bare har å koble til i veggboksen, og evnt stikkontakten.

 

 

 

Håper dette var til hjelp.

 

-Dæven så langt det ble da :p

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke skjøteledning vel? Jeg vil regne med at det går bra å flytte kontakten også for de fleste elektrikere legger sløyfer når de installerer. Spesielt når det er skjultanlegg. Eller du kan eventuelt lage hull i den eksisterende boksen og legge ny synlig PR-kabel videre til der du vil ha den nye boksen. Vil tro at det kanskje er lurere. Men så vet jeg ikke dine behov heller da..

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal sette opp en lettvegg og må flytte kontakten for å få strøm inn i det "nye" rommet..

 

Hmmz.. at det skal være så vansklig..bah.. det med å legge utvendig.. hvordan blir det seende ut. .og er det vansklig.. noe jeg kan gjøre selv.. ? Og delene får jeg fra??

 

mvh

Falc

Lenke til kommentar

Sannsynligvis så må du strekke ny kabel,for jeg regner ikke med at elektrikeren som satte det opp første gang har latt det ligge 50 cm ekstra kabel i veggen din :p ...

 

Du sier du ikke har peiling på elektro,ok,det er jo greit,men da ville jeg ha brukt fagfolk...

 

Du kan drite deg ut,og gjøre en feil,som igjen ender i elektrisk brann,og da får du ikke mye igjen på forsikringa hvis de finner ut at du har flytta stikkontakten selv ;)..

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...