Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Ser problemet med proprietære overføringskablar, men vil påstå at dette er eit marginalt problem i forhold til den proprietære programvara. Den skapar gjerne masse irritasjon, og vil vere med på å slakke ned utviklinga av "god" programvare pga at ein har punktet med konstant misnøye pga for dårleg plattformkompatibilitet.

 

Sjønnar sjølvsagt at dei er konstruert for å tjene/melke pengar, og at det snurrar og går pga ignorante forbrukarar, men det gjer det ikkje mindre ergeleg av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må rette deg der, Dy§no, dersom du plugger inn en iPod vil den dukke opp som ett standard FAT32-diskvolum (eller HFS dersom du har formatert den for Mac), men du kan ikke bare dra sanger over til den. Grunnen til det, er at for at iPod skal finne sangene, må sangene legges til den interne databasen, og filnavnene obfuskeres. Hvorfor, aner jeg ikke, men det er idiotisk, og utrolig irrierende. Faktisk så irriterenda at før Rockbox kom til iPod 5.5g hadde jeg maks 100 sanger innpå, fordi musikken måtte transkodes (jeg ahr mesteparten i vorbis og flac) og overføres. Når rockbox kom, kunne jeg dra musikksamlingen min over, og før jeg visste ordet av det hadde jeg fylt opp plassen :)

 

Er forresten enig med deg ang. usb-kabelen, idiotisk å ha ett eget grensesnitt for noe sånt. iRiver H120 benyttet seg forresten også av vanlig mini-usb, men den kunne dessverre ikke lades ved hjelp av USB.

Ok, men da er det i tilfelle kommet en endring siden jeg sist forsøkte en ipod. Da ville den ikke dukke opp som en fat32 partisjon, som var utrolig irriterende. Man kunne derimot installere et 3partsporgram på spilleren som endret på det.

Ser problemet med proprietære overføringskablar, men vil påstå at dette er eit marginalt problem i forhold til den proprietære programvara.
he he og med en ipod så får du i pose og sekk:-) Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Jeg har tatt en Ubuntu-installasjon og strippet den helt ned til det bare er det mest grunnleggende igjen. Den booter opp til runlevel 2, men jeg måtte selv skrive et skript som kjørte dhclient eth0 for automatisk å få IP-adresse. Noen som vet hvordan jeg kan få Ubuntu til å kjøre dhclient på alle interfaces som er oppe automatisk? Jeg antar at Ubuntus innebyggede løsning er mer robust enn min /sbin/dhclient eth0.

Lenke til kommentar
Da er det jo bare iAudio/COWON sine spillere som kan brukes, og de er fremdeles i dyreste laget... :)

Enig. Disse kommer veldig bra ut på tester mht. lydkvalitet. De har bedre batterilevetid enn ipod(sist jeg sjekket), støtte for langt flere formater(som ogg, flac), innebygget fm radio, innebygget mikrofon(fint på forelesninger), monteres som vanlig fat32 og kan således brukes som normal portabel harddisk i motsetning til ipod(3parts programmer kan dog endre på dette), vil fungere opp mot Amarok. Rhythmbox etc. Cowon er de eneste jeg vet om som nevner på siden sin at de fungerer med Linux(da som fat32). Eneste fordelen jeg ser med en ipod er navigasjonen, men utover det taper den på alle punkter.

Er svært fornøyd med min, og vil gå for samme merke neste gang jeg kjøper en større. Har også leste fine ord om Meizu, men har aldri forsøkt disse selv.

 

Endret: Cowon benytter heller ikke proprietær usb kabel, men en standard mini usb for lading og overføring. Jeg hater det når tingene jeg kjøper har slike kjipe løsninger for å melke mer penger fra deg; typisk Sony/apple/og en haug med andre.

 

Det som er så fint er at veldig mye av det du sier her beskriver (og har som oftest beskrevet) Sony sine spillere. :) Sony har alltid hatt sterkt fokus på lydkvalitet og batterilevetid, og nå med NWZ-S610 har de også fått på plass FM-radio og kryssplattformstøtte. Eneste grunnen jeg ser nå til å kjøpe en iAudio er om du har behov for _ekstrem_ batteritid (60ish timer) eller _må_ spille av musikk i FLAC/Ogg Vorbis, for alt annet håndtererer Sony like bra eller bedre nå. :)

Lenke til kommentar

 

 

Da er det jo bare iAudio/COWON sine spillere som kan brukes, og de er fremdeles i dyreste laget... :)

Enig. Disse kommer veldig bra ut på tester mht. lydkvalitet. De har bedre batterilevetid enn ipod(sist jeg sjekket), støtte for langt flere formater(som ogg, flac), innebygget fm radio, innebygget mikrofon(fint på forelesninger), monteres som vanlig fat32 og kan således brukes som normal portabel harddisk i motsetning til ipod(3parts programmer kan dog endre på dette), vil fungere opp mot Amarok. Rhythmbox etc. Cowon er de eneste jeg vet om som nevner på siden sin at de fungerer med Linux(da som fat32). Eneste fordelen jeg ser med en ipod er navigasjonen, men utover det taper den på alle punkter.

Er svært fornøyd med min, og vil gå for samme merke neste gang jeg kjøper en større. Har også leste fine ord om Meizu, men har aldri forsøkt disse selv.

 

Endret: Cowon benytter heller ikke proprietær usb kabel, men en standard mini usb for lading og overføring. Jeg hater det når tingene jeg kjøper har slike kjipe løsninger for å melke mer penger fra deg; typisk Sony/apple/og en haug med andre.

 

Det som er så fint er at veldig mye av det du sier her beskriver (og har som oftest beskrevet) Sony sine spillere. :) Sony har alltid hatt sterkt fokus på lydkvalitet og batterilevetid, og nå med NWZ-S610 har de også fått på plass FM-radio og kryssplattformstøtte. Eneste grunnen jeg ser nå til å kjøpe en iAudio er om du har behov for _ekstrem_ batteritid (60ish timer) eller _må_ spille av musikk i FLAC/Ogg Vorbis, for alt annet håndtererer Sony like bra eller bedre nå. :)

 

 

 

Ja, men spørsmålet, (som Dinside.no så fint stilte), er om at det er for "seint"? Har dei tapt såpass mykje markedsandelar/brukarar at det blir vanskeleg å karve seg opp igjen?

Klart dei kan klare det, men det kjem desidert til å ta tid.

 

Dette kan forsåvidt også gjelde for andre merker også, då apple (og andre) har vokst seg farleg store, og saken blir meir og meir lik operativsystemsaka. (M$ vs. G/L osv.)

Endret av huf
Lenke til kommentar
Dette kan forsåvidt også gjelde for andre merker også, då apple (og andre) har vokst seg farleg store, og saken blir meir og meir lik operativsystemsaka. (M$ vs. G/L osv.)
Problemet med apple er at de har kontroll med iTunes, som for mange frem til nå er stedet for å kjøpe musikk(og som da bare fungerer på mac/windows). Ser ut som at Amazon vil rette på det; deres tilbud fremstår som langt bedre emm. Og for de fleste er ipod i realiteten låst opp mot iTunes. Leste at de siste sandisk spilleren vil bli låst opp mot ms Mediaplayer... Helt håpløst.

 

Håper på flere slike fremover(se bilde);

post-51265-1196184573_thumb.png

Lenke til kommentar
Bruker selv bare sshfs.
Selv om sshfs skal være lett og idiotsikkert, så greier jeg likevel å kuke det til:

$ sshfs bruker@server: /home/dsl/mnt/filserver/

password:Du holder deg i alle fall unna trippelpost med indirekte "drapstrussel". Det skal du ha.

fusermount: failed to open /dev/fuse: Permission denied

 

fuse-modulen kjører og vanlig ssh-innlogging fungerer veldig greit. Hva gjør jeg feil?

adduser bruker fuse

 

?

Lenke til kommentar
Bruker selv bare sshfs.
Selv om sshfs skal være lett og idiotsikkert, så greier jeg likevel å kuke det til:

$ sshfs bruker@server: /home/dsl/mnt/filserver/

password:Du holder deg i alle fall unna trippelpost med indirekte "drapstrussel". Det skal du ha.

fusermount: failed to open /dev/fuse: Permission denied

 

fuse-modulen kjører og vanlig ssh-innlogging fungerer veldig greit. Hva gjør jeg feil?

adduser bruker fuse

 

?

Hvordan skal jeg bruke den kunnskapen til å løse problemet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...