Gå til innhold

SirMaximus's tråd om å klare seg sjøl


riktig

Anbefalte innlegg

Kjøttdeig og ris går også fint som middag. Ca 200 gram kjøttdeig (familiedeig er billigst eller lidl), og ris til du blir mett i magen. Fyr på med grillkrydder og piffi etter smak.

 

Poenget med å få det godt er å hive risen oppi kjøttdeigen når den blir ferdig og la det surre litt. Da får du kjøttsmak på risen.

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mine regler sist jeg bodde på hybel :

 

mat :

 

snylt så mye på venner som mulig , spis dinne venners rester, har du en venn som bor hjemme vær mye der (og pass på og spis)

ellers så er pasta billig på europris , ca 2kg for 40-60 kr husker ikke helt

 

regninger faste :

betal så fortså mulig

 

ryddig/vask

gjøres når man flytter ut eller når man ikke lenger finner gulvet , alt etter smak og behag

Lenke til kommentar

Mat:

Min diett har det siste halvåret bestått av variasjoner av pizza, melk og vitamintabletter, virker som det funker greit ettersom vekta har vært stabil siden militæret. Yumyum nudler er cheap as chips og pasta med hjemmelaget saus er også rimelig.

 

Penger:

3k i husleie, noen hundre i strøm + adsl og resten går til klær, snus og alkohol. Jeg greier meg alltid på en eller annen måte selv om det plutselig går 3000 til ny mobil en måned :) Det er viktig å dra på ferie hjem til mor så ofte som mulig (iallefall i de store høytidene) der får man gratis god mat og litt ekstra penger. Besteforeldre er også kjekke å ha... 500 kr til å kjøpe is for er aldri å forakte :)

 

Renhold:

Etter å ha bodd vekk fra mor og far i 8mnd og flyttet inn med 2 likesinnede har vi først i dag rørt en gulvklut. Tiden var inne for å få gjort noe med søppla! I hjørnet av stua har vi bygget et tårn av alle pizzaeskene vi har opparbeidet gjennom månedene, den når helt opp til taket. Før jul hadde vi to tårn som gikk til taket, men det andre veltet etter en tur på byen og ble brukt som madrass. Ellers var det noen ubeskrivelige flekker på gulvet på både kjøkkenet og stua og verandaen. I dag tok vi tyrene ved hornene, kjøpte klor, grønnsåpe og jif kjøkken og satte i gang. Nå er det klinisk rent her og det lukter godt :) wehu! Det er absolutt verdt noen få timer med arbeid å vaske leiligheten en gang i bland!

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar

Mat Aldri kjøp mat når du er sulten. Aldri. Som student ledve jeg mye på grillede ostesmørbrød. Unngå for mye tomatpure (du merker helt klart når det er blitt for mye). Potet er grei mat, skrubb potetene så slipper du å skrelle, og det er mye næring rett under skallet. Unngå de grønne delene naturligvis.

 

Renhold Viktig, ellers kan du få allergiproblemer senere i livet. Støvsug helst en gang i uken, du fanger flest hybelkaniner i hjørner og langs listene og der det er vanskelig å komme til, takk til Murphy der.

Lenke til kommentar

tunfisk smaker hor synes nå jeg, men så er jeg generelt lite glad i fisk da.. men de jeg kjenner spiser det gjerne rett fra boksen, eller blandet sammen med pasta eller salat.. trengs ingen tilberedning.

 

det er vel i vann, olje eller gele som er de tre forskjellige hovedgruppene.. tror det er vann som gjelder?

Lenke til kommentar

Tunfisk i vann er godt og sunt. Har aldri tort å smake i gele og olje. Gele er jo sånn desertgreie og ikke mat likssom. First price er egentlig genialt, hvis noen lurer har de det på: Kiwi, Meny, Drageset og bunnpris.

 

En annen genial ting er sånne kjempesekker med pasta på europris. Lurer på om det er 2 kg oppi, i hvert fall er de like store som en rimipose.

Lenke til kommentar
Tilberedning av tunfisk? Få noen gode oppskrifter her, må ha litt billigmat.

Jeg har hørt at tunfisk skal være minst like godt som kjøttdeig til taco. Ser ikke poenget med dette bortsett fra at det da blir regnet som slankekost.

 

Apropos risen, så heter min favoritt jasmineris "Goldenland", laget i Thailand, koster 150kr for 20kg, eller 50 for 5kg.

 

Hun bak kassa sa det fantes to typer Goldenland ris, den ene var mer fuktig enn den andre. Angrer på at jeg ikke kjøpte den fuktige, den hørtes mye bedre ut, men jeg var litt stressa og hadde mye annet å bære på. Men jeg får velge den neste gang. 20 kg går radig unna vet dere! :yes:

Lenke til kommentar
tunfisk er sinnsykt sunt ja. mye proteiner tror jeg det er.. skulle ønske jeg likte det.

 

finns det noen triks for å fjerne smaken? :p

Tacosaus funker bra synes jeg.

 

Edit: Fersk tunfisk er knallgodt, men koster gjerne litt mer enn den på boks.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Så noen nevnte tomatpuré.

 

Tomatsuppe:

Smelt en klatt smør i pannen. Rør inn noen spiseskjeer med hvetemel. Spe så litt og litt vann i mens du rører iherdig. (Det skal være glatt og ikke klumpete). Etter hvert heller du i nok vann til at det blir riktig konsistens (husk at det blir tykkere etter hvert som det koker). Hiv oppi et par buljongterninger + tomatpuré etter behov og ønske. La det koke i minst ti minutter for å få bort melsmaken.

 

Smaker godt med hardkokte egg i, makaroni eller bare skiver eller rundstykker til. Koster ikke akkurat skjorta.

 

Ellers så finnes det jo billige tomatsuppe-poser med makaroni i. Koster vel rundt 10kr pr. pakke. Holder til to personer, så du kan jo invitere over en venn hvis han/hun lover å vaske opp for maten.

 

Makaroni er forresten ganske greit å lage hvis man har lite penger og liten tid. Hiv litt ost og krydder på, eller ganske enkelt bare ketchup.

 

 

Jeg så noen nevnte billige grillpølser. Mamma'n min pleier av og til å lage pizzadeig som man lager til pølser og tvinner rundt grillpølsene. Så steiker man de litt i steikeovnen til deigen er gjennomstekt. Spis det du orker, og hiv resten i frysen. Smaker godt med ketchup og løk på, eventuelt sennep og diverse hvis man liker det.

 

Lager man for mye mat, så synes jeg det er greit å putte det i plastbokser, hive i kjøleskapet og varme til lunsj dagen etter i mikroen (nå er jeg så heldig at vi har mikro på jobb).

 

For å slippe tørre brødskiver til lunsj, pleier jeg å kjøpe brød og pålegg på jobben i stedet. Spleiser gjerne på dette med en annen, så får man spist mer av brødet. Brødet holder som oftest også til frokost dagen etter (da kan man enten ta med brødet hjem eller spise frokost på jobb).

 

Poteter er sunt og eh.. godt. (Det smaker ikke SÅ ille). Blir det noen til overs etter middag, kan du steike dem på steikepannen dagen etter.

 

Er du ikke så flink til å lage fisk, og hater fiskepinner, kan fiskegrateng være et godt alternativ. Kjøp pakkene når de er på tilbud. Kok poteter til.

Lenke til kommentar

Mat:

Nesten alt du kan lage selv av middag blir under 30 kroner porsjonen... du kan lage biff og fløtegratinerte poteter for samme prisen som en kantinemiddag. Noe å tenke på? Hos meg går det i gryteretter (billig, lite arbeid, og billig) som kan varmes opp flere dager senere. Hjemmelaget pizza (godt og forholdsvis billig), stekt boksskinke eller kokte pølser med potetmos (kjapt og enkelt), eller frossenpizza (når jeg er lat). Pastaretter er også billig, trenger bare pasta, kjøttdeig og dolmio. Fordeler også her om du bor sammen med folk, gryterettene blir ikke så gamle før dere klarer å kverke de, mindre tid går til spille ved matlaging.

 

Hybel:

Leier for 2500 kr privat, dette er 5 km fra skolen, noe som ikke er optimalt. Dessuten bor jeg helt alene her... litt dumt. Har planer om å leie leilighet med 2 kamerater nå til sommeren, det blir gøy.

 

Renhold:

Vasker alt ca. 1 gang i måneden, da har det samlet seg opp tilstrekkelig med hybelkaniner. Det er utrolig mye støv som samles når man lever på 14 kvadrat. Sengtøy skiftes kanskje oftere. Klær vaskes i store mengder når jeg føler for det, kan ta 3-4 vasker på en dag når de har samlet seg opp.

 

Transport:

Prøver å sykle når det går, men nå er det så mye dritt på veiene at jeg ikke gidder. Masse støv fra veistrøing og piggdekk som ikke er særlig behagelig å få i luftveiene / øynene / ørene. Jævla by.

 

Telefoni:

Bruker mobiltelefon til det jeg må. Men bruker SKype så mye jeg kan til å ringe hjem til gamlingene og andre kompiser. Bruker også webkamera via. msn for at ikke skype-samtalene skal være så kunstige som telefonsamtaler.

Lenke til kommentar

Jeg studerer kanskje ikke så mye lengre, så dette kommer kanskje litt skjevt ut i mengden, men jeg kan da legge på hvordan jeg lever også da :p

 

Jeg har som mange kanskje ikke tenker på en mening om at MAT er viktigere enn festing, så jeg kjøper god mat, og kutter ned på festingen til absolutt minimalt.

 

Mat:

Handler 4 ggr. i uka på ICA ullevål (hehe, interessant ja! :p). Normalt kjøper jeg kotteletter til mandag, onsdag og fredag, kyllingfilet til tirsdag og lørdag, svin indrefilet til torsdag og søndag. Ellers tar jeg med bearnesaus og sopp til hver middag.

 

Renhold:

Mja, så som så med den. Blir mer skippertak, men prøver å kjøre over gulvet en gang i uka. Da kjører jeg først med støvsugeren, så med grønnsåpe og salmiakk en gang etterpå.

 

Husleie:

Rundt 4000 inkl strøm

 

Telefoni:

Bruker to mobiltelefoner, og en fasttelefon (IP), betaler ellers rundt 900,- i mnd for ngt shdsl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...