Gå til innhold

Ny teknologi i CPU-kjølere


Anbefalte innlegg

kunne ikke vært mer enig Simen1!! :yes:

 

fokuseres altfor lite på støynivå når det produseres datakomponeter i disse dager. her trengs det å tenke nytt.

 

hørte noe om en norsk oppfinner som snakka om at han hadde utvikla en boks som gav motstøy, og dermed gjorde pc'n helt lydløs.. teknologien var billig også ifølge han. men ikke hørt noe mer om dette siden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hørte noe om en norsk oppfinner som snakka om at han hadde utvikla en boks som gav motstøy, og dermed gjorde pc'n helt lydløs.. teknologien var billig også ifølge han. men ikke hørt noe mer om dette siden..

Motstøy er egentlig gammelt nytt, men er lite kommersiallisert ennå. Grunnen er at det er litt dyrt å produsere og krever at man bruker et headset eller lignende for å bruke det. Noen avanserte høreapparater har motstøy innebygget, men disse koster ganske mange tusen kroner. Noen avanserte hørselværn har også det, blandt annet noen som forsvaret har kjøpt inn, men disse er også veldig dyre. Noen nye fly har også motstøy innebygget i hodestøttene på 1.klasse. Setene ser da ut som ørelappstoler der ørelappene har innebygget motstøy-delen. Men jeg tror ikke dette blir vanlig for PC-brukere med det første. Kanskje i form av rimelige hørselværn-øreapparater om 10-20år.

Lenke til kommentar

Motstøy er egentlig gammelt nytt, men er lite kommersiallisert ennå. Grunnen er at det er litt dyrt å produsere og krever at man bruker et headset eller lignende for å bruke det. Noen avanserte høreapparater har motstøy innebygget, men disse koster ganske mange tusen kroner. Noen avanserte hørselværn har også det, blandt annet noen som forsvaret har kjøpt inn, men disse er også veldig dyre. Noen nye fly har også motstøy innebygget i hodestøttene på 1.klasse. Setene ser da ut som ørelappstoler der ørelappene har innebygget motstøy-delen. Men jeg tror ikke dette blir vanlig for PC-brukere med det første. Kanskje i form av rimelige hørselværn-øreapparater om 10-20år.

denne greia jeg hørte om dreide seg om en boks man plasserte inni pc'n slik at den visstnok ble lydløs.. var på tv'n jeg så det for sikkert 1års tid siden.

 

men det ble vel ikke noe mer av det.

Lenke til kommentar

Motstøy er egentlig gammelt nytt, men er lite kommersiallisert ennå. Grunnen er at det er litt dyrt å produsere og krever at man bruker et headset eller lignende for å bruke det. Noen avanserte høreapparater har motstøy innebygget, men disse koster ganske mange tusen kroner. Noen avanserte hørselværn har også det, blandt annet noen som forsvaret har kjøpt inn, men disse er også veldig dyre. Noen nye fly har også motstøy innebygget i hodestøttene på 1.klasse. Setene ser da ut som ørelappstoler der ørelappene har innebygget motstøy-delen. Men jeg tror ikke dette blir vanlig for PC-brukere med det første. Kanskje i form av rimelige hørselværn-øreapparater om 10-20år.

denne greia jeg hørte om dreide seg om en boks man plasserte inni pc'n slik at den visstnok ble lydløs.. var på tv'n jeg så det for sikkert 1års tid siden.

 

men det ble vel ikke noe mer av det.

det var ikke for 1år og 5dager siden da :p

 

neida, prinsippet er jo logisk nok. alle har vel hørt hvor lite futt det er i stereo-anlegget når høytalerne er i motfase (ene høytalern er koblet motsatt +/-). Stille blir det dog ikke...

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

En slik sak hadde jeg egentlig forventet å lese på 1. april. Kan noen forklare meg hvordan "magnetiske krefter" skal kunne drive den ferromagnetiske oljen rundt i rørsystemet? Det som stod i artikkelen høres ut som en dårlig sci-fi-forklaring.

 

Dette 'fenomenet' tror jeg ikke et pip av før jeg får se det.

Lenke til kommentar

Denne teknologien påståes jo å kunne kjøle ned en moderne cpu, sist jeg sjekket så utviklet Prescott ca 110Watt så da burde den ha minst denne kjøleevnen. Det synnes jeg er veldig imponerende for en passiv løsning.

 

Lurer på om det eventuelt kommer flere utgaver av denne kjøleren og om den er mer effektiv på å fjerne varme enn for eksempel en vannkjølingsløsning, er den bedre til å fjerne varmen fra kjernen og så bruker kald luft for å kjøle seg ned så finnes det jo rom for å modifisere litt på denne løsningen.

 

Er mye jeg lurer på angående denne løsningen som for eksempel :

 

Driftstemperatur (veldig viktig egentlig, da noen løsninger ikke er effektiv i visse temps).

Dimensjoner (ser ut som den kan bli veldig liten).

 

Edit : Dere kan godt oppdatere artikkelen med den forventede prisen som er 1500 Yen eller 90Nkr pr kjøler...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Noen nye fly har også motstøy innebygget i hodestøttene på 1.klasse. Setene ser da ut som ørelappstoler der ørelappene har innebygget motstøy-delen.

Det finnes også løsninger hvor man slipper disse "ørelappstolene". Bombardier støydemper hele flyet og det funker utmerket. Man merker godt forskjellen i støy fra et "Q-fly" til et vanlig fly. Widerøe benytter seg av begge typer fly (De holder på å fase ut eldre fly og fase inn Q-fly.).

 

http://www.q400.com/q400/en/quiet.jsp

Lenke til kommentar
Noen nye fly har også motstøy innebygget i hodestøttene på 1.klasse. Setene ser da ut som ørelappstoler der ørelappene har innebygget motstøy-delen.

Det finnes også løsninger hvor man slipper disse "ørelappstolene". Bombardier støydemper hele flyet og det funker utmerket. Man merker godt forskjellen i støy fra et "Q-fly" til et vanlig fly. Widerøe benytter seg av begge typer fly (De holder på å fase ut eldre fly og fase inn Q-fly.).

 

http://www.q400.com/q400/en/quiet.jsp

Så lenge motoren ikke er bygget av Q-tec så sitter jeg gjerne på det flyet :p

 

Men synnes nå 90kr for en passiv kjøler ikke hørtes så ille ut da...

Lenke til kommentar
Denne teknologien påståes jo å kunne kjøle ned en moderne cpu, sist jeg sjekket så utviklet Prescott ca 110Watt så da burde den ha minst denne kjøleevnen. Det synnes jeg er veldig imponerende for en passiv løsning.

 

Jeg ser ikke at dette er nevnt noe sted i artikkelen, tvert imot står det om bærbare maskiner, som ikke utvikler noe i nærheten av 110 watt.

 

AtW

Lenke til kommentar
En slik sak hadde jeg egentlig forventet å lese på 1. april. Kan noen forklare meg hvordan "magnetiske krefter" skal kunne drive den ferromagnetiske oljen rundt i rørsystemet? Det som stod i artikkelen høres ut som en dårlig sci-fi-forklaring.

Jeg er enig i at forklaringen var meget tynn, men siden vanlige heatpipe klarer å "pumpe" væske frem og tilbake inni rørene uten tilførsel av elektrisk energi så ser jeg ikke bort i fra at det kan gjøres med magnetisme også. Dvs. heatpipe bruker selve varmen som drivkraft for "pumping" av væska. Hvis den magnetiske væska har forskjellige magnetiske egenskaper ved forskjellige temperaturer så tror jeg vi er kommet et stykke på vei fra fiction til science. Dog, jeg sitter selvfølgelig ikke med hele forklaringa..

 

PS. Magnetiske væsker eksisterer og er svært morsomme å bruke i nærheten av magneter. Det ser helt sykt ut. Væskene er forresten basert på syntetiske oljer med jernatomer i de organiske kjedene. Skal se om jeg finner bilder av slike væsker på nett. De magnetiske væskene er IKKE olje med iblandet jernstøv slik jeg får inntrykk av i artikkelen. Det ville i så fall ha skillt seg utrolig raskt og "åreforkalket" kjølesystemet.

 

Edit: Noen bilder av ferrofluid:

 

ffbottle160.jpgbigspikes440.jpgdrivemagsb440.jpgdipballs2220.jpgringline220.jpg

 

og et videoklipp: http://www.dansdata.com/images/magnets/ferrofluid.mpg (1MB)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at forklaringen var meget tynn, men siden vanlige heatpipe klarer å "pumpe" væske frem og tilbake inni rørene uten tilførsel av elektrisk energi så ser jeg ikke bort i fra at det kan gjøres med magnetisme også. Dvs. heatpipe bruker selve varmen som drivkraft for "pumping" av væska. Hvis den magnetiske væska har forskjellige magnetiske egenskaper ved forskjellige temperaturer så tror jeg vi er kommet et stykke på vei fra fiction til science. Dog, jeg sitter selvfølgelig ikke med hele forklaringa..

 

PS. Magnetiske væsker eksisterer og er svært morsomme å bruke i nærheten av magneter. Det ser helt sykt ut. Væskene er forresten basert på syntetiske oljer med jernatomer i de organiske kjedene. Skal se om jeg finner bilder av slike væsker på nett. De magnetiske væskene er IKKE olje med iblandet jernstøv slik jeg får inntrykk av i artikkelen. Det ville i så fall ha skillt seg utrolig raskt og "åreforkalket" kjølesystemet.

samme stoffet brukes i det amerikanske forsvarets humre. En datamaskin regulerer viskositeten i demperne med magnetisme. Stoffet skifter fra flytende til knallhardt på millisekunder. Så det på discovery :D

 

Skal man drive stoffet med magnetisme, kan jeg tenke meg at det må det være med en spore tvunnet rundt rørene. spoler har i allefall retningsbestemt magnetisme. Spoler magnetiseres med strøm, så det motstrider litt med infoen i artikkelen...

Lenke til kommentar
En slik sak hadde jeg egentlig forventet å lese på 1. april. Kan noen forklare meg hvordan "magnetiske krefter" skal kunne drive den ferromagnetiske oljen rundt i rørsystemet? Det som stod i artikkelen høres ut som en dårlig sci-fi-forklaring.

Jeg er enig i at forklaringen var meget tynn, men siden vanlige heatpipe klarer å "pumpe" væske frem og tilbake inni rørene uten tilførsel av elektrisk energi så ser jeg ikke bort i fra at det kan gjøres med magnetisme også. Dvs. heatpipe bruker selve varmen som drivkraft for "pumping" av væska. Hvis den magnetiske væska har forskjellige magnetiske egenskaper ved forskjellige temperaturer så tror jeg vi er kommet et stykke på vei fra fiction til science. Dog, jeg sitter selvfølgelig ikke med hele forklaringa..

Jeg har sett slike væsker før, men de forklarer ikke hvordan systemet virker. Så lenge det er snakk om statiske magnetiske felt så vil de ikke, etter hva jeg vet, utfør noe arbeid på væsken. For å kunne få væsken til å bevege seg så må de magnetiske feltene også bevege seg, og det skjer ikke uten tilførsel av en eller annen form for energi. Det de i bunn og grunn beskrev i artikkelen er en evighetsmaskin, og det går mot alle aksepterte fysiske lover. Om de hadde klarte noe slik så hadde de vel brukt teknologien på noe annet en en CPU-kjøler til 90 kroner :ermm:

Lenke til kommentar
En slik sak hadde jeg egentlig forventet å lese på 1. april. Kan noen forklare meg hvordan "magnetiske krefter" skal kunne drive den ferromagnetiske oljen rundt i rørsystemet? Det som stod i artikkelen høres ut som en dårlig sci-fi-forklaring.

Jeg er enig i at forklaringen var meget tynn, men siden vanlige heatpipe klarer å "pumpe" væske frem og tilbake inni rørene uten tilførsel av elektrisk energi så ser jeg ikke bort i fra at det kan gjøres med magnetisme også. Dvs. heatpipe bruker selve varmen som drivkraft for "pumping" av væska. Hvis den magnetiske væska har forskjellige magnetiske egenskaper ved forskjellige temperaturer så tror jeg vi er kommet et stykke på vei fra fiction til science. Dog, jeg sitter selvfølgelig ikke med hele forklaringa..

Jeg har sett slike væsker før, men de forklarer ikke hvordan systemet virker. Så lenge det er snakk om statiske magnetiske felt så vil de ikke, etter hva jeg vet, utfør noe arbeid på væsken. For å kunne få væsken til å bevege seg så må de magnetiske feltene også bevege seg, og det skjer ikke uten tilførsel av en eller annen form for energi. Det de i bunn og grunn beskrev i artikkelen er en evighetsmaskin, og det går mot alle aksepterte fysiske lover. Om de hadde klarte noe slik så hadde de vel brukt teknologien på noe annet en en CPU-kjøler til 90 kroner :ermm:

Det står vel bare at man ikek får tilført elektrisk energi, er jo endel varmeenergi å ta av.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er det da som gjør at dette er bedre enn vanlige heatpipes da?

Er det noen som sier det er bedre enn heatpipes da?

 

Må også legge til at dette er vel egentlig ganske energisparende? Varer ganske lenge også med tanke på at en magnet "lever" i 300 år smile2.gif
Varer ikke magneter lenger? Jeg trodde magnetisme ble værende i millioner av år hvis det ikke ble "overskrevet" av et langt kraftigere magnetfelt i en annen retning. PS. Heatpipes og vanlige passive kjølere har vel også "evig" levetid så vidt jeg vet og er like "energisparende" siden det ikke krever tilført elektrisk energi. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...