Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MS Office er nok mer "polert" på visse områder, og har tradisjonelt vært mye kjappere å starte opp enn den tyngre OpenOffice. Likevel har OOo vært min foretrukne kontorpakke i lang tid, ikke minst fordi jeg kan bruke samme pakke på alle OS. Siste versjon av MS Office (2007) har også blitt en del mer ressurskrevende, slik at den ikke lenger har det ytelsesmessige forspranget fra tidligere.

 

Jeg er heller ingen fan av det nye GUIet i Office 2007. Spesielt ille er det for folk som må bruke både 2007 og f.eks. 2003, siden grensesnittet er TOTALT redesignet. Jeg bare tenker på hvor lang tid fattern brukte på å lære helt basic bruk av tekstbehandling :!:

 

OpenOffice har sikkert funksjonene som 99% av MS Office brukerne trenger. Derfor er det spesielt synd at ikke skoler rundt i landet ble flinkere til å ta i bruk OpenOffice fremfor Microsoft. Det er ganske ille at mange elever må bruke piratkopier av MS Office for å kunne gjøre leksene sine :cry:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk på plass «quick starter» til OpenOffice så klager jeg ikke på oppstartstiden, forskjellen til ms Office er ikke interessant lengre. Er ellers enig at OOo ikke er så «pen/polert» som ms Office, særlig deres 2007 versjon ser veldig bra ut emm. Men, jeg jobber veldig effektivt i OOo – og tenker lite på utseende når jeg skal gjøre noe. Men når det er sakt; sentrert ark, sidemeny for overskrifter og pene nye gnome ikoner i OOo er faktisk ikke så verst emm. I den sammenheng er det viktigere for meg at feks. Rhytmebox blir penere(som jeg synes ser helt jævlig ut). Funksjoner og muligheter finnes det helt klart flere av i ms Office, men som det er blitt påpekt så mange ganger; disse er ikke interessant for de aller fleste. Sannheten er at OOo har flere valg enn hva de fleste bruker. Leser dere gjennom «OOo for Dummies» ol. så ser dere at OOo har masse å by på(og dere vil kunne gjøre mer enn hva de fleste faktisk kan(pga. manglende kunnskap) i ms office!). Svakheten til OOo er vel helst rettskrivningsbiten, men den jobber folk med så jeg skal ikke klage.

 

Dette med IBM er også positivt for odt formatet vil jeg tro, får håpe det:-)

 

Men lurer fremdeles på om 35 utviklere i denne sammenheng er mye? Når kan vi vente oss noe resultat?

Lenke til kommentar
Lite spørsmål: Har en ntfs partisjon som jeg ønsker å overføre noen filer til. Root står oppført som eier av denne. Problemet er at jeg ikke får overført filer til den, selv om jeg åpner nautilus med gksu eller sudo nautilus. Kan noen forklare logikken i det? Bruker Ubuntu.

9472627[/snapback]

Du har lagt inn NTFS-3G-greiene? Ubuntu har jo ikke skrivestøtte til NTFS ut av boksen.

Lenke til kommentar
Lite spørsmål: Har en ntfs partisjon som jeg ønsker å overføre noen filer til. Root står oppført som eier av denne. Problemet er at jeg ikke får overført filer til den, selv om jeg åpner nautilus med gksu eller sudo nautilus. Kan noen forklare logikken i det? Bruker Ubuntu.

9472627[/snapback]

Du har lagt inn NTFS-3G-greiene? Ubuntu har jo ikke skrivestøtte til NTFS ut av boksen.

9472687[/snapback]

:blush: Installert men ikke konfigurert... Nå funket det.. kremt... Takk :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Før du skriver over MBR med fixmbr, så kan du jo legge inn XP i GRUB da:

title           Microsoft Windows XP Professional
root            (hd0,0)
chainloader     +1

Husk å endre root (hd0,0) til den partisjonen du har C:\ på(om du vet hvilken det er da...)

 

EDIT: Mulig du har dette i GRUB allerede, men i og med at du skrev "pga GRUB", så går jeg utifra at du bare ikke har det som en valgmulighet - for er jo ikke noe stress å komme seg inn i XP fra GRUB...

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...