Gå til innhold

SirMaximus's tråd om å klare seg sjøl


riktig

Anbefalte innlegg

Ja, tittelen beskriver det meste. Regner med at mange av oss sitter stuet bort på en trang hybel med PC'n. Jagd ut av mor og far, rømt hjemmefra, bor borte og går på skole, er pro dagdriver etc etc...

 

Å overleve under slike forhold er ikke alltid like lett, da spesielt på ønonomi-siden. Noen har kanskje private økonomiske rådgivere (les: mor og far) som hjelper en stakkars slask med å fordele det lille man har slik at man overlever under trange kår. De fleste av oss derimot, må bite i det sure eplet og lære oss å prioritere.

 

Et annet punkt (og dette er kanskje det mest karakteristiske ved hybeltilværelsen) er å holde orden på kåken, eller rettere sagt mangelen på orden. Idioter rydder, genier behersker kaos, ikke sant? ;)

 

Denne tråden vil sannsynligvis appellere mest til unge single menn, da det ligger i artens sanne natur å leve under slike forhold og faktisk overleve.

 

Så da har jeg noen punkter å ta opp:

 

Mat:

Hva er billig, sånn passe godt, og nok til å holde en stakkars kropp i live? Kom med dine gastronomiske tips. Ikke noe pizzabestilling fra Peppes, her skal man leve billig.

 

Penger:

Husleie og utgifter kontra moro. Hvordan prioriterer du slik at du klarer deg? Selger du kroppen? Klipper du plenen til eldre fruer for en slant og et stykke fyrstekake? Fortell..

 

Renhold:

Vasker du kåken din? Hvis ja, hvordan få samlet nok viljestyrke og krefter til å faktisk gjøre det? Hvordan kvitte seg med tårnet av Grandiosa-esker?

 

 

La oss lage The Hitchhikers Guide To The Hybel. Kjør på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mat:

Hva er billig, sånn passe godt, og nok til å holde en stakkars kropp i live? Kom med dine gastronomiske tips. Ikke noe pizzabestilling fra Peppes, her skal man leve billig.

Jeg kjøper for det meste nudler, fisk (fiskekaker, fiskepinner), grandiosa på fredager og annet billig mat... Kjøper noen ganger wienerpølser (ser etter de billigste). Og ikke gløm grønnsaker. Det er viktig!

Endret av midnight_walker
Lenke til kommentar

pasta på rema. i landlord pose koster 10,-

 

kjøp store pakker med frosne kylingfilleter (litt dyrt) og lag det sammen med pastaen, da får du et balansert måltid med proteiner og karbohydrater.

 

Ellers kan du kjøpe trøndersk sodd, joikakaker eller annen mat på boks som koster mellom 10 og 20,- for et måltdid som du bare varmer.

 

Fjordland kan også gå til tider, men dette er ikke så altfor billig. Godt er det likevel med en deilig (ja faktisk er den god) fiskesuppe til 25,- som du varmer 3 min i mikroen.

 

Grandiosa går til tider. Men man kan bli litt lei av den etterhvert. Men den er billig magafyll.

 

Husleie må du regne med ca 2-3k ++ avhengig av hvor du skal bo og hvor fint det er der.

Strøm: er ikke sikker, men kanskje ca 500,- /mnd

Lenke til kommentar
Mat:

Hva er billig, sånn passe godt, og nok til å holde en stakkars kropp i live? Kom med dine gastronomiske tips. Ikke noe pizzabestilling fra Peppes, her skal man leve billig.

Toast er genialt. Man kan lage så utrolig mye godt bare man har litt fantasi og vilje til å prøve ut tilsynelatende rare kombinasjoner mat :p Har laget egen oppskriftsbok for hybel-toaster.

 

Selv lagde jeg en ny utmerket toast her om dagen: salamiskive på bunn, 1000 Island, løkringer, sylteagurk og så ost på topp. Et varmt og godt måltid :)

 

Styr unna boksmat og slikt. Du blir så utrolig lei av det etter et par uker. :hrm:

 

Penger:

Husleie og utgifter kontra moro. Hvordan prioriterer du slik at du klarer deg? Selger du kroppen? Klipper du plenen til eldre fruer for en slant og et stykke fyrstekake? Fortell..

Mat og faste utgifter kommer alltid først. Musikkjøp og slikt er også høyt prioritert. Har jeg råd til en CD jeg vil ha, så kjøper jeg den... Trenger ikke alkohol for å ha det gøy :tease:

 

Renhold:

Vasker du kåken din? Hvis ja, hvordan få samlet nok viljestyrke og krefter til å faktisk gjøre det? Hvordan kvitte seg med tårnet av Grandiosa-esker?

Har blitt nøye på å rydde hver kveld. "Kåken skal være ryddig før jeg legger meg!" er en fin regel å ha. Hver søndag er det full ryddevask!

Lenke til kommentar

Mat:

Kjøper brød på Kiwi (5kr) og en jumbopakke salami.(40kr)

Går vel 2-3 brød og og en pakke salami på en uke tror jeg.

 

Ellers så går det i nudler, fiskepinner og som midnight_walker nevnte tidligere i tråden, grandiosa på fredager. (av typen pepperoni)

Kjøper også billig mat, ofte noe fra First Price. Boksemat kan også gå, men da med mye poteter, så jeg har mat et par dager.

 

Penger:

Har for tiden en deltidsstilling, men har fått enda en deltidsstilling nå så da blir det litt jobbing framover. Har prøvd å selge meg, men har ikke lykkes enda*. Ellers så får jeg litt "hjelp" fra mormor, da hun ofte handler inn litt til meg (men ikke så veldig ofte.)

 

Renhold:

Vaske leiligheten? Hva mener du nå? Grønnsåpe? Nei fra spøk til maskinpistol, jeg prøver virkelig. Noen ganger er det skinnende rent og andre ganger ser det helt for jævlig ut. Men med tanke på at det kanskje skal flytte inn et dame en gang i fremtiden, har jeg begynt å skjerpe meg.

 

Strøm:

Betaler fra 700-1000 kroner i måneden. Har mye tepper i huset så det ikke er så kaldt på gulvet.

 

Telefon:

Betaler vel mellom 10-50 kroner for det jeg har ringt, mens jeg betaler 150 i telefonabb. Adsl på 350 kroner kommer i tillegg.

Endret av Volcov
Lenke til kommentar

Mat:

Kjøper ferdig oppskjært brød som jeg legger i fryseren. Varmer det så opp i brødrister eller mekker en toast i toastjernet når det er tid for å konsumere fast føde. På den måten kan jeg alltid fikse meg brød som er så godt som ferskt fremfor å måtte tvinge i meg gammel, seig kneipp.

Til middag er fjordland middagsretter en favoritt. Disse er riktignok dyre, men en god middag er viktig. Ellers er frossenpizza og andre frosne middagsretter fra findus etc. et noe billigere, men like fullt brukbart alternativ. Skal man virkelig gå på sparebluss er jo nudler til 2,90 fra Lidl et noe usmakelig, men mettende produkt.

 

Penger:

Soper inn noen slanter her og der, men lever først og fremst på stipend og lån for studenter fra statens lånekasse (8000 kr/mnd. der 3200 kr er stipend, resten lån).

Når det kommer til faste utgifter betaler jeg 2300 kr. mnd. for bolig. Da er strøm, 10mbit bredbånd og kabel-tv inkludert.

 

Renhold:

Vasking med bøtte, såpe og vann har jeg aldri hatt noen tro på. Støvsuging, derimot, er greit å få gjort iblant når hybelkaninene er på frammarsj.

Lenke til kommentar

Mat:

Varierer veldig, går mye i pizza og pasta. Et godt alternativ er å kjøpe en middagspølse. Der har du middag tre dager på rad: Stekt pølse og potetstappe, stekte pølseterninger og pasta med ketchup. Dag tre: nudler med kokte pølseterininger.

Har òg en forkjærlighet for first shopper sine sjokoladekjeks :whistle:

 

Penger:

Har fast jobb, ca 13k utbetalt i mnd. Av dette setter jeg av 2000 til lånekassen, og 2500 på husleie. ca 400 til strøm, 200 til chess, 200 til ngt. Resten Går som oftest til diverse utgifter. Prøver så godt jeg kan å spare mellom 1000-2000, men er vanskelig. :mad:

 

Renhold:

Her kunne det vært definitivt bedre! Rommet ser ut som et bomba horehus. Ellers er dagen etter et vorspiel en god sjanse for å shine opp hybelen. Vaske opp, vaske klær, vaske guld, tørke støv osv mens fylla ebber ut

Lenke til kommentar

Mat

 

Husk at mye av den rimelige maten er nesten helt uten næring :p Grandis, pasta og pølse holder dårlig til å holde en studerende hjerne i aktivitet.

- Spis så mye frukt og grønt som du kan

- Drit i Fedon og spis skikkelig grovt brød.

- Handler du i større partier sparer du også penger. Det er ingenting som er dyrere enn å gå å småhandle.

- Se hvor hvor mye penger du har til mat i en måned og del det på 4. Så vet du hver uke hvor mye du kan bruke på mat og når det er helt tomt.

- Kjøp inn suppeposer og annet som du kan ha liggende til de dagene når magen og lommeboken er helt tom. Gjerne de du kan lage uten melk.

 

Penger

 

Se om du kan få en jobb som gir deg en arbeidstid du kan leve med. Hvis du er student er det viktig å huske at din primære oppgave er å få en grad av et eller annet slag med gode karakterer. Jobben skal hjelpe deg til å leve litt bedre men den skal ikke ødelegge for studiene. Forslag er: Butikkmedarbeider eller pizzabud mm.

 

 

Rydding

 

Regel nr. 1: Rydd opp etterhvert. Ikke la det utarte seg for mye for da blir det et ork. Når du har spist, skyller du av tallerken og bestikk og setter det pent fra deg (eller fortrinnsvis vasker det).

 

Ellers er andre råd:

- Tar du av deg et plagg, legg det i skittentøyet og ikke på gulvet.

- Søler du noe så ta det bort med en gang.

- Hver kveld før du legger deg, eller før du setter deg ned for å se på tv eller noe kan du rydde lett. Er du flink til å følge reglene over skal det ikke ta lang tid og det vil da også være triveligere å sove/slappe av.

- Skift sengetøy regelmessig. Det er veldig behagelig, gir bedre søvn og er hygienisk.

- Tørk støv/vask innimellom.

 

Husk at har du det noenlunde ryddig og pent er det enkelt og greit å ta med seg noen hjem om den sjansen skulle by seg :p

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Mat

 

Det kan være lurt å ha fryser. På den måten kan du handle inn stort og fryse ned ting slik at det holder seg lenge. Er det f.eks tilbud på kjøttdeig, så kan du hive mange pakker i frysen og ta opp ved behov.

 

Det jeg spiste mest i starten var pølse og potetmos. Dette går kjemperaskt å lage og er billig. Ellers så finnes det pommesfrites som bare tar 5 min i stekeovnen. Pølse er generelt sett raskt å lage. Lager du pizza (hjemmelaget) eller lasagne kan du dele det opp og hive det i frysen. Ta opp og varm i steikeovn.

 

Penger

 

Det kan være smart å ha en egen budsjettkonto. Lag et automatisk trekk slik at penger til husleie og strøm trekkes fra brukskontoen så snart du har fått lønn/stipend. Jeg betaler mye i strøm, faktisk opp mot 600kr i måneden. Husleien er på 3500kr. Jeg setter også av penger til bsukonto, linser og en høyrentekonto. Høyrentekonto kan være greit hvis du først har tenkt til å spare, så er det ikke så lett å ta ut pengene.

 

Rydding

 

Det er ikke alltid like lett å orke å rydde/vaske. Jeg pleier å tenke på den gode følelsen man får når alt er shinet for å motivere meg til å ta i et tak. Det er også lurt å vaske opp rett etter man har spist/laget maten, slik at ikke oppvasken hoper seg opp.

Lenke til kommentar

Mat

 

Pølse og pasta funker fint. Inviter med deg en kompis hjem eller enda bedre: bo sammen med en, så kan dere dele på de fleste måltider. Dette burde spare inn mase penger. Det å bo sammen med noen gjelder vel egentlig samme hva du driver med: er det flere til å dele på utgiftene (mat, strøm, leie, dasspapir osv) blir det billigere for alle.

 

Som et substitutt til poteter kan man bruke potetmos eller ris. Potetmos er vanvittig billig, og fungerer fint til det meste. Når det kommer til ris: En milliard kinesere kan bare ikke ta feil.

 

Frossenmat er ikke alltid like billig, men som oftest ganske godt. Med Findus sine poseretter får du en passelig middag til 30 kr, men det beste du kan få tak i er (trommehvirvel) Stabburets Pannerett! Den består av pasta, kjøttboller, gulrøtter og noe grønt noe jeg ikke husker hva heter. Muligens brokkoli. Den er veldig godt krydret med masse smak, du får 500gram, altså en brukelig middag, og best av alt: Den koster bare 20 kroner. Hvis du finner den (jeg mistenker findus for å prøve å presse ut stabburet her) så kjøp noen pakker. Den er dritgod.

 

Penger

 

Det er alltid noen som er interessert i dine tjenester. Siden du henger på hw-forumet så har du sikkert litt kompetanse på sånne vanskelige datagreier, og du veit sikkert og hvilken hull kontakta til tastaturet skal inn i. Dette er det imidlertig mange som ikke veit, og du kan alltids tjene inn noen slanter på å hore ut kunnskapene dine.

Bare pass på å ta deg skikkelig betalt.

 

Mange er i en slik situasjon at de studerer eller er litt arbeidsledige i ny og ne. Søk om penger fra alt som er av fond, stipendiater og legater, en dag får du kanskje napp. Hvis du studerer kan du og ta ut fullt lån og sette hele lået på høyrentekonto. Når du er ferdig å studere, kan du bare levere tilbake det du lånte rentefritt og grafse til deg et par tusen i renter.

 

Rydding

 

Jeg skal ikke snakke så veldig høyt om rydding. Hybelen min ser konstant ut som om den har blitt utsatt for presisjonsbombing, og ofte er ikke dette så langt fra sannheten. Jeg rydder så og si aldri og vasker kanskje en gang i året eller to.

Ja, jeg er en gris. Jeg lever eter ryddekickprinsippet. Når oppvasken begynner å snerre hver gang jeg går forbi og kjøleskapet utvikler nye arter hver dag, tar jeg heller et skikkelig tak.

 

Skulle det likevel falle deg inn at bopælen din trenger et tak, så kan du jo se om det er noen barene/ungdomsskoleelever som tar på seg slike jobber. Hvis det er jævlig nok snur de kanskje i døra, og da er det bare å bite i det sure eplet og ta det sjøl. Det er visse ting man ikke gjør for en hundrings. Å ta oppvasken min, for eksempel.

 

Live long, and Prosper!

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar

Angående oppvask så er det lurt å alltid vaske opp store ting med en gang man har brukt de. Tenker da på gryter, boller, panner. Som all oppvask er det lettest å vaske opp ting med en gang de er brukt, men om man ikke orker den stricte linja, så er det lurt å ta de store tinga i det minste, så slipper man å bli demotivert hver gang man ser det fjellet av en oppvask som står opp av kummen. Men i virkeligheten er det bare de store feite bollene som griser ned.

 

En annen lur ting som et sjokkerende fåtall har er svamp. Alle skaffer seg vaskebørsta men veldig få har oppvasksvamp. Å vaske opp med bare børsta tar mye lenger tid, og gjør det bare halvparten så reint. Den børsta er jo etter min mening bare til grove partikler siden det uansett ikke blir så rent uansett hvor mye du børster og gnukker.

Det er jo en grunn til at man ikke vasker bilen med børste men med svamp, grunnen er jo at svampen har en sugeevne og fester seg på en måte til gjenstanden som vaskes.

Heh, jeg synes det er ork å vaske opp uten svamp, svampen har vel skjemt meg litt bort :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...