Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med en skikkelig jall Tuner som ikke klarer helt å bestemme seg alltid for opp eller ned. Den er altså noe urolig og ei heller særlig in tunes. Den klarer kun å gi sånn rundt omkring.

Jeg sitter med en sånn:

8003_8051703_m.jpg

 

Noen som kan anbefale en grei tuner som er stabil og er nøyaktig nok til å brukes til en intonasjon?

Helst til under 1000,- lappen, men dersom noen mener jeg bør ta en over, så for all del. Råd er billig... Det er å følge de...evt. ikke følge de som kan bli dyrt :hmm:

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Har en Boss TU-80 som jeg ikke har noe stygt å si om. Tuning går som regel radig for seg.

 

Ellers vet jeg at mange sverger til Boss TU-2, som er tuner i pedal-form. Har lånt en slik til noen spillejobber, og den funker fjell :) Har dog ikke inntonert gitarene mine med noen av dem, men renger med at det skal gå greit..?

Lenke til kommentar
Sitter med en skikkelig jall Tuner som ikke klarer helt å bestemme seg alltid for opp eller ned. Den er altså noe urolig og ei heller særlig in tunes. Den klarer kun å gi sånn rundt omkring.

Jeg sitter med en sånn:

8003_8051703_m.jpg

 

Noen som kan anbefale en grei tuner som er stabil og er nøyaktig nok til å brukes til en intonasjon?

Helst til under 1000,- lappen, men dersom noen mener jeg bør ta en over, så for all del. Råd er billig... Det er å følge de...evt. ikke følge de som kan bli dyrt :hmm:

 

Har hatt samme utfordring som deg, spesielt etter at min murstein av en Korg-tuner tok kvelden. Ser ut som om du har en tuner med kun LED's og evt digital "pil". Disse kan funke som f, men etter noen år i bransjen har jeg sverget på tunere med "pil". Etter at Mr. Perfect Tuning (Korgen altså) la inn årene skaffet jeg meg en Seiko kombi "pil" og LED som fungerer aldeles utmerket. Den kosta rundt 800,-, og fungerer veldig bra. Bruker denne når jeg setter intonasjon også. (strobes har jeg aldri fått tak på, dessuten er de virkelig gode strobene DYRE)

 

Seikoen føres av Tre45 og Hagstrøm, og sikkert flere.

(digresjon: prøvde en gang å sette intonasjon ved hjelp av LED-tuneren innebygd i en Cube 30x, og det var....festlig.....)

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Sitter med en skikkelig jall Tuner og blablablabla... pluss litt blabla...

 

Har hatt samme utfordring som deg, spesielt etter at min murstein av en Korg-tuner tok kvelden. Ser ut som om du har en tuner med kun LED's og evt digital "pil". Disse kan funke som f, men etter noen år i bransjen har jeg sverget på tunere med "pil". Etter at Mr. Perfect Tuning (Korgen altså) la inn årene skaffet jeg meg en Seiko kombi "pil" og LED som fungerer aldeles utmerket. Den kosta rundt 800,-, og fungerer veldig bra. Bruker denne når jeg setter intonasjon også. (strobes har jeg aldri fått tak på, dessuten er de virkelig gode strobene DYRE)

 

Seikoen føres av Tre45 og Hagstrøm, og sikkert flere.

(digresjon: prøvde en gang å sette intonasjon ved hjelp av LED-tuneren innebygd i en Cube 30x, og det var....festlig.....)

Ingen pil på den... det er kun et merke som forteller meg hvor det gule lyset jeg skal se etter er... Merkelignok så ser jeg det også ved hjelp av at det er gult lys... Håpløs tuner...

 

Noen som er på utkikk etter Tuner?

Har en til salgs for høystbydende :whistle:

 

Neida...var grei nok de første årene den... så har jeg ikke brukt den på en del år, men når jeg tok den opp igjen så har jeg nok blitt litt mer krevende...

 

For the record... selger den ikke. Koster nesten like mye å sende som å kjøpe den ny... Litt overdrevent, men skal jeg sitte igjen med noe jeg gidder pakke den inn og kjøre til posten, så kan dere heller kjøpe ny.

 

Du mener at Strobes har du ikke fått tak på? Hva skiller de ut? Jeg har aldri prøvd en, men mener å huske at det var Peterson Strobostomp Geir Falck på tre45 anbefalte til meg... men den er noe kostbar. Elendig til scenebruk men veldig gode til intonering og den slags sa han.Vurderer å kjøpe en fra Junaiten evt. brukt her i Norge.

 

Og en ting til... Sette intonasjon ved hjelp av LED tuneren innebygd i en Cube 30x? Jeg sitter faktisk med den forsterkeren bak meg og prøvde den tuneren en gang... den er crap. Vil ikke bruke den til å grovstemme en gammel kassegitar til bruk ved leirbålet en gang... De burde egentlig bare kuttet ut den og heller skrudd ned prisen med en tier :ermm:

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Når det gjelder strobes mener jeg at jeg aldri har skjønt fordelen, selv om de visstnok skal være super-presise. Nå finnes det ikke mange (om noen) gitarer som profiterer særlig på den slags presisjon heller.... Hadde tilgang på en workshop-Peterson, men fikk aldri tak på den.

 

Analoge visere funker best for meg, og kundene mine er visst (indirekte) enige....!

Tuneren i Cuben er som du har skjønt i beste fall veiledende. Nåvel, Seikoen jeg nevnte er verdt å sjekke. Dette er forøvrig et ganske omdiskutert tema, og det er sikkert verdt de ekstra minuttene å google "tuning a guitar" for flere tips og triks. Gitaren blir aldri perfekt, men det gjelder å komme så nært som mulig.

 

Om du er interessert kan jeg alltids ta et oppdrag: intonasjon + evt trussrod-justering = 300,-, og da får du garanti. Altså ingen betaling før du er fornøyd. (så lenge gitaren er justerbar, altså) PM hvis interessant. (PS: send med to sett av foretrukket strenge-dim)

 

På den annen side: Dette skal du klare selv, og intet gir mer tilfredstillelse enn å sitte med et "perfekt" intonert stykke gitar du selv har ofret verdifull øl-drikke-tid på. (Forklaring ofre = ingen øl mens du jobber. Du vil bare lure deg selv)

Lenke til kommentar

Med 300,- så er du rimerligere enn de fleste vil jeg tro... men det er nok noe jeg ønsker å gjøre selv.

Problemet mitt er at jeg hører når noe er surt, men gehøret er alt for dårlig til å kunne benyttes til noe intonering.

Tyverr... kjenner problemene med at en ikke får det opptimalt heller, at du bare må finne det beste kompromisset, så det skal ikke være noe problem.

 

Skal sjekke ut tuneren du snakket om, så får vi se hva jeg finner ut av.

Takk for svar...

Lenke til kommentar

Er det noen tjuvtriks eller øvelser man kan bruke for å få mer fart på høyrehånda? Jeg prøver meg på ting som f.eks. introen til Master of Puppets, som er relativt teknisk enkel, men jeg klarer ikke å spille fort nok, og jeg kan ikke si jeg merker særlig fremskritt etter å ha prøvd en stund heller.

Lenke til kommentar
Er det noen tjuvtriks eller øvelser man kan bruke for å få mer fart på høyrehånda? Jeg prøver meg på ting som f.eks. introen til Master of Puppets, som er relativt teknisk enkel, men jeg klarer ikke å spille fort nok, og jeg kan ikke si jeg merker særlig fremskritt etter å ha prøvd en stund heller.

 

Det beste er å bruke en metronom, og øke hastigheten en "smule" hver gang du greier å spille delen du skal spille perfekt. Til slutt er du på det tempoet du skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...