Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange spill har en tendens til å oppføre seg unormalt med Compiz aktivert. Har du det? I så fall kan du prøve å trykke Alt+F2 og deretter skrive "metacity --replace" og så sjekke om det er bedre. "compiz --replace" skru på igjen Compiz.

 

Nydelig, takker :) det gjorde susen.

 

Flott. Du kan også skru av Compiz i System > Preferences > Appearance > Visual Effects, men skrur du deretter på Compiz igjen via samme program, så kan du miste dine Compiz-innstillinger (i alle fall har det skjedd hos meg).

 

Du kan lage snarveier på f.eks skrivebordet for "metacity --replace" og "compiz --replace". Høyreklikk > Create launcher. Putt kommandoene under "Command".

 

Vet du om det finnes noen gode iconer for slike launchere for metacity og compiz? Hva bruker du? Fant ikke noe spesielt bra på nettet. (gnome-look)

 

Dette var da en virkelig tungvindt måte å gjøre det på. Prøv heller Compiz Fusion Icon :thumbup:

Lenke til kommentar
Har det noe å si hvilken farge en distro har på desktop? Tar jo 5 sekunder å bytte bakgrunnsbilde eller farge likevel?

Førsteinntrykk.

Og er nok mange som ikke gidder eller kan endre så mye på utseendet. Og siden mange kommer fra en MS verden tror de kanskje ikke at det går heller.

 

Jeg tror store distroer, som ubuntu, tjener på å ha et rent og pent og ikke minst tiltrekkende utseendet ut-av-boksen. Og i tillegg ha en del å velge mellom som standard. Det åpner sikkert øynene til mange så de skjønner noen av mulighetene de har. F.eks. "dust" kunne vært standard, eller i det minste et valg, i 8.10.

 

Apple har på mange måter klart seg pga. utseendet/førsteinntrykk (både på SW og HW).

Lenke til kommentar

Da var RMS ferdig med sitt foredrag i bergen. Og vi gleder oss til han entrer Chateau Neuf på disse kanter av verden!

 

Noen som så han i bergen? Og ikke minst, ligger foredraget ute på nettet noe sted? Jeg skal til Chateau Neuf om noen dager, men er jo ikke samme tema, vil gjerne høre hva han sa i bergen også.

Lenke til kommentar
Da var RMS ferdig med sitt foredrag i bergen. Og vi gleder oss til han entrer Chateau Neuf på disse kanter av verden!

 

Noen som så han i bergen? Og ikke minst, ligger foredraget ute på nettet noe sted? Jeg skal til Chateau Neuf om noen dager, men er jo ikke samme tema, vil gjerne høre hva han sa i bergen også.

 

Jeg var på foredraget hans i Bergen, og fyren ved siden av meg satt med opptaker og tok opp hele greien i god kvalitet. Har forsøkt å finne ut om/hvor det er lagt ut, men har ikke klart å finne det. Så vidt jeg vet skal Stallman uansett ha et "standard-foredrag" på to timer omtrent uansett hvor han drar, så tror jeg ikke han sier så mye annet i Oslo enn Bergen. Forskjellen blir vel at dere i Oslo kjører debatt etterpå, ser det ut som.

Lenke til kommentar
Har det noe å si hvilken farge en distro har på desktop? Tar jo 5 sekunder å bytte bakgrunnsbilde eller farge likevel?

Førsteinntrykk.

Selv om jeg er klar over hvor lett det er å bytte tema og bakgrunnsbildet, synes jeg førsteinntrykket spiller en stor rolle, synes distroen føles mer solid og komplett med et godt standard grensesnitt. Selv om det ikke er vanskelig å skifte bakgrunnsbilde og tema, kan ikoner og andre elementer føles ukomplette, og det er ikke alltid flere temaer følger med, så man må eventuelt installere det senere.

 

Da det også er standard grensesnitt som ofte blir brukt i media, vil det også gi et bedre inntrykk av leserne/titterne som kan bli potensielle brukere. Ikke bare det, men det er sikkert ikke alle som kommer fra andre OS, først og fremst Windows, som vet hvor enkelt det er å bytte tema på grensesnittet i åpen kildekdegrensesnitt.

Lenke til kommentar

Jeg våger meg frempå med litt synsing her. Jeg vil tro, basert på egen erfaring, at de aller aller fleste som bruker PC, både hjemme, på jobben eller på skole/universitet i utgangspunktet ikke personifiserer skrivebordet, og brorparten av de som faktisk gjør det, gjør ikke annet enn å endre bakgrunn. "Themeing" er og forblir noe for spesielt interessert.

Lenke til kommentar
Mulig å fikse start-panelet i Ubuntu 8.10 slik at den grupperer vinduer slik den gjør i Windows 7?

 

Eksempel: http://www.intelliadmin.com/images/Windows...u%20Changes.jpg

 

har litt trangt om plass, så hadde vært kjekt å kunne gruppere med et ikon i stedetfor tekst.

Det du leter etter er en dock. Dem finnes det mange av, men hvem som ligner mest paa et panel vet jeg ikke. Kanskje Avant Window Navigator er verdt en titt?
Lenke til kommentar
Jeg våger meg frempå med litt synsing her. Jeg vil tro, basert på egen erfaring, at de aller aller fleste som bruker PC, både hjemme, på jobben eller på skole/universitet i utgangspunktet ikke personifiserer skrivebordet, og brorparten av de som faktisk gjør det, gjør ikke annet enn å endre bakgrunn. "Themeing" er og forblir noe for spesielt interessert.

Høres ut som nokså sannsynlig, iallefall etter å ha sett på desktoppen til min mor og min far iallefall :p Når det gjelder Linux, BSD, OS X og andre operativsystemer, går jeg utifra at en høyere prosentandel av disse har større interesse for data (iallefall per i dag), og generelt mer kunnskap om data. Det kombinert med hvor enkelt det er å bytte tema på en del av grensesnittene tilgjengelig for disse operativsystemene, tror jeg nok det skiller seg vesentlig ut fra Windows, men igjen, uansett hvor enkelt jeg synes det er å fikle med desktoppen, og til tross fil at jeg liker det, synes jeg alikevel et bra standard grensesnitt er viktig.

Lenke til kommentar
Det du leter etter er en dock. Dem finnes det mange av, men hvem som ligner mest paa et panel vet jeg ikke. Kanskje Avant Window Navigator er verdt en titt?

 

Tror det vil være enklere å finne ut en måte å fjerne teksten i panelet jeg allerede har, siden det er alt jeg mangler før det er "komplett".

AWN fungerer ikke til dette.

 

Legger ved et eksempel på hva jeg mener:

 

Lenke til kommentar

Den eneste maaten aa fjerne teksten paa blir vel aa forke appleten og fjerne den selv via kode :p. Har ihvertfall aldri hört om noen maate aa fjerne den og har heller aldri sett applets som kjörer uten det.

 

Men snill som jeg er saa skal jeg naa lete litt.

 

EDIT:

Tada! : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=986338 Er en liten dock-aktig applet til gnome-panel. Men ser f.eks ikke ut til aa handtere URGENT-status og slikt, saa du faar ingen blinkevarsler til f.eks Pidgin.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Evt. bruk xfce sitt panel. Der er det støttet som standard. Men mulig det er en del xfce dependencies...

 

Det var akkurat slik jeg ville ha det, bare synd XFCE ble litt stor overgang fra Gnome. Får heller bruke gnome slik den er fram til det kommer noen gode løsninger, siden jeg bare fikk error når jeg prøvde å installere den dock-appleten til gnome-panelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...