Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lidskjalv: Jeg fant litt mer historisk statistikk over markedsandelen til Linux.

 

post-3851-1195562191_thumb.png

 

Det har mer enn doblet seg det siste året. Det er en topp ved lanseringen av Ubuntu 7.04 i april.

 

post-3851-1195562144_thumb.png

 

Redigert: Jeg la sammen flere års grafer i et regneark.

 

Glimrende reasearch, Simen1. Det som overrasker litt da er kanskje markedsandelen desktop fremdeles er på under en prosent. Det ordner seg vel når det blir mer vanlig med Linux i det offentlige rom. Markedsandelen på embedded var jo hyggelig lesning da. Det er nærliggende å anta at Linux går i retning dingser.

Lenke til kommentar
Hoho, skjønner ikke hvordan jeg klarte å overse det. :o

Da skulle det holde å legge til modulen i /etc/modules tror jeg.

Prøvde nå en liten reboot av systemet. Må fremdeles laste inn modulen manuelt. Modulen det dreier seg om, er forresten ehci_hcd. Noen som vet hvordan jeg korrekt kan få den til å lastes inn ved oppstart? Begynner å bli litt kjedelig å måtte eksekvere samme kjedelige kommando hver gang systemet starter opp.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med en eller annen linux-distro på macbook? Jeg lurer litt på å slette dualbooten med windows og legge inn ubuntu istedet. Jeg bare bruker den vanlige Live-cden?

 

Prøvde Ubuntu på min Macbook tidligere i høst, men endte opp med å gå tilbake til OS X, grunnet et par (men samlet veldig irriterende) issues:

 

1. Batterilevetiden i Ubuntu var noen timer kortere enn i OS X

2. Keymappet i Ubuntu ville ikke matche macbooken min (det var f.eks. ingen måte å skrive |)

3. Snarveistastene for brightness opp/ned fungerte ikke, og det gjorde heller ikke tilhørende brightness-applet (selv etter mye prøving og feiling og påståtte fixer). Brightness ble da satt ned til nest laveste nivå uansett hva som skjedde, så maskinen ble nærmest ubrukelig.

4. OS X ble etterhvert levelig når jeg først fikk på plass MacPorts og GCC :)

Lenke til kommentar
Noen som aner hvorfor Opera (9.5) plutselig bare klikker pa FC8?

Virker helt fint pa Ubuntu, og virka igar pa FC8.

 

Jeg klikker, og den apner, 2 sekunder senere lukker den seg selv. :s

Jeg har også samme problemet i Ubuntu. Tror det har noe med at det er en Beta så jeg håper det fikser seg i den ferdige versjonen.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med en eller annen linux-distro på macbook? Jeg lurer litt på å slette dualbooten med windows og legge inn ubuntu istedet. Jeg bare bruker den vanlige Live-cden?

1. Batterilevetiden i Ubuntu var noen timer kortere enn i OS X

Helt klart. Til og med Vista har lengre batteritid enn Ubuntu her :ermm: Det må nok mye tweaking for å få god batteritid. Prøvde med tickless kernel, laveste backlight, alt av og alle tipsene til powertop, og fikk ikke bedre enn 15W. Vista ligger på 8-9W når alt er av. Ble skuffet jeg også.

2. Keymappet i Ubuntu ville ikke matche macbooken min (det var f.eks. ingen måte å skrive |)

3. Snarveistastene for brightness opp/ned fungerte ikke, og det gjorde heller ikke tilhørende brightness-applet (selv etter mye prøving og feiling og påståtte fixer). Brightness ble da satt ned til nest laveste nivå uansett hva som skjedde, så maskinen ble nærmest ubrukelig.

Prøvde du "sudo apt-get install xbacklight", og så "xbacklight -set 50"? Det funket i alle fall hos meg på nyeste Ubuntu. (må vel mappe det til fn-tastene manuellt)

4. OS X ble etterhvert levelig når jeg først fikk på plass MacPorts og GCC :)

Har ikke macbook, så det er sagt. Følte bare for å kommentere.

Lenke til kommentar

Hehe , na kjorer jeg DSL paa en minnebrikke as we speak. Min forste linux install ever. Tok sin tid og faa det opp og kjore. mangler bare norske bokstaver

 

Men jeg lurer paa om DSL loader backupfilen automatisk naar jeg starter opp i expert modus. maa jeg loade for hver gang manuelt eller

 

loader jeg vanlig far jeg beskjed om at knoppix ikke finnes,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...