Gå til innhold

SirMaximus's tråd om å klare seg sjøl


riktig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mat: lidlpizza er billig. Jeg synnes den er god. Ellers kan du kjøpe 5kg jasminris på Rema til 50kr, 5kg poteter til 25kr, da har du tilbehør en stund. Liker ikke poteter sier du? Hjemmelaget potetstappe og pommes frites kan du da lage for en billig peng. Ellers liker jeg fløtegratinerte poteter.

Kjøp en boks med maxboller, kok opp masse ris og fordel alt ut på 3 middagstalerker, så spiser du en og sparer de to neste til de neste dagene i kjøleskapet. varm i micro, Nam nam. mat på 3 min og du slipper å vaske opp kjelen 3 dager på rad.

 

Penger: er elektrikerlærling, tjener ca 10k i mnd men er nå permitert så da må jeg stille inn sparemodusen. spess med en husleie på 4k, pluss andre faste utgifter. går ca 2k i mat og husholdning som såper osv i mnd hos meg. Har satt vin nå så det blir billigere å nyte alkohol. 260kr pluss ltt arbeid for 18 liter god jordbærvin. Bland i 1/4 med brus og du har hjemmelaget rusbrus :p

 

Rydding: Liker å ha det ryddig rundt meg, Vasker arbeidsflaten på kjøkkenet og alle bord hvær dag, støvsuger når det trengs. Rydder etter hvert, har oppvaskemaskin, så da er halve arbeidet gjort.

Lenke til kommentar
Skal ner å kjøpe på asiabutikken når jeg går tom. Plokket bare med meg når jeg hanlet inn eit lager. Tror foresten det var Landlord :p

Landlord er etter min erfaring bedre enn eldorado og first price, men ikke på langt nær like god som den på asiatiske sjapper. Landlord trenger litt mer vann enn vanlig ris når man koker den, men smaker bittelitt over gjennomsnittet når det gjelder ris fra norske butikker.

 

Med tanke på størrelse på sekker, så synes jeg bunnen av 20kg sekken smaker annerledes enn toppen, har kanskje noe med at det tar litt tid å spise 20kg. Så derfor holder jeg meg til 10kg's sekker :whistle: (eller 5kg om jeg har andre ting å bære med meg samtidig)

Lenke til kommentar

Heh, 10-20kg sekker, hva koster de i snitt på sånn asiatiske sjapper. Har du noen råd til merker de har der, eller kanskje noen farger på sekkene som kjennetegner noen gode typer?

 

I da blir det ris, fiskepinner og bernaise saus kjenner jeg.

Fiskepinner er også billigt å spise, men det kan ha noe med att jeg liker spiser mye mer av tilbehøret en kjøttet om dere skjønner. På gaffelen min i eit jafs, 1 del kjøtt 4 deler ris. så en pakke med 18 fiskepinner holder vel 4 middager, koster vel rundt 20kr for en pakke.

Lenke til kommentar
Heh, 10-20kg sekker, hva koster de i snitt på sånn asiatiske sjapper. Har du noen råd til merker de har der, eller kanskje noen farger på sekkene som kjennetegner noen gode typer?

Jeg bor i oslo, og for de som bor der synes risen på TT er best. Den heter noe med Golden, tror den er produsert i Thailand. Skal forresten ned å handle ris etterpå, er gått tom igjen så kan sikkert komme med en oppdatering etterpå om hva den heter og priser... :roll:

Lenke til kommentar

mat: her er det firstprice det går i! <3 Kjøttdeig til 14,-, 5 pakk med nudler til 10,- 4 pakk med spaghettisaus til rundt tier'n, tacokit til 7,- osv osv.. og ellers så handler jeg på rema da når det er snakk om ikke firstprice produkter. nordfjord pølsene kan brukes til så mangt.

 

når jeg skal spise skikkelig luksus så unner jeg meg en gratinert taco variant:

 

 

mye mat for to personer!

 

man trenger:

firsprice kjøttdeig - 14,-

firstprice tacokit - 7,-

tine(?) pizzaost, revet. - 24,-

1 liten løk - 3-4,- (?)

sum: 49,- (bare 24,50,- pr pers.:D )

 

fremgangsmåte:

brun kjøttdeigen, ha i tacokrydder og litt vann. la det putre i noen minutter. knus taco skjella og legg tacoskjell, kjøttdeig og løk lagvis i en ildfastform. topp med ost og kanskje litt grillkrydder visst du har.

 

gratiner det i ovnen på 200 grader til osten blir fin og gylden. spis!

 

kan serveres med tacosaus, rømme og kanskje en salat. (for de som har råd til sånn luksus)

 

 

den ultimate billig middagen min derimot er mindre luskeriøs, denne passer fint i slutten av måneden mens man venter på stipendet.

 

 

litt mat for en stakkars sjel:

 

man trenger:

1 pakke firstprice nudler, beef 2,-

1 nordfjord pølse 5,-

sum: 7,-

 

fremgangsmåte:

kok opp vann og legg nudlene i kasserollen, kutt opp pølsa i biter mens du venter, tøm ut endel av vannet og ha i krydderet. (mindre vann gir mer smak!) ha oppi pølsebitene og la det varme seg et minutt. spis.

 

 

 

 

Penger: her trår lånekassen til, lever kun på stipendet, og det er litt magert.. får ca 6000,- pr mnd, 3500,- går til husleie, 400,- til treningssenter, 1000,- til mobil (prøver skjerpe meg her :blush: ) så da sitter man igjen med 1100,- som skal dekke mat og alle andre utgifter i 30 dager. dvs: 36,- dagen.

 

burde absolutt skaffet meg en jobb, men har nå klart å få ting til og gå rundt i nesten et skoleår på dette viset nå! :D

 

men nå er skolen snart ferdig så da blir det arbeid på meg, og forhåpentligvis en bedre økonomi!

 

 

 

 

Renhold: Trikset er å rydde litt ofte. ikke la det hope seg opp, da går det til helvete.. har man det ryddig er det så mye mindre tiltak og dra frem støvsugern å sveipe over de 9 kvadratmeterne. vasking derimot er det lite av.. når det gjelder oppvask så prøver jeg vaske opp så ofte som mulig, samme gjelder her, aldri la det hope seg opp. mye mindre tiltak å vaske opp et fat en 30. samt at det er mye enklere å vaske opp før maten rekker feste seg. ellers går det endel på gjenbruk, et fat er ikke skittent selv om jeg har hatt et par brødskiver på det dagen før..

 

 

jepp, det var vel mine triks det..

Endret av phax
Lenke til kommentar

Er det ingen som har fått med seg hvor godt pasta og tunfisk er?

 

*kremt*

 

Du trenger:

1boks tunfisk i vann (7kr)

2dl pasta (3kr)

4små og mellomtynne skiver med ost(ikke overdriv osten!) (2 penny)

 

Gjør så:

Kok opp pasta, åpne opp en boks med tunfisk i vann.

Når du er ferdig med det, så finner du deg en bolle\dyp tallerken og legger det lagvis:

 

Først et tynt lag tunfisk i bunn,

så et tynt lag pasta over tunfisken,

et tykkere lag tunfisk,

et mellomtykt lag pasta,

2 skiver med ost legges ut omtrent som et lokk oppå det forrige pastalaget,

et tykt lag med tunfisk,

et godt og tykt lag med pasta,

2 skiver til med ost,

Resten av tunfiskboksen,

Resten av pastaen,

 

La den dunste fra seg 1 minutt så osten smelter.

digg måltid for bare 10kr og 2 penny! :dribble:

 

 

Svært få som har nevnt Bjørns havregryn. Personlig mener jeg at Bjørns burde hatt en egen tråd så godt som det er! :w00t:

 

 

Edit: Angående Pytt-i-panne til first price, så synes jeg det smaker høgg! Uttørket, smakløst, og lite attraktivt. Da er det bedre med biffris (dvs ris med grillkrydder på)

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar
Hvor selger de egentlig firstpriceprodukter? Det tacokitet er jo genialt. Det jeg derimot er litt skeptisk til, er pytt-i-pannen deres :p Etter at jeg leste en tråd her fikk jeg ikke så lyst på det, nei

bunnpris, eurospar, ultra, kiwi.. tja, sikkert flere, kommer ikke på.

 

firstprice er kongen, hva de ikke har egentlig! :)

 

edit: hva var galt med pytt i pannen deres?

Endret av phax
Lenke til kommentar
Jeg hadde kjøpt eplejuice og ikke eplenektar!!

 

Det er masse sukker i eplenektar og 100%eple i eplejuice! :thumbup:

Men det er jo masse sukker i juicen for det :)

 

Forresten: Lidl: :thumbdown: Ikke vet jeg hvorfor.

Bare fruktsukker i eple juice da, ikke noe tilsatt sukker :hrm:

Men det er sukker for det, og ikke noe særlig sunnere ;)

Lenke til kommentar

aah.. glemte kjøpe juice.. tørst.. lei av vann..

 

btw, de "ferske" pizzaene på rema er faktisk veldig god! og når de bare koster 19,- og trenger bare 6-8 minutter i ovnen så er de jo en klar vinner!

 

ellers så har de nordfjord grillpølser til 13,- pakka nå. det er billig det, hamstra litt jeg! :D (550gram pr pk.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...